جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به حواشی جشنواره فجر


نگاهی به حواشی جشنواره فجر
همان طور که می دانید در حال حاضر سینمای ایران و سینماگران آن درگیر بزرگ ترین واقعه هنر هفتم ایران می باشند و به گونه ای آزمون سالانه شان را پس داده و به چالش کشیده می شوند (البته اگر در جشنواره چالشی مطرح و بررسی شود) البته تا امروز جشنواره در حاشیه و بدون کوچک ترین جنجال و هیاهویی در جریان بوده است و از آن جایی که بخش بین الملل مسکوت ترین و کم مخاطب ترین بخش جشنواره می باشد تا امروز (۱۵ بهمن ماه) هم چنان جشنواره در بستری آرام با جریانی ملایم در حرکت بود.
اما دلیل این سکوت و ضعف در جلب مخاطب بماند که اگر بخواهیم جویای علتش باشیم، از بحث جشنواره و چگونگی آن دور خواهیم شد.اما شاید ضعف در برگزاری و انتخاب فیلم هایش منجر به این اتفاق شده است.
در هر صورت بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر ۱۱ بهمن ماه آغاز شده و تا امروز ۱۷ بهمن ماه به بخش بین الملل پرداخته است.
در این بخش ۱۲ فیلم از ۱۱ کشور جهان شرکت کرده اند، فیلم های شرکت کننده در این بخش عبارتند از «۹ میلی متر»، «آلبالوها»، «تادیب»، «بدرود سولو» (فیلمی از رامین بحرانی)، «کاتین»، «شیر»، «ورود پاپ کورن ممنوع»، «جعبه پادورا»، «اعلام قانونی»، «برف»، «یاریک»، «سفرتئو» و...جالب است بدانید فیلم های ایرانی شرکت کرده در این بخش از جشنواره، ۶ فیلم بوده اند که در سه بخش جام جهان نما، جلوه گاه شرق و در جست و جوی حقیقت بوده اند.
● فیلم های ایرانی بخش بین المللی:
۱) جام جهان نما: فیلم سینمایی وقتی همه خوابیم (به کارگردانی بهرام بیضایی)، فیلم سینمایی عیار ۱۴، فیلم سینمایی زادبوم (به کارگردانی ابوالحسن داوودی)
۲) در جست و جوی حقیقت: فیلم سینمایی سوپراستار (به کارگردانی تهمینه میلانی)، فیلم سینمایی هر شب تنهایی (به کارگردانی رسول صدر عاملی، فیلمی که در مورد زیارت ساخته شده است)
۳) جلوه گاه شرق: فیلم سینمایی «بیست» (با بازی برجسته مهتاب کرامتی) و فیلم سینمایی «می زاک»
● حواشی جذاب جشنواره:
۱) بیست و هفتمین جشنواره فجر یک روز زودتر آغاز شد و مخاطبان و دیگر عواملش را غافلگیر کرد.
۲) به طور کلی ۲۷۷ اثر در این جشنواره از ۶۳ کشور از جهان شرکت کرده اند (اعم از فیلم کوتاه و...)
۳) بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر با دریغی بزرگ آغاز شد، دریغ از دست دادن و فقدان خسرو شکیبایی.در همین راستا نماهنگ و بزرگ داشتی برگزار شد و جایزه ای برای تقدیر از هنر و تلاش او در عرصه تصویر به همسرش داده شد(نوشدارو بعد از مرگ سهراب، رسم همیشگی جشنواره های بزرگ)
۴) مرثیه ای دیگر که در بخش بین المللی به رسم همیشگی نوشدارو بعد از مرگ سهراب خوانده شد بزرگداشت و یادی از چشم آبی سینمای جهان «پل نیومن» بود.
۵) جالب است بدانید مراسم افتتاحیه جشنواره توسط مرکز رادیو مستقر در برج میلاد ضبط و به طور مستقیم از رادیو پخش شده است(و اما دریغی از کوچکترین تصویر در تلویزیون)
۶) جشنواره در سالن همایش برج میلاد آغاز شده است.
۷) قابل توجه علاقه مندان به جشنواره و البته سودجویان عزیز، بلیت های جشنواره امسال با به کارگیری تمام مسائل امنیتی چاپ شده است، به گونه ای که اجازه هیچ گونه خلاقیت را برای سودجویان محترم نگذارده است.
بلیت ها با نصب بارکدهای امنیتی و نوع کاغذ و چاپ قابلیت کپی ندارد.
۸) این طور که مشخص است کارگردانان بزرگ به رسم همیشه مخاطبان سینما را غافلگیر می کنند و به هر نحوی که شده شوکی به سینما وارد می کنند چه در راستای آفرینش شاهکار و چه در خلق اثری سطحی و بی محتوا.
منتقدان نسبت به فیلم «وقتی همه خوابیم» نظر مثبتی نداشته اند (البته که منتقدان نسبت به کارگردانان بزرگ سخت گیرتر بوده اند.) تنها فیلمی که نظر منتقدان را جلب کرد فیلم سینمایی «بیست» بوده است.
۹) و اما جالب ترین وحساس ترین بخش این روزهای جشنواره انتخاب شاهکار سینما در این سی سال بوده است، آیا می توانید حدس بزنید چه فیلمی بوده است؟
برای تاثیرگذارتر بودن و جذاب تر بودن مطلب می خواهیم نام فیلم را به نوعی دیگر برایتان بگوییم، اول سعی می کنیم به معرفی کارگردان بپردازیم،
۱) کارگردان برجسته ای که چندی پیش فیلم جنجالی و پر حاشیه ای از او در اکران عمومی بوده است.
۲) کارگردانی که با دیدی متفاوت به روایت جنگ می پردازد (ملاقلی پور نیست، در قید حیات می باشد)
۳) فیلم های اکران نشده و توفیقی زیادی دارد (البته به گفته خودش)
۴) به بازی پرویز پرستویی علاقه زیادی دارد (از حضور این سوپراستار در فیلم هایش قابل حدس است) و..
ابراهیم حاتمی کیا معرف حضورتان می باشد، او از کارگردانان برجسته ای می باشد که چندی پیش با فیلم «دعوت» چهره اول خبری سینما بوده است و همیشه با دید و نگاهی متفاوت به روایت جنگ پرداخته و یکی از مهره های اصلی سینمای دفاع مقدس می باشد.
سینمایی «به رنگ ارغوان» از فیلم های توقیف شده او می باشد که در این اواخر به شدت پی گیر آن بوده است و حتی در جشنواره گلایه و شکوه ای در این راستا داشته است (شاید اصحاب جشنواره به علت دل جویی دست به این انتخاب زده اند.)
و اما فیلم برجسته سینمایی ایران در این ۳۰ سال،«آژانس شیشه ای » می باشد، (شما هم می توانید در این موضوع ) در جایگاه قضاوت قرار گیرید و بین فیلم هایی که دیده اید، فیلمی را انتخاب کنید.
شاید نظرتان با نظر محترم هیئت داوران جشنواره متفاوت باشد.
۱۰) این طور که از حواشی شروع جشنواره برداشت می شد، افتتاح با تاخیر همیشگی و مشکلات فنی نیز مواجه بوده است.
(البته تکرار و دائمی بودن این رخداد، آن را از جایگاه یک اشکال خارج کرده و به امری بدیعی و طبیعی بدل کرده است.)
۱۱) و البته که بخش جنجالی، دیدنی، خواندنی و شنیدنی جشنواره از ۱۶ بهمن به بعد آغاز خواهد شد، پس با ما باشید.
علی نژاد
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید