شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

استفاده از چهار گروه اصلی مواد غذایی در ماه رمضان


استفاده از چهار گروه اصلی مواد غذایی در ماه رمضان
همزمان با حلول ماه مبارك رمضان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اطلاعیه نكات تغذیه ای را در این ماه اعلام و هموطنان را به رعایت این نكات دعوت كرد.
در این اطلاعیه آمده است: در ماه رمضان به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز، بخارپز و كبابی استفاده كنید. همچنین بر ضرورت استفاده از چهار گروه اصلی غذایی (نان، غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات) تأكید فراوان شده است. افراد روزه دار همانند زمانی كه روزه نیستند ملزم به استفاده از سه وعده غذایی هستند كه این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است. البته مصرف غذا در دفعات كمتر مثلاً ۲ بار نیز اشكالی ندارد و بهتر است غذای مصرفی در سحر خصوصیت و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد. در این اطلاعیه اعلام شد: استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و سحر به دلیل اینكه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع از بروز یبوست می شود. روزه داران باید برای تأمین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای كمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران كم آبی بدن بنوشند و افطار خود را با كمی آب گرم و یا چای آغاز كرده و پس از آن می توانند از خرما یا كشمش استفاده كنند، زیرا این دو سبب كنترل اشتها می شود.
گفتنی است: مصرف خرما در ماه رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است. همچنین به افراد روزه دار توصیه شده از مصرف انواع شیرینی مثل زولبیا كه فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی هستند پرهیز كرده و خرما و كشمش را جایگزین آن كنند. در عین حال از مردم خواسته شده از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز كنند.
سمیه شرافتی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید