دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

بازاریابی تجربی در تبلیغات


بازاریابی تجربی در تبلیغات
هزینه بالای تبلیغات تلویزیونی، داستان ‌٧٠ من کاغذی است که در آن سوی دنیا به دلیل تعدد شبکه‌های تلویزیونی دهه‌ها است که معضل به حساب نمی‌آید. اما این تعدد در عین حال باعث شده تا چالش‌هایی از جمله عدم توجه مخاطبان به تیزرها معضل جدید تبلیغاتچی‌های فرنگی بشود و به جای چانه زنی برای کاهش قیمت پخش آگهی در تلویزیون، دستیابی به رسانه‌هایی غیر از تلویزیون که توانایی بیشتری در جلب توجه مخاطبین دارند، در اولویت قرار بگیرد.
بازاریابی تجربی ( Experiential Marketing ) یکی از راه حل‌ها برای این معضل است که عجیب توجه شرکت‌های تبلیغاتی بین المللی را به خودش جلب کرده است.
فلسفه علمی آن هم خیلی ساده است و از مباحث علمی‌ مربوط به کارکرد نیمکره مغز در میزان به یادسپاری مسائل اتخاذ شده است.
در این بحث نیم کره راست مسوول ترغیب افراد به تجربه کردن است. تجربه مواردی نظیر آسایش، لذت یا اجتناب از این دو. تجربه مواردی از این دست به جای ترغیب انفعالی یک نوع رابطه دو سویه را ایجاد می‌کند. این نوع رابطه عنصر مهمی‌ در ایجاد برند و حفظ آن در ذهن مشتریان محسوب می‌شود. نیم کره چپ مغز هم مسوول تحریک منطق افراد است و برای برندهای رقابتی که تحریک احساسات در ترجیحشان تعیین‌کننده است، کاربرد ندارد.
منبع : خبرگزاری ایسنا