چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مراحل یادگیری


مراحل یادگیری
از آنجا که یادگیری، فرآیندی مادام ‌العمر است، هیچ سطحی از تخصص را نمی‌ توان برای سقف آن تعیین کرد. موفقیت در پرداختن به چالش یادگیری، رکنی را برای پرداختن به موضوعات آتی ایجاد می‌ کند.
البته همگان نمی‌‌ توانند از این مبنا استفاده کنند. یادگیری بر مبنای تجربه است اما تجربه یادگیری را تضمین نمی ‌کند. جرج برنارد شاو می‌ گوید: «همه‌ افراد تا حدی عاقل هستند اما این ربطی به تجاربشان ندارد بلکه به ظرفیت آنها برای تجربه کردن مرتبط است.» باید به آموختن درس‌ های جدید توجه کرد.
می ‌توان از آموزش کمک گرفت، اما گاهی اوقات آموزش، خود، مانعی در برابر یادگیری است. همان طور که پیتر دراکر در مقاله‌ «مدیریت خویشتن» (هاروارد بیزینس ریویو – مارس/ آوریل ۱۹۹۹) می ‌گوید: «در همه جا دانشگاه ‌ها بر اساس این فرض اداره می‌ شوند که تنها یک مسیر درست برای یادگیری وجود دارد و همه‌ باید این مسیر را طی کنند. اما اگر بخواهیم دانشجویان را از همان مسیری که می ‌گوییم وادار به یادگیری کنیم، فقط جهنمی را برای آنها ایجاد کرده‌ ایم. این در حالی است که آنها می ‌توانند از طریق مسیر خودشان هم بیاموزند.»
افرادی که از سبک یادگیری خود آگاه هستند، قادر ند یادگیری را با تجربه تلفیق کنند و بر دیگران برتری یابند. در نهایت، هیچ فرد و سازمانی را نمی ‌توان وادار کرد تا از نردبان یادگیری بالا رود. همان طور که ادوارد دمینگ می ‌گوید: «یادگیری، اجباری نیست.»
منبع : نشریه میثاق مدیران


همچنین مشاهده کنید