سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
وقتی یک کارگردان خوب فیلم بد میسازد
پل كلارك:مارتین اسكورسیزی پس از فیلم بسیار موفق «خیابانهای پایینشهر» (۱۹۷۳)، فیلم برنده اسكار «آلیس دیگر اینجا زندگی نمیكند» (۱۹۷۴) و شاهكار خود «راننده تاكسی» (۱۹۷۶) تصمیم گرفت به شكلی كاملا شخصی به موزیكالهای كلاسیك هالیوود ادای احترام كند.
نتیجه كار فیلم «نیویورك نیویورك» بود كه به اعتقاد من بخش زیادی از آن بهخصوص سكانسهای موزیكال درست از كار درآمد. اسكورسیزی همیشه در مورد موسیقی عالی عمل كرده و این اتفاق در مورد «نیویورك نیویورك» هم افتاد. اما یك جای كار ایراد داشت. صرفنظر از چند سكانس به یاد ماندنی كل فیلم یك افتضاح كامل است. مشكل بزرگ شیوهای است كه اسكورسیزی برای انتقال از قطعات موزیكال كاملا كنترل شده و صحنههای توأم با دیالوگ به كار میگیرد، صحنههایی كه بیشتر فیلمهای جان كاساوتیس را تداعی میكند. او ستارههای خود رابرت دنیرو و لیزا مینهلی را وادار كرد دیالوگها را به شكلی بداههوار بیان كنند. در حالی كه در بعضی لحظهها شاهد نقشآفرینیهای خوب این دو هستیم، بیشتر صحنهها كسلكننده از كار درمیآید كه به نوعی به ضرباهنگ فیلم لطمه میزند.
نیازی به اشاره به این نكته نیست كه در چنین صحنههایی مینهلی آشكار كم میآورد. آن زمان دنیرو در اوج تواناییهای بازیگری خود بود و در این فیلم به نظر میرسید میخواست كاری كند مینهلی پا به پای او بیاید، اما مینهلی چنین تواناییای نداشت. جایگاه ستارهوار مینهلی به خاطر حضور منحصر بهفرد او بود، تركیبی عجیب از عصبی بودن و شلوغ كاری كه زمان بازی در فیلم «كاباره» تا هر فیلم دیگرش به نمایش میگذاشت اما به عنوان یك بازیگر، مینهلی تواناییهایی محدود داشت.
«نیویورك نیویورك» به نظر آشفته و سرگردان میآید، انگار كه اسكورسیزی كنترل نگاه خود را نداشت. مشكل دیگر مدتزمان فیلم بود. نسخه تدوین اولیه فیلم چهار ساعت و نیم بود، بعد ۱۵۵ دقیقه، سپس ۱۳۶ دقیقه برای اولین اكران و در نهایت ۱۶۳ دقیقه برای نسخهای كه اكنون روی DVD موجود است. این نوسان به خوبی نشان میدهد كه اسكورسیزی نتوانست پروژه خود را به درستی كنترل كند. نتیجه كار فیلمی است كه انگار با خود در حال جنگ است. اسكورسیزی میخواست موزیكالی بسازد كه به لحاظ احساسی پیچیدهتر از نمونههای قبلی باشد. هدف او بیان داستان دو فرد خلاق بود كه عاشق هم بودند اما نمیتوانستند با هم زندگی كنند. در نهایت هرچند نتیجه كار اسكورسیزی خیلی درخور توجه نبود، اما تلاش او قابل تحسین بود.
در آن مقطع مشكل اعتیاد اسكورسیزی برای چند سال حاد بود، تا اینكه یكبار پس از مصرف بیش از حد كارش به بیمارستان كشید. جای شكر دارد كه او توانست به خود بیاید و با ترك اعتیاد كاری كند كه یكی از درخشانترین كارنامههای كاری یك فیلمساز معاصر رقم بخورد.
منبع: اسكرین گرب
منبع : روزنامه تهران امروز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری