چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

تاکتیک‌های جنگ رسانه‌ای


تاکتیک‌های جنگ رسانه‌ای
رسانه‌های آمریكا مهمترین ابزار مشروعیت بخشی به حمله آمریكا به عراق بودند به گفته صاحبنظران، بسیج جنگی آمریكا علیه عراق بدون همكاری رسانه‌ای صورت نمی‌گرفت.یكی از مهمترین پروژه‌های طراحی شده پنتاگون برای زمینه‌سازی و پوشش رسانه‌ای جنگ با عراق پروژه «خبرنگاران همراه» بود.
جنگ رسانه‌ای یا «media war»یكی از انواع جنگهای نرم «soft war» به شمار می‌رود كه در آن سربازان میدان نبرد، خبرنگاران، گزارشگران، سردبیران و نویسندگان رسانه‌های مختلف اعم از مكتوب( روزنامه‌ها ومجلات) صوتی و تصویری (رادیو و تلویزیون) ماهواره‌ای و بین‌المللی(شبكه‌های ماهواره‌ای و خبرگزاری‌ها) و اینترنتی و الكترونیكی(سایتهای اینترنتی و روشهای الكترونیكی انتقال پیام )هستند.
«سیمون هرش» نویسنده نشریه نیویوركر كه قبلا گزارش‌هایی درباره نفوذ كماندوهای آمریكایی به ایران برای جمع‌آوری اطلاعات منتشر كرده بود در تازه‌ترین گزارش خود زمینه‌سازی‌های جدیدی برای مرعوب كردن افكار عمومی ایران انجام داده است، سایر نشریات و رسانه‌های آمریكایی نیز چنین خط‌مشی و روشی را در پیش گرفته و جهت اصلی مطالب آنها علیه ایران تداعی‌كننده روش‌های جنگ‌های رسانه‌ای در حوادث مشابه است.»
اخیرا طرحی در كنگره آمریكا مطرح شد كه براساس آن قرار است ۷۵ میلیون دلار بودجه برای آنچه كه «ترویج دموكراسی در ایران »نامیده می‌شود اختصاص یابد دو سوم این مبلغ صرف برنامه‌های رادیویی خواهد شد.
شبكه‌های لس‌آنجلسی نیز از این بودجه بهره مند می‌شوند مطابق گزارش‌ها، ارتش آمریكا به جای تبلیغ مستقیم ، یك شركت تبلیغاتی به نام «لینكن»‌را به خدمت گرفته تا اخبار جهت‌دار و به نفع آمریكا و افسانه‌هایی در مورد رشد دموكراسی در عراق تولید كرده و در روزنامه‌های عراقی منتشر كنند.
سازمان «امانت و درستی در خبرنگاری»FAIR «fairness and Accuracy in Reportiny می‌گوید: هر دروغی كه به قدر كافی بزرگ بوده و به طور مرتب تكرار شود در نهایت به عنوان یك حقیقت مورد قبول واقع می‌شود.
رسانه‌های آمریكا مهمترین ابزار مشروعیت بخشی به حمله آمریكا به عراق بودند به گفته صاحبنظران، بسیج جنگی آمریكا علیه عراق بدون همكاری رسانه‌ای صورت نمی‌گرفت.
یكی از مهمترین پروژه‌های طراحی شده پنتاگون برای زمینه‌سازی و پوشش رسانه‌ای جنگ با عراق پروژه «خبرنگاران همراه» «Embedded Reporters» بود. موضوع مذكور كه پروژه پایان‌نامه كارشناسی ارشد نویسنده است به عنوان یك پروژه از ماهها قبل در پنتاگون طراحی، برنامه‌ریزی و به ا جرا درآمده بود. ۵۰۰ خبرنگار در قالب این پروژه و دستورالعمل‌های آن فعالیت كردند.
هر پروژه جنگ رسانه‌ای دارای سه مرحله است:
۱-پیش از جنگ
۲-حین جنگ
۳-بعد از جنگ
در مرحله پیش از جنگ، وظیفه پروژه جنگ رسانه‌ای آماده‌سازی افكار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و افكار عمومی كشور هدف برای انجام حمله نظامی است.همچنین رسیدن به آمادگی‌های لازم برای حضور و ایفای نقش در مرحله حین جنگ از جمله برنامه‌های مرحله اول است در مرحله دوم تكنیك بمباران خبری و اطلاعاتی به كار گرفته می‌شود و در لابه لای میلیونها خبر، گزارش و بسته رسانه‌ای واقعیتها پنهان نگه داشته یا تحریف می‌شود و یا به آن براساس تمایلات و منافع كشور حمله‌كننده، جهت داده می‌شود.
درمرحله بعد از جنگ، عمده‌ترین وظیفه رسانه‌ها توجیه وضعیت موجود و تلاش برای تثبیت موقعیت به دست آمده است، ماموریتی كه پنتاگون به شركت لینكن داده در زمره مرحله سوم جنگ رسانه‌ای قرار می‌گیرد. همچنین راه‌اندازی شبكه تلویزیونی الحره در این شمار است. آمادگی برای مقابله با جنگهای رسانه‌ای لوازم خاص خودرا می‌طلبد ازجمله:
۱-رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی
۲-طراحان رسانه‌ای و تبلیغات
۳-اعتمادسازی داخلی نسبت به رسانه‌های ملی
۴-مقابله با تاكتیكهای جنگ رسانه‌ای طرف مقابل
تربیت نیروی متخصص انسانی برای «پیام‌سازی»‌وظیفه بخش‌های آكادمیك و دانشگاهی است، طراحی رسانه‌ای و تبلیغات سیاسی، برعهده نظریه‌پردازان ومتخصصان رسانه و امنیت ملی است و دو عنصر دیگر عمدتا توسط رسانه‌ها و كارگزاران آنها در درازمدت حاصل می‌شود، داشتن رسانه‌های جهانی و یا قدرت نفوذ بر جریانهای رسانه‌ای نیز مزیتی عمده به شمار می‌رود. هریك از موارد مذكور در مورد ایران قابل بحث و بررسی است.
اینترنت رسانه جدیدی است كه امكانات فوق‌العاده و خاصی را در اختیار جنگ رسانه‌ای قرار داده است. رسانه‌های شخصی اینترنتی می‌توانند تصاویر مستقیم و مستندی از درون كشورها ارایه دهند این رسانه‌ها در برابر رسانه‌های غول‌پیكر كه به «رسانه‌های جریان اصلی»main streem media» مشهورند قرار دارند و به عنوان «رسانه جایگزین» Alternative media» شناخته می‌شوند، قدرت رسانه‌های جایگزین را نبایددست كم گرفت. ایران در این زمینه از مزیت‌های نسبی بالایی برخوردار است.
یكی دو نمونه از به كارگیری این قدرت نرم‌افزاری در ماجرای مقابله ایرانیان با تحریف نام خلیج‌فارس، نشان داده شده تا جایی كه دكتر لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اهمیت این قدرت نرم‌افزاری ، خواستار به كارگیری آن در چالش ایران و آمریكا شد.
دهها هزار وبلاگ‌فارسی و صدها وبلاگ انگلیسی كه توسط ایرانیان داخل و خارج كشور نوشته می‌شوند تنها بخشی از پتانسیل موجود در این زمینه هستند.
جنگ رسانه‌ای، قواعد و مقررات و تكنیكهای خاص خود را دارد، تصویرسازی image making ،افكارسازی، تحریف، دستكاری اطلاعات، بمباران خبری، جعل خبری، مرعوب‌سازی، شایعه‌سازی، تبلیغات و پروپاگاندا، شوك‌های خبری، بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی ازجمله این تكنیكها هستند.
توسعه رشته‌های ارتباطات و گرایش‌های زیر مجموعه آن در حداقل ۷ دانشگاه كشورنویددهنده تربیت طیف جدیدی از متخصصان علوم ارتباطات و رسانه است.
با این حال تامل، بازنگری ، تقویت و مستحكم كردن توان و بنیه رسانه‌ای و ارتباطاتی كشور در همه زمینه‌ها، نكته‌ای است كه نباید از دید برنامه‌ریزان و سیاستگذاران كلان كشور به دور بماند.
منبع:www.reporter.ir
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید