یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
"زن زیادی"، میزگردی زنانه با روایتی متفاوت
فیلم "زن زیادی" آخرین ساخته تهمینه میلانی ملودرامی اجتماعی است كه با هدف قراردادن روابط خانوادگی در بستری تعلیقی و فضایی جادهای درصدد بیان و نمایش عقاید كارگردان درباره زنان بصورت غیرشعاری است. اما در عمل این رویكرد چند لایه كه تابع فیلم قبلی میلانی "واكنشپنجم" بوده و از قواعد این اثر تبعیت میكند، به سوی شعارزدگی میرود و مدام بر فرشتهوار بودند زنان و دیو سیرت بودن مردان" تاكید میكند. فیلم زن زیادی با مضمون اجتماعی به روایت داستان دوخانواده با محوریت زنان میپردازد. خیانت، بدگمانی و چالش دستمایه زن زیادی و در ادامه سری فیلمهای زنانه فیلمساز همچون "واكنش پنجم"، "دوزن" و "نیمه پنهان" است.
"مریلا زارعی"، "امین حیایی"، "پارسا پیروزفر" و "السا فیروزآذر" در فیلم زن زیادی نقش آفرینی كردند.
دراین میان، فیلم همواره در نگاهی دیگر به عدم تناسب قواعد عرفی، شرعی و قانونی بین مرد و زن تاكید میكند"، خیانت مردان چندان نكوهیده نیست و بازتاب حقوقی و اجتماعی ندارد اما زنان خائن باید كشته شوند."
فیلمساز برای رهایی از داوری منتقدان درباره عناصر تكرارشونده آثارش و رفع اتهام از سطحی، شتابزده و تكراری بودن شعارهایش به پیامیهای فراتر نظیر "پیشداوری عامل جنایت" و "بررسی قبل از قضاوت" روی آورده است.
دراین فیلم برخلاف سایر آثار میلانی هیچ كدام از شخصیتها بر عملكرد خویش باور ندارند و بیشتر روابط به صورتی نسبی نگریسته شده است.
"مریلا زارعی" كه نقش معلم فیلم را بازی میكند، "فرشتهای دیگر در ادامه فرشتگان فیلمساز است كه سعیدارد در بدترین شرایط موجود پیوند خانوادگی خود را حفظ كند.
میلانی در سالهای اخیر نشان داده كه در روایت داستان فیلم موفق است و با تندیدن گرههای دراماتیك همراهی مخاطبعام و حتی در پارهای مواقع مخاطب خاص را برانگیزد، این قصهگویی خوب و ایجاد تنشهای حساسیت برانگیزاز عمده امتیازات فیلمسازی است كه میتوان آن را یك داستانگوی خوب نامید.
وی به خوبی درایجاد تناسب، تعادل و توازن بین فضاهای جدی و پاساژهای قصه برآمده و با رویكردی آمیخته با ظنز تلخ و سیاه و زهرخند بر جذابیت وقایع داستان افزوده است.
ضمن اینكه تنیدن داستانهای فرعی در بطن ماجرا به جز در پارهایاز موارد جا افتاده و زاید به نظر نمیرسد.
اما مشكلعمده شخصیتها به قدرت عمل و تصمیمگیری آنها برمیگردد ودر واقع نوعی رویكرد لحظهای و آنیبودن انتخاب در قالب شخصیتهای اینفیلم دیده می شود، این عدم انسجام در صحنه تصمیمگیری زن برای شرب خمر، برای همراهی با مرد در سفر و تردیدی كه در كاراكترهای (شخصیتها) فرعی چون دختر فراری قابل مشاهده است.
دنیای نسبی میلانی حتی در كنشهای مرد داستان نیز نمود یافته و این شخصیت نسبت به سایر شخصیتهای مرد میلانی كه نوعی تحكم فاقدمنطق در رفتارهایشان دیده میشود، پیچیدهتر به نظرمیرسد.
مردان آثار میلانی معمولا خشن بوده، اما این شخصیت با نوعی شوخطبعی و با شباهت به آثار شكسپیر كه عیاشی رذل است واقعیتر و باورپذیرتر از شخصیتهای قبلیاست.
سردی وسیاهی روابط باتاكید بربرف و روسیاهی و تاریكی در منحنی دراماتیك و صحنه روشنپایانی با استفاده از وجوهغیرسرد برف، روشنایی و تابناكی اثر را نیز به خوبی در خدمت پیامهای فیلم قرار گرفته است.
در كارگردانی اثر نیز به وضوح روند رو به رشد فیلمساز در تولید یك اثر جادهای ( راویت یك سفر)نسبت به فیلم واكنش پنجم دیده میشود وازنظر دكوپاژ بویژه در سكانسهای تعلیقی فیلم و بیان كنشهای متفاوت در موقعیتهای مشابه مكانی و متفاوت دراماتیكی موفق بوده است.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس دولت جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی
تهران پلیس وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران سیل کنکور پایتخت بیمارستان زنان آتش سوزی سازمان سنجش
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار بازار خودرو دلار قیمت طلا سایپا تورم ارز مسکن ایران خودرو
سریال سینمای ایران یمن تلویزیون سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول سپاهان
تبلیغات هوش مصنوعی ناسا اپل سامسونگ فناوری بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات روزنامه
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل