یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو انتظار فرج و وظایف منتظران ظهور


دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو انتظار فرج و وظایف منتظران ظهور
دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو
سپندوار زکف داده ام عنان بی تو
زتلخ کامی دوران نشد دلم فارغ
زجام عشق لبی تر نکرد جان بی تو
لب از حکایت شب های تار می بندم
اگر امان دهدم چشم خون فشان بی تو
چو شمع کشته ندارم شراره ای به زبان
نمی زند سخنم آتشی به جان بی تو
ز بی دلی و خموشی چون نقش تصویرم
نمی گشایدم از بی خودی زبان بی تو
گزارش غم دل را مگر کنم چو امین
جدا زخلق به محراب جمکران بی تو
وقتی که این غزل زیبای نایب برحقت، حضرت آیت الله خامنه ای را می خوانیم که با چه سوز وگدازی از غم فراقت داد سخن سرداده است بیشتر با معنای انتظار آشنا می شویم، چرا که انتظار ترجمان عشق است و تا کسی عاشق نباشد نمی تواند با این واژه رابطه ای دوسویه برقرار کند.
و امسال هم نیمه شعبان دیگری از راه رسید و اما تو نیامدی...
گرچه میدانیم که این نیامدن به معنای نبودن نیست بلکه غایب همیشه حاضر هستی اما این غیبت طولانی و طاقت فرسایت بر عاشقان و مشتاقانت خصوصاً درسالیان اخیر بسیار سنگین آمده است.
در دنیای تکنولوژی و ارتباطات امروزی شاید سخت ترین کارها چشم به راهی و انتظار باشد، آنهم منتظر فردی که با حضور گرانقدرش عدل و داد را در سراسر جهان برپا می کند و ظلم ظالمان به پایان راه خود می رسد، اما در این میان سؤالی که مطرح می باشد این است که آیا ما و جامعه ای که در آن بسر می بریم جزء منتظران واقعی قائم آل محمد(ص) محسوب می شوند و به راستی نشانه های یک منتظر واقعی چیست؟
● آیا منتظر واقعی هستیم
امروزه افرادی که به مهدویت و انتظار منجی اعتقاد دارند همواره خود را در هر زمان و مکانی در محضر امام عصر(عج) حاضر می بینند، این مسئله به خودی خود زمینه های خودسازی فردی و اجتماعی را فراهم می کند و بدون شک در چنین شرایطی فرد و جامعه منتظر به آرمان های حضرت مهدی(عج) نزدیک تر می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت وگو با سرویس گزارش روز کیهان می گوید: «در بحث انتظار و منتظر حقیقی اگر بخواهیم عمق این مسئله و اهمیت آن را بفهمیم باید اول از خود سؤال کنیم که به راستی منتظر چه چیزی هستیم، منتظر شخصی هستیم یا آرمان ها و اهداف آن شخص، در مرحله بعد باید آن آرمان ها و نگرش ها را برای خودمان تعریف کنیم و عملکرد خود در تمامی زمینه ها را مورد بازبینی قرار دهیم و ببینیم که آیا واقعا منتظر تحقق آن اهداف مشخص و اعلام شده هستیم؟»
حجت الاسلام کلباسی به موضوع عدالت به عنوان محوری ترین بحث در زمان حکومت امام مهدی(عج) اشاره می کند و می گوید: «یکی از بحث های بیرونی و رایج در مهدویت و در واقع پرچم و نشانه آن «عدالت» است، که حتی پیامبر اعظم(ص) نیز آن را در مباحث عدل و قسط مطرح کرده است.»
از مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم می پرسم که نشانه های یک منتظر واقعی چیست و چگونه می توانیم در گروه منتظران حضرت مهدی(عج) قراربگیریم، کلباسی می گوید: «منتظر واقعی باید در تمام لحظات زندگی اش معیارهای تعریف شده در زمان حکومت امام زمان (عج) را کاملاً رعایت کند، یعنی الان که در دوران غیبت کبری هستیم باید عدالت و سایر موارد پایبندی به مهدویت را به درستی انجام دهد، وقتی که یک فردی مشکلاتی دارد و معتقد است که اگر آقا بیایند مشکلاتش حل می شود پس دیگر چنین فردی منتظر واقعی نیست چون امام عصر (عج) را فقط برای حل مشکلاتش می خواهد بلکه یک منتظر واقعی باید عدالت را سرلوحه کارهای خود قرار دهد، به عنوان مثال اگر در صف نانوایی بودیم و صاحب مغازه با ما دوست بود و خارج از نوبت به ما نان داد، آیا از این کار خوشحال می شویم و این کار را می پسندیم یا خیر.»
کلباسی می گوید: «کسی که عملش خلاف عدل و آرمان های تعیین شده امام عصر (عج) است نمی تواند یک منتظر واقعی باشد.»
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به ارکان دیگر حکومت عدل امام مهدی (عج) اشاره می کند و می گوید: «حکومت حضرت مهدی یک حکومت جهانی است و از ارکان اصلی آن بحث نفی شرک است که در سوره مبارکه نور بدان اشاره شده و بدین معناست که هیچ شرکی نباید وجود داشته باشد، حال باید دید که آیا ما شرک را به خوبی شناخته ایم در کارها، رفتار، اعمال، سخن گفتن و... چقدر خداوند را دخیل می دانیم. انسان زمانی می تواند منتظر واقعی محسوب شود که ضمن رعایت شرایط ظهور، در عبادتش ریا کار نباشد و توحید را در تمام ارکان زندگی جاری و ساری نماید، چون موضوع مهدویت فقط یک کلمه شعاری نیست بلکه پشت بند آن نیز باید عمل و اعمال صالح و عبادت خالصانه نیز وجود داشته باشد، وقتی که اعمال ما برعکس اهداف مهدویت است هیچگاه نمی توانیم در ردیف منتظران واقعی قرار بگیریم، چرا که منتظر واقعی دغدغه تحقق آن آرمان ها را دارد و برای این مسئله لحظه ای درنگ نخواهد کرد.»
● پاسداری از فرهنگ مهدویت
فرهنگ مهدویت در روزگار ما با آسیب های جدی و اساسی روبروست و لازم است مسئولان و علما و روحانیون تدابیر خاصی را برای پاسداری این امر مهم اتخاذ نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی دراین باره می گوید: «یکی از آسیب های جدی برداشت غلط از انتظار است، امروز این مسئله زمینه سوءاستفاده برخی افراد را فراهم کرده که ادعای ارتباط و ملاقات با امام زمان(عج) را دارند، ادعایی که با روند علمی و مستند به کتاب و سنت و علمای ما در طول تاریخ منافات دارد.»
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) نیز چند روز پیش در همایش مهدویت تصریح می کند که همه باید کمک کنند تا به شبهات درباره مهدویت پاسخ علمی و منطقی داده شود و با آسیب ها و موانع نیز مقابله کنیم. محسن قرائتی می گوید: «عنایت امام زمان(عج) نسبت به ما فراوان است، بنابراین در جمهوری اسلامی ایران نباید به شیادها و مدعیان دروغین ارتباط با آن حضرت اجازه دهیم چنین ادعایی داشته باشند.»
اما سیدامیرحسین مدنی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی آخرین منجی، به خدشه دار شدن مهدویت در باور جوانان اشاره می کند و می گوید: «مسئله مدعیان دروغین مهدویت خطری جدی برای کشور و به ویژه جوانان است.»
وی می گوید: «جوانان منجی گرا هستند و از آنجا که اسلام به جوان ایرانی منجی حقیقی بشریت را معرفی کرده است، از همین رو دشمنان برای تخریب این باور برنامه ریزی کرده اند و در حوزه انتظار منجی با ایجاد عرفان های دروغین و طرح ادعای ارتباط با حضرت مهدی(عج) از سوی عوامل خود سعی در خدشه دار کردن این آموزه جهانی دارند.»
● تو را من چشم در راهم
آماده کردن خود برای پیوستن به امام مهدی(عج) و تربیت منتظران راستین از جمله درخواست های منتظران واقعی حضرت از خداوند است.
حضرت علی(ع) می فرمایند: «منتظر فرج از جانب خدا باشید و از رحمت و دستگیری خداوند ناامید نباشید، همانا دوست داشتنی ترین کارها در پیشگاه خداوند عزوجل انتظار فرج است.» پیامبر اعظم(ص) نیز می فرمایند: «خوشا به حال صبرکنندگان در دوران غیبت مهدی(عج) آن ها همان کسانی هستند که خداوند وصف ایشان را در کتاب خود آورده است، آنجا که می فرماید کسانی هستند که به غیبت ایمان آورده اند و آنان حزب الله هستند، آگاه باشید حزب خداوند همان رستگارانند.»
حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری، امام جمعه موقت شهرری در گفتگو با سرویس گزارش روز کیهان می گوید: «اصولا غیبت و انتظار یکی از سنت های تکاملی تاریخ بشریت بوده است، چون طبق آیات قرآنی و اشارات و روایات به جای مانده این مسئله در امت های گذشته هم وجود داشته و روندی برای ارتقای سیر تکاملی انسان ها محسوب می شده است.»
اختری به وظایف منتظران ظهور در زمان غیبت اشاره می کند و می گوید: «در زمانی که زعیم در میان مردم نیست و دوران انتظار را طی می کنیم بدیهی است که باید برای خودسازی خود و جامعه تلاش کنیم و بسترهای ظهور را مهیا نماییم، در این میان بارزترین مشخصه منتظران واقعی داشتن روحیه پذیرش و تسلیم در برابر ولی امر است.» اختری در پاسخ به این سؤال که چه آسیب هایی مهدویت را خدشه دار می کند، می گوید: «یکی از آسیب های جدی بحث انتظار این است که مهدویت را به بدترین وضع ممکن تحلیل می کنند و مثلا مهدویت را انفجار می دانند که در منطق اسلام این تعبیر غلط است، بلکه آنچه مهم است زمینه سازی برای اصلاح است چون باید از ترویج نگاه های تند و افراطی جلوگیری نماییم.»
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، کارشناس و صاحب نظر در مباحث مهدویت، با اشاره به تلاش های صهیونیست ها و بهاییان ، بر لزوم وارد شدن حوزه های علمیه و روحانیون در بخش های فرهنگی جامعه تاکید می کند و می گوید: «هیچ شکی نیست که عمده این مدعیان با حمایت از سوی صهیونیست ها و انگلیس ادعاهای خود را بیان می کنند، آنها هر کسی که انگیزه دارد را تشویق و حمایت می کنند.»
این کارشناس مهدویت با اشاره به بحث تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی می گوید: «دشمنان نظام و تشیع در تهاجم فرهنگی به ایران اسلامی متحد شده اند و یکی از اهداف آنها خدشه دار نمودن فرهنگ مهدویت است.»
انتظار حلقه اتصال شیعه به امام معصوم(ع) است و معیار ارزش انسان ها و عامل پویایی و سازندگی و اجتماع است.
انتظار از جمله مقوله های بسیار دشوار و با فضیلت در دوران غیبت امام عصر(عج) است، این مسئله به قدری با اهمیت است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در زندگی مسلمانان ایفا نماید، چرا که در احوالات اسفبار دوران انتظار هر دو نتیجه انحراف و هدایت و رستگاری امکان پذیر است. شرایط بسیار دشوار عصر غیبت مستلزم آن است که هر شیعه منتظری در برابر مشکلات و گرفتاری ها بایستد و از موجودیت و هویت خویش دفاع کند و صبرش مغلوب حوادث نشود. امام رضا(ع) در رابطه با همراهی و ملازمت صبر و انتظار فرج فرموده اند: چقدر نیکوست صبر و انتظار فرج.
● جشن نیمه شعبان با حضور ۷۰ میلیون نفر در ۷۷ کشور
قدرت الله زنجانی دبیر ستاد اعیاد شعبانیه هدف از برگزاری جشن میلاد حضرت مهدی(عج) را آموزش انتظار و آمادگی برای ظهور اعلام می کند و به خبرگزاری شبستان می گوید: «در برگزاری جشن نیمه شعبان حدود ۷۰ میلیون نفر در قالب ۷۷۷ هزار تشکل فرهنگی در ۷۷ کشور جهان با ستاد اعیاد شعبانیه همکاری می کنند.»
وی با اشاره به برگزاری جشن میلاد در ۱۱۰ منطقه داخل کشور که هر منطقه دارای حدود هزار محله است، می گوید: «جشن های نیمه شعبان خودجوش است، این ستاد از نیمه رجب تا نیمه شعبان فعالیت می کند و در بسیاری از کشورها عضو و حتی در آنجا دفتر دارد.»
‌‌● تربیت نسل منتظر
هر روز که می گذرد نشانه های آخرالزمان تبلوری عینی تر وجدی تر به خود می گیرد و نیاز به حضور مهربانت که عدالت گستر جهانیان هستی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر آشکارتر می شود.
در این روزها و شب های شعبانیه دستان خیل مشتاقان و دوستدارانت رو به آسمان بوده و در مکان های مقدسی همچون مسجد جمکران، عاشقانه تعجیل در فرجت را از خداوند متعال درخواست نمودند.
در این ایام چه اشک های نیازی که از فراغت ای یوسف زهرا (س) از چشم ها جاری شد و به امید حضور دادگسترت دعای عهد و فرجت را زمزمه کردند. و به امید گوشه چشمی و نیم نگاهی مهربانانه برای سلامتی وجود نازنینت دعا کردند...
با این اوصاف امروز هرگوشه از بلاد اسلامی را که بنگرید با استکبار جهانی دست و پنجه نرم می کند و هر کدام به نوعی یا در دام زرق و برق های شرق و غرب گرفتار آمده و یا در نبرد و رویارویی با آن قرار دارند.
در این میان ایران اسلامی به خود می بالد که رهبری نایب بر حق امام عصر (عج) را به مدت سه دهه است در کارنامه خود به ثبت رسانیده و اگر امروز به عنوان کشوری قدرتمند در راس جهان اسلامی نقش محوریت را برعهده دارد و امید ستم دیدگان و مستضعفان جهان است به برکت وجود همین نایب امام عصر (عج) در این آب و خاک است.
● ۱۲ قرن پس از غیبت
دیروز که نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت امام مهدی (عج) بود وارد دوازدهمین قرن پس از غیبت آن حضرت شدیم.
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفتگو با سرویس گزارش روز کیهان درباره درک فلسفه اعیاد شعبانیه و ترویج آن در جامعه می گوید: «فلسفه اعیاد شعبانیه و اصولاً فرهنگ مهدوی این نیست که یک روز شاد باشیم و شادی کنیم، روز دیگر عزادار، بلکه لازمه آن پیدا کردن معرفت شناخت همه جانبه نسبت به اصل این ماجراهاست، یعنی باید جامعه را به صورت کاملاً عمیق با ابعاد گسترده فرهنگ مهدویت آشنا کنیم و هر روز معرفت و ارادت ما به اهل بیت علیهم السلام و آرمان های توحیدی آنها بیشتر شود و هر روز به درک تازه تر و عمیق تری برسیم و از ظاهر قضیه به بطن آن برویم.»
کلباسی درباره برگزاری جشن ها و اعیاد مذهبی در شهرهای مختلف کشورمان پیشنهادی را مطرح می کند و می گوید: «باید در کنار جشن و شادی و پخش شیرینی به کارهای معرفتی هم بپردازیم و به عنوان مثال وقتی که فردی نذر می کند برای روز تولد امام زمان(عج) شربت و شیرینی در سطح شهر توزیع کند تصمیم بگیرد در کنار همان شیرینی، یک کتاب یا لوح فشرده ای که مرتبط با مباحث مهدوی است به مردم هدیه بدهد تا آن کتاب یا نوار وارد خانه های مردم شود و با فرهنگ مهدویت بیشتر آشنا شوند، از همه مهمتر اینکه ترویج مسئله مهدویت نیاز به فرهنگ سازی در سطح جامعه دارد، یعنی باید جامعه را آماده پذیرش چنین فرهنگی نماییم.»
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم می گوید: «امروز اگر دقت کرده باشید خواهید دید که اغلب جشن های مذهبی ما با شلوغ کاری و سروصدای فراوان همراه است و کمتر فیض معنوی آن دیده می شود، این درحالی است که باید در چنین مجالسی از علمای برجسته دعوت کرده و بیشترین وقت را به سخنرانی علما اختصاص دهیم، ادامه چنین روندی سبب می شود تا جامعه ما به مرور زمان آماده ظهور حضرت باشد.»
● تربیت نسل منتظر
برخی از کارشناسان مسایل اجتماعی و جامعه شناسان بر این باورند که برای نهادینه کردن فرهنگ مهدویت در جامعه باید ابتدا از درون خانواده و از دوران طفولیت فرزندان آغاز کرد.
محسن ایمانی، مدیر مرکز مشاوره آموزش و پرورش و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «کودکی مهمترین دوران در تربیت انسان ها است. کودکان و نوجوانان می توانند در این دوران با مطالعه کتاب های مهدوی گروه سنی خود وضع موجود را با مدینه فاضله مقایسه کنند و برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنند.»
مدیر مرکز مشاوره آموزش و پرورش می گوید: «کودکان نیاز به لطف و محبت دارند و در کنار این مهربانی می توان آموزه ها و اندیشه های دین و خاطراتی از زندگانی ائمه علیهم السلام را به آنها آموزش داد، اگر کودکان با خلوص کودکانه و نزدیکی به فطرت خود به دریافت خوبی از امام زمان(عج) و مبعث و امامت برسند، امام زمان(عج) را به عنوان مظهر تحقق عدالت دوست خواهند داشت.»
وی ضمن تأکید بر نهادینه کردن مفاهیم مهدوی در کودکان می گوید: «هدف از ارسال مرسل و انزال کتب برپا داشتن قسط و عدل است، کودکان و نوجوانان باید الگویی مناسب برای عدالت داشته باشند و پیامبر اعظم(ص) برترین انسان و تمرین الگو است که وظیفه متولیان امور فرهنگی و مذهبی معرفی این الگو به همگان به ویژه کودکان و نوجوانان است، در پی این مسئله نیز به معرفی امام مهدی(عج) بپردازند و به عنوان ادامه دهنده راه پیامبر اعظم(ص) کودکان را با ویژگی های حضرت حجت(عج) آشنا کنند.»
این استاد دانشگاه معتقد است که نهادهای تربیتی در صورتی می توانند در اهداف تربیت نسل منتظر موثر باشند که فعالیت هایشان هماهنگ باشد نه متناقض، و نگاه محوری فرزندان کودک و نوجوان در تربیت باید به سوی حضرت مهدی(عج) باشد و فراموش نکنیم که کودکی مهمترین دوران در تربیت انسان ها است.
● نتایج استراتژیک انتظار
یکی از نتایج مهم و استراتژیک در امر انتظار فرج در دوران غیبت امام عصر(عج) اصلاح و خودسازی در امور دینی انسان منتظر است و از همین روست که منتظر واقعی امام زمان(عج) همواره امام معصوم(ع) را حاضر و ناظر بر اعمال خویش می داند.
شاهد و حاضر دانستن امام در همه امور، سبب می شود تا منتظر فرج دست از پا خطا نکند و همواره مسیری را در پیش بگیرد که به جلب رضای خاطر امامش، اطمینان حاصل کند. با این حال حفظ دین برای چنین شخصی مهمتر از هر مسئله دیگری است و قطعاً حاضر نیست به هیچ قیمتی و برای رسیدن به هیچ لذتی از کسب خشنودی امامش صرف نظر کند.
حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری، رییس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس و امام جمعه موقت شهرری درباره دلایل غیبت امام عصر ارواحنا فداه می گوید: «چون امت های پیشین قدرناشناسی کرده و نه تنها از رهبرشان پیروی نکردند بلکه حتی بسیاری از آنان را به شهادت رساندند بر همین اساس خداوند متعال نیز امام آخر شیعیان را از نظرها غایب و پنهان کرده تا مردم با فقدان رهبر و امام معصوم خود قدرشناس او باشند و روح قدردانی در آنها بیشتر زنده و پویا شود.»
اختری در ادامه می گوید: «در مدتی که دوران غیبت کبراست و امام در میان مردم نباشد ۲ حالت ممکن است پیش بیاید، یکی انتظار سازنده و بنیادین و دوم انتظار تخریبی و ویرانگر است.»
وی در تشریح انتظار سازنده و ویرانگر می گوید: «انتظار سازنده و بنیادین بدین گونه است که شخص منتظر به زمینه سازی برای ظهور می پردازد و خود به عنوان الگویی به خودسازی و مهیا نمودن جامعه می پردازد، اما انتظار تخریبی بدین گونه است که بحث مهدویت مورد سوء برخی افراد قرار می گیرد و از این موضوع برای رسیدن به مقاصد شوم خود سوءاستفاده می کنند.»
انتظار حلقه اتصال شیعه با امام معصوم(ع) و معیار ارزش انسان ها و عامل پویایی و سازندگی است.
حضرت امام کاظم(ع) می فرمایند: هر کس صبر کند و انتظار کشد به فرج و پیروزی می رسد و انتظار فرج بخشی از فرج است.
● مقابله با خرافات
مدتی است که از سوی برخی افراد شیاد ادعای ارتباط با امام زمان(عج) مطرح می شود و هر ازگاهی در اخبار رسانه ها می خوانیم که افرادی به دلیل ادعای رابطه با امام زمان(عج) دستگیر شده اند.
● امید و انتظار فرج
انتظار فرج یعنی در گرفتاری ها امید به رحمت خداوند متعال داشتن، هر قدر اعتقاد به توحید در انسان قوی تر باشد انتظار فرج در او بیشتر و شدیدتر می شود، به همان اندازه که یأس از رحمت خداوند مبغوض ذات مقدسش می باشد، انتظار فرج محبوب اوست.
امام علی(ع) می فرمایند: «هرکس امید داشته باشد، این امید از عمل وی شناخته می گردد.»
با نگاهی گذرا به شرح حال کسانی که در طی دوران غیبت کبرای امام زمان(عج) سعادت شرفیابی به محضرش را یافته و یا از کرامات و عنایات حضرتش بهره مند گشته اند می توان دریافت که دیدار امام زمان(عج) پیش از آن که به شخص، زمان یا مکانی خاص بستگی داشته باشد، به عوامل معنوی و روحی وابسته است که مهمترین آنها در حصول این توفیق الهی، توجه قلبی، مواظبت عملی، رعایت تقوا و استمرار بر گونه های خاص از عبادت خداوند و اطاعت اولیاء الهی بوده است، با این حال نقش زمان های خاص چون شب های جمعه، نیمه شعبان، نیمه رجب و همچنین مکان هایی همچون مکه مکرمه، مدینه منوره، مسجد سهله، مسجد کوفه ومسجد جمکران را برای این موضوع و بهره مندی از عنایات و الطاف ویژه نباید نادیده گرفت. با این حال در این ایام مبارک بهتر می توان به وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) متوسل شد.
● موضع گیری صهیونیست ها و منافقین
چندی پیش جشنواره ای تحت عنوان آخرین منجی در تهران اقدام به درج آگهی و اعلام فراخوان برای شرکت در جشنواره ای بین المللی در موضوع مهدویت نمود که پس از فراخوان در سطح داخلی و خارجی اعلام گردید که در بخش خارجی جشنواره «آمریکا» با بیش از هزار و پانصد متقاضی شرکت در این جشنواره مقام اول در بین شرکت کنندگان را از آن خود کرده است.
اما در این میان برخی از سایت های منتسب به منافقین و گروه های ضدانقلاب و صهیونیست ها پس از انتشار این اخبار و قرار گرفتن لینک جشنواره در بخش انگلیسی سایت جهانی «ویکی پدیا»، اعلام حمایت علمای مشهد و قم از این موضوع و برقراری بیش از ۱۵۰ هزار درخواست از سرتاسر جهان برای شرکت در این جشنواره، به موضع گیری علیه جشنواره مذکور، اهانت به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) و زیر سؤال بردن اقدامات صورت گرفته در نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای زمینه سازی برای ظهور آن حضرت پرداختند.
برخی از تحلیل گران سیاسی براین باورند که انجام چنین تبلیغات هماهنگی از جانب صهیونیست ها و منافقین نشان می دهد که آنان از گسترش فرهنگ مهدویت در سطح جهان بیمناکند و موقعیت و حیات خود را در خطری جدی می بینند، در همین زمینه لازم است تا مسئولان کشورمان برای بسط و گسترش فرهنگ مهدویت در سطح جهان اسلام و حتی کشورهای غیراسلامی اقدامات مؤثری را انجام و به مقابله با توطئه های دشمنان اسلام بپردازند.
ایرج نظافتی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید