سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
این نامتعارف
علیرضا داوودنژاد متولد ۱۳۳۲ در تهران است. پدر رضا و زهرا داوودنژاد. فعالیت در سینمای قبل از انقلاب با فیلمنامهنویسی شروع کرد و فیلمنامههای بسیاری از جمله عطش (۱۳۵۱)، قفس (۱۳۵۳) و مو سرخه (۱۳۵۳) را برای ایرج قادری نوشت. اولین فیلم داوودنژاد در مقام کارگردانی «شاهرگ» نام داشت که در سال ۱۳۵۴ ساخته شد ولی اعتبار چندانی برایش به همراه نداشت.
او یک سال بعد فیلم «نازنین» را ساخت که علیرغم شکست تجاری همچنان عنوان یکی از آثار با ارزش کارنامهاش را یدک میکشد. «قدغن» ساخته بعدی داوودنژاد محصول سال ۱۳۵۷ است که این فیلم به دلایلی از جمله شروع انقلاب امکان نمایش پیدا نکرد و دو سال بعد به شکل محدودی در تهران اکران شد. داوودنژاد در سال ۱۳۶۱ فیلم «جایزه» را ساخت که این فیلم هم بخاطر مسائلی از جمله حضور ستاره زن سینمای قبل از انقلاب با یک سال تاخیر و جرح و تعدیلهای فراوان به روی پرده رفت. مشکلات ناشی از حضور زن در فیلم «جایزه» داوودنژاد را بر آن داشت تا در سال ۱۳۶۲ فیلم کاملا مردانه «خانه عنکبوت» را بسازد که این فیلم به قول خودش یک اثر شوم و بیثمر بود.
پس از شکست تجاری «خانه عنکبوت» داوودنژاد فیلم «بیپناه» را در سال ۱۳۶۵ ساخت که تا حدودی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. بعد از «بیپناه» داوودنژاد تا پنج سال فیلمی نساخت و دوباره به فیلمنامهنویسی روی آورد. شاخصترین فیلمنامه او در طی این مدت «عروس» بود که توسط بهروز افخمی کارگردانی شد. این فیلم در سال ۱۳۷۰ رکورد فروش تازهیی در تاریخ سینمای ایران به جا گذاشت و علاوه بر آن نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب را به اولین ستارههای سینمای بعد از انقلاب تبدیل کرد. داوودنژاد در سال ۱۳۷۰ فیلم «نیاز» را ساخت که این فیلم اعتبار ویژهیی را در میان تماشاگران جدی و منتقدان سختگیر سینما برایش به ارمغان آورد. «خلعسلاح» عنوان هشتمین فیلم داوودنژاد است که محصول سال ۱۳۷۳ است. این فیلم علیرغم مضمون سیاسی تاریخی و وسواسی که در ساختنش به کار رفته بود فقط یک بار در جشنواره به نمایش درآمد و هنوز وضعیت اکران عمومی آن روشن نیست. داوودنژاد یک سال بعد از «خلعسلاح» فیلم «عاشقانه» را ساخت که موفقیتهای فراوانی هم در گیشه و هم در کسب رضایت منتقدان به همراه داشت. «مصایب شیرین»، «بهشت از آن تو» و «بچههای بد» سه اثر بعدی سینمای داوودنژاد در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ بودند که گونه دیگری از علایق سینمایی او را به مخاطبانش شناساند و او را به عنوان کارگردان سنتشکن و نامتعارف سینمای ایران معرفی کرد.
داوودنژاد پس از ساخت سه فیلم کم هزینه و به نوعی خانوادگی در سال ۱۳۸۲ فیلم «ملاقات با طوطی» را با حضور ستارههای مطرح و پرطرفدار سینمای ایران ساخت اما موفقیت تجارییی که انتظارش را میکشید به دست نیاورد.با این حال او ناامید نشد و یک سال بعد فیلم «هشتپا» را کمابیش با همان عوامل «ملاقات با طوطی» و حال و هوایی شبیه به آن ساخت و این بار طعم موفقیت نسبی را هم در گیشه و هم نزد منتقدان چشید.او امسال نیز با فیلم «هوو» در بخش مسابقه بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلمی با حضور بازیگران موفق مجموعههای طنز تلویزیونی رضا عطاران و علی صادقی و مضمونی کمدی خانوادگی که علیرغم ناکامی در جشنواره امیدهای فراوانی در گیشه برای آن وجود دارد.
منبع : روزنامه اعتماد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری