یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
امام حسن عسکری (ع) و تصوّف
از جمله جریانهای فاسدی كه امام عسكری علیهالسلام به شدّت از آن بیزاری جسته و مردم را از گرویدن به آن بر حذر میداشت، گروه «صوفیه» است. این فرقه از آغاز پیدایش توسّط «ابوالقاسم كوفی بهشمیّه» توانست تحت پوشش اسلام، عدّهای از مسلمانانِ سادهلوح را بفریبد.
محمّد بن عبدالجبّار از امام عسكری علیهالسلام نقل كرده كه حضرتش فرمود:
از امام صادق علیهالسلام در مورد «ابوهاشم كوفی» سؤال شد، امام صادق علیهالسلام فرمود:
«او فردی بسیار فاسد العقیده بود و مسلكی به نام تصوّف اختراع كرد و آن را مركزی برای اعتقادات پلید خود قرار داد.»(۱)
آری، بدعت، خودنمایی، چلّه نشینی، تعطیل كردن احكام دین، انزوا و... از مظاهر تصوّف است و ائمه علیهمالسلام با آن مقابله نمودهاند. و موجب تأسّف آنكه این روشهای غلط گاهی تحت عناوینی همچون: تشیّع، ابراز علاقه به اهل بیت علیهمالسلام و یا تهذیب نفس انجام میگیرد!
امام حسن عسكری علیهالسلام خطاب به صحابی گرانقدرش، ابوهاشم داود بن قاسم جعفری فرمود:
«زمانی بر مردم فرا میرسد كه چهرههایشان خندان، ولی دلهایی تاریك دارند. از دیدگاه آنان، سنّت یعنی بدعت و بدعت یعنی سُنّت. مؤمن را به دیده حقارت مینگرند و فاسق را ارج مینهند. فرمانروایان آنان افرادی نادان و ستم پیشهاند و دانشمندان ایشان دریوزه دربار ستمگرانند. ثروتمندان آنها حقّ تهیدستان را به یغما میبرند و كوچكترها بر بزرگان خود پیشی میگیرند. انسانهای نادان از دیدگاه ایشان فردی آگاه و اشخاص حیلهگر را مهذّب میدانند. میان فرد با اخلاص و انسان مُردّد تمییز نمیدهند. آنان گوسفندان را از گرگها باز نمیشناسند.
از جمله جریانهای فاسدی كه امام عسكری علیهالسلام به شدّت از آن بیزاری جسته و مردم را از گرویدن به آن بر حذر میداشت، گروه «صوفیه» است. این فرقه از آغاز پیدایش توسّط «ابوالقاسم كوفی بهشمیّه» توانست تحت پوشش اسلام، عدّهای از مسلمانانِ سادهلوح را بفریبد.
عالمان و اندیشمندان آنها بدترین آفریدههای الهی در روی زمیناند؛ چرا كه به فلسفه و تصوّف تمایل نشان میدهند. به خدا سوگند! آنها از عقیده [و فطرت] خود برگشته و از راه حق منحرف شدهاند. در علاقه و محبّت به مخالفان ما زیادهروی میكنند و شیعیان و دوستداران ما را به گمراهی میكشانند. اگر به جاه و مقامی دست یابند، از گرفتن رشوه سیر نمیشوند و اگر به ذلّت گرفتار گردند، ریاكارانه خدا را پرستش میكنند. آگاه باشید كه آنان راه (سعادت و حقیقت) را بر مؤمنان میبندند و مُبلّغان آئین كافرانند. كسانی كه با آنها زندگی میكنند، باید از آنان بر حذر بوده و دین و ایمان خویش را حفظ كنند.»
سپس امام عسكری علیهالسلام فرمود:
«ای ابوهاشم! این مطالب را پدرم از پدران بزرگوارش، از جعفر بن محمّد علیهمالسلام برایم نقل نمود. این سخنان از اسرار ما است، آنها را جز برای اهلش بازگو مكن.»(۲)
نفوذ افكار انحرافی و از جمله تصوّف در میان شیعیان، خطری بوده است كه بزرگان از یاران ائمه علیهمالسلام بدان اهتمام میورزیده و گزارش آن را به امامان معصوم علیهمالسلام منتقل مینمودهاند.
احمد بن محمد بن عیسی ـ از اصحاب امام حسن عسكری علیهالسلام ـ در نامهای به حضرت چنین گزارش میدهد:
«گروهی یافت شدهاند كه برای مردم سخنرانی میكنند و احادیثی میخوانند و آنها را به شما و پدران شما نسبت میدهند. در میان آنهاست احادیثی كه قلوب ما آنها را نمیپذیرد ولی امكان ردّ این روایات وجود ندارد، چرا كه آنها را از پدران شما نقل مینمایند. ایشان دو نفرند؛ یكی، علیبن حَسكهٔ و دیگری، قاسم یقطینی.»
وی در ادامه مینویسد:
«از عقاید ایشان است كه میگویند: مراد از سخن خدا كه میفرماید:
«انّ الصّلوهٔ تنهی عن الفحشاء و المنكر»(۳)
مردی است كه مردم را از فحشاء بازمیدارد نه آنكه مقصود، ركوع و سجود باشد. و مقصود از زكات نیز همان مرد است نه دراهم و اخراج مال.
و بر همین منوال، اوامر و نواهی خداوند را تأویل میكنند. بر ما منّت بگذارید و راه حق و سلامت از انحرافات را بیان نمایید.»
امام عسكری علیهالسلام در پاسخ نوشت:
«ابن حَسكه دروغ میگوید و برای شما همین كافی است كه ما او را در زمره دوستان خود نمیشناسیم. خدا، او را لعنت كند. به خدا قسم! كه پروردگار، محمّد -صلی الله علیه و آله و سلم- و پیامبران قبل از او را نفرستاد مگر برای دین خالص و نماز و زكات و روزه و حج و ولایت. و پیامبر گرامی اسلام -صلی الله علیه و آله و سلم- مردم را دعوت نكرد مگر به سوی خدای "وحده لاشریك له" و ما اوصیا از فرزندان پیامبر نیز بنده خدا هستیم و به او شرك نمیورزیم. اگر اطاعتش كنیم، بر ما رحم خواهد كرد و اگر نافرمانیاش كنیم، ما را عذاب خواهد نمود. ما بر خدا حجّت نداریم بلكه حجّت از اوست بر ما و بر همه خلقش. من این سخنان را نفی نموده، از این اشخاص بیزاری میجویم؛ شما نیز آنها را رها كنید. خداوند، لعنتشان كند. و آنان را در تنگنا قرار دهید و چنانچه آنها را در مكان خلوت یافتید، سرشان بر سنگ بكوبید.»(۴)
۱. سفینهٔالبحار، شیخ عباس قمی، ص ۱۴۵، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس.
۲. همان.
۳. عنكبوت / ۴۵.
۴. رجال الكشّی، ج ۲، ص ۸۰۲ و ۸۰۳، مؤسّسه آل البیت علیهمالسلام .
سیّد جعفر ربّانی
۲. همان.
۳. عنكبوت / ۴۵.
۴. رجال الكشّی، ج ۲، ص ۸۰۲ و ۸۰۳، مؤسّسه آل البیت علیهمالسلام .
سیّد جعفر ربّانی
منبع : تبیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا