شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


ترافیک سنگین در پمپ بنزین ها


ترافیک سنگین در پمپ بنزین ها
پمپ های شلوغ بنزین بار دیگر برای دارندگان وسایط نقلیه مشکل ساز شده است. شلوغی جایگاه های عرضه سوخت به حدی رسیده که به طور متوسط هر راننده بیش از یک ساعت وقت صرف می کند تا بتواند بنزین مورد نیاز را به باک خودروی خود منتقل کند.البته این بار شلوغی جایگاه های عرضه سوخت به دلیل سهمیه بندی بنزین با تغییر در چگونگی آن نیست بلکه، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و کانون انجمن های صنفی جایگاه های اختصاصی بنزین علل عمده صف های طولانی در جایگاه های بنزین شهر تهران را قطعی برق،استفاده ازکارت هوشمند سوخت به عنوان کلید تلمبه، کمبود جایگاه بنزین و ورود تعداد زیادی خودرو به چرخه مصرف سوخت عنوان می کنند.
با صف های طولانی خودروها در جایگاه های عرضه بنزین در شهر تهران که در برخی مکان ها تردد در برخی خیابان ها را دچار مشکل می کند، این سوال در ذهن شهروندان مطرح می شود که چه چیزی باعث این حد معطلی و شلوغی شده است.
بر اساس این گزارش طرح سهمیه بندی بنزین از ششم تیرماه سال ۱۳۸۶در سراسر کشور اجرا شد و براساس آن میزان مشخص بنزین برای مصرف سوخت انواع خودروها اعم از سواری، تاکسی، وانت و... تعیین شد. اجرای طرح سهمیه بندی بنزین منافع قابل توجهی را نصیب اقتصاد کشور کرد. اما این طرح به دلیل جدید بودن از نظر نوع ابزار استفاده شده در آن که همان کارت هوشمند سوخت بود به تبع مسایل و مشکلاتی را در اجرا بدنبال داشت.
برخی از این مشکلات بتدریج و در مرور زمان رفع و یا از حجم آنها کاسته شد، اما به نظر می رسد شلوغی جایگاه های عرضه بنزین همچنان به قوت خود باقی مانده است. علل شلوغی جایگاه های عرضه بنزین در شهر تهران مسایلی چون قطعی برق، کمبود جایگاه ها، استفاده از کارت هوشمند سوخت به عنوان کلید تلمبه، تعدد نرخ های بنزین، سه برابر شدن زمان سوختگیری، خرابی کارت خوان ها، ورود سالانه تعداد زیادی خودرو به چرخه مصرف و بی اعتمادی مردم به سهمیه های بنزین مطرح می شود. محمد ناصری رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص علت شلوغی جایگاه های عرضه بنزین ضمن اشاره به اینکه علل این مساله در این شرکت ارزیابی شده است، به ایرنا گفت: براساس ارزیابی انجام شده علت اصلی شلوغی جایگاه های عرضه بنزین کمبود جایگاه در تهران است. وی بااشاره به اینکه با وجود اطلاع رسانی و تبلیغات برای دعوت از مردم برای احداث جایگاه های بنزین در تهران این امر با استقبال مواجه نمی شود، تصریح کرد، تعداد جایگاه های عرضه بنزین در تهران در حال حاضر حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰جایگاه است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب به همین میزان جایگاه جدید نیاز می باشد. به گفته ناصری، سالانه ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در تهران شماره گذاری می شود،درحالیکه تعداد جایگاه های عرضه بنزین ثابت می ماند.
وی بااشاره به اینکه اگر تعداد جایگاه های بنزین در تهران افزایش نیابد، جایگاه ها روز به روز شلوغ تر و مشکل همچنان باقی خواهد ماند، افزود: به دلیل کمبود تعداد جایگاه، افزایش مراجعه به جایگاه های موجود به طور قطع فشار بر نازل های فعال در جایگاه ها را افزایش می دهد و خرابی سریع آنها را سبب خواهد شد. ناصری تعیین نرخ های متفاوت برای بنزین را از دیگر علل اصلی شلوغی جایگاه های عرضه بنزین عنوان کرد. این درحالی است که دکتر ناصر رئیسی فرد رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی جایگاه های اختصاصی بنزین، در خصوص علل شلوغی جایگاه های عرضه بنزین گفت: علت اصلی این امر استفاده از کارت هوشمند سوخت به عنوان کلید تلمبه و سوختگیری است که بدنبال آن زمان سوختگیری نسبت به قبل از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت سه برابر شده است. وی با اشاره به اینکه تعدادی از دستگاه های کارت خوان نصب شده در دستگاه های سوخت گیری فرسوده و خراب شده اند و سرویس دهی و تعمیر آنها به دلیل کمبود قطعه مناسب نمی باشد و روزانه ۲تا ۳تلمبه در هر جایگاه از کار می افتد، علت دیگر شلوغی جایگاه های عرضه بنزین را بی اعتمادی مردم به کارت هوشمند سوخت و گفته های متفاوت مسئولان در خصوص نحوه عرضه بنزین و سهمیه بندی بنزین عنوان کرد و افزود: ازاین موارد می توان به وجود اطلاعات نادرست در کارت ها و لحاظ نشدن سهمیه های جدید در تاریخ های اعلام شده، اشاره کرد.
این مقام مسئول انتقال سهمیه بنزین خودروهای عمومی و وانت ها در پایان هر ماه به خودروهای شخصی را از علل دیگر شلوغی جایگاه ها عنوان کرد و افزود: اتفاق افتاده است که یک باره چند خودرو با استفاده از یک کارت اقدام به انتقال سوخت می کنند و همین امر شلوغی و ایجاد صف را در جایگاه های عرضه بنزین بدنبال دارد.
همچنین برخی از شهروندان برای اینکه در صف نمانند با استفاده از انواع ظروف ۵/۱لیتری یا حتی گالن ۲۰لیتری بنزین دریافت می کنند و از آنجایی که زمان عملکرد کارت برای حجم کم یا زیاد بنزین تفاوتی نمی کند، معطلی دیگر دارندگان خودروهای شخصی و شلوغی و صف را بدنبال دارد. رئیسی فرد در خصوص اینکه آیا تاکنون کمبود بنزین در جایگاه ها از علت شلوغی عنوان شده است، گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود بنزین در جایگاه ها گزارش نشده است. وی همچنین قطع برق را از علل دیگر شلوغی جایگاه ها اعلام کرد و با اشاره به اینکه حدود ۵۰درصد جایگاه ها مجهز به ژنراتور هستند و عملکرد این ژنراتورها برای سه ساعت است، ابراز امیدواری کرد دیگر جایگاه ها نیز به ژنراتور مجهز شوند.
این مقام مسئول در پایان باتاکید براینکه استفاده از کارت هوشمند سوخت برای دریافت بنزین علت اصلی شلوغی جایگاه های بنزین است، تصریح کرد، به جای استفاده از کارت هوشمند به عنوان کلید تلمبه سوخت باید کاربردهای مطلوب و مناسب آن در دنیا را درجامعه تبلیغ کرد و رواج داد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید