سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


صندلی‌هایی که دیگر جیرجیر نمی‌کنند!


صندلی‌هایی که دیگر جیرجیر نمی‌کنند!
● نگاهی به روند بازسازی سینماها در سه دهه‌ اخیر
«سالن سینما» نیاز امروز جامعه ماست به همین جهت اگر نگاهی به مشکلات متعدد سینمای ایران بیندازیم خواهیم دید،عدم استقبال مردم از سینما به آن باز می‌گردد، گرچه کارشناسان سینما معتقدند که معضل اصلی، پایین بودن کیفیت فیلم‌ها، نبود تنوع در موضوعات و البته محدودیت در بیان مسائل جاری جامعه است ،اما بخشی از رویگردانی مردم از سینما می‌تواند به محدویت تعداد سینماها ،عدم دسترسی در برخی نقاط و البته کیفیت پایین بسیاری از سالن‌های موجود باشد، بنابراین احداث هر سینما، بازسازی سینماهای موجود و حتی وعده افزایش سالن‌های سینما خبر خوشی برای سینمای ایران می‌تواند باشد.
سینما مثل بسیاری از پدیده‌ها مجموعه‌ای ‌از عناصر به هم پیوسته است. در اینجا هم «سالن مناسب» حلقه‌ای‌ برای جذب مخاطب بوده و به همین ترتیب می‌توان انتظار فروشی بالاتر برای آثار سینمایی و در نتیجه حرکت برای چرخ‌های اقتصاد سینما داشت . واقعا اگر در هر شهر چند سینمای ممتاز به لحاظ معماری و کیفیت راه اندازی شود آیا باز هم این تفریح جمعی جدی گرفته نخواهد شد؟ پاسخ این پرسش به همان دلایلی باز می‌گردد که پیشتر اشاره شد.
● هشتصد قدم در لاله‌زار!
از ابتدای لاله‌زار كه شروع می‌كنی به سینما «سارا» می‌رسی، جلوی در این سینما پوسترهای زیادی نصب شده است. سینمایی قدیمی و مخروبه كه از سینما تنها پرده و چند عكس از فیلم‌های مختلف را دارد و آدم‌های این سینما، سن و سال شان به قد سینماست.سینماهایی كه به گفته مسعود كیمیایی در فیلم «هشتصد قدم در لاله‌زار»، معلم خیلی‌ها بوده‌اند. مدیر این سینما هم می‌گوید كه این سینما جشنواره فیلم‌های فارسی را به نمایش می‌گذارد، فیلم‌هایی كه در انبار دفاتر پخش وجود دارد. حتی فیلم‌هایی كه تلویزیون نمایش داده یا نداده است. وی می‌گوید: ما هر روز دو فیلم را پخش می‌كنیم و روزانه صد تا صد و پنجاه نفر به تماشای این فیلم‌ها می‌آیند.
بیشتر تماشاگران چنین فیلم‌هایی رهگذران، كارگران این خیابان، پیك‌های موتوری و معتادانی هستند كه از گرمای تابستان و سرمای زمستان به آنجا پناه می‌برند و قصدشان تماشای فیلم نیست. برخی هم گاه برای استراحت به این سینماها می‌آیند و اگر حسی برای تماشای فیلم بود، فیلم هم می‌بینند. جالب اینكه همه اینها فقط با پراخت ۵۰۰ تومان امكان پذیر است.سینمایی با ظرفیت هزار نفر كه به قول مدیر سینما حداقل ۱۵ سال است كه ظرفیت آن تكمیل نشده است اما روزگاری برای ورود به همین سینمای ۴۳ ساله چنان ازدحامی بود كه برای متفرق كردن مردم مجبور می‌شدند از پلیس كمك بگیرند اما امروز دیگر از آن جمعیت‌ها و آن شلوغی‌ها خبری نیست. وی می‌گوید: به ما طرح تغییر كاربری دادند اما خرج تغییر كاربری زیاد است و حیف است كه سینما را تبدیل به انبار كنیم. اصلا حیف است سینماهای لاله‌زار خراب شود. این سینما با فیلم «چهارراه حوادث» ساموئل خاچیكیان افتتاح شد و بهترین سینمای آن دوران بود اما حالا دیگر از رونق افتاده است.
كمی بالاتر نمایی را می‌بینی كه نشان از سر در سینما دارد از جوانی كه در مغازه نشسته، می‌پرسی ساختمان مجاور چه بوده، می‌‌گوید اینجا سینما «خورشید» بوده اما از ابتدای انقلاب تعطیل شده است.سنش به اول انقلاب قد نمی‌دهد. می‌پرسم از كجا می‌دانی كه اول انقلاب تعطیل شده است. می‌گوید پدرم می‌گه. این مغازه از گذشته مال پدرم بوده است. بالاتر ساختمان تئاتر «نصر» است. مجسمه‌ای ‌بر سردر تئاتر نصر است كه پارچه‌ای ‌روی آن را پوشانده است كه نشان از سالهای دور تئاتر نصر دارد.در تئاتر نصر بسته است. پسر جوانی با یك بسته نان باگت آنجا ایستاده و در كنارش جملات ،فلافل ۳۰۰ تومان و سوسیس ۵۰۰ تومان به چشم می‌خورد می‌گوید: ورودی تئاتر به ساندویچی تبدیل شده و حدود ساعت ۱۲ باز می‌شود. تئاتر نصر چند سالی است كه تعطیل است!
● امشب و هرشب بشتابید!
در یكی از كوچه‌های لاله‌زار (كوچه ملی) چند سینما وجود دارد. در این كوچه دو فیلم با یك بلیت معنا پیدا می‌كند، سینما «نادر» این عبارت را روی شیشه چسبانده است. مسئول گیشه این سینما جوانی است كه تمام مدت خنده به لب دارد. بلیت این سینما ۶۰۰ تومان است. روبه‌روی این سینما دو سینمای دیگر دیده می‌شود «سحر» و«شهرزاد» سینما سحر كه اصلا شبیه سینما نیست و بیشتر به مخروبه‌ای‌ در زیرزمین شبیه است. جرات نمی‌كنم وارد آنجا شوم. سینما شهرزاد هم كه فقط تابلوی آن دیده می‌شود و در حد تابلو باقی مانده است.
می‌گویند سال گذشته صاحبش آنجا را فروخته و تعطیل است. سردر سینمایی دیگر در این كوچه دیده می‌شود، می‌گویند نام این سینما، سینما «مهان» بوده و قبل از آن هم سینما «آزیتا» و حالا به یك اغذیه فروشی تبدیل شده است. اینجا هم «تئاتر پارس» است، قطب تئاتر ایران. حالا دیگر چیزی از آن باقی نمانده صندلی‌های خالی، بی رونق و حوضی كه چند ماهی قرمز در آن دیده می‌شود.روزانه پنجاه نفر از نمایش‌های آن كه به نمایش‌های لاله‌زار معروف است، دیدن می‌كنند.سینما «ركس»، سینما «البرز» و سینما «ایران» هم از جمله سینماهای لاله‌زار هستند كه تعطیل شده‌اند. می‌گویند سینما ركس فروخته شده و حیاط سینما البرز نیز به پاركینگ تبدیل شده و قابل استفاده نیست. سالن انتظار سینما ایران هم ساندویچ فروشی شده است.
● کارتن خواب‌ها، مشتریان پیرمردی ۵۸ ساله
سینما «رودكی» در میان سایر سینماهای این خیابان به سینما بیشتر شبیه است. پوستر فیلم‌های خارجی هم این سینما را كمی از سینماهای این خیابان متمایز می‌كند. روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ نفر به این سینمای ۹۰۰ نفره می‌آیند كه اغلب تماشاگران رهگذر، سربازان یا كارتن خواب‌ها هستند.این سینمای ۵۸ ساله از رونق آن سال‌ها نشانی ندارد.
سینما «كریستال» تا چندی پیش هم كار می‌كرد اما مدتی بعد روی شیشه نوشته شده بود كه به علت تعمیرات سینما تعطیل است و شاید این سینما هم در كنار سایر سینماهای این خیابان برای همیشه تعطیل شود. سینماهای لاله‌زار، خاطرات تاریخ سینمای ایران را در دل دارند اما اكنون بنا به دلایلی مورد بی‌توجهی واقع شده‌اند و از محور و گردونه سینماهای فعال خارج شده‌اند. در حالی كه باید به جای آنها سینماهای دیگری جایگزین شوند. سینماهایی از جنس روز ضمن اینكه این سینماها در حال تبدیل شدن به موزه هستند. موزه‌هایی كه در حال تخریبند. سینماهای لاله‌زار بخشی از تاریخ سینمای ما هستند و شایسته نیست اینگونه با سادگی فراموش شوند و بدتر از آن یكی پس از دیگری به ویرانه‌هایی تبدیل شوند كه حتی تماشای‌شان تاسف بار می‌شود.
● صاحبان فیلم یا نامادری سینماها
یادآوری این نكته اساسی ضروری به نظر می‌رسد كه گسترش بخش‌های مختلف فیلمسازی و تولید فیلم، بدون گسترش سالن‌های سینما ممكن نخواهد بود. در حالی كه تعداد سالن نمایش معین و محدودی در كشور وجود دارد، نمی‌توان انتظار افزایش مخاطب را داشت. همچنین بدون رعایت استانداردها و ایجادمحیطی مطلوب برای تماشای فیلم ـ چه از بعد فنی و چه ازنظر امكانات رفاهی ـ نمی‌توان تماشاگر زیادی را به تماشای فیلم دعوت كرد.در همین زمینه اشاره شد كه سینماداران با مشكلات متعدد و متفاوتی روبرو هستند كه یكی از مهمترین آنها عدم امنیت شغلی است. شاید یكی از راهكارهای تقویت سینماها، مشاركت تهیه‌كنندگان در بازسازی و بهسازی سالن‌ها باشد. از سالها پیش معاونت سینمایی باید شرایط فنی و قانونی مناسبی را فراهم می‌آورد تا تهیه‌كنندگان راغب شوند طبق توافق‌های مشخص و كارشناسی، در تجهیز سالن‌های نمایش موجود در نقاط مختلف كشور سرمایه گذاری كنند، هر چند این مهم پس از سال‌ها در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
به این ترتیب، براساس طرحی كه تهیه خواهد شد، تهیه‌كنندگانی كه دربازسازی سالن‌های سینما در مناطق دلخواه خود با سینمادار ـ یا سینماداران ـ به توافق رسیده‌اند، از تسهیلات بهتری برای نمایش فیلم ـ یا فیلم‌های ـ خود درآن سالن‌ها بهره‌مند خواهند شد.به این ترتیب، تهیه‌كننده به شكلی توافقی با صاحب سینما، در اداره سالن یا سالن‌هایی مشاركت خواهد داشت. طبعا نتیجه عملی این اقدام، ایجاد پشتوانه ملی ـ با سطوح متفاوتی از گردش اقتصادی ـ برای صاحب سینما خواهد بود. در ساده‌ترین شكل، تهیه‌كننده تسهیلاتی اختصاصی برای نمایش فیلم خود دراختیار خواهد داشت و در شكلی پیچیده‌تر، سینمای ایران ـ وطبعا سایر تهیه‌كنندگان ـ هم امكان نمایش فیلم‌های بیشتری به دست خواهدآورد.
● فیلم خوب، سالن خوب می‌خواهد
براساس آمار و ارقام امسال ، از حدود ۹۲ سینمای استان تهران در سال ۸۳ تعداد ۲۴ سینما به طور كلی تعطیل و تعداد ۲۱ سینما با مشكلات تغییر كاربری، بازسازی، دریافت وام و درآمد كم، فعالیت چندانی ندارند. این در حالی است كه به گفته برخی از مسئولان حوزه هنری تهران با كمبود ۱۲۰ سالن سینما و تعداد ۹۵ هزار صندلی روبرو است. افزایش ظرفیت‌های نمایشی سینمای کشور که همواره طی ماه‌های اخیر مورد توجه و تاکید اهالی سینمای ایران و مدیریت سینمایی کشور بوده است علی رغم اینکه اخیرا با اقداماتی در این زمینه و ایجاد چند سالن جدید سینمایی در تهران و برخی از دیگر نقاط کشور به فعالیت رسیده اما به نظر می‌رسد برای ادامه و تقویت این روند نیازمند همراهی جدی و عملی سایر نهادها و سازمان‌ها و به خصوص همچون دیگر کشورهای دنیا، نیازمند کمک و اقدام عملی از سوی نهادهای شهری به خصوص شهرداری‌ها است.
چند سالنه كردن برخی سالن‌های سینمایی تهران و سایر شهرهای کشور نیز از جمله اخباری است که از ابتدا ایجاد زمزمه‌های آغاز آن به عنوان یک روند در جهت افزایش ظرفیتهای نمایشی با نظرات مختلف روبرو بوده است و می‌تواند با جدی‌تر تلقی شدن از سوی مسئولان امر تاثیر بسزایی در ایجاد وضعیتی عادلانه در اکران و ادامه رونق اقتصادی پدید آمده برای این هنر - صنعت داشته باشد. سینما «ماندانا» واقع در شرق تهران كه به‌ عنوان یكی از سینماهای پرفروش در دوره‌های مختلف مطرح است، طی دو تا سه سال گذشته قصد ساخت دو سالن دیگر را در كنار سالن فعلی داشت. همچنین در كنار این دو سالن، سینما «آفریقا» و «قدس» نیز قصد ساخت یك یا دو سالن را در كنار سالن فعلی داشتند كه هر دو مسئول این سالن‌ها از تهیه نقشه سالن‌های مربوطه و ارسال آنها به موسسه سینما شهر برای اختصاص بودجه خبر می‌دهند. این سینماداران زمان آغاز ساخت این دو سالن را به زمان اختصاص بودجه منوط می‌دانند. در حالی كه برخی از این سالن‌ها همچون سینما قدس سردر سالن دو را از سال گذشته زده است،سر درسالنی كه هنوز ساخته نشده است! گفتنی است طی سالهای قبل از میان سینماهایی بحث چندسالنه شدن آنها مطرح شده بود فقط مراحل ساخت سالن۲ سینما «سپیده» به‌گونه‌ای پیش رفت كه آماده بهره‌برداری شد.
● چرا سینما در سال ۸۵ خوب فروخت؟
سینما یكی از درآمد‌زاترین صنایع در جهان است،علاوه بر اینكه عوامل متفاوتی مانند، كارگردان، بازیگر، نوع فیلمنامه، گروه فیلمبرداری و... در ارتقای این صنعت و جذابیت یك فیلم دخالت دارند، چگونگی نمایش فیلم، تجهیزات نمایشی اعم از سیستم‌های سمعی و بصری نیز در جذب مخاطب و رشد اقتصادی این صنعت نقش مهمی را ایفا می‌كند. در سال گذشته، فروش سینمای ایران در حوزه نمایش عمومی، با یك رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۸۴ روبرو شد و تقریباً به فروش ۲۰ میلیارد تومانی رسید كه این مبلغ در سال ۸۴، ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان بود. این افزایش به دو دلیل بالارفتن قیمت بلیت سینما‌ها و بازسازی سالن‌های سینمایی در سال گذشته بوده است. هر چند تاثیر مستقیم رقم فروش فیلم‌های سینمایی بر اقتصاد كشور بسیار ناچیز است اما تاثیر اجتماعی و حساسیت آن قابل مقایسه با حوزه‌های دیگر نیست. یكی از علل جذب مخاطب به سینما‌ها، تجهیزات و محل نمایش است، آمدن تماشاگر به سینما در همه جای دنیا، در واقع تركیبی است از فیلم‌ و محلی كه فیلم نمایش داده می‌شود. در طول زمان به دلیل مدیوم‌های متفاوتی كه برای دیدن فیلم به وجود آمده است، مثل سیستم‌های نمایش خانگی با كیفیت‌های بالا، كانال‌های متفاوت تلویزیونی، نمایش و دانلود فیلم در اینترنت، در واقع وضعیت رسانه و تنوع مدیوم‌هایی كه می‌تواند پیام را به مخاطب برساند بسیار متفاوت با ۴۰ سال پیش است. با این روند، برنامه‌ریزی طی سال گذشته و سال جدید در دو حوزه متفاوت:
۱) بازسازی سالن‌های سینمایی موجود با اولویت سینماهایی كه در مناطق مناسب شهری قرار گرفته‌اند.
۲) كمك به ساخت سالن‌های جدید كه تركیبی از مجموعه تجاری و سینمایی است، یعنی بخشی از آن بنا یا سازه، كاربری تجاری دارد و بخش دیگر آن سینما و نمایش فیلم است. البته طبق قانون سوم برنامه توسعه، تخفیفاتی برای سازندگان مجموعه‌های تجاری درنظر گرفته شده و شهرداری می‌تواند به مالكان زمین به ازای هر متر سالن سینما تا یك متر بنای تجاری را بدون عوارض اجازه ساخت دهد. با قانون ذكر شده مجموعه‌هایی كه ساخته می‌شوند به صورت مجموعه‌های سینمایی تجاری و گاهی نیز ورزشی خواهد بود. به عنوان مثال یكی از این نوع مجموعه‌هایی كه ساخته شده است مجموعه سینمایی، ورزشی و تجاری اریكه ایرانیان است.
● سینماها ، مد روز می‌شوند!
در بخش بازسازی سینماها، سال گذشته در حدود ۴۰ سینمای كشور بازسازی شد و تعداد قابل توجهی از آن به بهره‌ ‌برداری رسیدند و تعداد باقی مانده تا اول تیرماه سال جاری به بهره ‌برداری می‌رسد. این بازسازی‌ها در فرم‌ها و بخش‌های مختلف تجهیزاتی است. برخی از این بازسازی‌ها، سالن‌های بزرگ بودند كه تبدیل به ۲ یا ۳ سالن شده‌اند. در بعضی از سالن‌ها، بالكن‌‌ به صورت مجزا تبدیل به سالن‌ نمایش شده است و تعدادی دیگر شكل ظاهری آنها به طور كامل بازسازی شده است. در واقع یا سالن‌ها بازسازی نمی‌شوند و یا اگر بازسازی شوند به طور كامل این بازسازی انجام می‌شود. از جمله این بازسازی‌ها و تعویض‌ها می‌توان به تعویض كامل صندلی‌های نمایش، سیستم‌های صدا و نمایش اشاره كرد.
در بعضی از سینماهایی كه به ۲ یا ۳ سالن تبدیل می‌شوند، سالن بزرگ‌تر به سیستم صوتی دیجیتال دالبی مجهز می‌شود. بوفه سینما‌ها نیز به طور كامل به روز می‌شود. نمای بیرون سینما و گیشه‌ها به طور كامل عوض می‌شود. امسال نیز با حمایت این موسسه حدود ۴۰ سالن سینما برای بازسازی در برنامه‌ها قرار دارد.
● استقبال سینمادارها از بازسازی سالن‌ها
نكته مهم در این زمینه این است كه در سال گذشته خیلی از سینماداران راغب شدند كه سینمای خود را بازسازی كنند چرا كه سینماهایی كه بازسازی شده‌اند بعد از افتتاح، از استقبال بالای مردم برخوردار بوده است. یكی از دلایل این استقبال این است كه صاحبان سینما در سال‌های گذشته سالن‌های خود را بدون هیچ‌گونه تغییری در ساختار و تجهیزات خود نگه داشته‌اند و این امر باعث گریز مردم از سینماها شده بود اما بعد از بازسازی توانستند رضایت مردم را جلب كنند. در سال گذشته تلاش بسیاری از سوی موسسه سینماشهر در جلب موافقت سینماداران برای بازسازی صورت گرفت اما بعد از بازسازی‌ها و تغییر رقم فروش آنها، تقاضا برای بازسازی سالن‌ها بالا رفته است .
روال بازسازی كه در این زمینه پیش گرفته‌ شده به این گونه است كه یك بخش از هزینه‌ این بازسازی‌‌ها را دولت به صورت كمك بلاعوض برعهده می‌گیرد كه تقریباً ۵۰ درصد است و تجهیزات نور، صدا یا حتی تجهیزات بوفه‌ای را كه سالن‌ها لازم دارند از خارج از كشور وارد می‌شود و تنها با ۵۰ درصد قیمت در اختیار سالن‌داران قرار داده می‌شود.
● خبرهایی خوش برای سینمای ایران
افتتاح سالن‌های ۲ سینماهای جمهوری، كارون و حافظ در تهران طی سال جاری و افزایش ۲ سالن به سینماهای آستارا، پایتخت، سروش و ماندانا و یك سالن نیز به دو سالن قبلی، سینما «جوان» از جمله خبرهای خوش این روزها برای سینمای ایران به‌شمار می‌آید. همچنین سینماهای شهرتماشای كرمان، عصرجدید گرگان، بهمن بوشهر، ساحل اندیشه كرج، شقایق قم، تماشای الیگودرز و عصر جدید اراك از دیگر سالن‌هایی هستند كه به ظرفیت نمایشی افزوده شده‌اند. شاید بهترین راهکار و نزدیك‌ترین راه استفاده از فضای موجود در سینماها ۲ و ۳ و یا ۴ سالنه كردن، سالن‌های موجود است و اگر فضای مناسب برای تماشای فیلم ایجاد شود، مردم علاقه‌مند خواهند بود كه به سینما بروند ضمن آنكه تاثیرات اقتصادی خوبی هم در برخواهد داشت.
● سینماشهر، ستاره این روزهای سینما !
موسسه سینما شهر از بخش‌های وابسته به معاونت سینمایی وزارت ارشاد است که به طور مشخص درباره سالن‌های سینما فعالیت می‌کند. موسسه‌ای كه این روزها همه جا، چه در میان سینمادارها، تهیه‌كنندگان و چه مدیران و همه سینماگران صحبت از كارهای آن در دوره جدید است. اکنون در سطح کشور حدود ۲۷۳ سالن سینمای فعال داریم که نسبت به سال گذشته حدود ۲۴ سالن به جمع سینماهای کشور اضافه شده است. این افزایش نشان از رشد ۱۰ درصدی ساخت سالن در کشور دارد. پروژه‌های سینمایی در حال ساخت حدود ۱۴۴ سالن است و ۸۵ سالن سینما در شهرهای مختلف کشور مراحل پایانی ساخت و بهره برداری را پشت سر می‌گذارند. ۵۹ سالن سینمایی اکنون مرحله مقدماتی گرفتن مجوز و طراحی نقشه را سپری می‌کنند. برخی از این سالن‌ها به صورت مجتمع‌های تجاری چندمنظوره هستند. تعدادی از این سالن‌های سینمایی در استان‌های اردیبل، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، قزوین، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان ساخته می‌شوند.
یکی از رویکردهای چندمنظوره کردن سالن‌ها، اقتصادی‌تر شدن سالن‌های موجود در سطح کشور است. با تحقق بحث چند ساله شدن سینماها هزینه‌ها و تعداد پرسنل سینما‌ها ثابت و درآمد حاصل از گیشه چند برابر می‌شود و این چند منظوره شدن باعث تنوع فیلم‌ها و وجود قدرت انتخاب برای مخاطبان خواهد شد. سیاست‌های موسسه سینما شهر برای بازسازی سالن‌های سینما با فرمول‌های مشخصی همراه است . در بحث تعویض صندلی‌ها یک سوم هزینه بدون بازپرداخت و بقیه مبلغ با هماهنگی‌های که با کارخانه‌های تولید صندلی انجام شده در ۱۴ قسط دریافت می‌شود. در مورد تعویض تجهیزات سینماها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌ها با توجه به عملکرد سالن‌ها پرداخت می‌شود. مجموع هزینه‌های بازسازی شده سینماها ۲۹ میلیارد ریال بوده که نزدیک به ۱۳ میلیارد ریال آن به عنوان کمک بلاعوض از طرف موسسه سینما شهر پرداخت شده است. اقدام دیگری که توسط موسسه سینماشهردر حال انجام است، به کارگیری سیستم مکانیزه فروش بلیت سینماها به جای فروش سنتی است. در برخی شهرها همانند اصفهان و تهران این شیوه فروش در برخی سالن‌های نمایش مورد بهره برداری قرار گرفته است.
● پردیس‌های سینمایی هم از راه می‌رسند
اولویت اصلی و رویکرد موسسه سینماشهر به توسعه و افزایش سالن‌های موجود در سراسر کشور است و در همین راستا در قانون برنامه توسعه کشور، ساخت پنج پردیس یا به عبارتی مجتمع سینمایی توسط وزارت ارشاد در دستور کار قرار دارد که یکی از این پردیس‌ها در تهران و بقیه در شهرستان‌ها خواهد بود. البته هنوز محل احداث این پردیس‌ها در دیگر شهرستان‌ها مشخص نشده است. در تهران محل تاسیس پردیس سینمایی حوالی میدان ونک است که پنج سالن بدون فضای تجاری خواهد بود. به زودی ساخت این پردیس با توجه به استانداردهای روز جهانی آغاز خواهد شد. همچنین فروش سینماهای تهران در سال گذشته ۸ میلیارد پیش بینی شده است، از این فروش یك میلیارد به سینما فرهنگ اختصاص دارد و این بدان معنا است كه ۱۵ درصد فروش در آن سینما است و اگر ۴ سالن بدین شكل داشته باشیم افزایش چشمگیری در فروش فیلم‌ها خواهیم داشت.
● صندلی‌های سینماها دیگر جیر جیر نمی‌کند
در طول سالیان گذشته عواملی چون، فرسودگی و عدم ایمنی و استانداردهای لازم سالن‌های نمایش، مشکلات عدیده‌ای ‌را برای صاحبان فیلم‌ها، سینمادارها و مدیران سینمایی به‌وجود آورد، مشکلاتی که در نهایت قهر مخاطبان را از پرده نقره‌ای‌ به همراه داشت،مخاطبانی که در روزهایی نه چندان دور برای تماشای فیلم مورد نظر خود ساعت‌ها را صرف تهیه بلیت سینما می‌کردند، شاید تکرار آن روزها تا چندی پیش یک رویا بود برای ما و شاید به همین دلیل هم است که در این روزها بازسازی اساسی سینماهای کشور دیگر از دغدغه‌های جدی مسئولان وزارت ارشاد به‌شمار می‌آید و شاید آنها به خوبی احساس می‌کنند که مخاطبان دیگر حاظر نیستند با جیرجیر صندلی‌ها و... به تماشای فیلم مورد نظر خود بنشینند.
بابک شریف موسوی
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید