شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

ماه تلخ - BITTER MOON


ماه تلخ - BITTER MOON
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : فرانسه و انگلستان
محصول : رومن پولانسکی
کارگردان : پولانسکی
فیلمنامه‌نویس : ژرار براش، جان براون جان و پولانسکی، بر مبنای داستانی نوشتهٔ پاسکال بروکنر
فیلمبردار : تونینو دلی کولی
آهنگساز(موسیقی متن) : وانگلیس
هنرپیشگان : پیتر کایوت، امانوئل سینیه، هیو گرانت، کریستین اسکات تامس، ویکتور بانرجی، سوفی پاتل و استوکارد چانینگ
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۹ دقیقه


ـ ̎نایجل̎ (گرانت) و همسرش ̎فیونا ̎ (اسکات تامس) طی سفری دریائی به مقصد هند با زن فرانسوی ملیجی به نام ̎میمی̎ (سینیه) و شوهر افلیجش، ̎اسکار̎ (کایوت) آشنا می‌شوند. ̎اسکار̎ از یک سو با تعریف داستان رابطهٔ پر فراز و نشیب و گاه ساد و ماز و خیستی‌اش با ̎میمی̎ ، توجه ̎نایجل̎ را به شدت جلب می‌کند و ̎میمی̎ اغواگر از سوئی دیگر ̎نایجل̎ را شیفتهٔ خویش می‌سازد. ̎فیونا ̎ از این ماجرا، برآشفته می‌شود. حین مهمانی سال نو بر عرشهٔ کشتی، ̎میمی̎ به تنهائی در سالن می‌رقصد و ̎فیونا ̎ نیز با حالتی وسوسه‌آمیز به او می‌پیوندد. ̎نایجل̎ حیران و آشفته به اتاق ̎میمی̎ می‌رود و آنجا ̎فیونا ̎ و ̎میمی̎ را در آغوش هم می‌بیند. ̎اسکار̎، ̎میمی̎ و سپس خودش را می‌کشد و ̎نایجل̎ و ̎فیونا ̎، منقلب از این تجربه به زندگی خود باز می‌گردند.
ـ فیلمی فوق‌العاده و تکان‌دهنده و از کاملترین ساخته‌های سازنده‌اش که البته اثر منتقدان چنین نظری درباره‌اش نداشتند. موقعیت داستانی‌اش چاقو در آب (۱۹۶۲)، نخستین ساختهٔ پولانسکی که آن هم بر پهنهٔ متلاطم دریا می‌گذرد و آسایش بیگانگان (پل شریدر، ۱۹۹۱) را به یاد می‌آورد که در آنها هم زوج ظاهر الصلاح در برخورد با شخصیت ـ یا شخصیت‌هائی ـ بیگانه، دچار تنش‌هائی غیر منتظره می‌شوند. پولانسکی با استادی حاصل تجربه در تصویرپردازی از دغدغه‌هایش، بن‌بست فاجعه باری را نشان می‌دهد که شخصیت‌های امروزی برخوردار از آزادی تام دنیای معاصر، در انتهای جست‌وجویشان برای اشکال دلخواه (و نه لزوماً امن) زندگی بدان می‌رسند. پولانسکی هیچ‌گاه عنان میل خود به تصویر امیال بیمارگونه، ناهنجار و غیر انسانی مردمان آراسته و متمدن و بعضاً روشن‌فکر نمای جهان مدرن را چنین بی‌محابا رها نکرده که در این داستان پر از دست‌انداز رجعت به گذشته و حادثه‌های ناگهانی. مثل ̎نایجل̎، شنونده (و بینندهٔ) روایت پر آب و تاب ̎اسکار̎ می‌شویم تا مثل او در بیداری تخیلات سرکش مردانه و در سرخوردگی شدید متعاقب آن، سهیم باشیم.