یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


پ مثل پارکینگ


پ مثل پارکینگ
تصور می کنم برای همه شما هنگام گذر در شهر تهران این سوال به ذهنتان بیاید که راستی با وجود این همه خودرو پارک شده در کنار خیابانها و کوچه ها ، خودروهای تولیدی در آینده کجا باید پارک شوند ؟
وجود خودرو های پارک شده در حاشیه خیابانها و کوچه ها افزون بر محدود کردن عبور و مرور وسایل نقلیه ، چهره شهر را به هم ریخته و آشفته نشان می دهد .
آیا خودرو در کشورمان بیش از حد استانداردهای طبیعی تولید و به بازار عرضه شده است ؟
● « کارشناسان چه می گویند ؟ »
علی خاکساری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که سه چهارم خانواده های ایرانی خودرو ندارند و در حالی که در کشورهای پیشرفته هر خانواده به طور متوسط ۲ خودرو دارد ، در کشور ما حداقل به۲۰ تا ۳۰ میلیون دستگاه خودرو برای رفاه خانواده ها نیاز است .
امیر حسین قناتی مدیر عامل شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه سالیانه در اروپا ۴۰ میلیون دستگاه خودرو تولید می شود ، به فراوانی خودرو به ازای هریک هزار نفر در چند کشور اشاره کرده می افزاید : به ازای هر یک هزار نفر ، در کشور آمریکا ۷۶۵ نفر ، در مالزی ۶۸۶ نفر و در روسیه ۱۲۴ نفر خودرو دارند و این در حالی است که در کشورمان فقط ۸۸ نفر از هر هزار نفر دارای وسیله نقلیه شخصی هستند .
باوجود نیاز کشور به خودروی بیشتر ، به نظر می رسد که تولید وسیله نقلیه در شرایط کنونی که کمبود پارکینگ بشدت احساس می شود ، بر مشکلات شهری بیافزاید .
شهرام جباری زادگان کارشناس امور شهری می گوید: تولید خودرو در کشور با ۸ درصد رشد در ۵ ماهه نخست سال ۸۶ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۴۵۳ هزار دستگاه رسیده است ، اگر بپذیریم که نیمی از این تعداد خودرو وارد پایتخت شده اند در آن صورت به طور متوسط هر ساعت ۵۰ خودرو به معابر تهران اضافه می شود.
وی میانگین تولید روزانه خودرو در کشور را ۲ هزار و ۴۶۳ دستگاه عنوان می کند و می گوید: پیش بینی می شود حدود ۵۰ درصد از این خودروها یعنی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ خودرو وارد معابر شهری تهران شده باشند.
به گفته وی در ۵ ماهه نخست سال گذشته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو به چرخه حمل و نقل شهر تهران افزوده شده، این در حالی است که ظرفیت معابر پایتخت از حالت اشباع نیز خارج شده و گنجایش خودروهای موجود را نیز ندارد.
● « کمبود پارکینگ »
مشکل کمبود پارکینگ در شهر تهران امری مربوط به دیروز و امروز نیست. این مشکل را شهروندان تهرانی سال های سال است که تحمل می کنند.
به گفته مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، شهرداری در سال های ۷۲ تا ۷۷ در تهران ۸۸ هزار و ۴۱۴ واحد پارکینگ را واگذار کرده که از این میان تعداد ۲۴ هزار و ۳۹۱ واحد به مناطق محدوده طرح ترافیک اختصاص داشته است.
محمود صفارزاده با اشاره به اینکه این عمل غیر قانونی در سال های گذشته نیز ادامه داشته است ، می گوید: در سال های ۷۲ تا ۸۴مقرر بود یک و نیم میلیون فضای پارکینگ خصوصی و عمومی در تهران ایجاد شود که از این تعداد ۸۳۴ هزار فضا ساخته شده ، اما متأسفانه حدود ۴۵۰ هزار فضای پارک فروخته و تغییر کاربری شده است .
فرزان شیروان بیگی مدیرکل تدوین ضوابط ، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی شهرداری تهران هم ساخته نشدن یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد پارکینگ در ۱۲ سال گذشته را یکی از دلایل نا کافی بودن فضای پارک مناسب در خیابان های تهران می داند.
بهروز سرابندی رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با بیان اینکه باید در قوانین شهرسازی تحول اساسی صورت گیرد ، از عملکرد شهرداری انتقاد کرده و می گوید : اینکه شهرداری مجوز ساخت ۶۰ درصد از ملک را در ۳ طبقه داده و پس از آن با خرید تراکم متقاضیان تا ۲ طبقه دیگر موافقت می کند ، خارج از اصول شهرسازی است ، زیرا در بیشتر موارد پارکینگ مورد نیاز ساختمانها تامین نمی شود .
وی در این باره اضافه می کند : در بسیاری از ساختمانهای تازه ساخت ، پارکینگ مورد نیاز واحدهای مسکونی احداث نشده است .
● « مشکل پارکینگ های موجود»
پارکینگ های خصوصی نیز برای خود مشکلاتی را به همراه دارد . در این باره علیرضا راسی رئیس اتحادیه صنف دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، پارکینگ و کارواش تهران می گوید: تعرفه پارکینگ ها از سال ۸۲ تا ۸۵ تغییر نکرده بود و برای ۲۴ ساعت ۶۶۰ تا ۸۸۰ تومان دریافت می شد که با پیگیری هایی که اتحادیه انجام داد و تصویب مجمع امور صنفی و هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی این مبلغ در سال ۸۷ به ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان افزایش یافت. او قیمت ۲۴ ساعت توقف خودرو در پارکینگ های مختلف را ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان عنوان می کند و می گوید: پارکینگ های مسقف در محدوده طرح ترافیک ۱۷۰۰ تومان، غیر مسقف در این محدوده ۱۵۰۰ تومان و در خارج از طرح ۱۴۰۰ تومان برای ۲۴ ساعت توقف خودرو دریافت می کنند.
چند نرخی بودن قیمت تعرفه ها که به وسیله پارکینگ های شهرداری ایجاد گردیده موجب افزایش اعتراض ها و شکایات مردم شده است. در این باره راسی می افزاید: حدود ۵۰ پارکینگ شهرداری در تهران وجود دارد که هیچ همکاری با اتحادیه ندارند و قیمت های بسیار بالایی را اعلام می کنند ، به طوری که در سال ۸۲ که تعرفه پارکینگ های اتحادیه ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان و نرخ مصوب شورای شهر تهران ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان بود ، که هم اکنون نیز مبالغ بسیارگرانی را دریافت می کنند.
وی تعداد پارکینگ های تحت پوشش اتحادیه را ۱۶۵ پارکینگ بیان و بیشترین شکایات واصله را از پارکینگ ها شهرداری عنوان کرد .
● « پارکینگ سازی از ضروریات است »
بسیاری از کارشناسان معتقدند چنانچه پارکینگ مورد نیاز در تهران تامین شود ، درصد چشمگیری از ترافیک در این شهر کاهش می یابد .
فرزان شیروان بیگی مدیرکل تدوین ضوابط ، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه برای تأمین کسری پارکینگ خودروهای موجود باید یک طرف خیابان های تهران را به پارکینگ اختصاص داد، می گوید: فروش پارکینگ های عمومی (طبقاتی یا همسطح) با سند ۶ دانگ از جمله راهکارهای حل مشکل کمبود پارکینگ است.
او تأکید می کند که با توجه به تغییر الگوی مالکیت خودرو، همه موظفند واحدهای مسکونی و تجاری خود را مجهز به پارکینگ کنند. به گفته او شهرداری درصدد است برای رفع مشکل کمبود پارکینگ، افزون بر اختصاص اعتبارات ، سرمایه گذاران را نیز به ساخت پارکینگ تشویق کند. ضمن آن که مردم را نیز نسبت به ضرورت مشارکت در اجرای این طرح و تبعات زیست محیطی مسئله آگاه کند.
مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی شهرداری تهران تعداد املاک موجود در شهر تهران را ۹۲۰ هزار ملک عنوان می کند و می گوید : برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی که در تهران داریم به طور متوسط برای هر کدام یک پارکینگ نیاز است بر همین اساس ضوابط جدیدی درباره الگوی ساخت پارکینگ تدوین که برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است. این در شرایطی است که بنا به نظر بسیاری از کارشناسان امور شهری وکارشناسان حمل و نقل و ترافیک دسترسی نداشتن مراکز مراجعه انبوه مردم نیاز به تردد با خودرو شخصی و استفاده از پارکینگ را افزایش می دهد و این مراکز باید در دسترس شبکه حمل و نقل عمومی قرار داشته باشد.
● « شهرداری متولی ساخت پارکینگ »
این در حالی است که شهرداری تهران قول داده است که تا پایان امسال ۱۰ پارکینگ طبقاتی در تهران احداث کند که در صورت تحقق این وعده تنها ۱۰ هزار فضای مناسب برای پارک خودرو آماده بهره برداری می شود و همچنان مشکل کمبود ۶۱۰ هزار جای پارک مناسب برای شهروندان تهرانی باقی می ماند.
تدبیر بافت مدیرعامل شرکت راه و ساختمان تهران می گوید: متأسفانه به دلیل کمبود پارکینگ در تهران حدود یک سوم ظرفیت خیابان ها و معابر با پارک خودروها اشغال شده است. این در شرایطی است که هم اکنون بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو در شهر تهران وجود دارد و هر روز به تعداد آنها افزوده می شود و ساخت بزرگراه و اتوبان به تنهایی مشکلی را حل نمی کند و باید فضای پارک مورد نیاز برای همه خودرو ها تأمین و پس از آن توقف در اکثر خیابان ها ممنوع شود.
او معتقد است که برای ایجاد فضای پارک برای هر خودرو به ۲۷ تا ۳۰متر زمین نیاز است و با توجه به هزینه ساخت ، باید برای هر جای پارک حدود ۵ میلیون تومان هزینه کرد اما از آنجا که پارکینگ های طبقاتی شامل فضاهای اداری و تجاری نیز هستند هزینه نهایی هر فضای پارک خودرو حداکثر ۲ میلیون تومان خواهد بود.
خلاصه و ختم مطلب را مدیرعامل شرکت راه و ساختمان تهران بیان کرد. به گفته وی شهرداری تهران به تنهایی قادر به ساخت ۶۰۰ هزار فضای پارک جدید در کوتاه مدت نیست و باید بخش خصوصی ، حضوری پر رنگ تر در این عرصه داشته باشد. وی خیلی صریح اشاره دارد به اینکه بخش خصوصی در پی سود است و باید در راستای افزایش مشارکت های مردمی ، از جانب دولت و شهرداری اقدام های جدی و اساسی صورت گیرد.
به هر حال کمبود پارکینگ در تهران به یک معضل بزرگ نه تنها اجتماعی ، بلکه اقتصادی و فرهنگی نیز تبدیل شده است که کنترل و درایت را از جانب دولت و سرمایه گذاری بخش های غیر دولتی را می طلبد .
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید