یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


دور دنیا در سه سوت...


دور دنیا در سه سوت...
وقتی مشکلات پیرامون ما، در بحث های تخصصی، ریشه یابی می شوند، به دست می آید که بومی نشده اند و به همین علت مشکل ایجاد کرده اند.همه اینها از مدرنیته ناقص الخلقه و خلق الساعه ای است که همین طور افتاده است در دامان ما و ما هم تا جایی که توانستیم از آن ها بهره مند شدیم و آن ها هم تا توانستند به ما ضرر زده اند.اما در این میان تاکسیرانی به خوبی بومی شده و می توانیم به آن افتخار کنیم، چرا که در هیچ کجای جهان، تاکسی گردشی، مسافر بین راهی و تاکسی اتوبوسی نمی بینید.در کشور نزدیک خودمان ترکیه، تاکسی، برای توریست ها است.البته مردم هم با تاکسی رفت و آمد می کنند اما دو علت عمده برای سوار شدن دارند، یکی آنکه زمان برایشان مهم باشد و دیگر آن که در حالت طبیعی نباشند و نتوانند رانندگی کنند.از این رو می توان اهالی ترکیه را اتوبوس سوار دانست چرا که سیستم حمل و نقل شهری در ترکیه بر اساس اتوبوس است و مترو به اندازه کافی رشد نیافته است.با این حال اتوبوس سواری در ترکیه هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است.
میزان درآمد تاکسی ران ها در ترکیه خوب است و آن ها می توانند به میزان کافی از شغل خود در آمد کسب کنند و این به علت گرانی هزینه تاکسی است.با این حال تاکسیرانی در ترکیه منحصر به تاکسی های دربستی نیست.در شهر های بزرگ این کشور تاکسی هایی هم به صورت خطی(راهی) فعالیت می کنند که در سیستم حمل و نقل عمومی جای خودشان را دارند و معمولاً خودروی ون هستند.این تاکسی ها مسافر راهی سوار نمی کنند.هزینه این تاکسی ها نیز از پیش مشخص است و جای چانه زدن نیست.
کمی آن طرف تر در انگلستان، تاکسیرانی، شکل متفاوتی دارد.تاکسی های این کشور شکلی قدیمی و سنتی دارند.در لندن، تاکسی ها با ظاهر سال ها پیش تولید و استفاده می شوند، هر چند که از نظر راحتی و زیبایی کم از خودروهای جدید تر ندارند.این تاکسی ها برای افراد متمول، توریست ها و کسانی است که به اندازه کافی وقت ندارند تا با مترو، تراموا، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کنند.در انگلستان، هزینه تاکسی سرسام آور است.شما می توانید کنار خیابان بایستید و با دست تکان دادن تاکسی درخواست کنید.شاخص اصلی این تاکسی ها حفظ حریم خصوصی مسافر است.چه آنکه بین مسافر و راننده مرز شیشه ای عایقی قرار گرفته که راننده تاکسی از حرف های مسافر با خبر نشود.در این مرز شیشه ای پنجره ای تعبیه شده که مسافر می تواند ازطریق آن با راننده صحبت کند یا هزینه رفت و آمد را بپردازد.
هزینه تاکسی ها در انگلستان با تاکسیمتر محاسبه می شود.تاکسیرانی، در این کشور، شغل با کلاسی به حساب می آید و معمولاً تاکسیران ها از بین افرادی با پایگاه اجتماعی بالا انتخاب می شوند.به سخن دیگر شرایط لازم برای یک تاکسیران در انگلستان بسیار سخت است.این در حالی است که سیستم های حمل و نقل عمومی در این کشور قدرتمند است.مترو، تراموا، مونوریل و همین طور اتوبوس، خدمات رسانی بسیار خوب و سریعی دارند.
اما تاکسیرانی در آمریکا وضعیت متفاوتی با سایر نقاط جهان دارد.تاکسیرانی در این کشور، به سه نوع تاکسی تلفنی، تاکسی های دربستی و اتومبیل های کرایه ای تقسیم می شود.به سخن دیگر، از یک سو مسافر می تواند از خانه با شرکت های تاکسیرانی تماس گرفته و درخواست تاکسی کند، که با گفتن مبدأ و مقصد از هزینه رفت و آمد نیز مطلع خواهد شد.این در حالی است که تاکسی های دربستی، در خیابان به شما خدمات می دهند، و تاکسیمتر دارند.رنگ این تاکسی ها معمولاً زرد است ولی شرکت های تاکسیرانی که به صورت خصوصی خدمات می دهند می توانند از رنگ دلخواهشان برای تاکسی ها استفاده کنند.از دیگر سو این تاکسی ها که کار خود را به صورت گردشی در شهر انجام می دهند، باید مسافر را دربست سوار کنند و هزینه تاکسی نیز به وسیله تاکسیمتر محاسبه می شود.اما خودروهای کرایه نیز گونه دیگر خدمات رسانی به مسافران است.شما با مراجعه به مؤسسات کرایه اتومبیل و انتخاب نوع خودرو، آن را برای مدت مشخصی کرایه می کنید.این کار برای ساکنان آمریکا به صرفه است.چه آن که هزینه های نگهداری خودرو شخصی در سفر بسیار بالا است.این در حالی است که کرایه خودروهای نو و زیبای اجاره ای می تواند هزینه های یک سفر را برای مسافر کم کند.بنابراین اجاره خودرو در آمریکا امری مرسوم به حساب می آید.اما تاکسی های دربستی و تلفنی، مشتری های زیادی ندارند.وضعیت مالی تاکسیران ها در این کشور مثل انگلستان خوب نیست و از پایگاه اجتماعی پائین تری برخوردار هستند.
علی اردستانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید