پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
دیدار یار
پروردگار مهربان به سبب لطف و رحمت خویش و تلاش و عبادت بندگان خداجویش در این دنیا و بریدن و جدا شدن از غیر خدا و دلدادن به معبود یکتا و پرستش و اطاعت از او شیرینی انس را به کام آنها میچشاند و گوشهای از وصال خویش را به آنها میبخشاند. روزهدار واقعی در ماه مبارک رمضان و در هنگام افطار چنین لذتی را از دل و جان درک میکند. چنانچه امام صادق(ع) فرموده است:«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّه»[۱] یعنی روزهدار دو شادمانی دارد؛ یکی هنگام افطار و دیگری هنگام وصال و ملاقات پروردگار.
مشاهده پروردگار امری است انکار ناپذیر، اما نه با چشم سر؛ چون آن ذات باری تعالی جسم نیست و از این شایبه بری است تا بتوان آن را به چشم سر که خود آن نیز جسم است او را مشاهده کرد؛ بلکه خداوند با دیدة دل قابل درک و تماشا است.
ابوبصیر که از یاران امام صادق(ع) است، از آن حضرت پرسید: آیا مؤمنان در قیامت خداوند را مشاهده میکنند؟ حضرت فرمود: [نه در قیامت] بلکه او را قبل از قیامت نیز دیدهاند. ابوبصیر پرسید: چه هنگام؟ فرمود: آن هنگام که ایشان را خطاب فرمود:«أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلی»[۲] یعنی آیا من پروردگارتان نیستم؟ پاسخ دادند آری. پس امام با اندکی درنگ ادامه داد:«وَ إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ لَیَرَوْنَهُ فِی الدُّنْیَا قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ أَ لَسْتَ تَرَاهُ فِی وَقْتِکَ هَذَا» یعنی همانا که مؤمنان او را پیش از قیامت[و در عالم دنیا نیز] مشاهده میکنند، مگر تو، خود، او را اکنون نمیبینی؟! سپس امام برای جلوگیری از ایجاد شبهه در مورد مشاهدة جسمانی خداوند و پرهیز از انکار منکران اشاره میکند که دیدن خداوند با دیدة دل و چشم باطن است:« وَلَیْسَتِ الرُّؤْیَةُ بِالْقَلْبِ کَالرُّؤْیَةِ بِالْعَیْنِ تَعَالَی اللَّهُ عَمَّا یَصِفُهُ الْمُشَبِّهُونَ وَ الْمُلْحِدُون»[۳] یعنی هرگز مشاهدة با چشم قلب و باطن مانند دیدن با چشم سر و جسم نیست؛ خداوند از آنچه که تشبیه کنندگان و منکران در وصفش میگویند، بسیار برتر و منزّه است.
چه زیبا بابا طاهر خداوند را با دیده دل در همة جای عالم ملاقات میکند که چنین میسراید:
به دریـا بـنگـرم، دریـا تـو بـینم به صحرا بنگرم، صحرا تو بینم
به هرجا بنگرم، کوه و در و دشت نشـان از قـامت رعـنا تـو بینم
قرآن کریم نیز به ملاقات پروردگار تصریح میکند و میفرماید:«یَأَیُّهَا الْانسَنُ إِنَّکَ کاَدِحٌ إِلیَ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیه»[۴] ای انسان! تو تا رسیدن به پروردگارت در رنج و تلاش بوده و او را ملاقات خواهی کرد.
این وصال آنقدر شیرین و فراقش آنقدر سخت است که حال عاشقان و مشتاقان وصال دیدنی و صحبت آنها شنیدنی است که اظهار دلدادگی و اشتیاق به حضرت دوست در کلامشان موج میزدند. سیدالساجدین و امام العابدین حضرت سجاد(ع) در سوز و گداز عارفانهاش به محضر یار اینگونه فرموده است:«الهی! ... و غلّتی لا یبرّدها إلّا وصلک و لوعتی لا یطفیها إلّا لقاؤک و شوقی إلیک لا یبلّه إلّا النظر إلی وجهک و قراری لا یقرّ دون دنوّی منک و لهفتی لا یردّها إلّا روحک»[۵] الهی! ... سوز سینة مرا فقط خنکای وصال تو فرو مینشاند و آتش دلم را تنها ملاقات جمال دل آرای تو خاموش میکند و عطش اشتیاقم فقط با نگریستن به جمال روح افزای تو سیراب میشود و دلدادگی و بی قراریام جز با قرب و نزدیکی به تو آرام نمیگیرد و غم اندوهم را جز نسیم رحمتت، زایل نمیکند.
به راستی که هر کس مشتاق ملاقات یارش باشد دیگر فرش استراحت را برمیچیند و زندگیاش یکسره فکر وصال یار میشود بهگونهای که شبها را به عبادت و نماز و روزها را به روزه و ذکر او میگذراند؛ خلاصه هر چه که بتواند با یار هم صحبت میشود و او را مینگرد. بیاییم در این ماه که اول و آخرش دیدار و ملاقات محبوب است با امام عابدان هم ناله شویم از سر شوق فریاد برآوریم و بگویم:«فقد انقطعت إلیک همّتی و انصرفت نحوک رغبتی، فأنت لا غیرک مرادی و لک لا لسواک سهری و سهادی و لقاؤک قرّه عینی و وصلک منی نفسی و إلیک شوقی و فی محبّتک ولهی و إلی هواک صبابتی و رضاک بغیتی و رؤیتک حاجتی و جوارک طلبی و قربک غایة سؤلی و فی مناجاتک روحی و راحتی و عندک دواء علّتی و شفاء غلّتی و برد لوعتی و کشف کربتی»[۶]
یعنی از شوق تو است بیداری و کمخوابیام و لقایت نور دیدگانم و مقام وصالت، تنها آرزوی من است. شوقم منحصر به تو است و سرگردان محبت تو هستم، دلباختة هوای توأم و غرض و مقصدم خشنودی تو است و به مشاهدة تو نیازمندم و نعمت همجواریت مطلوب من است و مقام قربت، منتهای خواهش من است و حال مناجات و رازگویی با تو فرح و آرامش خاطر من است و دوای مرض و شفای قلب سوزانم و تمکین حرارت دل و رافع غم و اندوهم تنها نزد تو است.[۷]
۱ـ کافی ، ج ۴، ص ۶۵.
۲ـ اعراف: ۱۷۲.
۳ـ توحید صدوق، ص ۱۱۷.
۴ـ انشقاق: ۶.
۵ـ مناجات خمس عشره.
۶ـ همان.
۷ـ صبهای معرفت، ص ۷۶۲.
هادی الیاسی
۲ـ اعراف: ۱۷۲.
۳ـ توحید صدوق، ص ۱۱۷.
۴ـ انشقاق: ۶.
۵ـ مناجات خمس عشره.
۶ـ همان.
۷ـ صبهای معرفت، ص ۷۶۲.
هادی الیاسی
منبع : خبرگزاری رسا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
آتش سوزی هلال احمر قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو قیمت سکه دلار حقوق بازنشستگان بانک مرکزی سایپا ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال جواد عزتی نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه انگلیس اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی