چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
دیدار یار
پروردگار مهربان به سبب لطف و رحمت خویش و تلاش و عبادت بندگان خداجویش در این دنیا و بریدن و جدا شدن از غیر خدا و دلدادن به معبود یکتا و پرستش و اطاعت از او شیرینی انس را به کام آنها میچشاند و گوشهای از وصال خویش را به آنها میبخشاند. روزهدار واقعی در ماه مبارک رمضان و در هنگام افطار چنین لذتی را از دل و جان درک میکند. چنانچه امام صادق(ع) فرموده است:«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّه»[۱] یعنی روزهدار دو شادمانی دارد؛ یکی هنگام افطار و دیگری هنگام وصال و ملاقات پروردگار.
مشاهده پروردگار امری است انکار ناپذیر، اما نه با چشم سر؛ چون آن ذات باری تعالی جسم نیست و از این شایبه بری است تا بتوان آن را به چشم سر که خود آن نیز جسم است او را مشاهده کرد؛ بلکه خداوند با دیدة دل قابل درک و تماشا است.
ابوبصیر که از یاران امام صادق(ع) است، از آن حضرت پرسید: آیا مؤمنان در قیامت خداوند را مشاهده میکنند؟ حضرت فرمود: [نه در قیامت] بلکه او را قبل از قیامت نیز دیدهاند. ابوبصیر پرسید: چه هنگام؟ فرمود: آن هنگام که ایشان را خطاب فرمود:«أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلی»[۲] یعنی آیا من پروردگارتان نیستم؟ پاسخ دادند آری. پس امام با اندکی درنگ ادامه داد:«وَ إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ لَیَرَوْنَهُ فِی الدُّنْیَا قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ أَ لَسْتَ تَرَاهُ فِی وَقْتِکَ هَذَا» یعنی همانا که مؤمنان او را پیش از قیامت[و در عالم دنیا نیز] مشاهده میکنند، مگر تو، خود، او را اکنون نمیبینی؟! سپس امام برای جلوگیری از ایجاد شبهه در مورد مشاهدة جسمانی خداوند و پرهیز از انکار منکران اشاره میکند که دیدن خداوند با دیدة دل و چشم باطن است:« وَلَیْسَتِ الرُّؤْیَةُ بِالْقَلْبِ کَالرُّؤْیَةِ بِالْعَیْنِ تَعَالَی اللَّهُ عَمَّا یَصِفُهُ الْمُشَبِّهُونَ وَ الْمُلْحِدُون»[۳] یعنی هرگز مشاهدة با چشم قلب و باطن مانند دیدن با چشم سر و جسم نیست؛ خداوند از آنچه که تشبیه کنندگان و منکران در وصفش میگویند، بسیار برتر و منزّه است.
چه زیبا بابا طاهر خداوند را با دیده دل در همة جای عالم ملاقات میکند که چنین میسراید:
به دریـا بـنگـرم، دریـا تـو بـینم به صحرا بنگرم، صحرا تو بینم
به هرجا بنگرم، کوه و در و دشت نشـان از قـامت رعـنا تـو بینم
قرآن کریم نیز به ملاقات پروردگار تصریح میکند و میفرماید:«یَأَیُّهَا الْانسَنُ إِنَّکَ کاَدِحٌ إِلیَ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیه»[۴] ای انسان! تو تا رسیدن به پروردگارت در رنج و تلاش بوده و او را ملاقات خواهی کرد.
این وصال آنقدر شیرین و فراقش آنقدر سخت است که حال عاشقان و مشتاقان وصال دیدنی و صحبت آنها شنیدنی است که اظهار دلدادگی و اشتیاق به حضرت دوست در کلامشان موج میزدند. سیدالساجدین و امام العابدین حضرت سجاد(ع) در سوز و گداز عارفانهاش به محضر یار اینگونه فرموده است:«الهی! ... و غلّتی لا یبرّدها إلّا وصلک و لوعتی لا یطفیها إلّا لقاؤک و شوقی إلیک لا یبلّه إلّا النظر إلی وجهک و قراری لا یقرّ دون دنوّی منک و لهفتی لا یردّها إلّا روحک»[۵] الهی! ... سوز سینة مرا فقط خنکای وصال تو فرو مینشاند و آتش دلم را تنها ملاقات جمال دل آرای تو خاموش میکند و عطش اشتیاقم فقط با نگریستن به جمال روح افزای تو سیراب میشود و دلدادگی و بی قراریام جز با قرب و نزدیکی به تو آرام نمیگیرد و غم اندوهم را جز نسیم رحمتت، زایل نمیکند.
به راستی که هر کس مشتاق ملاقات یارش باشد دیگر فرش استراحت را برمیچیند و زندگیاش یکسره فکر وصال یار میشود بهگونهای که شبها را به عبادت و نماز و روزها را به روزه و ذکر او میگذراند؛ خلاصه هر چه که بتواند با یار هم صحبت میشود و او را مینگرد. بیاییم در این ماه که اول و آخرش دیدار و ملاقات محبوب است با امام عابدان هم ناله شویم از سر شوق فریاد برآوریم و بگویم:«فقد انقطعت إلیک همّتی و انصرفت نحوک رغبتی، فأنت لا غیرک مرادی و لک لا لسواک سهری و سهادی و لقاؤک قرّه عینی و وصلک منی نفسی و إلیک شوقی و فی محبّتک ولهی و إلی هواک صبابتی و رضاک بغیتی و رؤیتک حاجتی و جوارک طلبی و قربک غایة سؤلی و فی مناجاتک روحی و راحتی و عندک دواء علّتی و شفاء غلّتی و برد لوعتی و کشف کربتی»[۶]
یعنی از شوق تو است بیداری و کمخوابیام و لقایت نور دیدگانم و مقام وصالت، تنها آرزوی من است. شوقم منحصر به تو است و سرگردان محبت تو هستم، دلباختة هوای توأم و غرض و مقصدم خشنودی تو است و به مشاهدة تو نیازمندم و نعمت همجواریت مطلوب من است و مقام قربت، منتهای خواهش من است و حال مناجات و رازگویی با تو فرح و آرامش خاطر من است و دوای مرض و شفای قلب سوزانم و تمکین حرارت دل و رافع غم و اندوهم تنها نزد تو است.[۷]
۱ـ کافی ، ج ۴، ص ۶۵.
۲ـ اعراف: ۱۷۲.
۳ـ توحید صدوق، ص ۱۱۷.
۴ـ انشقاق: ۶.
۵ـ مناجات خمس عشره.
۶ـ همان.
۷ـ صبهای معرفت، ص ۷۶۲.
هادی الیاسی
۲ـ اعراف: ۱۷۲.
۳ـ توحید صدوق، ص ۱۱۷.
۴ـ انشقاق: ۶.
۵ـ مناجات خمس عشره.
۶ـ همان.
۷ـ صبهای معرفت، ص ۷۶۲.
هادی الیاسی
منبع : خبرگزاری رسا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست