چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
جنگ صلیبی هشتم

● نگاهی به دولت حفصی
با فروپاشی دولت موحدین در مغرب و آندلس (۶۶۷ ق)، قلمرو وسیع آنها بین چهار دولت (بنی مرین، بنی عبدالواد، بنی حفص، بنی الاحمر) تقسیم شد. مهمترین این دولتها توسط فرزندان شیخ عبدالواحد حفصی شكل گرفت كه خود از اصحاب عشره، یاران خاص ابن تومرت بود و فرزن دان او نیز از عناصر اصلی دولت صدسالهی موحدین بودند. دولت حفصی كه در افریقیه (تونس) برپا شد و خود را جانشین خلافت موحدین میدانست، در سال ۶۲۷ قمری توسط ابو زكریا عبدالواحد استقلال یافت. بعد از او پسرش ابوعبداللَّه محمد كه بزرگترین امیر دولت حفصی بود، از امیر مكه لقب خلافتی المستنصر باللَّه گرفت و همهی دولتهای مغرب و آندلس و دولت ممالیك مصر و شام با او بیعت كردند. چهار دهه حكومت او از شكوفاترین دورههای تمدن اسلامی بود.
دولت حفصی روابط خوبی با دولتهای مسیحی و مسلمانان برقرار كرد. ۲۵ تن از خاندان حفصی بهطور موروثی تا سال ۹۸۱ قمری به مدت ۳۷۸ سال حكومت كردند. در اثر حملات متعدد پرتغالیها و همپیمانان آنها و نیز دولت عثمانی و رقابت این دول بر سواحل مدیترانهی غربی، سران جام، تونس تحت تصرف كامل دولت عثمانی در آمد و این دولت در سال ۹۸۱ قمری سقوط كرد. در یك نگاه، پیدایش حفصیان در آفریقای شمالی، گویای دولت قدرتمند و بزرگی است كه حدود چهار قرن آن منطقه را تحت سلطهی خود داشت. این دولت یادآور روزهای آبادانی و رفاه اقتصادی و پ یشرفت فرهنگی در تاریخ كشور تونس است. از جمله مهمترین حوادث سیاسی كه در آغاز حكومت حفصیان روی داد حمله متحدان مسیحی با حمایت و هزینه كلیسا به تونس و اشغال شش ماههی بندر قرطَاجَنَّه بود. لوئی نهم(san lui) شاه فرانسه (د ۱۲۸۰ م) - پیشوای سیاسی صلیبیها كه د ر هالهای از تقدس و معنویت یك مجاهد مسیحی شناخته شده بود - كار هماهنگی و تدارك حمله به تونس را سامان داد. در زمینه علل و نتایج جنگ صلیبی هشتم نظریات متفاوتی ارائه شده است كه جا دارد مورد بررسی قرار گیرد.
● زمینهها و علل نبرد صلیبی هشتم
دلیل توجه به علل حملهی لوئی نهم به تونس این است كه او در جهت هدف ثابت خود، یعنی باز پسگیری اورشلیم (بیت المقدس)، میبایست به مقصد فلسطین و یا مصر حركت میكرد و در دعوت از سران دولتهای صلیبی نیز همین مطلب را اعلام كرد، اما در دهمین روز سفر، در نز دیكی آبهای تونس، طی جلسهای خصوصی كه فقط برخی از نزدیكان او و بعضی از رؤسای نیروهای صلیبی همراه او حضور داشتند، اعلام كرد كه پیش از شروع جنگ در شرق، قصد دارد به تونس حمله كند.
▪ دلایلی كه در مورد این موضوع ذكر شده است عبارتنداز:
۱) تحریك بازرگانان فرانسوی؛
۲) موقعیت جدید تونس در جهان اسلام و انتقام شكست لوئی در مصر و پاسخ به تحقیر او توسط مستنصر؛
۳) امید به مسیحی شدن تونس؛
۴) توطئه پادشاه صقلیه (سیسیل).
در ذیل به شرح و بسط هر یك از موارد فوق میپردازیم.
در بین دلایل متعددی كه در این مورد ذكر شده است، ابن خلدون، ضمن توجه به هدف و انگیزهی اصلی فرنگیها، به بهانهی ظاهری آنها برای حمله به تونس اشاره كرده است. او با ذكر سابقهی جنگهای صلیبی، بهطور مجمل از تصرف سواحل شام توسط فرنگیها و آرزوی آنها در باز پسگیری اورشلیم (بیت المقدس) یاد كرده است. باز پسگیری بیت المقدس در ۵۳۸ قمری بهدست صلاح الدین ایوبی و بازگشت متصرفات صلیبیون در شام به دامن اسلام، باعث شد آنها پس از گذشت سالها، بار دیگر در اواسط قرن هفتم دور جدیدی از جنگهای صلیبی را برای استرداد بیت المقدس آغاز كنند.۲ اولین دور این حملات به مصر بود كه به شكست مفتضحانهی صلیبیها در سال ۶۴۷ قمری منتهی شد. لوئی نهم كه رهبری جنگ را به عهده داشت، به شدت تحقیر و در اسكندریه زندانی شد و سرانجام با فدیهای سنگین و به شرط اینكه دیگر به خاك مسلمانان تجاوز نكند، آزاد گردید؛ اما اندكی بعد، نقض پیمان كرد و به بهانهی ظلم سلطان حفصی نسبت به بازرگانان فرانسوی به تونس حمله كرد.۳ ابن شماع دربارهی جزئیات داستان بازرگانان فرانسوی، مینویسد:
یمانی [الُلِیانی۴] ۳۰۰ هزار دینار طلا از تجار فرانسوی برای مدت معینی قرض كرده بود؛ اما هنگامی كه آنها چنین مطلبی را ادعا كردند، با انكار سلطان حفصی روبهرو شدند لذا به لوئی نهم شكایت بردند و او را به جنگ با تونس تحریك كردند. طرح تحریك تجار فرانسوی بهان های بود كه شاه فرانسه برای حمله به تونس از آن استفاده كرد؛ زیرا زمانی كه مستنصر از عزم لوئی برای حمله به تونس آگاه شد، گروهی را در سال ۶۶۷ قمری / ۱۲۶۹ میلادی همراه با مبالغی طلا نزد او فرستاد تا مسائل بین بازرگانان تونسی و فرانسوی فیصله یابد و با مذاكره از حملهی وی جلوگیری شود. لوئی طلاها را گرفت و گفت: منتظر جنگ در خاك خود باشید. در همین جلسه یكی از فرستادگان مستنصر قصیدهی ابن مطروح، شاعر مصری، در هجو لوئی در شكست مصر را خواند. مفاد این قصیده، زندانی شدن لوئی در مصر در خانه ابن لقمان را به او متذكر شده است.
قل للفرنسیس اذا جئتَه
مقال صدق من وزیر نصیح
دار ابن لقمان علی حالها
و القید باق و الطواشی صبیح
هنوز این قصیده به پایان نرسیده بود كه خشم لوئی را برانگیخت و از نقض عهد خود در مورد حمله به تونس عذر خواست و خود را برای حمله به تونس آماده كرد.۵
این جملات حاكی از وجود افراد مختلف با نظرهای متفاوت در هیئت نمایندگی مستنصر به پاریس است.
دلیل و بهانهی دیگر لوئی در حمله به تونس این بود كه گروهی از سربازان ترك در مراسمی از مقابل مستنصر عبور میكردند؛ او گفت: اینها كسانیاند كه طاغوت فرنگ را اسیر كردند۶ و سپس آزاد نمودند. خبر تحقیر و تمسخر لوئی نهم در این مراسم به گوش او رسید و وی قصد حم له به تونس كرد.۷
هدف او از حمله به مصر در ۶۴۷ قمری معامله با مسلمانان برای باز پسگرفتن اورشلیم در برابر دمیاط بود كه با شكستی مفتضحانه مواجه شد و تحقیر ناشی از آن همچنان بر دوش او سنگینی میكرد، ولی از بیم تكرار آن تجربه، چشم از مصر دوخت و در پی آن بود تا آن شكست را د ر تونس جبران كند؛ زیرا تونس مورد توجه جهان اسلام قرار گرفته بود و خود را وارث حقیقی خلافت اسلامی معرفی میكرد. بنابراین حمله به تونس مانند حمله به نقطهای صاحب نفوذ در جهان اسلام بود و او گمان میكرد كه از این طریق میتواند خواستههای خود در مورد فلسطین را به اجرا درآورد.۸ در حقیقت ترس صلیبیها از نزدیكی مصر و تونس، محرك واقعی لوئی برای حمله به تونس بود و صرف تحقیر لوئی در مراسمی با حضور سربازان ترك، نمیتوانست انگیزهی اصلی او باشد.
همچنین در رأس فعالیتهای دول صلیبی، به ویژه اقدامات لوئی نهم، تلاش گسترده برای مسیحی كردن دولتهای اسلامی بود. تونس از جمله حوزههای بسیار فعال این سیاست بود. از اینرو، گروههای متعددی از راهبان و بزرگان كلیسای روم از آغاز پیدایش دولت حفصی، به ویژه از زمان روی كار آمدن المستنصر باللَّه كه روابط دوستانهای با دول مسیحی داشت، در شهرهای تونس در كار تبلیغِ مسیحیت بودند. از جمله سرسختترین و مشهورترین این مبلغان كه خود پرچمدار تبلیغ مسیحیت بود، ریمون لول (۱۲۳۳م - ۱۳۱۰م) بود.۹ او بارها برای تبلیغ مسیحیت به شهرهای مختلف تونس سفر كرد. از سوی دیگر، گروه زیادی از راهبان، لوئی را متقاعد ساختند كه مستنصر و بسیاری از علمای تونس آمادهی پذیرش مسیحیتاند. برخی از محققان، همین مبشران مسیحی را از جمله عوامل مهم تحریك لوئی در حمله به تونس میدانند؛۱۰ اما قراین نشان م یدهد كه این سخنِ موجهی نیست؛ چون مبلغان مسیحی بنابر مصالح سیاسی دولت حفصی و حفظ روابط تجاری با جمهوریهای ایتالیا، به ویژه جنوا و نیز روابط خاص حفصیها با صقلیه كه با تسامح كاملی در جریان بود، به تونس رفت و آمد میكردند. با این حال، فعالیتهای مسیحیان ا ز آغاز با مقاومتهای جدی و خصومتآمیز مسلمانان روبهرو شد. فعالیتهای ریمون لول، طراح عملیات مذهبی مسیحیان در شمال آفریقا، چندین بار در شهرهای تونس تحریم شد؛ حتی وی در بجایه توسط قاضی شهر به زندان افتاد و سپس تبعید شد و سرانجام مردم در همین شهر او را كشت ند. مسیحی شدن مستنصر به عنوان خلیفهی مسلمین نیز پذیرفتنی نیست. او در رأس حوزهی بزرگی از علما و فقها و دانشمندان مسلمان بود كه حامی خلافت وی بودند. برونشویك آن را خدعهی مستنصر میداند.۱۱ برخی از نویسندگان غربی هم به بیپایه بودن این مطلب تصریح كردهاند . رانسیمان مینویسد:
لوئی به افسون برادر معتقد گشت كه امیر تونس آمادهی قبول مسیحیت است و فقط یك قدرتنمایی كوچك كافی است تا او به جرگهی مسیحیان درآید. شاید رنجِ بیماریِ چشم، خرد لوئی را كور ساخته بود.۱۲
حوادث بعدی و مقاومت سرسختانهی تونس در برابر صلیبیها نیز بطلان این مطلب را ثابت كرد.
شكست تلاشهای سران صلیبی، به ویژه لوئی، در مسیحی كردن دولتهای مغول نیز از جمله قراین بطلان مسیحی شدن مستنصر است. بهطور كلی آنها نتیجهای ناچیز از این برنامه به دست آوردند.۱۳ مغولها هیچ گاه آیین خود را به نفع مسیحیت ترك نكردند و صلیبیها نه تنها در مس یحی كردن دولتها موفق نبودند و همهی دولتها از قبول دعوت آنها امتناع كردند، بلكه سقوط دولت مسیحی بیزانس از دستاوردهای منفی آنها در قرون وسطی بود.۱۴
به هر حال، ظاهراً طرح قبول مسیحیت از سوی مستنصر، وسیلهای بود كه لوئی از آن برای جلب حمایت پاپ و سران دول مسیحی و راهبان و مقدسان مسیحی برای شركت در لشكركشی استفاده نموده است؛ البته زمینهی طرح چنین ادعایی در مورد تونس وجود داشت و چنانكه اشاره شد، روابط ی دوستانهی مستنصر با مسیحیان، سابقهی تاریخی عمیق و گستردهی مسیحیت در تونس و میزان بالای كار فرهنگی مبلغان كلیسا در آنجا و رفت و آمد زیاد تجار مسیحی و جمعیت مسیحی ساكن در برخی نقاط تونس، طرح چنین ادعایی را تا حدودی موجه جلوه میداد؛ به همین جهت «بلافا صله بعد از آنكه غازان خان، ایلخان مغول، شام را در ۱۲۹۹ میلادی / ۶۹۷ قمری در زیر نگین خود گرفت، ریمون لل [لول]، عازم شام شد و همهی تلاشهای خود را برای دعوت او به مسیحیت به كار بست؛ اما غازان كه خود نومسلمانی غیور بود، احیاناً به آسانی دل در گرو دوستی مسیحیان نمینهاد. با مرگ غازان در ۱۳۱۶ میلادی، آخرین مجال اتحاد با مغول از كف رفت»؛۱۵ به هر شكل، این مدّعا مستند به منابع معتبر نیست. تنها برونشویك به استناد به سخن یك مورخ غربی، با این قرینه كه سالها بعد یك امیر حفصی نیز بهطور مخفی مسیحی شد، آن را بیا ن كرده است.۱۶توسعهطلبی و مقاصد شخصی برادر لوئی نهم، «شارل دانژو»۱۷ كه به تازگی از سال ۱۲۶۸ میلادی / ۶۶۶ قمری بر صقلیه دست یافته و در صدد تشكیل حكومت واحد در عرصهی مدیترانه بود، از دیگر عوامل تحریك لوئی در حمله به تونس شمردهاند. دولت حفصی از زمان ابو زكریا، باج سا لیانهای به صقلیه میپرداخت كه مستنصر از پرداخت آن خودداری كرد، لذا شاه صقلیه با شركت در حملهی صلیبی به تونس، میتوانست باج سالیانهی خود را دوباره برقرار سازد.
سابقهی روابط دوستانهی دولت حفصی با دولت صقلیه به زمان حاكمیت خاندان هوهنشتافن كه از مخالفان سرسخت لوئی نهم و برادرش و دستگاه پاپ بودند، برمی گردد؛ و صلیبیها صقلیه (سیسیل) را خاری در چشم جهان صلیبی میدیدند و اقدامات زیادی برای تصرف آنجا و سقوط خاندا ن هوهنشتافن انجام دادند. سرانجام، كلیسا از برادر لوئی نهم حمایت كرد و او را در سیسیل روی كار آورد. در پی سقوط خاندان مزبور در جزیرهی سیسیل معارضان و مخالفان حاكم جدید و گروهی از وفاداران آن خاندان به تونس رفتند. گویا گروهی از مخالفان شارل كه در تونس تجم ع كرده بودند، برای حمله به صقلیه آماده میشدند. بنابراین لازم بود كه صلیبیها پیش از عزیمت به شرق، هرگونه مانعی را از سر راه بردارند و به همین دلیل ناگزیر بودند به دولت تونس كه مخالفان آنها را پناه داده بود، حمله كنند.
و بالاخره اینكه دولتهای مسیحی تحمل ظهور قدرت جدیدی را در عرصهی خلافت اسلامی كه بتواند دولتهای اسلامی را متحد كند نداشتند؛ به ویژه اینكه مشروعیت دولت حفصی را در شرق جهان اسلام، دولت بزرگ ممالیك كه خود را وارث خلافت عباسی میدانست و بر مصر و شام حكومت میكرد و جزیرهٔ العرب را زیر نفوذ خود داشت، پدیرفته بود. اگر این دولت باعث اتحاد پایدار نیروهای مغرب میشد، منافع مسیحیان در مدیترانه و آندلس به خطر میافتاد و مانع بزرگی در راه ادامهی فعالیتهای آنها میگشت؛ بنابراین، وحشت از شكلگیری یك قطب قدرتمند اس لامی در تونس میتواند از مهمترین علل حملهی لوئی در حمله به تونس باشد. حوادث بعد از جنگ نیز ثابت كرد كه شكست لوئی در این نبرد برای جهان مسیحی مصیبتی بزرگ و نیز مایهی شادی و آرامش مسلمانان از ناحیهی غرب بود. رانسیمان مینویسد:
وقتی خبر آن به خاور زمین رسید مسلمانان نفسی آسوده برآوردند و مسیحیان ماتم گرفتند.۱۸
● تركیب سپاه صلیبی هشتم
شاه قدرتطلب فرانسه، سن لوئی، با بیان اهداف خود برای پاپ كلیمون چهارم، هفت تن از شاهان مسیحی را به تشكیل لشكر صلیبی دعوت كرد. پاپ اموال كلیسا را برای تأمین هزینهی جنگ در اختیار او قرار داد.۱۹
▪ در منابع از افراد زیر در تركیب سپاه صلیبی یاد كردهاند:
۱) لوئی نهم همراه سه فرزندش؛
۲) برادر او الفونس: كنت پواتیه و تولوز؛
۳) دختر و داماد لوئی: كنت ناوار؛
۴) كنت شمپانیا؛
۵) سفیر پاپ؛
۶) شاه انگلیس؛
۷) شاه برشلونه؛
۸) گروهی دیگر از بزرگان آندلس؛
۹) گروه انبوهی از راهبان كه قصد رفتن به فلسطین داشتند.
● ابن خلدون به نقل از پدرش كه شاهد عینی جنگ بود، مینویسد:
حدود شش هزار نیروی سواره و ۳۰ هزار نیروی پیاده، با ناوگانی عظیم، متشكل از ۳۰۰ كشتی كوچك و بزرگ وارد خاك تونس شدند.۲۰
● زمان و مسیر حركت نیروهای صلیبی
نقطهی عزیمت نیروها از بندر ایق مورت )aigue - morte( در جنوب فرانسه بود. مدتها طول كشید تا همهی نیروها در این بندر جمع شدند.۲۱ در اول ژوئیه ۱۲۷۰ میلادی / آخر ذی القعده ۶۶۸ قمری، ناوگان صلیبی به سمت بندر كاقلیاری )cagliari(در جزیرهی ساردنی (به گ فتهی ابن خلدون ساردنی یا صقلیه) حركت كردند و بعد از توقف كوتاهی در آنجا روانهی تونس شدند و بدون هیچ مقاومتی وارد آبهای قرطاج (قرطاجنه) بندرگاه پایتخت افریقیه، گردیدند و شبانه در محل مناسبی پیاده شدند. در خرابههای شهر قدیمی قرطاج، هنوز برخی خانهها و بقایای كاخهای آن باقی بود. آنان توانستند در آن شهر ویرانه مستقر شوند.۲۲ شش ماه (یا چهار ماه و دو روز) نیروهای صلیبی با حمایت كمكهایی كه از سیسیل به آنها میرسید، مترصد حمله به تونس و تصرف آنجا بودند.۲۳
● اعلام جهاد توسط مستنصر
مستنصر كه عنوان خلیفهی مسلمین و امیرالمؤمنین داشت، وقتی یقین حاصل كرد كه لوئی نهم مصمم به جنگ و تصرف تونس است، اعلام جهاد نمود. او آمادگی برخورد با هرگونه تجاوز نظامی را داشت. از سویی چند شورش بزرگ داخلی را در سالهای ۶۴۸، ۶۵۱، ۶۵۲ و ۶۶۴ قمری سركو ب كرده۲۴ و بر امور داخلی مسلط بود و از سویی دیگر حمایت همسایگان مغربی را نیز به همراه داشت. بَیْبَرس سلطان مملوك مصر هم به مجرد شنیدن حملهی صلیبیها به تونس، نامهای به مستنصر نوشت و به او اعلام كرد در صدد تهیهی نیروهایی از اعراب برقه و سایر نقاط برای كمك به اوست.۲۵ مستنصر ضمن فراخوانی علما و بزرگان مغرب و آندلس از مهاجران و شیوخ موحدین، با آوردن آیهی جهاد۲۶ در آغاز نامههای فراخوانی خود، مردم را بسیج كرد.
پیش از رسیدن صلیبیها به خاك تونس شورایی از بزرگان و علما و فقها در دربار مستنصر تشكیل شد كه از مهمترین تصمیمات اولین جلسهی آن زمینگیر نمودن نیروهای صلیبی در ساحل قرطاج بود، تا نتوانند به سایر نقاط ساحلی دسترسی پیدا كنند. گروهی از افراد این شورا اعت قاد داشتند به هیچ وجه به آنها اجازهی ورود به بندرگاه پایتخت داده نشود.۲۷ از دیگر اقدامات عاجل تونسیها، تشكیل سپاه مخصوص هزار نفری از نیروهای كارآمد با لباس مخصوص بود كه اطراف محل سكونت مستنصر را تا پایان جنگ در كنترل شدید خود داشتند؛ زیرا تونس با توجه به حضور انبوه یهودیان و مسیحیان وضعی خاص داشت و بارها شایعه كرده بودند كه خلیفه به قیروان گریخته است.۲۸
● محاصرهی صلیبیها
با اعلام جهاد، انبوهی از نیروهای مردمی از نقاط مختلف به طرف تونس به راه افتادند كه تعداد آنها از شماره خارج بود.۲۹ نیروهای اعراب و ملوك مغرب حضور فعال و چشمگیری پیدا كردند. هفت لشكر به فرماندهی شیوخ موحدین تشكیل شد. در این حین اعراب چندینبار از طریق بحیره به محل استقرار نیروهای صلیبی شبیخون زدند. بحیره نقطهی سوق الجیشی بسیار مهمی بود كه با استفاده از آنجا، بندر قرطاج بهطور كامل در محاصره قرار داشت. لوئی در آغاز، تهدید مستنصر مبنی بر این كه اگر خاك تونس را ترك نكند، با سپاهی صد هزار نفری روبه رو خواهد شد را جدی نگرفت؛ اما در نخستین درگیری كه در نیمهی محرم ۶۶۹ قمری رخ داد و ۵۰۰ تن از نیروهای صلیبی كشته شدند، روحیهی آنان در هم شكست. افزون بر اینكه نیروهای مردمی و انبوهی از افرادی كه نذر مرابطه۳۰ داشتند، گروه گروه فرا میرسیدند و حلقهی محا صرهی صلیبیها را با حضور انبوه خود تنگتر میكردند و كار را بر آنان سختتر میساختند. با این حال، لوئی درخواست مهادنه و ترك جنگ از سوی مستنصر را رد كرد.۳۱
بسیاری از زهاد و سران صوفیه در رأس دستههای بزرگ مردم در این اجتماع حضور یافتند و برخی از این شیوخ تا آخرین لحظه در میدان نبرد مقاومت كردند و جان دادند كه قبر آنها در همان محل به صورت زیارتگاه درآمده است؛ از جمله «سیدی عمار» از رهبران مجاهدان كه در این جنگ كشته شد و قبر او در این محل باقی است. شور و شوق مجاهدان در طی چند ماه جنگ وصف ناشدنی بود و مجموعهای از «ادبیات جنگ» پدید آمد. مجاهدان اشعار ابن مطروح مصری در هجو لوئی در شكست دمیاط و اشعار احمدبن الزیات تونسی را زمزمه میكردند. در این زمان یكی از اد بای مصری خطاب به فرنسیس سرود:
یا فرنسیس هذه اخت مصر
فتهیأ لما الیه تصیر
لك فیها دار ابن لقمان
و طواشیك منكر و نكیر۳۲
● علل شكست لوئی نهم
اعلام جهاد و حضور انبوه گروههای مردم، استفادهی مناسب از موقعیت مهم و سوقالجیشی بحیره در محاصره كردن دشمن و استفاده از سلاحهای مناسب شكست قطعی صلیبیان را در پی داشت.۳۳ نوعی منجنیق كه گلولههای حاوی خاكستر آتشین بر سر دشمن میریخت، نقش مهمی در ای ن جنگ داشت. این گلولهها جراحات دردناكی در ناحیهی صورت و گلو ایجاد میكرد و باد، غبار و خاكستر را وارد مجاری تنفسی آنها میكرد و باعث تنگی نفس و خشكی ریه و سرانجام عفونت آن میشد؛ آب آشامیدنی نیز با خاكستر آمیخته میشد و در اثر نوشیدن آن، تب و اسهال سرا سر اردوگاه صلیبی را فرا گرفت و شمار زیادی را هلاك كرد. از جملهی قربانیان، لوئی بود۳۴ كه قبر او در ساحل قرطاج در محلی به نام «سنت لوئی» معروف است.۳۵
نویسندگان غربی با غلو در تأثیر عوامل طبیعی، مانند وبا و گرسنگی و تشنگی در شكست لوئی، در پی كاستن اهمیت جهاد و مقاومت مسلمانان بودهاند.● استیصال صلیبیها
حلقهی تنگ محاصره، صلیبیها را زمینگیر و از نزدیك شدن به پایتخت دولت حفصی یكسره ناامید ساخت. یأس و بیماری و بیآبی و بیغذایی و افسردگی و خستگی ناشی از ۴ یا ۶ ماه جنگ، شكست ناوگان شارل دانژو، شاه سیسیل، برای دستیابی به بحیره و قطع تماس او با صلیب یهای محاصره شده در قرطاج، آنها را در تنگنای وحشتناكی قرار داد.۳۶ مرگ لوئی بر شدت این بحران افزود؛ بهطوری كه برخی از منابع مرگ لوئی را تنها علت ترك تونس توسط صلیبیها دانستهاند.۳۷ در متون عربی نیز آمده است كه آنها از اینكه در كار جنگ فروماندند، و فصل سرما نیز نزدیك بود، درخواست صلح كردند؛ و مستنصر صلح را به این شرط كه خاك تونس را ترك كنند، پذیرفت اما به تصریح برخی از منابع، چون وبا شایع شد و به اردوگاه مسلمین هم سرایت كرد، سلطان از ترس اینكه مبادا مجبور به ترك تونس شود، درخواست صلح را پذیرفت. صلیبی ها دو روز بعد از پیمان صلح، با به جا گذاشتن غنایمی، از جمله هشتاد دستگاه منجنیق، به سرعت تونس را ترك كردند.۳۸
● اختلاف در قبول صلح
در ربیع الاول سال ۶۶۹ قمری گروهی از فقها در مجلسی بر مشروعیت معاهدهی صلح شهادت دادند. ابوزیان محمد بن عبدالقوی امیر بنی توجین واسطهی عقد صلح بین مسلمین و صلیبیها بود.۳۹
پیش از انعقاد پیمان صلح، اختلاف شدیدی بین سران و فقها و بزرگان دولت حفصی در مشروعیت صلح درگرفت؛ بهطوری كه در یكی از جلسات گفتوگو، مستنصر خشمگین شد و دستور تعطیل آن جلسه را صادر كرد. به هر حال، برخی از افراد سرشناس و فقهای بزرگ، چون قاضی القضاهٔ دولت حف صی ابن خبّاز و فقیه ابن عجلان و... از شركت در جلسهی صلح و امضای آن خودداری كردند. برخی از منابع به مشكوك بودن معاهدهی صلح به دلیل آنكه هیچ كدام از مذاكرات توسط شیوخ موحدین صورت نگرفته است، اشاره كردهاند.۴۰ یكی از مناظرات فقهی مهم در دورهی حفصی، مناظ ره بر سر این صلح بود كه بین ابن زیتون، كارگزار اصلی صلح، با یك فقیه مخالف صلح به نام احمد بن عجلان روی داد.
● بررسی مفاد پیمان صلح
مفاد پیمان صلح بر محور آزادی تجاری و فرهنگی برای رعایای دول مسیحی و برخی تعهدات حقوقی متقابل است.
۱) برقراری صلح با دول شركت كننده در جنگ؛
۲) آزادی اسرا؛
۳) امنیت متقابل؛ بازرگانان و مسافران؛
۴) ممنوعیت پناهندگی مخالفان؛
۵) آزادی راهبان و كشیشان در تبلیغ و ساخت كلیسا در تونس؛
۶) پرداخت غرامت جنگ توسط سلطان حفصی؛
۷) ادامهی پرداخت باج سالیانه دولت حفصی به صقلیه؛
۸) پرداخت ۱۱ قنطار طلا و ده قنطار نقرهی خالص در طی ۱۵ سال توسط دولت حفصی به صلیبیها.۴۱
پرداخت غرامت جنگی و اموال زیادی كه ابن خلدون آن را ده حِمْل مال، و برخی از منابع ۱۱۰۰ قنطار طلا و ۱۰ قنطار نقره گزارش نمودهاند، خسارت بزرگی برای مردم تونس بود. ابن خلدون مینویسد:۴۲ سلطان با پرداخت این مال از روی طیب نفس، مردم را مغبون ساخت. از آثار مخ رب جنگ برای تونس، كاستن بنیهی مالی دولت حفصی بود. مبالغ هنگفتی صرف هزینهی جنگ و خرج نیروهای شركت كننده در آن شد.۴۳ به تصریح برخی از منابع همهی اموالی كه ابو زكریا پدر مستنصر جمع كرده بود، تلف شد.۴۴ گویا علیرغم هزینهی سنگینی كه بر دولت نوپای حفصی تحم یل شد، این دولت آرامش و ثباتی را كه برای بقای خود نیاز داشت، به دست آورد. چند ماه بعد از پیمان صلح، روابط دوستانهی مستنصر با دولت آراگون و چند دولت دیگر مسیحی از سر گرفته شد. دولتهای مسیحیِ شركت كننده در جنگ، بعد از جنگ دچار تفرقه شدند۴۵ و در موضع ضعیف ی نسبت به دولت حفصی قرار گرفتند. اما دولت صقلیه برقدرتطلبی خود پایدار ماند و گویا تنها دولتی كه از این معاهده سود برد صاحب صقلیه بود.۴۶
در ارزشیابی مفاد پیمان صلح باید گفت كه در ظاهر تأمین كنندهی بسیاری از منافع مالی دول مسیحی، اما به واقع منافع سیاسی آن مطلوب دولت حفصی بود و این نشان میدهد كه مستنصر حفصی حاضر به پرداخت هزینهی مالی سنگین برای حفظ نوعی روابط پایدار سیاسی با دولتهای ف عال اروپایی، چون آراگون و قشتالیها و جمهوریهای جنوب ایتالیا بوده است. برونشویك هم تصریح میكند كه: چون متن معاهده متضمن مسائل مالی بود و رنگ اقتصادی داشت، مستنصر حفصی به سرعت آن را پذیرفت.۴۷ به هر حال برقراری دیپلماسی پایدار برپایه روابط تجاری دوستانه با دول اروپایی از پیروزی در یك جنگ نظامی بر این دول برای مستنصر حفصی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار بود.۴۸
● موقعیت سیاسی دولت حفصی
چون دولت حفصی بین چند دولت جوان قدرتطلب و مهاجم كه همواره آمادهی انعقاد پیمانهایی با رقبای اروپایی علیه او بودند، قرار گرفته بود، جنگ نمیتوانست بقای دولت او را تضمین كند. دولتهای بنی مرین در مغرب اقصی، بنی عبدالواد در مغرب اوسط، بنی الاحمر در جنوب آندلس و دول مسیحی فعال در صحنهی بازرگانی و سیاسی مدیترانه، چون آراگون و قشتالی و جمهوریهای تجاری جنوب ایتالیا كه جز به منافع تجاری خود به هیچ چیز نمیاندیشیدند و نیز دولت سیسیل كه معاصران از او با عنوان شیطان مدیترانهی غربی یاد میكردند، از هر سو دولت جوان حفصی را در محاصره داشتند؛ لذا این دولت مجبور بود سیاست مناسبی در مقابل آنها اتخاذ كند. از طرفی توسعهطلبی دولت مصر به سمت غرب و ادعای خلافت در جهان اسلام كه همچنان جزو آرزوهای دولت مصر بود، در تصمیمگیری دولت حفصی نقش داشته است. بیبرس سلطان م ملوك مصر در نامهی تندی مستنصر حفصی را به شدت سرزنش كرد۴۹ و او را به بیلیاقتی و عدم شایستگی احراز مقام خلافت مسلمین مورد نكوهش قرار داد؛ لذا حركت بیبرس به سمت تونس، در تصمیمگیری مستنصر در اتخاذ صلح چندان بی تأثیر نبود. بیبرس در چهار شوال ۶۶۹ قمری / ۱۲۷ ۰ میلادی، طرابلس غرب را محاصره كرد و در چند صد كیلومتری تونس قرار گرفت.۵۰ از سویی مقابلهی طولانی دولت حفصی با موحدین برای كسب قدرت و احساس ضعف روانی از سقوط بغداد و بسیاری از نقاط مهم شرق كه در تونس كاملاً هویدا بود در پذیرفتن صلح مؤثر بوده است. مورخان به ضعف روانی مسلمین نیز تصریح كردهاند. ابن قنفذ مینویسد: «مستنصر با شنیدن اخبار قتل عام تاتارها در بغداد چندین روز بیمار شد».۵۱ ابوالفداء، مورخ معاصر این حوادث، به ضعف مسلمین در این موقعیت اشاره كرده و مینویسد: «كمك خدا و مرگ لوئی دولت اسلامی تونس را از سقوط نجات داد».۵۲ سقوط تونس برای مسلمانان شرق، به ویژه دولت مصر، نتایج فاجعهآمیزی به بار میآورد، لذا بیبرس در نامهی خود به مستنصر او را به مقاومت دعوت كرد و قول هرگونه كمكی را داد.۵۳
● نتایج جنگ صلیبی هشتم
نبرد صلیبی هشتم، چنانكه مورخ بزرگ معاصر آن (ابن خلدون) تصریح كرده است، وحشت و پراكندگی نیروهای صلیبی را به دنبال داشت. این جنگ مقارن با اعلام خلافت حفصی در نقطهی مهمی از غرب جهان اسلام و زمانی روی داد كه همهی دول اسلامی مجاور، خلافت حفصی را به ر سمیت شناختند. این اتحاد موقت مسلمانان، نیروهای صلیبی را مجبور ساخت تا حملهی یكپارچهای را برای تصرف تونس هدایت كنند. شكست صلیبیون در جنگ هشتم، الگویی برای مقاومت دولتهای مسلمان در برابر دول متجاوز مسیحی شد و نشان داد كه اتحاد موقت مسلمانان نیز كارساز ا ست. در غرب مسیحی هم شكست سیاست جنگ صلیبی را به همراه داشت كه خود پایان جنگهای كلاسیك صلیبی محسوب میشد.
این مقاومت كه ریشههای مردمی داشت و با رهبری شیوخ و متصوفهی بزرگ از اولیای مورد احترام مردم هدایت میشد، نیروی بیپایان مقاومت مردم مسلمان در شمال افریقا را نشان داد و به جهان مسیحی فهماند كه اسلام در شمال آفریقا ریشه دارد. به دنبال شكست لوئی، جهان مسی حیت ماتم گرفت۵۴ و مسلمانان احساس آرامش كردند؛ زیرا پیروزی لوئی در تونس به منزلهی حاكمیت مطلق بر سراسر مدیترانه بود و حلقهی اتحاد میان مغولان و مسیحیان۵۵ را به شكل مستحكم و پایداری در شرق و غرب جهان برقرار میساخت. اولین نتیجهی این اتحاد این بود كه ق دس برای همیشه شهری مسیحی میشد و اسلام برای همیشه از غرب جهان اسلام رخت برمیبست؛ بنابراین، در عرصهی بینالمللی، ناكامی نیروهای صلیبی هشتم در رسیدن به اهداف واقعی خود، بزرگترین خسارت پایدار برای جهان مسیحیت و پیروزی ثمربخش برای مسلمانان بود.
علیرغم آنكه مسلمانان هزینههای هنگفت مادی و معنوی بسیاری را تحمل كردند، شكست صلیبی هشتم و انعقاد پیمان صلح باعث رونق تجارت در مدیترانه شد.۵۶ جمهوریهای جنوب ایتالیا روابط تجاری گستردهای را در شهرهای افریقیه برقرار ساختند. شكست سیاستهای تسامحآمیز اب ی عبداللَّه مستنصر، خلیفهی دوم حفصی كه زمینهی فریبكاری لوئی هفتم برای فریفتن سران دولتهای مسیحی در حمله به تونس را فراهم آورده بود، از دیگر نتایج جنگ صلیبی هشتم بود. از مهمترین نتایج این جنگ، روشن شدن این نكته بود كه غرب مسیحی، دیگر اجازهی اتحاد مغر ب بزرگ را نخواهد داد و با تمام وجود در برابر چنین اتحادی مقاومت خواهد كرد.
نویسنده:محمدرضا پاك
پینوشتها:
۱. دانشآموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
۲. ابن اثیر، الكامل فی التاریخ، ج ۱۰، ص ۲۷۳ و ص ۴۸۱. ابن اثیر، با عنوان «ذكر ظهور الافرنج الی الشام و مسیرهم الی دیار مصر» از این پدیدهی بزرگ تاریخی كه چندین دهه به طول انجامید یاد كرده است.
۳. ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج ۱۲، ص ۶۶۳ و ص ۶۶۵.
۴. ابن خلدون آورده است كه «الُلِیانی» مسئولیت امور مالی دربار مستنصر را به عهده داشت و در سال ۶۷۴ قمری به دست مستنصر به قتل رسید. ابن خلدون، همان ص ۶۶۵ و ر.ك: احمدبن حسین ابن قنفذ، الفارسیه، ص ۱۲۵؛ محمد بن محمد السراج، الحلل السندسیه، ج ۲، ص ۱۵۲.
۵. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۷.
۶. لوئی بعد از شكست خفتبار در ۶۴۷ قمری در مصر به مدت یك ماه در اسكندریه زندانی شد. او را بر شتری سوار كردند و در حالی كه روی او به پشت شتر بود، همراه با گروهی از بزرگان دربار در شهر گرداندند و او را با فدیهای برابر با ۵۰۰۰۰۰ پوند آزاد كردند.
۷. ابوالعباس ابن شماع، الادلهٔ البینهٔ النورانیهٔ، ص ۶۵ و ۶۶.
۸. گویا بزرگان مصر، در انتظار حملهی انتقامجویانهی لوئی بودند و به محض شنیدن خبر لشكركشی لوئی استحكامات دفاعی خود در اسكندریه و... را تقویت كردند و دست به اقداماتی از این قبیل زدند؛ اما ناگهان با خبر حملهی لوئی به تونس مواجه شدند.
۹. روبار، برونشویك، افریقیه فی العهد الحفصی، ج ۱، ص ۱۸۹.
۱۰. استیون رانسیمان، تاریخ جنگهای صلیبی، ج ۳، ص ۱۳۶، ۵۱۲ و ۵۲۱.
۱۱. روبار برونشویك، همان، ص ۸۸.
۱۲. استیون رانسیمان، همان، ص ۳۴۹.
۱۳. همان، ص ۵۶۰، ۵۶۲، ۵۶۳.
۱۴. همان، ص ۵۶۲.
۱۵. ر.ك: همان، ص ۵۲۱، ۵۲۲.
۱۶. روبار برونشویك، همان، ص ۸۹.
۱۷. شارل دانژویی در منطقهی مدیترانهی غربی به صورت شیطانی درآمد كه میبایست دفع شود. او برای به دست آوردن یك ایالت آفریقایی، جنگ صلیبی به راه انداخت و برادرش را در سال ۱۲۷۲ تحریك كرد و راهی تونس نمود تا تونس را اشغال كند؛ اما فقط مختصر خراج سالیانه عای دش شد. ر.ك: كالین مك، ایودی، اطلس تاریخی جهان، ص ۳۲۸.
۱۸. استیون رانسیمان، همان، ص ۳۴۹.
۱۹. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۵ و ۶۶۶؛ احمد بن حسین ابن قنفذ، الفارسیه، ص ۱۳۱.
۲۰. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۸.
۲۱. استیون رانسیمان، همان، ص ۳۴۹.
۲۲. مستنصر بعد از جنگ دستور داد این خرابهها را با خاك یكسان كنند بهطوری كه به هیچ وجه قابل استفاده نباشد.
۲۳. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۹.
۲۴. ابن قنفذ، همان، ص ۱۱۹ و ۱۲۷.
۲۵. تقیالدین احمد مقریزی، السلوك لمعرفه دول الملوك، ج ۲، ص ۷۷.
۲۶. توبه: آیهی ۴۱.
۲۷. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۸.
۲۸. همان، ص ۶۷۰.
۲۹. همان، ص ۶۶۹.
۳۰. مرابطه از سنتهای فقهی مسلمانان بویژه در مناطق ثغور و مرزها بود. آنها جهت پاسداری از مرزهای مسلمین در برابر هجوم كفار نذر میكردند، مدتی در آنجا به سر برند.
۳۱. ابوالعباس ابن شماع، همان، ص ۶۶ و ۶۷.
۳۲. ابن قنفذ، همان، ص ۱۱۰.
۳۳. روبار برونشویك، همان، ص ۹۱.
۳۴. در مرگ لوئی دلایل متعددی ذكرشده است: ۱. وبا؛ ۲. شمشیر مسمومی كه مستنصر برای او فرستاد؛ ۳. تیری كه در میدان جنگ به او اصابت كرد. او در ۲۵ اوت ۱۲۷۰ در ۵۶ سالگی مرد. ر.ك: محمد السراج، همان، ص ۱۵۱، احمد ابی الضیاف، اتحاف اهل الزمان ص ۲۰۶؛ ابوالعباس ابن شماع، همان، ص ۶۷.
۳۵. احمد بن ابی ضیاف، همان، ص ۲۰۶.
۳۶. همان.
۳۷. علی بن ابی زرع الفاسی، الانیس المطرب، ص ۴۰۴.
۳۸. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۱.
۳۹. همان.
۴۰. روبار برونشویك، همان، ص ۹۴.
۴۱. احمدبن ابی ضیاف، همان، ص ۲۰۶.
۴۲. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۱.
۴۳. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۰.
۴۴. محمد بن محمد سراج، همان، ص ۱۵۲.
۴۵. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۱. ابن خلدون تصریح میكند فرنگیها بعد از این جنگ، دچار ضعف و تفرقه شدند و این جنگ آخرین نمایش قدرت آنها بود.
۴۶. روبار برونشویك، همان، ص ۹۳.
۴۷. همان.
۴۸. نظر به نیاز و اهمیت این گونه روابط برای حفصیان، معاهدهی صلح ۱۲۷۰ میلادی، در ۱۲۸۵ به مدت ۲۵ سال دیگر تمدید شد.
۴۹. مقریزی، همان، ج ۲، ص ۷۷.
۵۰. «... بیبرس نبردهایی در نوبه و لیبی بر ضد همسایگان آفریقایی مصر انجام داد...» ر.ك: مجموعه نویسندگان، تاریخ اسلام كمبریج، ترجمه احمد آرام، ص ۲۹۵.
۵۱. ابن قنفذ، همان، ص ۱۲۱.
۵۲. اسماعیل ابی الفداء، المختصر فی اخبار البشر، ج ۳، ص ۱۸۸.
۵۳. همان.
۵۴. استیون رانسیمان، همان، ج ۳، ص ۳۵۰.
۵۵. بنا به روایتی، اباقاخان مغول، چند ماه پیش از جنگ صلیبی هشتم طی نامهای مراتب دوستی خود را به لوئی نهم اعلام كرد و گفت در صورت حمله لوئی به فلسطین از كمكهای نظامی و مالی مغول برخوردار خواهد شد. اما كمكهای مغول عملی نشد و لوئی نهم به تونس حمله كرد. (ر.ك: استیون رانسیمان، تاریخ الحروب الصلیبیه، ترجمه السید الباز العرینی، ج ۳، ص ۵۶۹.
۵۶. گویا در تحقیقات جدید بر اساس این گونه گزارشها از صلح دولت حفصی با دول اروپایی به عنوان راه حل غیر شرافتمندانه اما روش آسان و مطلوب جهت تأمین مصالح دولت حفصی یاد شده است. ر.ك: شارل اندری جولیان، تعریب، محمد المزالی و...، تاریخ افریقیا الشمالیه، ج ۳، ص ۱۸۱.
منابع:
- ابن اثیر، عزالدین، الكامل فی التاریخ، چاپ سوم (بیروت دارالكتب العلمیهٔ، ۱۴۱۸).
- ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، موسوعهٔ ابن خلدون (تاریخ ابن خلدون)، (بیروت، دارالكتب اللبنانی، ۱۴۲۰).
- ابن شماع، ابوالعباس، الادلهٔ البنیهٔ الفورانیهٔ (تونس مطبعهٔ العرب، ۱۹۳۶م).
- ابن قنفذ، احمد بن حسن، الفارسیه (تونس، الدارالتونسیه للنشر، بیتا).
- ابی الضیاف، احمد اتحاف اهل الزمان (تونس، الدارالتونسیه للنشر، ۱۹۸۹).
- ابوالفداء، اسماعیل، المختصر فی البشر، (مصر، مطبعه الحسینیه المصریه، بیتا).
- ایودی، كالین مك، اطلس تاریخی جهان از آغاز تا امروز، ترجمه فریدون فاطمی، چاپ سوم (تهران، نشر مركز، ۱۳۶۹).
- برونشویك، روبار، افریقیهٔ فی العهد الحفصی (بیروت، دارالغرب الاسلامی، ۱۹۸۸).
- جولیان شارل آندره، تاریخ افریقیا الشمالیه، ترجمه محمدمزالی، چاپ پنجم (بیروت، دارالتونسیه للنشر، ۱۹۸۵م).
- رانسیمان، استیون، تاریخ جنگهای صلیبی، ترجمه زهرا طباطبایی (تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، ۱۳۶۰).
- -، تاریخ الحروب الصلیبیه، ترجمهٔ السید الباز العرینی، ط ۳ (قاهره، ۱۹۹۳).
- السراج، محمدبن محمد، الحلل السندسیه فی اخبار التونسیه (بیروت، دارالغرب الاسلامی، ۱۹۸۴).
- الفاسی، علی بن ابی زرع، الانیس المطرب بروض القرطاس (رباط، دارالمنصور، ۱۹۷۲).
- مجموعه نویسندگان، تاریخ اسلام كمبریج، ترجمه احمد آرام، چاپ دوم (تهران، انتشارات امیركبیر، ۱۳۷۸).
- المطونی، محمد، السلطنهٔ الحفصیه (بیروت، دارالغرب الاسلامی، ۱۴۰۶).
- مقریزی، تقیالدین احمد، السلوك لمعرفهٔ دول الملوك (بیروت، دارالكتب العلمیه، ۱۹۹۷).
منبع:فصلنامه تاریخ اسلام
پینوشتها:
۱. دانشآموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
۲. ابن اثیر، الكامل فی التاریخ، ج ۱۰، ص ۲۷۳ و ص ۴۸۱. ابن اثیر، با عنوان «ذكر ظهور الافرنج الی الشام و مسیرهم الی دیار مصر» از این پدیدهی بزرگ تاریخی كه چندین دهه به طول انجامید یاد كرده است.
۳. ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج ۱۲، ص ۶۶۳ و ص ۶۶۵.
۴. ابن خلدون آورده است كه «الُلِیانی» مسئولیت امور مالی دربار مستنصر را به عهده داشت و در سال ۶۷۴ قمری به دست مستنصر به قتل رسید. ابن خلدون، همان ص ۶۶۵ و ر.ك: احمدبن حسین ابن قنفذ، الفارسیه، ص ۱۲۵؛ محمد بن محمد السراج، الحلل السندسیه، ج ۲، ص ۱۵۲.
۵. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۷.
۶. لوئی بعد از شكست خفتبار در ۶۴۷ قمری در مصر به مدت یك ماه در اسكندریه زندانی شد. او را بر شتری سوار كردند و در حالی كه روی او به پشت شتر بود، همراه با گروهی از بزرگان دربار در شهر گرداندند و او را با فدیهای برابر با ۵۰۰۰۰۰ پوند آزاد كردند.
۷. ابوالعباس ابن شماع، الادلهٔ البینهٔ النورانیهٔ، ص ۶۵ و ۶۶.
۸. گویا بزرگان مصر، در انتظار حملهی انتقامجویانهی لوئی بودند و به محض شنیدن خبر لشكركشی لوئی استحكامات دفاعی خود در اسكندریه و... را تقویت كردند و دست به اقداماتی از این قبیل زدند؛ اما ناگهان با خبر حملهی لوئی به تونس مواجه شدند.
۹. روبار، برونشویك، افریقیه فی العهد الحفصی، ج ۱، ص ۱۸۹.
۱۰. استیون رانسیمان، تاریخ جنگهای صلیبی، ج ۳، ص ۱۳۶، ۵۱۲ و ۵۲۱.
۱۱. روبار برونشویك، همان، ص ۸۸.
۱۲. استیون رانسیمان، همان، ص ۳۴۹.
۱۳. همان، ص ۵۶۰، ۵۶۲، ۵۶۳.
۱۴. همان، ص ۵۶۲.
۱۵. ر.ك: همان، ص ۵۲۱، ۵۲۲.
۱۶. روبار برونشویك، همان، ص ۸۹.
۱۷. شارل دانژویی در منطقهی مدیترانهی غربی به صورت شیطانی درآمد كه میبایست دفع شود. او برای به دست آوردن یك ایالت آفریقایی، جنگ صلیبی به راه انداخت و برادرش را در سال ۱۲۷۲ تحریك كرد و راهی تونس نمود تا تونس را اشغال كند؛ اما فقط مختصر خراج سالیانه عای دش شد. ر.ك: كالین مك، ایودی، اطلس تاریخی جهان، ص ۳۲۸.
۱۸. استیون رانسیمان، همان، ص ۳۴۹.
۱۹. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۵ و ۶۶۶؛ احمد بن حسین ابن قنفذ، الفارسیه، ص ۱۳۱.
۲۰. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۸.
۲۱. استیون رانسیمان، همان، ص ۳۴۹.
۲۲. مستنصر بعد از جنگ دستور داد این خرابهها را با خاك یكسان كنند بهطوری كه به هیچ وجه قابل استفاده نباشد.
۲۳. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۹.
۲۴. ابن قنفذ، همان، ص ۱۱۹ و ۱۲۷.
۲۵. تقیالدین احمد مقریزی، السلوك لمعرفه دول الملوك، ج ۲، ص ۷۷.
۲۶. توبه: آیهی ۴۱.
۲۷. ابن خلدون، همان، ص ۶۶۸.
۲۸. همان، ص ۶۷۰.
۲۹. همان، ص ۶۶۹.
۳۰. مرابطه از سنتهای فقهی مسلمانان بویژه در مناطق ثغور و مرزها بود. آنها جهت پاسداری از مرزهای مسلمین در برابر هجوم كفار نذر میكردند، مدتی در آنجا به سر برند.
۳۱. ابوالعباس ابن شماع، همان، ص ۶۶ و ۶۷.
۳۲. ابن قنفذ، همان، ص ۱۱۰.
۳۳. روبار برونشویك، همان، ص ۹۱.
۳۴. در مرگ لوئی دلایل متعددی ذكرشده است: ۱. وبا؛ ۲. شمشیر مسمومی كه مستنصر برای او فرستاد؛ ۳. تیری كه در میدان جنگ به او اصابت كرد. او در ۲۵ اوت ۱۲۷۰ در ۵۶ سالگی مرد. ر.ك: محمد السراج، همان، ص ۱۵۱، احمد ابی الضیاف، اتحاف اهل الزمان ص ۲۰۶؛ ابوالعباس ابن شماع، همان، ص ۶۷.
۳۵. احمد بن ابی ضیاف، همان، ص ۲۰۶.
۳۶. همان.
۳۷. علی بن ابی زرع الفاسی، الانیس المطرب، ص ۴۰۴.
۳۸. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۱.
۳۹. همان.
۴۰. روبار برونشویك، همان، ص ۹۴.
۴۱. احمدبن ابی ضیاف، همان، ص ۲۰۶.
۴۲. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۱.
۴۳. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۰.
۴۴. محمد بن محمد سراج، همان، ص ۱۵۲.
۴۵. ابن خلدون، همان، ص ۶۷۱. ابن خلدون تصریح میكند فرنگیها بعد از این جنگ، دچار ضعف و تفرقه شدند و این جنگ آخرین نمایش قدرت آنها بود.
۴۶. روبار برونشویك، همان، ص ۹۳.
۴۷. همان.
۴۸. نظر به نیاز و اهمیت این گونه روابط برای حفصیان، معاهدهی صلح ۱۲۷۰ میلادی، در ۱۲۸۵ به مدت ۲۵ سال دیگر تمدید شد.
۴۹. مقریزی، همان، ج ۲، ص ۷۷.
۵۰. «... بیبرس نبردهایی در نوبه و لیبی بر ضد همسایگان آفریقایی مصر انجام داد...» ر.ك: مجموعه نویسندگان، تاریخ اسلام كمبریج، ترجمه احمد آرام، ص ۲۹۵.
۵۱. ابن قنفذ، همان، ص ۱۲۱.
۵۲. اسماعیل ابی الفداء، المختصر فی اخبار البشر، ج ۳، ص ۱۸۸.
۵۳. همان.
۵۴. استیون رانسیمان، همان، ج ۳، ص ۳۵۰.
۵۵. بنا به روایتی، اباقاخان مغول، چند ماه پیش از جنگ صلیبی هشتم طی نامهای مراتب دوستی خود را به لوئی نهم اعلام كرد و گفت در صورت حمله لوئی به فلسطین از كمكهای نظامی و مالی مغول برخوردار خواهد شد. اما كمكهای مغول عملی نشد و لوئی نهم به تونس حمله كرد. (ر.ك: استیون رانسیمان، تاریخ الحروب الصلیبیه، ترجمه السید الباز العرینی، ج ۳، ص ۵۶۹.
۵۶. گویا در تحقیقات جدید بر اساس این گونه گزارشها از صلح دولت حفصی با دول اروپایی به عنوان راه حل غیر شرافتمندانه اما روش آسان و مطلوب جهت تأمین مصالح دولت حفصی یاد شده است. ر.ك: شارل اندری جولیان، تعریب، محمد المزالی و...، تاریخ افریقیا الشمالیه، ج ۳، ص ۱۸۱.
منابع:
- ابن اثیر، عزالدین، الكامل فی التاریخ، چاپ سوم (بیروت دارالكتب العلمیهٔ، ۱۴۱۸).
- ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، موسوعهٔ ابن خلدون (تاریخ ابن خلدون)، (بیروت، دارالكتب اللبنانی، ۱۴۲۰).
- ابن شماع، ابوالعباس، الادلهٔ البنیهٔ الفورانیهٔ (تونس مطبعهٔ العرب، ۱۹۳۶م).
- ابن قنفذ، احمد بن حسن، الفارسیه (تونس، الدارالتونسیه للنشر، بیتا).
- ابی الضیاف، احمد اتحاف اهل الزمان (تونس، الدارالتونسیه للنشر، ۱۹۸۹).
- ابوالفداء، اسماعیل، المختصر فی البشر، (مصر، مطبعه الحسینیه المصریه، بیتا).
- ایودی، كالین مك، اطلس تاریخی جهان از آغاز تا امروز، ترجمه فریدون فاطمی، چاپ سوم (تهران، نشر مركز، ۱۳۶۹).
- برونشویك، روبار، افریقیهٔ فی العهد الحفصی (بیروت، دارالغرب الاسلامی، ۱۹۸۸).
- جولیان شارل آندره، تاریخ افریقیا الشمالیه، ترجمه محمدمزالی، چاپ پنجم (بیروت، دارالتونسیه للنشر، ۱۹۸۵م).
- رانسیمان، استیون، تاریخ جنگهای صلیبی، ترجمه زهرا طباطبایی (تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، ۱۳۶۰).
- -، تاریخ الحروب الصلیبیه، ترجمهٔ السید الباز العرینی، ط ۳ (قاهره، ۱۹۹۳).
- السراج، محمدبن محمد، الحلل السندسیه فی اخبار التونسیه (بیروت، دارالغرب الاسلامی، ۱۹۸۴).
- الفاسی، علی بن ابی زرع، الانیس المطرب بروض القرطاس (رباط، دارالمنصور، ۱۹۷۲).
- مجموعه نویسندگان، تاریخ اسلام كمبریج، ترجمه احمد آرام، چاپ دوم (تهران، انتشارات امیركبیر، ۱۳۷۸).
- المطونی، محمد، السلطنهٔ الحفصیه (بیروت، دارالغرب الاسلامی، ۱۴۰۶).
- مقریزی، تقیالدین احمد، السلوك لمعرفهٔ دول الملوك (بیروت، دارالكتب العلمیه، ۱۹۹۷).
منبع:فصلنامه تاریخ اسلام
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست