سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

ناتوانی صنعت موسیقی در مبارزه با پخش گسترده موسیقی روی وب


در میان استفاده های سرگرمی از اینترنت موسیقی یكی از فراگیرترین و در عین حال پرچالش ترین استفاده های اینترنت را دربرمی گیرد. با ایجاد انواع ابزارها و دستگاه های پخش موسیقی و انطباق آنها با این شبكه عملاً بر پهنه و وسعت استفاده از موسیقی از این طریق افزوده شده و امكانات تازه ای در اختیار كاربران و علاقه مندان به موسیقی قرار گرفته است. حالا بسیاری از سایت های موسیقی روی اینترنت وجود دارند كه كلیپ ها و موسیقی های مختلفی را به كاربران عرضه می كنند و نرم افزارهای مختلفی نیز برای سهولت و كارایی بیشتر به این گستره اضافه شده است. با این همه نوآوری در این بخش موسیقی به دلیل آنكه دارای ارزش مادی و معنوی است همواره مشكلات قانونی متعددی نیز در ارائه آن لاین بر سر راه آن وجود داشته است. همچنان كه در طول سال های گذشته نرم افزارها و سایت های متعددی برای ارائه قانونی این محصول وجود داشته نرم افزارها و سایت هایی نیز راه های فراقانونی ارائه موسیقی روی اینترنت را تجربه كرده اند. تكثیر و كپی غیرمجاز موسیقی ها یكی از بزرگترین مشكلات كمپانی های پخش موسیقی در مواجهه با اینترنت بوده است.
• وضعیت بحرانی
سرویس های اشتراكی پخش موسیقی یكی از معمول ترین و شایع ترین راه های پخش موسیقی به صورت غیرقانونی روی وب به شمار می رود. پس از آنكه چند سال قبل صنعت موسیقی برخورد قانونی محكمی با «نپستر» یكی از بزرگترین پخش كننده های موسیقی آن لاین انجام داد. نرم افزارهای مختلفی روی وب پدیدار شد كه همان كار را به شكل و شیوه ای دیگر انجام می داد. KazaA یكی از آن دسته نرم افزارها بود كه سرویسی را در اختیار كاربران قرار داد تا هر كدام از كاربران از موسیقی های موجود روی كامپیوتر دیگر كاربران بهره بگیرند. با این تمهید سازندگان این نرم افزار در عین این كه محبوبیت سرویس خود را بین كاربران افزایش دادند به نوعی از قید و بندهای قانونی ارائه موسیقی آن لاین نیز گریختند چراكه آنها به طور مستقیم هیچ موسیقی را در اختیار كاربران قرار نمی دادند بلكه این كاربران بودند كه موسیقی های دیگران را با كمك این سرویس روی دستگاه خود دانلود می كردند. هر چند این كار باعث اشتراك گذاری و دانلود میلیون ها فایل در سراسر جهان شد اما صنعت پخش و ضبط موسیقی ساكت ننشست و قوانینی تصویب شد كه حتی كسانی كه از این طریق نیز اقدام به دریافت موسیقی غیرقانونی می كردند تحت تعقیب قرار گرفتند. البته این كار به سادگی صورت نگرفت و صنعت موسیقی برای متوسل شدن به قوانینی در زمینه برخورد با مبادله كنندگان غیرقانونی فایل دچار زحمات فراوانی شدند. به عنوان مثال دیوان عالی هلند اعلام كرد كه نرم افزار KazaA و شكل فعالیت آن ناقض قانون نیست این حكم در حالی اعلام شد كه همزمان یك دادگاه آمریكایی نیز تاكتیك های صنایع موسیقی را برای شناسایی كسانی كه در اینترنت به مبادله فایل های موسیقی می پردازند غیرقانونی خوانده بود. صنایع موسیقی در بخشی از این اقدامات به برخی مراكز ارائه دهنده خدمات اینترنتی مراجعه كرده و خواستار دریافت نام كسانی شدند كه به صورت غیرقانونی فایل های موسیقی را مبادله می كنند. شركت Verizon یكی از آنها بود كه صنعت موسیقی از این شركت خواست تا مشتریانی را كه مظنون به تبادل فایل هستند معرفی كند اما مسئولان Verizon استدلال كردند كه بر اساس قوانین موجود حق تكثیر ( كپی رایت) صنایع موسیقی نمی توانند این شركت را وادار به افشای نام این گروه از مشتریانش كند. وضع برای صنعت موسیقی زمانی بحرانی شد كه هیات سه نفره قضات یك دادگاه آمریكایی نظرات شركت Verizon را در این زمینه تائید كرد. مسئولان سرویس اشتراك فایل كازا سرمست از این پیروزی مقدماتی آن را یك پیروزی تاریخی برای اینترنت و مصرف كنندگان توصیف كردند اما صنایع موسیقی این احكام را ناعادلانه خواندند.
• افزایش فروش
به راستی در میان دعوای دوسویه صنایع موسیقی و كاربرانی كه به استفاده آن لاین از موسیقی آن هم به شكل مجانی علاقه مند هستند كدام یك برحق ترند. برخی كارشناسان اعتقاد دارند كه این موضوع مشكل صنعت موسیقی است كه در رسیدگی به نیازهای مصرف كنندگان و همگام شدن با فناوری های جدید ناكام مانده است.
گرد لیونهارد بنیانگذار و مدیر سابق شركت اینترنتی licensemusic.com كه اكنون شركت digmarketing.com را تاسیس كرده است در این زمینه اعتقاد دارد كه صنایع موسیقی همچنان به گذشته چسبیده اند.
به عقیده او صنایع موسیقی به كندی به تغییرات واكنش نشان می دهند چون نمی خواهند شیوه هایی را كه طی نیم قرن گذشته به موفقیت بزرگ آنها منجر شده است رها كنند. وی عقیده دارد: «این صنعت همواره با فناوری های تازه مخالفت كرده و سیستمی را دنبال می كند كه طی ۵۰ سال گذشته موثر بوده است.» در مقابل اما صنایع تولید محصولات موسیقی نیز اعتقاد دارند كه به خاطر افت سالانه در فروش محصولات خود با بحرانی جهانی روبه رو هستند. این صنایع پیشتر در سال جاری گزارش دادند كه فروش آلبوم های موسیقی در سطح جهان شش درصد افت كرده است. این صنعت كه تلاش دارد از انتشار رایگان محصولات خود در اینترنت و تكثیر غیرمجاز سی دی ها جلوگیری كند همواره تصویری بحرانی از وضعیت خود ارائه می كند. اما در این میان كارشناسان اعتقاد دارند كه هرچند فروش محصولات كاهش یافته اما در مقایسه با یك دهه قبل بی سابقه است. براساس ارقام تازه فروش محصولات موسیقی در سراسر جهان ۳۲ میلیارد دلار بوده است. به عقیده این گروه صنایع موسیقی به كندی به تغییرات واكنش نشان می دهند چون نمی خواهند شیوه هایی را كه طی نیم قرن گذشته به موفقیت بزرگ آنها منجر شده است رها كنند. در همین حال تحقیقات یك موسسه نیز نشان می دهد كه نرم افزارهای اشتراك فایل باعث كاهش خرید موسیقی از اینترنت نشده اند. براساس این تحقیق مشخص شده ۸۷ درصد افرادی كه عنوان های موسیقی را از طریق اینترنت دریافت می كنند خواهان خرید آلبوم های آنها می شوند. به این ترتیب اشتباه بودن ادعای شركت های ضبط و پخش موسیقی مبنی بر اینكه دریافت فایل های موسیقی از طریق اینترنت باعث كاهش فروش سی دی ها می شود و دلیل كاهش ۵ درصدی فروش سی دی در سال گذشته نیز این مسئله بوده مشخص می شود. براساس این تحقیق دریافت فایل های موسیقی به مشتریان كمك می كند تا قبل از خرید محصول آن را آزمایش كنند. البته به گفته این شركت تحقیقاتی دریافت فایل باعث كاهش خرید عنوان های تك می شود، از میان ۵۰۰ نفر شركت كننده در نظرسنجی در همین زمینه تنها ۱۳درصد گفته اند كه پس از دریافت یك عنوان موسیقی از اینترنت برای خرید آن به مغازه های فروش موسیقی مراجعه می كنند اما آنچه مسلم است اینكه این تحقیق مشخص می كند كه اشتراك فایل های موسیقی در اینترنت نه تنها از فروش آلبوم های موسیقی نمی كاهد بلكه باعث افزایش فروش آنها نیز می شود.
در حالی كه صنعت موسیقی خود را طی سال های اخیر با نرم افزارهای اشتراك گذاری درگیر كرده پیشرفت های تكنولوژیك روی اینترنت عملاً راه های جدیدتری را برای گوش دادن به موسیقی توسط كاربران ایجاد كرده است. گسترش رادیوهای اینترنتی و به خصوص برنامه هایی كه قابل انتقال به سیستم های كوچك همراه مانند تلفن همراه یا ام پی تری پلیر باشند عملاً گستره عملكرد این گونه رادیوها را افزایش داده اند. پادكست ها از جمله مشهورترین سرویس هایی رادیویی آن لاین هستند كه موسیقی را نیز به شكل گسترده میان كاربران اینترنتی توزیع می كنند. چندی پیش البته انجمن صنعت ضبط موسیقی آمریكا (RIAA) اعلام كرد این بار با اقدامی جدید نوك حملات خود را متوجه رادیوهای دیجیتال این كشور كرده است. مسئولان RIAA مدعی شدند كه در كار این رادیوها هیچ حفاظتی از قانون مالكیت معنوی (كپی رایت) به عمل نمی آید. سخنگوی RIAA در این زمینه گفته بود: رادیوهای دیجیتال این كشور كه به صورت شبانه روزی اقدام به پخش موسیقی های با كیفیت در حد سی دی می كنند، در صورت عدم رعایت مسائل حفاظتی می توانند منجر به نقض كپی رایت موسیقی در این كشور شوند. به این ترتیب و بدون رعایت كپی رایت هركسی می تواند این موسیقی ها را ضبط كرده و سپس آنها را به صورت غیرقانونی در اینترنت قرار دهد اما این در حالی است كه مقامات قانونگذار آمریكا نیز معتقدند با فرض پذیرش این مسئله حجم انبوهی از فایل های موسیقی به اینترنت منتقل نمی شود. این موضوعات همه در حالی صورت می گیرد كه اخیراً تكنولوژی ساخت دستگاه های پخش موسیقی به شیوه ای تغییر كرده كه امكان ضبط و تكثیر موسیقی هایی كه از طریق رادیو و تلویزیون پخش می شود به سادگی فراهم می شود.
نو آوری های دیگر تكنولوژی نیز هم اكنون صنعت موسیقی را تهدید می كند. سازندگان گوشی موبایل به شكل گسترده ای طی یكی دو سال اخیر به تعبیه امكان پخش موسیقی روی تلفن های همراه علاقه نشان داده اند و به همین نسبت امكانات آن لاینی را برای این منظور در نظر گرفته اند. كاری را كه سایت iTUNES و اپل انجام دادند در واقع تجربه موفقی قلمداد می شود كه هم اكنون به شكل گسترده ای در حال پیگیری و حتی تقلید است. حالا وضعیت به گونه ای شده كه مسئولان صنعت موسیقی خود را در برابر بسیاری از سرویس های تكنولوژیك ابداع شده تنها می بینند و نفوذ و قدرت مالی آنها در برخوردهای قضایی نیز نتوانسته چندان كارساز باشد. به نظر می رسد همچنان كه بسیاری از كارشناسان عقیده دارند این صنعت به جای آنكه به دنبال دعوای حقوقی متعدد باشد تمركز خود را روی شیوه های معقول ارائه خدمات موسیقی آن لاین با تمهیدات قانونی متمركز می كرد. كاری كه اگر از چند سال قبل دنبال می شد شاید الان این صنعت خود در صف مقدم ارائه موسیقی آن لاین به مشتریان اینترنتی بود.
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید