پنجشنبه, ۱۵ آذر, ۱۴۰۳ / 5 December, 2024
مجله ویستا

استخر شنا - SWIMMING POOL


استخر شنا - SWIMMING POOL
سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : فرانسه و انگلستان
محصول : مارک میسوینر و اولیویه دلبوسک
کارگردان : فرانسوا اوزُن
فیلمنامه‌نویس : امانوئل برنهایم و اوزُن
فیلمبردار : یوریک لوسو
آهنگساز(موسیقی متن) : فیلیپ رومبی
هنرپیشگان : شارلوت رامپلینگ، لودیوین سانی‌یر، چارلز دنس، ژان ماری لامور، مارک فایول، میری موسه و میشل فو
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه


̎سارا مورتن̎ (رامپلینگ)، نویسندهٔ معروف بریتانیائیِ داستان‌هایِ جنائی است. او که از لندن خسته شده و دنبال الهام گرفتن و سوژه است، پیشنهاد ناشرش، ̎جان بازلود̎ (دنس) را می‌پذیرد و برای اقامتی کوتاه به ویلای او در لوبرون در جنوب فرانسه می‌رود. فصل تعطیلات نیست و ̎سارا̎ متوجه می‌شود که مناظر زیبای محل اقامتش و ضرباهنگ کُند زندگی، دقیقاً همان چیزی است که برای انرژی گرفتن بدان نیاز داشته است. تا این‌که یک شب دیروقت، ̎ژولی̎ (سانی‌یر)، دختر فرانسویِ دیرجوش و بی‌خیالِ ̎جان̎ به طرزی ناغافل سر می‌رسد. خویشتن‌داری و حالت خشک و رسمی انگلیسی ̎سارا̎ با سبک زندگی بی‌قید و بی‌ملاحظهٔ ̎ژولی̎، در تضاد کامل است. در حالی‌که تعامل دشوار آنان، بیش از پیش، باعث وقوع سلسله حوادثی شده، فرایند خلاقانهٔ ̎سارا̎ و احتمال یک جنایت واقعی، به گونه‌ای خطرناک درهم می‌آمیزد.
● اوزُن ـ فیلم‌ساز پرکار سینمای فرانسه ـ از شناخته‌شده‌ترین سینماگران نسل جدید این کشور است که با کارگردانی دو فیلم هشت زن و استخر شنا در فاصلهٔ یک سال، اعتبار بین‌المللی خوبی برای خودش دست و پا کرد. فارغ از این اعتبار، استخر شنا فیلمی معمولی با موضوعی نه‌چندان تازه و اجرائی نه‌چندان خلاقانه است؛ زن نویسندهد انگلیسی داستا‌ن‌های جنائی ـ با شخصیتی سرد و خشک ـ برای نوشتن کار تازه‌اش به محیطی ظاهراً دنج و آرام در فرانسه می‌رود و مشکلات غیرقابل پیش‌بینی، نگاهش را تغییر می‌دهد. بی‌پروائی و جسارت رفتاری دختر جوانی که هم‌نشین ناخواستهٔ او است، شیوهٔ زندگی و دیدگاه‌های زن را به چالش می‌کشد و پایش به قتل و جنایتی بیرون از دنیای داستان‌هایش هم کشیده می‌شود. دست‌مایهٔ اوزُن به طرز آشکاری یادآور آلفرد هیچکاک و پیرو فرانسوی‌اش، کلود شابرول است. فیلم با انتخاب محیط بستهٔ ویلا و آدم‌های مرموزش و تعلیق راز و رمز جنایت به استاد سینمای دلهره ارجاع می‌دهد، اما در ساخت و پرداخت خشک و پرهیز از هیجان و دلهره متأثر از روش همتای فرانسوی است. همین دوگانگی و معلق ماندن فیلم بین تریلری هیجان‌انگیز و روایتی آرام و کم‌تعلیق باعث افت چشم‌گیر کیفیت فیلم شده است. اوزُن نه به تمامی فیلمش را در اختیار تقابل دو فرهنگ و طرز تلقی از دنیا ـ که ̎سارا̎ و ̎ژولی̎ نمایندۀ آن هستند ـ می‌گذارد و نه به موقعیت‌های پُرتنش داستان اجازهٔ خلق کامل دلهره و تعلیق سینمائی می‌دهد. همان‌طور که حضور زن انگلیسی در جنوب فرانسه برایش باعث ایجاد دردسر می‌شود، اوزون هم در ترکیب دو وضعیت متفاوت فیلم‌سازی آمریکائی و اروپائی در استخر شنا به دردسر می‌افتد.