پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا


‌‌تاثیرتجارت الکترونیک برمدیریت تولید‌‌


‌‌تاثیرتجارت الکترونیک برمدیریت تولید‌‌
‌‌‌برای‌ این‌ منظور داشتن‌ یك‌ چرخه‌ اطلاعاتی‌ صحیح، و با استفاده‌ از رایانه‌ و تجارت‌ الكترونیكی‌ الزامی‌ است. چنین‌ سیستم‌ گردش‌ اطلاعاتی‌ كه‌ برمبنای‌ تجارت‌ الكترونیك‌ پایه‌گذاری‌ می‌شود، مزایای‌ زیر را برای‌ مدیریت‌ تولید به‌دنبال‌ خواهد داشت:
۱) كاهش‌ اشتباهات‌ و افزایش‌ صحت‌ و دقت‌ داده‌های‌ دریافتی‌ و ارسالی‌
۲) افزایش‌ سرعت‌ انتقال‌ داده‌ها
۳) برنامه‌ریزی‌ تداركات‌ و كنترل‌ موجودی:
برنامه‌ریزی‌ تداركات‌ و مباحث‌ كنترل‌ موجودی‌ كاملاً‌ بستگی‌ به‌ توان‌ تولیدكنندگان‌ مواداولیه، فاصله‌ زمانی‌ بین‌ تصمیم‌ ما برای‌ خرید تا حصول‌ توافق‌ با فروشنده‌ها (یا تولیدكنندگان) و فاصله‌ زمانی‌ بین‌ زمان‌ توافق‌ و دریافت‌ كالا دارد. این‌ دقیقاً‌ همان‌ موضوع‌ اصلی‌ در تجارت‌ الكترونیك‌ است.
۴) كاهش‌ میزان‌ موجودی‌ انبار:
تجارت‌ الكترونیك‌ باعث‌ كوتاه‌ شدن‌ زمان‌ موردنیاز بین‌ سفارش‌ تا تحویل‌ كالا می‌گردد. لذا دیگر نیازی‌ به‌ نگهداری‌ موجودی‌ مواداولیه‌ برای‌ مدت‌ طولانی‌ وجود نخواهد داشت. این‌ كاهش‌ موجودی‌ مواد اولیه‌ باعث‌ آزادشدن‌ حجم‌ عظیمی‌ از سرمایه‌ خواهدشد.
۵) برنامه‌ریزی‌ تولید بطور كارآمدتر:
دو عامل‌ قبلی‌ خود باعث‌ خواهند شد كه‌ كار برنامه‌ریزی‌ تولید به‌ میزان‌ قابل‌ ملاحظه‌ای‌ ساده‌تر گردد. با افزایش‌ سرعت‌ دریافت‌ اطلاعات، امكان‌ برنامه‌ریزی‌ تولید برمبنای‌ سفارشات‌ یا نیاز بازار امكان‌پذیر می‌گردد.
۶) كاهش‌ زمان‌ تحویل‌ كالا:
امروزه‌ بسیاری‌ از شركتها فاصله‌ زمانی‌ میان‌ سفارش‌ تا تحویل‌ خود را به‌ میزان‌ قابل‌ ملاحظه‌ای‌ با استفاده‌ از تجارت‌ الكترونیك‌ كاهش‌ داده‌اند. به‌عنوان‌ مثال، شركت‌ سیگارسازی‌ آر.ج. رینولدز توانسته‌ فاصله‌ زمانی‌ میان‌ سفارش‌ تا تحویل‌ خود را از پنج‌ هفته‌ به‌ سه‌ روز كاهش‌ دهد. بسیاری‌ از شركتها، دیگر از روشهایی‌ غیر از تجارت‌ الكترونیك‌ سفارش‌ قبول‌ نمی‌كنند و بسیاری‌ نیز دارای‌ دو نوع‌ زمان‌ تحویل‌ یا با روش‌ تجارت‌ الكترونیك‌ و یا روشهای‌ سنتی‌ هستند. كه‌ البته‌ زمان‌ تحویل‌ برای‌ روشهایی‌ غیر از تجارت‌ الكترونیك‌ به‌ مراتب‌ بیشتر است.
۷) كاهش‌ قیمت‌ تمام‌ شده:
كاهش‌ زمان‌ تحویل‌ كالا، برنامه‌ریزی‌ تولید به‌طور ساده‌تر و كارآمدتر و قابل‌ اطمینان‌تر، عدم‌ ایجاد مشكلات‌ ناشی‌ از كمبود یا نبود مواداولیه‌ یا قطعات، كاهش‌ میزان‌ موجودی‌ انبار مواداولیه‌ و محصول، افزایش‌ سرعت‌ انتقال‌ داده‌ها، كاهش‌ اشتباهات‌ و افزایش‌ صحت‌ و دقت‌ داده، عدم‌ دخالت‌ انسان‌ در ورود مجدد داده‌ها و كم‌شدن‌ میزان‌ مصرف‌ كاغذ موجب‌ كاهش‌ هزینه‌های‌ تمام‌ شده‌ می‌گردد كه‌ این‌ موضوع‌ موجب‌ افزایش‌ توان‌ شركتها برای‌ رقابت‌ خواهدشد.
۸) نیل‌ به‌ سمت‌ تولید:
JIT اگر بخواهیم‌ مجموعه‌ كاربردهای‌ فوق‌ را جمع‌بندی‌ كنیم، ملاحظه‌ می‌شود كه‌ مجموعه‌ فوق، عوامل‌ مختلفی‌ هستند كه‌ یا از پیش‌نیازهای‌ پیاده‌سازی‌ تولیدJIT و یا از نتایج‌ آن‌ خواهند بود. برای‌ تبدیل‌ سیستم‌ تولید به‌JIT ، هیچ‌ راهی‌ جز پیاده‌سازی‌ تجارت‌ الكترونیك‌ در موسسه‌ نخواهیم‌ داشت. درواقع‌ هیچ‌ موسسه‌ای‌ نمی‌تواند یك‌ شبه‌ سیستم‌ تولید خود را تبدیل‌ به‌JIT كند. ابتدا باید یك‌ سری‌ امكانات‌ اولیه‌ در داخل‌ و خارج‌ موسسه‌ (طرفهای‌ تجاری‌ موسسه) به‌وجود آید و سپس‌ تجارت‌ الكترونیك‌ در سطح‌ مبادله‌ الكترونیكی‌ اسناد اجرا گردد. با اجرای‌ مبادله‌ الكترونیكی‌ داده‌ها، امكان‌ تولیدJIT به‌وجود خواهد آمد. یكی‌ از اهداف‌ نهایی‌ پیاده‌سازی‌ یك‌ سیستم‌ صحیح‌ تجارت‌ الكترونیك‌ همانا نیل‌ به‌ سمت‌ تولیدی‌ است‌ كه‌ موجودی‌ انبار آن‌ صفر باشد و انبار محصولات‌ نیز نداشته‌ باشد و بتواند سفارشات‌ را به‌ سرعت‌ تحویل‌ دهد.
۹) كمك‌ در تعیین‌ استراتژی‌ تولید:
اینكه‌ ما با چه‌ استراتژی‌ تولید خواهیم‌ كرد، كاملاً‌ بستگی‌ به‌ این‌ دارد كه‌ ما چه‌ امكاناتی‌ داریم‌ و بازار ما چگونه‌ است‌ و تا چه‌ میزان‌ تغییرات‌ در آن‌ سریع‌ خواهدبود و ما تا چه‌ حدی‌ می‌توانیم‌ در محصولات‌ خود تغییرات‌ به‌وجود آوریم. اینكه‌ ما تا چه‌ اندازه‌ سریع‌ می‌توانیم‌ در تولیداتمان‌ تغییر ایجاد كنیم، بستگی‌ به‌ امكانات‌ ما در دستیابی‌ به‌ قطعات‌ و مواداولیه‌ جدید و مسائل‌ داخلی‌ تولیدی‌ ما دارد.
مسلح‌ شدن‌ به‌ تجارت‌ الكترونیك‌ با تغییرات‌ شگرفی‌ كه‌ در موسسه‌ ایجاد خواهدساخت، در تعیین‌ استراتژی‌ تولید ما موثر است.‌‌‌سخن‌ آخر اینكه‌ تجارت‌ الكترونیك‌ یك‌ ابزار در كنار سایر ابزارها و وسایل‌ نیست. تجارت‌ الكترونیك‌ یك‌ نگرش‌ و روش‌ جدید است.
نگرش‌ تاكتیكی‌ به‌ تجارت‌ الكترونیك‌ بسیار خطرناك‌ است. باید به‌ دید استراتژیكی‌ به‌ آن‌ نگریست‌ و از آن‌ بهره‌ برد. تجارت‌ الكترونیك‌ كل‌ روشهای‌ سنتی‌ را مورد تهاجم‌ قرار می‌دهد و باعث‌ ایجاد تغییرات‌ شگرف‌ در سازمان‌ می‌گردد. مدیریت‌ تولید نیز به‌عنوان‌ یكی‌ از شاخه‌های‌ مدیریت‌ نیز از این‌ تغییرات‌ مصون‌ نخواهدماند. روشهای‌ جدید تولید با كارایی‌ بالاتر و سهولت‌ بیشتر، كاهش‌ اشتباهات‌ و افزایش‌ صحت‌ و دقت‌ داده‌های‌ دریافتی‌ و ارسالی‌ برنامه‌ریزی‌ تداركات‌ و مواداولیه‌ و كنترل‌ موجودی‌ كاهش‌ میزان‌ موجودی‌ انبار برنامه‌ریزی‌ تولید به‌طور ساده‌تر و كارآمدتر و قابل‌ اطمینان‌تر كاهش‌ زمان‌ تحویل‌ كالا كاهش‌ قیمت‌ تمام‌ شده‌ تولیدJIT كمك‌ در تعیین‌ استراتژی‌ تولید از مهمترین‌ تاثیرهای‌ تجارت‌ الكترونیك‌ بر مدیریت‌ تولید خواهدبود.
‌‌‌سخن‌ آخر اینكه‌ تجارت‌ الكترونیك‌ یك‌ ابزار در كنار سایر ابزارها و وسایل‌ نیست.
تجارت‌ الكترونیك‌ یك‌ نگرش‌ و روش‌ جدید است. نگرش‌ تاكتیكی‌ به‌ تجارت‌ الكترونیك‌ بسیار خطرناك‌ است. باید به‌ دید استراتژیكی‌ به‌ آن‌ نگریست‌ و از آن‌ بهره‌ برد. تجارت‌ الكترونیك‌ كل‌ روشهای‌ سنتی‌ را مورد تهاجم‌ قرار می‌دهد و باعث‌ ایجاد تغییرات‌ شگرف‌ در سازمان‌ می‌گردد. مدیریت‌ تولید نیز به‌عنوان‌ یكی‌ از شاخه‌های‌ مدیریت‌ نیز از این‌ تغییرات‌ مصون‌ نخواهدماند. روشهای‌ جدید تولید با كارایی‌ بالاتر و سهولت‌ بیشتر، كاهش‌ اشتباهات‌ و افزایش‌ صحت‌ و دقت‌ داده‌های‌ دریافتی‌ و ارسالی‌ برنامه‌ریزی‌ تداركات‌ و مواداولیه‌ و كنترل‌ موجودی‌ كاهش‌ میزان‌ موجودی‌ انبار برنامه‌ریزی‌ تولید به‌طور ساده‌تر و كارآمدتر و قابل‌ اطمینان‌تر كاهش‌ زمان‌ تحویل‌ كالا كاهش‌ قیمت‌ تمام‌ شده‌ تولیدJIT كمك‌ در تعیین‌ استراتژی‌ تولید از مهمترین‌ تاثیرهای‌ تجارت‌ الكترونیك‌ بر مدیریت‌ تولید خواهدبود .
منابع‌ و مأخذ:
۱- سیدمحمد قریشی‌نژاد، «بررسی‌ راهكارهای‌ توسعه‌ عرصه‌ تجارت‌ الكترونیك‌ در كشور»، پایان‌نامه‌ كارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ علم‌ و صنعت‌ ایران، دانشكده‌ صنایع‌
۹۹/۲,۹۹/۱ - INTERNATIONAL TRADE FORUM ۲
۲- www.merx.cebra.com۳
۳- www.devbusiness.com۴
استخراج : عادله محجوب
منبع : وبلاگ مديريت فناورى اطلاعات