شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا


تئاتر برادوی


تئاتر برادوی
در تاریخ، برادوی از جامعه و محیط اطراف تاثیر گرفته و برآن تاثیر گذاشته است. برادوی مرکز تبلیغات فرهنگی آمریکا و مورد توجه عموم مردم است. پس از اغاز به کار در اوایل دهه ۱۹۰۰ ، در طول سالیان برادوی بطور قابل توجهی تغئیر و رشد کرده است و در ایم مدت به روشهای مختلف برروی جامعه تاثیر گذاشته است.
برادوی در دهه ۱۹۲۰ به اوج ترقی خود رسید و بعد از آن با آمدن تلویزیون تدریجا نزول پیدا کرد و رو به کسادی رفت.
در همان مراحل اولیه ، نمایشهای برادوی بسیار ساده و بطور کلی برای فرار مردم نیویورک از روزمرگی های زندگی تهیه شده بود. با شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۷۰ ، برادودی تغئیر موضع شگفتی داد. بحران ملی ، تئاتر برادوی را به شرکت فعال در جامعه و زندگی سیاسی - مثل تهیه کردن تئاتر ها و نمایشهای خیریه برای سربازان- واداشت.
بعد از جنگ و در دهه ۱۹۲۰ برادوی نسبت به رشد ماتریالیسم و سرمایه داری موضع گیری کرد و در جهت تبدیل شدن به مرکز اصلی ایده و تولید گام برداشت. نمایشهائی که تولید می شدند ، اگرچه گاه گاه زندگی سیاسی و اجتماعی را مورد نقد قرار می دادند تفسیرهائی هم درمورد بیهودگی جنگ می کردند. در این سالها ، نویسندگان و تهیه کنندگان برادوی ، از برنامه های خود در جهت نقد جامعه استقاده می کردند.
در طی دهه ۱۹۳۰ و آن افسردگی عمیق ، نمایشها اغلب به انتقاد از موسسات و نهادهای سیاسی پرداخت. در طول جنگ جهانی دوم تاتر برادوی به پشتیبانی از دولت و تلاش برای پیروز شدن در جنگ برداشت. اگرچه برادوی تغئیرات دایمی و ادامه داری را برای پشتیبانی از ایده های نو برداشت ، اما با پیدایش رسانه های گروهی به طور اجتناب ناپذیری شروع به تنزل کرد و بنظر می رسد که هیچگاه نتواند به دوران اوج شکوه خود در دهه ۱۹۲۰ بازگردد.
برادوی در تاریخ خود را به عنوان الگوی "واکنش به مشکلات جامعه" ، "انجام کارهای خیریه" و "بیان صریح و دقیق عقاید" به ثبت رسانده است. برادوی همیشه یکی از اجزای خاص و تاثیرگذار جامعه آمریکا بوده و خواهد بود.
برادوی به افراد با استعداد اجازه داد کارهای خود را به تمام کشور نشان دهند و برروی جامعه آمریکائی تاثیر بگذارند. برادوی همواره مکانی مرگزی برای نوابغ تئاتری بوده است. با مردمی که از سراسر جهان برای دیدن نمایشها می آدمد – از پادشاهان و روسای جمهور تا ادمهای معمولی ، برادوی مانند یک رسانه عمل می کند و محیطی است که روشنفکران ، ترانه سرایان ، آهنگسازان و کارگردانان می توانند تبلغاتی بین المللی داشته باشند. برادوی قبل از پیدایش سینما بوده است و امروزه ب ایکه فیلمها تلاش و زیادی را برای پیشرفت و دسترسی به یک ژانر هنری در دسرس انجام می دهند ، برادوی بخاطر طبیعت خاص خود ، همچنان پررونق است.
اینکه در یک نمایش افراد در مقابل شما هستند و برخلاف فیلم که افراد می توانند کیلومترها از تو دور باشند، اجراها و نمایشهای موزیکال برادوی را برای بسیاری از بینندگان جذاب تر و محسوس تر کرده است.
امروزه برادوی همچنان زنده و پویاست ، اگرچه بینندگان فرق کرده اند و باتوجه به ان نمایشها هم متفاوت شده و تغئیر یافته اند. نظر به اینکه به طور مثال نمایشهای موزیکال بیشتر و بیشتر تبدیل به هنر شده اند ، نمایشهای دیگر نیز بیشتر و بیشتر پیچیده شده اند و گاها برای گروه خاصی از تماشاگران ساخته می شوند.
امروزه قیمت بلیطها تا حدی بالا رفته است که تنها افرادی طبقه بالای جامعه – و گاها متوسط به بالا – می توانند هزینه های دیدن نمایش را پرداخت نمایند در صورتیکه بلیطها بسیار ارزان بودند و حتی کسانی که به طبقه فرودست جامعه تعلق داشتند نیز می توانستند در نمایشها حضور پیدا کنند.
بعلاوه نمایشها و موسیقی های امروز برادوی بسیار بسیار پیچیده تر از چیزی که بوده اند ، شده اند و در نتیجه برادوی برای توریستهای بین المللی هم چندان در دسترس نخواهد بود اگرچه هنوز هم نمایشهای موزیکال می توانند گروههای بزرگی از تماشاگران را پوشش دهد.
با وجود انکه بسیاری از شاعران وآهنگسازان برادوی برای به دست آوردن پول بیشتر فعالیتهای خود را در زمینه سینما و تلویزیون گسترش داده اند، برادوی همچنان به رشد و توسعه خود ادامه می دهد و هرروز و هرروز تغئیر می کند.
مترجم : تارا مختاری
منبع : دو هفته نامه فریاد