یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

عوامل تنش زا و روش های مواجهه با آنها در کودکان ۳ ساله شهر قزوین


عوامل تنش زا و روش های مواجهه با آنها در کودکان ۳ ساله شهر قزوین
● زمینه:
از طریق مطالعه مسایل و مشکلات روزانه کودکان خردسال، می توان به الگوها و چهارچوب عوامل تنش زا و روش های مواجهه ای کودکان دسترسی یافت.
● هدف:
مطالعه به منظور تعیین عوامل تنش زا و روش های مواجهه‌ با آن در کودکان ۳ ساله شهر قزوین انجام شد.
● مواد و روش ها:
این مطالعه تحلیلی در سال ۱۳۷۸ بر روی ۱۱۵ کودک ۳ ساله ساکن قزوین انجام شد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش، فهرست مشکلات، سوال های جمعیت شناختی و آزمون اصلی شامل ۴ داستان مصور چهار مرحله ای بود. داده ها به دو شیوه کمی و کیفی تجزیه و تحلیل شدند که در سطح کمی از آزمون تی مستقل استفاده شد.
● یافته ها:
کودکان مورد مطالعه بیش تر از پاسخ های ساده و معمولی و گاهی نیز از شیوه مساله گشایی استفاده می کردند. پاسخ های مواجهه ای کودکان، بیش تر در دسته ناکار آمد قرار داشت.
● نتیجه‌گیری:
بررسی کامل تر و تکمیلی این پژوهش می تواند به الگوی استرس و پاسخ های مواجهه ای کودکان منتج شود.
سیدعلی محمد موسوی
مرضیه یعقوب خانی غیاثوند
فاطمه پزشکیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی