جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
بزبند ، حفاظتی برای چشم زخم
كودك هر جا هم كه باشد ، چشم می خورد . مخصوصاً در عروسی ها و جشنها ، در راه و بیراهه. شكل كودك و حركتهای ویژه اش همه را به خود جذب می نماید. شادمانی ، خوش قلبی و پاكی او ، بزرگترها را به وجد می آورد. این گونه كودكان در معرض چشم و زبان هستند. به این خاطر وقتی كه با كودكتان به جاهایی كه ازدحام زیادی وجود دارد می روید ، بهتر است حداقل به جایی از بدنش منجوقی را كه باطل كنندهٔ چشم زخم است ، آویزان كنید . بزرگسالان وقتی بچه ای بدون منجوق می بینند ، می گویند: «این بچه چقدر بامزه است ؛ كاش به جایی از لباس بچه ، منجوق چشم را آویزان می كردید.» منجوق ، بچه را از چشم زخم و زبان بد دفاع می كند. بین مردم تركمن از قدیم الایام جواهرآلاتی كه برای محافظت از چشم و زبان استفاده می كنند ، شهرت زیادی دارند.
بطور كلی اكثر این گونه جواهرات ، هدفی دفاعی داشته اند . پس از گذشت مدت زمانی ، از آنها به عنوان زینت آلات استفاده شده است. بهر حال در دورهٔ كنونی ، بعضی از انواع جوهرات برای دفاع از چشم و زبان آویزان می شوند. برخی از آنها تومار ، داغدان ، هیكل ، دعاچیر می باشند و به لحاظ شكل و نحوهٔ درست كردن و نیز نحوهٔ استفاده ، متفاوت هستند .
یكی از جواهرات كه جهت دفاع بچه از چشم و زبان استفاده می شود ، «بزبند» است . «بزبند» كه بچه ها را از شومی و بلا حفظ می كند ، به عنوان تومار و دعا نیز استفاده می شده است. «بزبند» زینتی نقره ای است . تركمنها بر این باورند كه به بچه بایستی از سن كودكی طلا و یا نقره آویزان كنند. به همین خاطر آن را به شكل دایره درست می كرده اند و در چهار طرفش حلقه هایی برای آویختن به لباس می گذاشته اند. در وسط «بزبند» نیز سنگ «عقیق» می گذاشته اند. آن سنگ باز می شده و داخل آن نیز سوره ای از قرآن یا دعا و تومارهای دیگر را می گذاشته اند و بر این باور بوده اند كه اینها بچه را از شیطان و حملهٔ جن دفاع می كند.
در بعضی از منابع ، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینكه داخـل آن را پـر از شن می كنند. غیر از این ، گردن بند و بزبند تركمنی را با جواهرات قرقیزی به نام «تعنوچ» مقایسه می كرده اند . روی بزبند اكثراً شكلهای گیاهان كشیده می شده است.
گاهی زرگران بزبندهایی بدون هیچ گونه زینت و نقوش ، فقط با سنگ «عقیق» درست می كرده اند . روی بزبند نیز اكثراً از نقش «اثر مار» و «مرغ» استفاده می كرده اند.
در زمانهای قدیم ، عبادت حیوانات به دو گروه تقسیم می شده است : بقر (به معنی خورشید و طلا) و مار (به معنی روشنی و شب ، ماه و زمین). نقش اثر مار روی بزبند از آن زمانها با باورهای عموم وارد شده است . در روحنامه سردار كبیرمان سطرهای ذیل هست :«زندگی و كودكان و بچه هایتان را دوست داشته باشید.» آویختن جواهر آلات به كودكان به معنای خوشحالی از خوشبختی آنهاست. وقتی كه جواهر آلات را به كودك می آویزند ، او خوشحال می شود ؛ دنیای پاك وی پر از شادی و نشاط می شود. این گونه خوشحالی نمودن كودك را به ثواب زیارت كعبه همسان می دانند.
بطور كلی تحقیق در بارهٔ جوهراتی كه به كودكان می آویزند ، باورهای ملت ما را روشن می كند. به همین خاطر در آینده مطالعه اسرار و ویژگی های جوهرآلاتی كه به كودكان می آویزند و رساندن آن مفاهیم به مردم ، وظیفه ماست.
ترجمه : مارال باتیروا
بطور كلی اكثر این گونه جواهرات ، هدفی دفاعی داشته اند . پس از گذشت مدت زمانی ، از آنها به عنوان زینت آلات استفاده شده است. بهر حال در دورهٔ كنونی ، بعضی از انواع جوهرات برای دفاع از چشم و زبان آویزان می شوند. برخی از آنها تومار ، داغدان ، هیكل ، دعاچیر می باشند و به لحاظ شكل و نحوهٔ درست كردن و نیز نحوهٔ استفاده ، متفاوت هستند .
یكی از جواهرات كه جهت دفاع بچه از چشم و زبان استفاده می شود ، «بزبند» است . «بزبند» كه بچه ها را از شومی و بلا حفظ می كند ، به عنوان تومار و دعا نیز استفاده می شده است. «بزبند» زینتی نقره ای است . تركمنها بر این باورند كه به بچه بایستی از سن كودكی طلا و یا نقره آویزان كنند. به همین خاطر آن را به شكل دایره درست می كرده اند و در چهار طرفش حلقه هایی برای آویختن به لباس می گذاشته اند. در وسط «بزبند» نیز سنگ «عقیق» می گذاشته اند. آن سنگ باز می شده و داخل آن نیز سوره ای از قرآن یا دعا و تومارهای دیگر را می گذاشته اند و بر این باور بوده اند كه اینها بچه را از شیطان و حملهٔ جن دفاع می كند.
در بعضی از منابع ، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینكه داخـل آن را پـر از شن می كنند. غیر از این ، گردن بند و بزبند تركمنی را با جواهرات قرقیزی به نام «تعنوچ» مقایسه می كرده اند . روی بزبند اكثراً شكلهای گیاهان كشیده می شده است.
گاهی زرگران بزبندهایی بدون هیچ گونه زینت و نقوش ، فقط با سنگ «عقیق» درست می كرده اند . روی بزبند نیز اكثراً از نقش «اثر مار» و «مرغ» استفاده می كرده اند.
در زمانهای قدیم ، عبادت حیوانات به دو گروه تقسیم می شده است : بقر (به معنی خورشید و طلا) و مار (به معنی روشنی و شب ، ماه و زمین). نقش اثر مار روی بزبند از آن زمانها با باورهای عموم وارد شده است . در روحنامه سردار كبیرمان سطرهای ذیل هست :«زندگی و كودكان و بچه هایتان را دوست داشته باشید.» آویختن جواهر آلات به كودكان به معنای خوشحالی از خوشبختی آنهاست. وقتی كه جواهر آلات را به كودك می آویزند ، او خوشحال می شود ؛ دنیای پاك وی پر از شادی و نشاط می شود. این گونه خوشحالی نمودن كودك را به ثواب زیارت كعبه همسان می دانند.
بطور كلی تحقیق در بارهٔ جوهراتی كه به كودكان می آویزند ، باورهای ملت ما را روشن می كند. به همین خاطر در آینده مطالعه اسرار و ویژگی های جوهرآلاتی كه به كودكان می آویزند و رساندن آن مفاهیم به مردم ، وظیفه ماست.
ترجمه : مارال باتیروا
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا عراق جنگ حماس نیکا شاکرمی مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس سیل معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال پایتخت مهران مدیری تلویزیون عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل جنگ غزه فلسطین روسیه ترکیه نوار غزه اوکراین چین انگلیس ایالات متحده آمریکا بنیامین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل عیسی زارع پور تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت کاهش وزن