یکشنبه, ۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 26 May, 2024
مجله ویستا
انیمیشن «ما»،رویاهای«ما»
در دهه اول انقلاب یعنی دهه ۶۰،انیمیشن سازی در ایران در دو سازمان به نامهای «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «سازمان صدا و سیما( »بخش انیمیشن) صورت میگرفت که البته فعالیتهایی هم در بنیاد فارابی و چند شرکت خصوصی که بیشتر کارهای تبلیغاتی میساختند و دوربینشان هم کوچکتر بود یعنی «۱۶ میلیمتری»به چشم میخورد.
«کانون» هدف عمدهاش ساختن فیلم برای جشنوارهها بود و اصولا نگاهی مادی به این هنر صنعت، نداشت و بدین خاطر پروپاقرص جشنوارهها بودند و اصولا معنا و نوع نگاه کانون چیزی در مایههای «ناشنال فیلم کانادا» و یا مکتب زاگرب و امثال اینها بود (برخی از آثار ساخته شده معتبر در کانون:چشم تنگ دنیا دارد، بازگشت، قصههای بازار، آزادی آمریکایی، تبر، کوه جواهر، از طهران تا تهران و تعدادی دیگر بودند).
در صداوسیما البته فضا کاملا برعکس بود، در آنجا نگاه به جشنواره در مراحل بعدی قرار داشت و عمدتا کارهایی ساخته میشد که صرفا برای «آنتن»و دیده شدن به طور عام، منظور اصلی باشد. طبعا سوژههایی تصویب و اجرا میشد که عمدتا از قصههای کهن، متلها، افسانهها و ضربالمثلهای ایرانی، شکل میگرفت.
قصههایی مانند (کدوقلقله زن، وقتی بابا کوچک بود، دویدم و دویدم و سریالهای آموزشی و ساده مانند «خطهای ساده» که آموزش نقاشی بود) و غیره.از نظر کلیت، کارهای کانون به خاطر نوع ساخت و زمان ساخت نامحدودشان، عموما تعداد زیادی را در برنمیگرفت و عمدتا سالی سه الی چهار کار کوتاه چند دقیقهای شامل: «عروسکی، کاتاوت وسل انیمیشن که همان نقاشی روی طلق باشد» ساخته میشد که البته از نظر کیفیت کلا کارهای درخور و ارزندهای بودند که به نوعی میشود گفت، هنرمندان کانون با جدیت و توان هر چه بیشتر، آثارشان را عرضه میکردند، زیرا شورای سختگیرش، به قولی «مو را از ماست میکشید!»
و این باعث رشد و بالندگی هر چه بیشتر هنرمندان این رشته میگردید. در «سیما متاسفانه به خاطر تولید انبوه و بیمحابا، نظارت آنچنانی صورت نمیگرفت و صرفا کمیت در اولویت قرار داشت و به این خاطر هنرمندان سیمایی آن تحرک و پویایی از نظر کیفیت را آنچنان که باید، نداشتند. دهه دوم یعنی از اوایل دهه هفتاد ناگهان با انقلاب رایانهای، تحول عظیم (چه مثبت از نظر نتیجه نهایی و چه منفی) در انیمیشنسازی ایران صورت پذیرفت که بیشترین اتفاق، سرعت غیرقابل وصفی در ساخت انیمیشن پدید آورد که عملا روش سنتی را به زانو درآورد. دیگر از آن نقاشی روی طلق و نگاتیو و دوربین و لابراتوار خبری نبود و رفتهرفته این اشکال پدیدار شد که اغلب اینماتورها از کارگروهی کناره گرفتند و بجز معدودی شرکتهای خصوصی، دیگران به کار انفرادی همراه با یک دستگاه کامپیوتر و ابزار مربوط به آن مشغول شدند و پیامد این ماجرا ، تولید کارهایی عمدتا ضعیف چه در ساختار و چه از نظر موضوع، نگاه نکرده به آرشیوها راه پیدا کردند و مکانی برای نمایش نیافتند.اوایل دهه هفتاد، سازمان صدا و سیما به دنبال تصمیمی جدی، سیما فیلم را برای تولید تلهفیلمهای زنده و سریالها و سازمان فرهنگی هنری صبا را برای تولید فیلمهای انیمیشن، در نظر گرفت.
این حرکت باعث نگاهی جدیتر به این رشته با اهمیت هنری گردید. دانشکده صدا و سیما با تلاشی وافر، انیمیشن را آکادمیک کرد و باعث شد نیروهای جوان و پر انرژی به بدنه این هنر صنعت، جذب شوند. دهه ۸۰ به نوعی دوران بالندگی و به بار نشستن این هنر جذاب و افسونی شد.
احمد عربانی
منبع : روزنامه جام جم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات ریاست جمهوری انتخابات سید ابراهیم رئیسی شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی رهبر انقلاب حسین امیرعبداللهیان ابراهیم رئیسی شهادت
سلامت تهران وزارت بهداشت مشهد فضای مجازی شهرداری تهران پلیس کنکور قتل آتش سوزی سیل آموزش و پرورش
دولت سیزدهم واردات سازمان هواشناسی قیمت طلا خودرو قیمت دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان یارانه بازار خودرو تورم ایران خودرو
جشنواره فیلم کن جشنواره کن سینما تلویزیون سینمای ایران سینمای جهان اصغر فرهادی دفاع مقدس سریال پایتخت کتاب نماهنگ
وزارت علوم
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه روسیه جنگ غزه آمریکا چین اوکراین حماس اتحادیه اروپا لبنان
فوتبال پرسپولیس استقلال جواد نکونام استقلال خوزستان لیگ برتر نساجی باشگاه پرسپولیس بارسلونا والیبال بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی موبایل سامسونگ اپل گوگل اینترنت کهکشان ناسا مایکروسافت
استرس مغز دیابت زوال عقل حافظه آلزایمر بارداری قلب ویتامین پیری