پنجشنبه, ۳۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 20 March, 2025
مجله ویستا
نگاهی به طرح پارکبانهای پایتخت

با تکرار تجربه شوراهای اسلامی شهر و روستا که هماینک سومین دوره آن را شاهدیم، در حال تمرین نوعی از دموکراسی مشارکتی هستیم. بدون تردید جامعه مدنی و حقوق شهروندی در ایران دوران ابتدایی خود را پشت سر میگذارد و بزرگی، گستره و قدرت دولت در تمام ابعاد آن واقعیتی انکارناپذیر است.
بزرگی دولت هیچ ربطی به ماهیت، شکل و محتوای سیاسی آن ندارد، بهگونهای که دولت رژیم قبلی به همان اندازه در ساخت قدرت، اقتصاد، فرهنگ و زندگی شهری قدرت و سیطره داشت که تمام دولتهای پس از انقلاب اسلامی داشتند.
دولتهای پس از انقلاب هم از عصر دفاع مقدس تا سازندگی و اصلاحات گرفته تا دولت مهرورز در یک فرآیند مشترک هستند و آن قدرت و نفوذ فراوان عنصر دولت و ضعف شوراها و انجمنهای شهری، نهادهای مردمی و مدنی است . در این سالها اقدامات مثبتی از سوی نهادهای اجتماعی برای مشارکت موثرتر افراد ساکن در شهرها و روستاها صورت گرفته که پروژههایی مثل شورایاری، پلیس محلی و پارکبانها از آن جمله هستند.
اما همیشه چنین طرحهایی بدون عیب و نقص به اجرا درنمیآید. در آغاز همواره باید نگران سوءمدیریتها، سوءاستفادهها، بیبرنامگیها و حتی اثرات وضعی نامناسب اینگونه طرحهای جدید بود. از میان طرحهای مختلف شهری که مشارکت بیشتر مردم، بالا بردن کارایی و ظرفیت پارکینگی تهران و امکان اشتغال تعدادی از نیروهای بیکار را هدف گرفته، طرح پارکبان است که از قضا یک طرح منطقی و مناسب به نظر میرسد. این طرح میتواند و باید به افزایش ظرفیت مکانی، امنیتی و آرامش شهروندان در غوغای ترافیک و در هم ریختگی اعصاب و روان و زمان مردم پایتخت مدد رساند اما گزارشهایی حکایت از آن دارد که در این میان گروههای قارچگونه پارکبان در گوشه و کنار خیابانها سر برافراشته، با چند عدد سوت، باتوم و دستبندهای پلیسی با هر قیمتی که صلاح میدانند، به اخذ وجوه از مردم مشغولند.
جالب آنکه این عناصر که شاید هم بدون هماهنگی با معاونت راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران ، خود اقدام به انجام این امر نمودهاند، روزانه درآمدهای هنگفتی به دست آورده و در برخی اوقات با برخوردهای ناشایست با مردم، برای خود دکانی فراهم آوردهاند. گاه دیده میشود آنها حوزه مسوولیت خود را به کوچههای فرعی و حتی مقابل منازل افراد نیز تسری داده، برای پارک خودرو در مقابل فضای مکانی صاحبان منازل یا مجتمعها نیز درخواست عوارض میکنند!به عنوان نمونه در پشت بیمارستان پیامبران ، جلوی چند مدرسه را خط کشی کرده و از ماشین هایی که برای چند دقیقه جهت سوار یا پیاده کردن دانش آموزان توقف می کنند پنجاه تومان اخذ می کنند و موجب نارضایتی مردم از شهرداری و نظام جمهوری اسلامی می شوند. البته تازه بودن چنین طرحها و اقداماتی همواره میتواند موجب سوءاستفادهها و سوءمدیریتها شود، اما مهم آن است که متولیان مربوطه در شهرداری و معاونت راهنمایی و رانندگی، با سرعت به بررسی این پدیده اجتماعی پرداخته، برای این معضل اجتماعی راهحل مناسبی بیابند. رفع این اشکالات، موجب عدم اتلاف سرمایههای مردمی، سامان دادن بار ترافیک و اشتغال بخشهایی از جمعیت بیکار میشود، در غیر این صورت یک طرح خوب و منطقی به دلیل عدم مدیریت مناسب و سوءاستفادههای احتمالی به ضد خودش بدل خواهد شد.
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست