دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
پیشرفت در فعالیت های اقتصادی و توسعه و گشایش در رفاه خانواده
نقش « اقتصاد » ـ چه در زندگی فردی و چه در حیات اجتماعی ـ حائز اهمیت خاص می باشد و این واقعیت به گونه ای مشهود است که کمتر کسی را می توان یافت که به انکار آن بپردازد.
اقتصاد در معارف اسلامی نه تنها به صورت مکرر و در آموزه های گوناگون مورد توجه و نظر است بلکه با موضوع محوری و بنیادین « فرهنگ » نیز در تعامل می باشد و نیز در « سیاست » تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می گیرد.
این تعامل و رابطه متقابل و همگون از جنبه های مختلف قابل مداقه است و از آن جمله بهبود شرایط اقتصادی زمینه های مساعدی فراهم می آورد که فرهنگ که نقش زیربنا را ایفا می کند بهتر و بیشتر مجال حضور یابد و در صحنه ها و عرصه های حیات جمعی به نقش آفرینی بپردازد و در نقطه مقابل هرچه اوضاع و شرایط اقتصادی جامعه نامناسب تر باشد میدان برای حضور و ایفای نقش فرهنگ محدود و تنگ می شود. همچنین همان طور که بهبود اوضاع اقتصاد در شکوفایی فرهنگ موثر است فرهنگ پویا و رشد یافته عامل سلامت و رونق روابط اقتصادی می شود.
نگرش خاص تعالیم و معارف اسلامی به موضوع اقتصاد از زندگی فردی و محدوده خانواده آغاز می شود و سپس به محیط اجتماع راه می یابد و در مرحله بعد در سطح وسیع و به صورت وظیفه و مسئولیت های خاص و حیاتی برای زمامداران و کارگزاران حکومتی وسعت می یابد.
کلام ذیل از حضرت امام رضا(ع ) نمونه و مصداقی است از آغاز نگرش معارف اسلامی به موضوع مهم اقتصاد که مربوط به زندگی فردی و محدوده خانواده می باشد :
« صاحب النعمه یجب ان یوسع علی عیاله »
« برای اشخاصی که به توانگری مالی و اقتصادی رسیده اند لازم است که بر زن و فرزند خود توسعه و گشایش دهند . » (۱ )
برای درک و فهم این کلام شریف باید در واقعیت های ذیل که خاستگاه آنها فرهنگ و معارف اسلامی می باشد توجه کافی مبذول داریم . همچنین باید به برداشت های ناصحیح و متضاد با فرهنگ اصیل و ناب اسلامی که متاسفانه در فرهنگ عمومی جامعه رخنه کرده و همواره آسیب و آفت آفریده و می آفریند دقت و تعمق روا داریم .
۱) دنیا و آخرت هر دو مورد توجه و نظر تعالیم جامع اسلام قرار دارند و هیچ کدام از آنها به تنهایی و به طور مطلق و مجزا از دیگری به تثبیت نرسیده و هرگز مسلمانان نسبت به تفکر یک سویه در این باره ترغیب نشده اند.
در تعالیم اسلام نه ترک دنیا برای رسیدن به آخرت توصیه شده است و نه به ترک آخرت برای دست یابی به دنیا ترغیب گردیده است . بلکه این دو در کنار هم هستند و در مجموع حیات سالم و کامل انسان را نوید می دهند. در این حیات سالم هم به جنبه مادی و دنیایی انسان توجه شده است و هم به جنبه روحی و معنوی انسان و نیازهایی که از ژرفای جانش برمی خیزند نظر گسترده شده است .
خداوند متعال در قرآن کریم با صراحت تمام فرمان به طلب رزق و نعمت های دنیایی می دهد(۲ ) و با مخاطب قراردادن بندگانش آنان را به خوردن رزق پاکیزه و حلال ترغیب می نماید(۳ ) و به انسان تفهیم می کند که اولا حیات اصلی و جاودان و برتر در سرای آخرت است (۴ ) ثانیا دنیا برای مردم فاقد شناخت و بصیرت با آن که دارای متاع قلیل (۵ ) و عامل لهو و لعب و زینت و تفاخر و تکاثر است (۶ ) به پیروی و تبعیت درمی آید و لذا باید ماهیت دنیا و موقت بودن آن را دریافت و ضمن توشه گیری برای حیات آخرت از بهره ها و نعمت های دنیایی نیز بی نصیب نماند و به صورت ابزار و وسیله بدون رهاسازی آخرت از آنها بهره جست (۷ )
و نیز قرآن کریم به انسان آموزش می دهد که همواره از درگاه الهی دنیا و آخرت را با هم طلب کند و این گونه دست نیاز به پیشگاه حضرت بی نیاز گشاید و دعا و درخواست نماید :
« خدایا هم از نعمت های دنیایی بر ما ارزانی دار و هم از نعمت ها و موهبت های اخروی عطا و بخشش نما » (۸ )
۲) در فقرزیستن و در شرایطی که انسان می تواند به فعالیت های اقتصادی بپردازد و نیازهای زندگی خود را تامین نماید مشروع و معقول نمی باشد و فرهنگ و معارف اسلامی به شدت با این تفکر مبارزه می کند.
از دیدگاه فرهنگ اسلامی هر مسلمانی موظف است حداکثر تلاش های خود را برای رفع فقر و محرومیت و کسب مال و ثروت حلال مبذول دارد تا از رنج و تنگنای فقر برهد و به آرامش ناشی از رفاه اقتصادی برسد. زیرا در نگاه ژرف و همه سونگر این فرهنگ متعالی فقر و محرومیت مانع حیات آرامش بخش و بدون دغدغه و مشقت و مضیقه می گردد و لحظات زندگی دنیا را تلخ و ناگوار می سازد و هرچه فضای زندگی انسان از اندوه و مرارت های برخاسته از فقر و ناداری تیره و تار شود لحظات عمر به سختی و آمیخته با رنج و غم سپری می شود.
این آموزه دینی که اعلام می کند : « فقر وقتی با قرض و بدهکاری همراه شود مرگ سرخ است » (۹ ) به خطر و زیان های مهلک تهی دستی و محرومیت اشاره دارد که گویی انسان درمانده و فقیر هر لحظه از تهاجم آثار مهیب و وحشتناک ناداری و درماندگی در خون خویش غوطه ور می گردد به ویژه آن که این فقر و آثار مخوف آن با بدهکاری نیز به هم بیامیزد! همچنین این آموزه دینی که تصریح می کند : « تنگی و فشار ناشی از فقر خصلت های اخلاقی را زشت می گرداند . » (۱۰ ) به گونه ای دیگر آفات و آسیب های بزرگ تهی دستی و محرومیت را نمایان می سازد.
باتوجه به آثار و نتایج تلخ و مهلک فقر و نداری تلاش و فعالیت مستمر هر مسلمان برای رهاساختن خود و همسر و فرزندانش از تنگنای رنجزای تهی دستی و ناداری واجب و لازم می باشد و هیچ قصور و مسامحه ای در انجام این وظیفه و مسئولیت پذیرفتنی نخواهد بود.
۳) با آن که در نگاه فرهنگ و معارف اسلامی فقر و محرومیت بسیار مشقت آفرین است و موجب تلخی و ناگواری لحظات زندگی و هجوم و سیطره غم و اندوه بر جان و روح انسان می گردد متاسفانه برخی از افراد کوچک ترین توجه ای به این موضوع مهم روانمی دارند و در تلاش و فعالیت های لازم برای رفع این تنگنای سخت قصور می ورزند و این در شرایطی است که افراد مزبور از موقعیت و توانایی های لازم برای فعالیت اقتصادی سالم و مشروع برخوردار می باشند.
بعضی از این افراد با این توجیه ناصحیح که ثروت و رفاه بازدارنده راه رشد و کمال است از تلاش اقتصادی برای ایجاد توسعه و گشایش در زندگی خانوادگی خویش امتناع و خودداری می ورزند که بنابر آیات صریح قرآن کریم ـ که به برخی از آنها در این نوشتار اشاره شد ـ این تفکر هیچ انطباقی با تعالیم اسلام ندارد و در واقع خاستگاه آن رهبانیت و صوفی گری می باشد که به انزوا و ترک فعالیت های سالم اجتماعی و اقتصادی ترغیب می نماید و جای تحسر و تاسف است که این تفکر مغشوش و ضداسلامی به نام اسلام در جامعه عضوگیری می کند و جوانان را که تشنه معنویت زلال اسلام و معارف دینی فاقد هر آرایش و پیرایش می باشند به سراب سوق می دهد و به دام تفکرات انحرافی و التقاطی می افکند.
در سطوح پائین و در محدوده های زندگی فردی و خانوادگی و نیز در سطح کلان و در گستره جوامع و کشورهای اسلامی یگانه راه نجات و رهایی ـ که هم شامل سعادت در دنیا و هم شامل رستگاری در آخرت می شود ـ نگرش و گرایش به « جامعیت اسلام » است که تمام تعالیم و قوانین فردی اجتماعی اقتصادی سیاسی و اجتماعی دین مبین الهی را در همه صحنه ها و عرصه های زندگی دنیایی حاضر و ناظر و نقش آفرین می نماید و با ایجاد پشتوانه های فکری مستحکم و شناخت و بینش های ژرف و عمیق دینی همه افراد و گروه ها و جوامعی را که در مدار اسلام و بر محور دین الهی به گردش درمی آیند در برابر هر اندیشه و تفکر باطل مصونیت می بخشد.
پاورقی :
۱ ـ تحف العقول ص ۴۴۲
۲ ـ قرآن کریم سوره عنکبوت (۲۹ ) آیه ۱۷
۳ ـ سوره مائده (۵ ) آیه ۸۸
۴ ـ سوره غافر(۴۰ ) آیه ۳۹ سوره ضحی (۹۳ ) آیه ۴
۵ ـ سوره نسا (۴ ) آیه ۷۶
۶ ـ سوره حدید (۵۷ ) آیه ۲۰
۷ ـ سوره قصص (۲۸ ) آیه ۷۷
۸ ـ سوره بقره (۲ ) آیه ۲۱۰
۹ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی ج ۲ ص ۲۸۶
۱۰ ـ همان مدرک ص ۲۸۷
« فرهنگ » و « اقتصاد » با یکدیگر رابطه متقابل و همگون دارند و بر این مبنا همان طور که بهبود اقتصاد در شکوفایی فرهنگ موثر است فرهنگ پویا و رشد یافته عامل سلامت و رونق اقتصادی می شود
در فقرزیستن و در شرایطی که انسان می تواند به فعالیت های اقتصادی بپردازد و نیازهای خود و خانواده اش را تامین نماید مشروع و معقول نمی باشد به ویژه آن که با توجیهات برخاسته از رهبانیت و صوفی گری نیز همراه گردد که به طور طبیعی با معارف و تعالیم اسلام در تعارض آشکار قرار دارند
در نگاه فرهنگ و معارف اسلامی فقر و محرومیت مانع حیات آرام بخش و بدون دغدغه و مشقت و مضیقه می گردد و لحظات زندگی را تلخ و ناگوار می سازد و از همین رو بر هر مسلمانی لازم است با کسب ثروت حلال و مشروع شرایطی فراهم آورد که خانواده اش از رنج فقر برهند و به رفاه و آرامش برسند.
۱ ـ تحف العقول ص ۴۴۲
۲ ـ قرآن کریم سوره عنکبوت (۲۹ ) آیه ۱۷
۳ ـ سوره مائده (۵ ) آیه ۸۸
۴ ـ سوره غافر(۴۰ ) آیه ۳۹ سوره ضحی (۹۳ ) آیه ۴
۵ ـ سوره نسا (۴ ) آیه ۷۶
۶ ـ سوره حدید (۵۷ ) آیه ۲۰
۷ ـ سوره قصص (۲۸ ) آیه ۷۷
۸ ـ سوره بقره (۲ ) آیه ۲۱۰
۹ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی ج ۲ ص ۲۸۶
۱۰ ـ همان مدرک ص ۲۸۷
« فرهنگ » و « اقتصاد » با یکدیگر رابطه متقابل و همگون دارند و بر این مبنا همان طور که بهبود اقتصاد در شکوفایی فرهنگ موثر است فرهنگ پویا و رشد یافته عامل سلامت و رونق اقتصادی می شود
در فقرزیستن و در شرایطی که انسان می تواند به فعالیت های اقتصادی بپردازد و نیازهای خود و خانواده اش را تامین نماید مشروع و معقول نمی باشد به ویژه آن که با توجیهات برخاسته از رهبانیت و صوفی گری نیز همراه گردد که به طور طبیعی با معارف و تعالیم اسلام در تعارض آشکار قرار دارند
در نگاه فرهنگ و معارف اسلامی فقر و محرومیت مانع حیات آرام بخش و بدون دغدغه و مشقت و مضیقه می گردد و لحظات زندگی را تلخ و ناگوار می سازد و از همین رو بر هر مسلمانی لازم است با کسب ثروت حلال و مشروع شرایطی فراهم آورد که خانواده اش از رنج فقر برهند و به رفاه و آرامش برسند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست