چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

Heavy Rain


Heavy Rain
تمامی کسانی که اندکی با بازی‌های ماجرایی (Adventure) آشنایی داشته باشند شاهکار کمپانی Quantic Dream را در این سبک به یاد دارند. این بازی که Indigo Prophecy Farenheit نام داشت به دلیل داستانی پیچیده و زیبا از بهترین‌ها محسوب می‌شد. موزیک متن مناسب و زیبای بازی فضایی اسرارآمیز را تداعی می‌کرد و بازیگر از لحظه وارد شدن به منو بازی، با شنیدن موزیک در حال پخش و تصاویر پشت زمینه، در فضای بازی قرار می‌گرفت. اکنون پس از گذشت چند سال از ارایه یک کار با این سطح، انتظارات از Dream Quantic به راحتی برآورده نمی‌شوند. جالب اینکه آنچه تا به حال از ساخته جدید این کمپانی که در سال ۲۰۰۹ عرضه شده، نه تنها در حد انتظار بلکه فراتر از آن نیز بوده است. این کمپانی بتازگی بازی Heavy Rain را ساخته و عرضه کرده است.
با توجه به دمو گیم‌پلی Heavy Rain مشخص می‌شود که بازی گرافیکی گیرا و طبیعی دارد و دارای جزئیات گرافیکی کامل است. اشخاص بازی به خصوص کاراکتر اول یعنی زنی به نام Madison طراحی کاملی دارند و حتی با نزدیک شدن دوربین منفذهای پوست صورت او را می‌توان مشاهده کرد. David Cage -نویسنده و کارگردان بازی- می‌گوید: ما یک تکنولوژی در زمینه Motion-Capture ابداع کرده‌ایم تا کوچک‌ترین حرکات صورت و حتی مردمک چشم را از یک انسان واقعی کپی‌برداری و در طراحی شخصیت بازی از آن‌ها استفاده کنیم. سازندگان همچنان سیر ساختارشکنی خود را حفظ کرده‌اند به طوری که بازی از یک سبک خاص پیروی نمی‌کند و شاید بتوان سبک آن را مخلوطی از اکشن، شخصیت‌پردازی و ماجراجویی نامید! David Cage اضافه می‌کند که شما لازم نیست به طی مسیری مشخص شده بپردازید، بلکه بازی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توانید احساس کنید که نویسنده و کارگردان داستان هستید و با میل و سلیقه خود یک داستان جذاب و پیچیده را طراحی ‌کنید. اگرچه بازی باید شروع و انتهایی داشته باشد اما این شما هستید که از نقطه شروع تا انتهای ماجرا را رقم می‌زنید و فقط اسکلت بازی از پیش تعیین شده است.
منو بازی مانند قبل از ابتکار و گیرایی خاصی برخوردار است. دوباره همان سیستم موزیک مرموز و تاثیرگذار و تصویر پشت منو رعایت شده است. با ورود به منو بازی تصویر روی چشمان نزدیک به واقعی Madison، زوم می‌شود. موزیک پیانویی سردی که در منو پخش می‌شود بازیگر را از همان ابتدا متاثر می‌کند. در تصویر پس‌زمینه منو، تصویر چشمان Madison با حرکاتی طبیعی و جزئیات کامل از همان ابتدا به شما نشان می‌دهد که با یک کار حرفه‌ای روبه‌رو هستید.
با شروع بازی دیده می‌شود Madison -که یک روزنامه‌نگار است- با موتور خود زیر بارانی سخت به سمت خانه یک Taxidermist (کسی که با استفاده از پوست حیوانات مجسمه آن‌ها را می‌سازد) در حال رانندگی است. موضوع این است که تعدادی زن ناپدید شده‌اند و طی شواهدی این مرد مظنون به رابطه با این ماجراست. Madison قصد دارد به عنوان یک روزنامه‌نگار کنجکاو، سر از این قضیه درآورد.
با رسیدن به خانه مرد Taxidermist و قدم گذاشتن Madison به پیاده‌رو کنترل بازی به بازیگر داده می‌شود. گزینه‌ها در گوشه پایین تصویر نمایان می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را با دکمه‌ها یا آنالوگ سمت راست انتخاب کنید. در دمو دیده شده ابتدا Madison صندوق پست را چک می‌کند و سپس به سمت خانه می‌رود. با رسیدن به در ساختمان می‌توانید انتخاب کنید که محترمانه زنگ بزنید یا در را بکوبید. تمام این نکات ریز می‌توانند در چگونگی طی شدن مسیر بازی و عکس‌العمل افراد تاثیرگذار باشند. ظاهرا کسی خانه نیست و بازیگر با هدایت کاراکتر به پشت ساختمان، متوجه می‌شود که پنجره نیمه‌باز است. با استفاده از چند بشکه از پنجره داخل می‌شوید.
با ورود به خانه می‌توانید مانند واقعیت تمامی کارهای یک خانه را انجام دهید. می‌توانید همه چیز را چک کنید و به هر قسمت از خانه بروید. با دیدن رد خون در گاراژ و پیدا کردن یک جسد در وان و چند زن که به مجسمه تزئینی تبدیل شده‌اند، ماجرا به طور کامل جدی می‌شود. برای کامل شدن هیجان و اضطراب بازی، این بهترین زمان برای بازگشت مرد Taxidermist به خانه است. در این هنگام با ورود Taxidermist تصویر به دو قسمت تقسیم می‌شود. در سمت چپ، مرد Taxidermist در حال ورود به اتاق‌ها و در سمت راست Madison به دنبال راه‌حل، با کنترل بازیگر نشان داده می‌شوند. در این هنگام موزیک متن نیز حساسیت را چندین برابر جلوه می‌دهد. با زیرکی و بدون سر و صدا می‌توانید از طریق گاراژ از خانه خارج و سوار بر موتورسیکلت از محل دور شوید.
حالت دیگر این است که اگر Taxidermist متوجه شود و شما را پیدا کند باید با او درگیر شوید و پس از رهایی از دست او به وسیله موتورسیکلت فرار کنید. کنترل بازی در هنگام درگیری مانند Farenheit یا بعضی قسمت‌های Evil ۴ یا God Of War است که با زدن دکمه‌های نمایان شده در تصویر موفق به عبور از مهلکه یا شکست دشمن می‌شوید. در حالتی دیگر می‌توانید با برداشتن وسیله‌ای، پیش از ورود Taxidermist و با مخفی شدن پشت در او را غافلگیر کنید یا می‌توانید مخفی شوید و به پلیس زنگ بزنید. نکته جالب در بازی این است، اگر کشته شوید بازی تمام نمی‌شود و داستان با توجه به اقداماتی که شما تا قسمت کشته شدن انجام داده‌اید ادامه پیدا می‌کند. در این بازی Game Over نمی‌شوید و ۶۰ حالت مختلف در آن وجود دارد که صحنه‌ها، مکالمات و عکس‌العمل‌های متفاوتی دارند. اکنون اگر این بازی به نظر شما جالب می‌رسد باید یک PLAYSTATION ۳ داشته باشید، زیرا این بازی انحصارا برای این کنسول ساخته شده است.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید