جمعه, ۲۰ مهر, ۱۴۰۳ / 11 October, 2024
مجله ویستا
آتش قیام در «یافا» و «قدس»
● قیام یافا
در پی دیدار "وینستون چرچیل" (وزیر وقت مستعمرات انگلستان) از فلسطین در ۲۸ مارس سال ۱۹۲۱، خشم و ناامیدی بر ملت فلسطین سایه افکند. وی در جریان این سفر، در پاسخ به درخواست "کمیتة اجرایی عربی" برای لغو "اعلامیة بالفور"، قاطعانه بر حمایت انگلستان از "موطن ملی یهود" تأکید کرد. چرچیل تنها برای دلخوشی اعراب، به "کمیتة اجرایی عربی" اظهار داشت که: "نخواهیم گذاشت، یک قوم توسط قوم دیگر تحت سلطه قرار گیرد و حقوقش پایمال شود."
همچنین پلیس، تظاهراتی را که در ۲۸ مارس در حیفا برگزار شده بود - به شدت سرکوب کرد و دو مسلمان را به قتل رساند که این موضوع موجب برانگیختن تنش شد.
«قیام یافا» پس از آنکه گروهی از یهودیان کمونیست که در اول مه سال ۱۹۲۱، "روز کارگر" را جشن گرفتند و به مسلمانان ساکن محله "المنشیه" در یافا حمله بردند، آغاز شد.
شهر "یافا" در فاصلة بسیار نزدیکی با شهر تازه تأسیس "تل آویو" قرار داشت. این شهر بندری، محل پیاده شدن اکثریت مهاجران یهودی در فلسطین بود و عمدة این مهاجران را، یهودیان روس تبار تشکیل میدادند. به دلیل وقوع انقلاب کمونیستی در روسیه (سال ۱۹۱۷)، مهاجران یهودی روس، عمدتاً حامل افکار کمونیستی و الحادی بودند که با ترویج اباحیگری همراه بود. همین مسأله، بر آتش خشم مسلمانانی که سالها بود شاهد ورود مهاجران یهودی و اشغال تدریجی سرزمین خود بودند، میافزود.
ماجرا از آنجا آغاز شد که در "روز جهانی کارگر" گروهی از یهودیان از منارة مسجد "المنشیه" بالا رفتند و بر سر و روی نمازگزاران ادرار کردند. سپس گروه دیگری از یهودیان، با علامت دادن همقطارانشان، به نمازگزاران حمله برده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و درِ مسجد را نیز شکستند. یهودیان، پس از پایان "قیام یافا" مدعی شدند، این اعمال شنیع از سوی "یهودیان کمونیست" صورت گرفته است. راست یا دروغ، مسلمانان به دلیل زمینههای ذهنیای، که در قبل ذکر شد، به رویارویی با یهودیان پرداختند و آتش قیام، زبانه کشید. با تیراندازی به سوی مسلمانان، قیام ابعاد گستردهتری یافت. بعدها مشخص شد این تیراندازی از منزل یهودیان مهاجر «محلة المنشیه» صورت گرفته است. مسلمانان به منزل یهودیان مهاجر حمله بردند و ۱۳ یهودی را به قتل رسانده و ۲۴ تن را زخمی کردند.
طی روزهای آینده، دامنة درگیریها گسترش یافت و بخشهای دیگری از شمال فلسطین را در بر گرفت و تا نیمة ماه مه سال ۱۹۲۱ هر از گاهی، درگیریهایی از این دست در مناطق مختلف فلسطین مشاهده میشد.
در ایام آغازین قیام، یهودیان از وجود اعضای یهودی ارتش انگلستان - که به بهانة دفاع از "تلآویو" اسلحه به دست گرفته بودند - سوء استفاده کردند و با لباس نظامی انگلیسی به خیابانها و بازارهای یافا ریخته و به سوی مسلمانان تیراندازی میکردند. به دنبال این ماجرا، ساکنان یافا با برگزاری تظاهرات از مقامهای مسؤول درخواست کردند سربازان هندی را که به جای سربازان انگلیسی گمارده شده بودند، مرخص کنند؛ زیرا مسلمانان "یافا" نمیتوانند آنها را از یهودیان تشخیص دهند. مقامات انگلیسی نیز به صورت جزئی به درخواست آنها عمل کردند.
با گسترش دامنة قیام به خارج از "یافا"، سه هزار فلسطینی به شهرک یهودینشین "بتاح تکفا" حمله کردند. نیروهای انگلیسی از هنگ هشتم سواره نظام هندی به مقابله با آنها پرداختند و هواپیماهای انگلیسی نیز به کمک آنها آمدند و مهاجمان را به گلوله بستند. در این حمله ۲۸ تن از فلسطینیان شهید و ۱۵ تن نیز مجروح شدند و یهودیان نیز ۴ کشته و ۱۲ زخمی دادند.
در ششم ماه مه، حدود ۴۰۰ مهاجم مسلمان هم به شهرک یهودینشین "الخضیره" حمله بردند و دو ساختمان را به آتش کشیدند و اگر هواپیماهای انگلیسی مداخله نمیکردند، این امکان را داشتند که شهرک مذکور را ویران کنند؛ اما با حملة هواپیماها، مجبور به عقبنشینی شدند. در همان روز حدود ۶۰۰ فلسطینی مسلح، به شهرک "رحوبوت" حملهور شدند، اما ارتش انگلیس نیروهای خود را به محل فرستاد و به مقابله با حملة مسلمانان برخاست. فلسطینیهای خشمگین، همچنین به دو شهرک یهودینشین "کفر سابا" و "عین حای" [که ساکنان آن قبلاً به شهرک "بتاح تکفا" فرار کرده بودند] هجوم بردند و بخش قابل توجهی از ساختمانهای آنها را ویران کردند.
از سوی دیگر، یهودیان به خانوادههای عرب ساکن در آبادی "ملبس" حمله و ۵۰ مسلمان را به شهادت رساندند. در بین اجساد این شهیدان، بدنهایی دیده میشدند که با اسید و ابزار برنده شکنجه شده بودند. در میان شهیدان، زنان و کودکانی مشاهده میشدند که مورد هتک حرمت قرار گرفته و یا شکمهایشان دریده شده و عریان بر زمین افتاده بودند. اخبار این جنایات شدت درگیریها را دوچندان کرد.
بر اساس آمار رسمی منابع انگلیسی، یهودیان در این قیام ۱۵ روزه، ۴۷ کشته و ۱۴۶ زخمی دادند و ۴۸ کشته و ۷۳ مجروح نیز از اعراب بر جای ماند؛ اما واقعیت این است که این ارقام کمتر از آمار حقیقی به نظر میآید؛ زیرا فقط در دو روز اول قیام، ۴۰ یهودی کشته و ۱۳۰ تن دیگر زخمی شدند. همچنین معلوم میشود که در این آمار، ۵۰ تن شهید روستای "ملبس" در نظر گرفته نشدهاند.
در این میان، روایت قابل اعتمادی، تعداد شهدا را ۱۵۷ و شمار مجروحان را ۷۰۵ نفر اعلام کرده است و میگوید، شمار کشتهها و زخمیهای یهودیان بیش از آن بوده است. جالب این جاست که بنابر گزارش کمیتة سلطنتی انگلستان، اکثر اعراب، به دست نیروهای انگلیسی هدف قرار گرفتهاند. در گزارشی دیگر انگلیسیها اعتراف کردهاند، اکثر عربها با گلولة نظامیان انگلیسی یا مهاجران یهودی هدف قرار گرفتهاند و بیشتر یهودیان نیز با چاقو و چماق کشته یا زخمی شدهاند.
جانبداری مقامات انگلیسی از یهودیان زمانی بیشتر مشخص شد که "نُرمن بنتویچ"، دادستان کل فلسطین، که یک انگلیسی یهودی الاصل و صهیونیست بود، مسائل مربوط به جنایتهایی که صهیونیستها مرتکب شده بودند را به دادگاههایی واگذار کرد که مسائل ساده و شخصی را بررسی میکردند.
در نهایت اگر موضع رهبران سیاسی انگلیسی و عرب به سمت آرام کردن وضعیت پیش نمیرفت، ممکن بود دامنة این قیام گستردهتر شود. شماری از متنفذترین اعراب، اقدام به آرام کردن مردم کردند. مقامات انگلیسی نیز در اقدامی نمایشی از "خدمات" شهرداران قدس، طولکرم، یافا، همچنین قاضی قدس و مفتیهای عکا و صفد تقدیر کردند و نشان عضو افتخاری امپراتوری "ام.بی.ای" را به آنها اعطا کردند. حتی "موسی کاظمالحسینی" شهردار معزول بیتالمقدس هم شخصاً تلاش کرد بحران را آرام کند، زیرا اکثریت رهبران مسلمان فلسطینی، همچنان به یافتن راه حل سیاسی برای مشکلات مردم امیدوار بودند و این تصور بر آنان حاکم بود که برای انجام یک انقلاب، آمادگی وجود ندارد.
از سوی دیگر مقامات انگلیسی تلاش کردند رضایت مردم را هم جلب کنند. آنها موقتاً مهاجرت یهودیان را معلق اعلام کردند و "هربرت ساموئل" فرماندار انگلیسی فلسطین، در ۳ ژوئن سال ۱۹۲۱ با ایراد سخنانی تأکید کرد، انگلستان، سیاستی را بر ملت فلسطین تحمیل نمیکند که بر ضد منافع دینی، سیاسی و اقتصادی آنها باشد.
در پی این اظهارات، فضایی رضایتآمیز در بین اعراب حاکم شد؛ اما این اقدامات تنها برای مهار آتش قیام و فریب افکار عمومی مسلمانان فلسطین بود و چند هفته بعد نیز موضعگیریهای جدید مقامات اشغالگر انگلیسی بر این مسأله صحه گذاشت.
به این ترتیب شکاف میان اعراب و دولت انگلستان بیشتر شد و از آن پس، انگلستان و صهیونیستها از منظر اعراب در یک جبهه قرار داشتند.
● قیام براق
پس از "قیام یافا"، هیچ حرکت ضد اشغالگری به اندازه "قیام براق" از شمولیت و گستردگی برخوردار نبود. البته در فاصلة سالهای ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۸، حوادث پراکندهای رخ داد که از دامنة گستردهای نیز برخوردار بود. از جمله تظاهراتی که در ۲ نوامبر سال ۱۹۲۱ به مناسبت سالگرد امضای "اعلامیة بالفور" بر پا شد و به کشته شدن ۵ یهودی و شهادت سه مسلمان منجر شد و ۳۶ تن از طرفین نیز زخمی شدند. همچنین در ۲۰ مارس سال ۱۹۲۴، در جریان جشنی، گروهی از یهودیان با لباس علمای مسلمان در آن شرکت کرده و این امر، خشم مسلمانان را برانگیخت و در پی آن یک یهودی و یک مسلمان کشته و یک یهودی و دو مسلمان نیز زخمی شدند. در ۲۵ مارس سال ۱۹۲۵ نیز فلسطینیان به مناسبت دیدار "لرد بالفور" از فلسطین، اعتصاب عمومی برپا کردند. اما به علت اینکه در این سالها، میانگین مهاجرت یهودیان کاهش یافته و جنبشهای ملی فلسطین نیز گرفتار اختلاف و دودستگی شده بودند، آرامش نسبی سیاسی در فلسطین برقرار بود.
دیوار "براق" در ضلع غربی مسجدالاقصی قرار دارد و یهودیان به آن دیوار "نُدبه" میگویند. مسلمانان طی سالیان قبل بنابر تسامح دینی به یهودیان اجازه میدادند این مکان را که یک موقوفة اسلامی است، زیارت کنند. اولین تنشها در زمینة دیوار براق در ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۲۸ رخ داد. یهودیان در این تاریخ کوشیدند فضای این دیوار را به مکانی شبیه "کنیسة یهودیان" تبدیل کنند. این اتفاق، مسلمانان را نگران کرد؛ زیرا احساس میکردند که یهودیان قصد دستاندازی و تصرف "مسجدالاقصی" را دارند و اولین گام خود را با تغییر فضای مقابل "دیوار براق" برداشتهاند. چندین اجتماع بزرگ از مسلمانان در مسجدالاقصی تشکیل شد و در ۳۰ سپتامبر تشکلّی به نام "کمیتة دفاع از براق شریف" تشکیل شد. علمای دینی مسلمان و خصوصاً "حاج امین الحسینی" نیز به برانگیختن احساسات مسلمین پرداختند. "مجلس اعلای اسلامی" و "کمیتة دفاع از براق شریف" از شخصیتهای سرشناس جهان اسلام دعوت کردند تا در یک "کنفرانس اسلامی" به منظور بررسی اوضاع بحرانی فلسطین شرکت کنند. در اول نوامبر سال ۱۹۲۸، کنفرانس مذکور با ۷۰۰ میهمان در قدس برگزار شد و نمایندگانی از اردن، عراق، لبنان، سوریه و هند در آن شرکت کردند. ریاست این کنفرانس را حاج امین الحسینی برعهده داشت. کنفرانس نسبت به تلاش یهودیان جهت ایجاد حقوقی برای خود در محل "دیوار براق" اعتراض کرد و از مقامات انگلیسی خواست تا مانع از اعمال یهودیان برای تغییر وضعیت آن مکان مقدس شوند و به حکومت قیمومیت هشدار داده شد در صورت عدم ممانعت از تعرض یهودیان به مقدسات اسلامی، مسلمانان خود را ملزم خواهند دید به هر نحو ممکن این وظیفه را خود به انجام برسانند. در این گردهمایی، همچنین تصمیم گرفته شد "جمعیت حراست از مسجد الاقصی و مکانهای مقدس اسلامی" تشکیل شود و با کمیتة دفاع از براق شریف، تشریک مساعی نماید.
چند روز بعد "وزیر مستعمرات انگلستان" (لئوپولد ایمری) در پارلمان این کشور اعلام کرد، هدف دولت انگلستان در این ماجرا، حفظ وضع موجود است. وی قول داد، با صدور بیانیهای، مالکیت مسلمانان بر "دیوار براق" تضمین شود و برای یهودیان تنها حق زیارت معین شود.
با این حال یهودیان در ماههای آینده با صراحت بیشتری از حقوق خود در "حرم شریف" و "دیوار براق" و حتی بنای مجدد "معبد سلیمان" به جای "مسجدالاقصی" دم زدند و بر تشویش اذهان عمومی مسلمانان افزودند. همچنین اخباری مبنی بر آماده شدن یهودیان برای تصرف مسلّحانة "دیوار براق" نیز به گوش میرسید و بر شدت التهاب موجود میافزود. «حاج امین الحسینی» کوشید با تلگرامی، دولت انگلستان را از وخامت شرایط مطلع کرده و بریتانیا را به اجرای مفاد بیانیهای که صادر کرده بود ترغیب کند، اما در نهایت معلوم شد "دولت قیمومیت"، نقش اصلی را در تجرّی و ماجراجویی یهودیان ایفا میکند.
یهودیان بار دیگر در ۱۵ اوت سال ۱۹۲۹ تنش آفریدند. این روز برای یهودیان، یادآور ویرانی "معبد سلیمان" بود. اتفاقاً روز بعد هم مصادف بود با سالروز میلاد حضرت پیامبر اعظم صلواتالله و سلامه علیه. آنها با برپایی تظاهراتی در بیت المقدس به سمت "دیوار براق" به راه افتادند و در آنجا پرچمی با علامت "ستارة داوود" برافراشتند و "سرود ملی یهود"( «هاتیکوا») را سر دادند. همچنین سخنرانان آنها به حضرت رسولالله (صلواتالله علیه)و اسلام و مسلمانان ناسزا گفتند. مسلمانان در روز بعد، پس از اقامه نماز جمعه با برپایی تظاهراتی از مسجد الاقصی به سمت دیوار براق به راه افتادند. هنگامی که جمعیت انبوه به محوطة مقابل "دیوار براق" رسید، نمادهای مذهبی یهودیان و وسایل عبادت آنان را در هم شکستند و به آتش کشیدند. به این ترتیب درگیری خونین میان مسلمانان از یک سو و یهودیان مورد حمایت دولت قیمومیت از سوی دیگر آغاز شد که به سرعت به حومة شهر سرایت کرد و سرانجام به روستاهای مجاور کشیده شد. روز بعد، یک یهودی که وارد باغ یک مسلمان عرب شده بود، توسط وی به قتل رسید و با انتشار خبر قتل او، درگیریها بین اعراب و یهودیان بالا گرفت و بر وخامت اوضاع افزوده شد. سپس در ۲۲ اوت، مسلمانان خشمگین پس از نماز جمعه از مسجدالاقصی بیرون ریخته و به یهودیان حملهور شدند و به محض اینکه این اخبار به گوش مردم رسید، تظاهرات و تنش تمام خاک فلسطین را در بر گرفت.
در ۲۴ اوت، عربهای ساکن "الخلیل" به یک محلة یهود?نشین در این شهر حمله کردند و بیش از ۶۰ یهودی را کشتند و حدود ۵۰ تن دیگر را زخمی کردند. پلیس به منظور حمایت از یهودیان، وارد عمل و با تظاهرکنندگان درگیر شد؛ در نتیجه ده تن از آنها را کشت و چند تن دیگر را مجروح کرد. فلسطینیان در ۲۹ اوت نیز به محلها? یهودینشین در شهر "صفد" حمله بردند و ۲۰ یهودی را به قتل رسانده و ۲۵ تن دیگر را زخمی کردند. در شهر "یافا" یهودیان به رهبری شخص یهودی به نام "خانکیز" به خانة یک پیشنماز مسجد ریختند و او را با تمام شش نفر اعضای خانوادهاش به طرز فجیعی به قتل رسانده و مثله کردند. در "بیتالمقدس" نیز یهودیان به محل دفن صحابه تعرض کرده و قبور آنان را به نجاست آلودند. از ۲۴ اوت تا ۲ سپتامبر، بارها مسلمانان فلسطینی به شهرکهای یهودینشین حمله کردند و در خلال آن شش شهرک را کاملاً از بین بردند، همچنین یهودیان یافا و بیسان هم آماج حملات اعراب واقع شدند. فلسطین به صحنة جنگ مبدّل شده بود و مقامات انگلیسی نمیتوانستند اوضاع را کنترل کنند تا اینکه در پایان ماه اوت، دولت قیمومیت با استمداد از نیروهای کمکی اعزام شده از مصر، موفق شد بر این بحران فائق آید.
طبق آمار رسمی دولتی، در این قیام ۱۳۳ یهودی کشته و ۳۳۹ تن دیگر زخمی شدند. از اعراب نیز ۱۱۶ تن شهید و ۲۳۲ تن مجروح گردیدند که اکثر آنها از سوی پلیس و ارتش انگلیس هدف قرار گرفته بودند. تلفات نظامیان انگلیسی بسیار اندک بود؛ زیرا این قیام فقط متوجه یهودیان بود. پس از پایان قیام، نزدیک به ۱۳۰۰ تن که ۹۰ درصد آنها عرب بودند، توسط دستگاه قضایی دولت قیمومیت به پای میز محاکمه کشانده شدند. بار دیگر "بنتویچ" دادستان کل فلسطین که یک صهیونیست متعصب بود، احکام جائرانهای را علیه فلسطنیان صادر کرد. برای مثال "خانکیز"، که عامل قتلعام فجیع یک خانواده مسلمان بود، به حبس ابد محکوم شد که این حکم بعد از مدتی به ۱۵ سال حبس تبدیل شد و بعدها نیز این شخص مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد. مسلمانان تلاش کردند "بنتویچ" را به قتل برسانند؛ اما وی تنها از ناحیة ران زخمی شد. با این حال مقامات انگلیس وی را در سال ۱۹۳۱ عزل کردند. انگلیسیها سه عرب را به نامهای "عطاء الزیر"، "محمد جمجوم" و "فؤاد حجازی" را محکوم به اعدام کردند. آنها در ۱۷ ژوئن سال ۱۹۳۰ به شهادت رسیدند که در تاریخ فلسطین به عنوان "سهشنبة سرخ" به ثبت رسید. این سه انقلابی فلسطینی هنگامی که به سمت چوبه دار برده میشدند، از خود شجاعتی به یاد ماندنی نشان دادند. "الزیر" و "جمجوم" درخواست کردند طبق سنت مسلمانان منطقه، برای استقبال از شهادت دستانشان را حنا بزنند و در حالی که از سکوی اعدام بالا میرفتند، اشعاری حماسی میخواندند و فلسطینیان حاضر در میدان نیز اشعار را با آنها تکرار میکردند.
بعدها مشخص شد "حاج امین الحسینی" ("مفتی اعظم بیت المقدس" و "رئیس مجلس اعلای اسلامی") به طور سرّی، این قیام را رهبری میکرد.
منبع : خبرگزاری فارس
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست