دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
آثار بیتوجهی به فرصتهای فراغتی
![آثار بیتوجهی به فرصتهای فراغتی](/mag/i/2/2womp.jpg)
۱) انحرافات و بزهكاری در بین جوانان
پژوهشهای انجام شده در ایران حاكی از آن است كه بیشترانحرافات و بزهكاریهای جوانان، نتیجه فقدان برنامهریزی صحیحدر گذران اوقات فراغت آنان میباشد; چنان كه در تابستان به دلیلافزایش وقت آزاد و فرصتهای فراغتی جوانان، بیشترین بزهكاریها واختلالات رفتاری به وقوع میپیوندد. در حقیقت، فقدان آگاهی والدین، و نبود امكانات تفریحی وفراغتی مناسب باعث میشود كه بسیاری از جوانان نیازهای خود را ازطریق مجاری خلاف و غیر مجاز تأمین و برآورده نمایند كه رواجتفریحات ناسالم و انحرافی، خود مدخل جوانان برای ورود به عرصهبزهكاریها و انحرافات اجتماعی است.
۲) توقف رشد و بالندگی در جوانان
حركت، جنبش، تفریح و در یك جمله گذران صحیح اوقاتفراغت از ویژگیهای حیات سالم یك جوان است كه به صورت غریزیدر سرشت او نهاده شده است و خود عامل و انگیزهای برای رشد وتعالی و سلامت و نشاط در وی میباشد. از این رو، منع جوانان ازفعالیتهای با نشاط، تحرك و تفریح، نه تنها موجب توقف رشد بلكهسبب افسردگی و بروز رفتارهای ناهنجار و نیز از دست رفتن شور ونشاط و بالندگی در زندگی آنان میگردد.
در قرن حاضر، جوانان بیش از همیشه به خوب زیستن و داشتنسلامت جسمی و روحی نیازمندند. بدیهی است كه بیتوجهی بهدلپذیرترین فرصتهای زندگی جوانان، دور كردن آنان از دوره جوانیخود و محروم ساختنشان از بدیهیترین حقوق اولیهشان جزسرخوردگی و ناامیدی برای آنان در پی نخواهد داشت.
۳) عدم احساس تعلق به نظام و از دست دادن هویت اجتماعی
بدیهی است كه تقویت هویت اجتماعی جوانان موجب تضعیفرفتارهای ضد اجتماعی میشود ـ زیرا جوانان برخوردار از هویتاجتماعی، بیشتر خود را ملزم به رعایت مقررات اجتماعی میدانند ـ ومهمترین عامل جهت تقویت هویت اجتماعی ایجاد رابطه معقول، پیداكردن ارزشهای ملی و اجتماعی مشترك و در نهایت ایجاد احساستعلق خاطر به جامعه و خانواده میباشد كه البته این احساس جز باوجود خانواده سالم، مذهب جامعنگر و نظام دلسوز برای جوانانفراهم نخواهد شد. در واقع، جوانان در پرتو توجه به نیازهایاجتماعیشان و برقراری ارتباط تنگاتنگ با حاكمیت جامعه و حضورفعال در عرصهها و صحنههای سازنده اجتماع و در یك جمله دركمتقابل، رضایت و تعلق خاطر به جامعه پیدا میكنند، واجد هویت اجتماعی و شخصیت حقوقی میشوند و خود را در خدمت نظام ومتعلق به آن میدانند.
اما بیتوجهی و نادیده انگاشتن حقوق جوانان سبب میشود كه آنان حق و حقوق خود را از راههای غیرمجاز وغیرقانونی به دست آورند; به گونهای كه گرایش به رفتارهای ضداجتماعی، عدم جامعهپذیری و بروز رفتارهای خلاف اخلاق و شؤوناجتماعی و در یك جمله تهی شدن از هویت اجتماعی از مصادیق بارزآن به شمار میآید. همچنین نباید از نظر دورداشت كه تمایل به رفتارهایضداجتماعی به نوبه خود، نوعی آمادگی ذهنی و روانی در عدم پیرویاز قواعد و مقررات اجتماعی و ابراز احساس دشمنی نسبت به محیط پیرامون ایجاد خواهد كرد كه تا حد زیادی به وضعیت فرهنگی، بافتخانواده جوانان، القائات گروه دوستان و عملكرد مسؤولین نظاموابسته است; چنان كه چنین وضعیتی در سطح جامعه شیوع پیدا كند، چه بساجوانان زیادی كه با وجود عدم شناخت یكدیگر، متفقاً اهرمهایقدرت اجتماعی را مقصر میدانند و در صدد درگیری با آنان هستند، بهمحض بروز تغییراتی در شرایط جامعه و ایجاد زمینه برهم زدن نظماجتماعی، در پی سوءاستفاده از اوضاع موجود برآیند.
۴ ) هموار شدن زمینه بیهویتی در جوانان
بیتوجهی، بیتفاوتی و عدم احساس مسؤولیت نهادهای حكومتیو خانواده نسبت به نیازهای فراغتی جوانان موجب میشود كه آنانچنین احساس كنند كه مسائلشان درك نمیشود و جامعه نسبت به آنانبیگانه است. از این رو، قضاوت عمومیشان درباره خانواده و جامعه بابدبینی و احساس تنهایی همراه گردد. در این صورت میتوان انتظارداشت كه در نتیجه تشدید حالت افسردگی، یاس و سردرگمی موجود،به مواد مخدر پناه ببرند یا ازطریق گروههای مافیایی به بزهكاری، فسادو مصرف سوغاتهای آماده غرب كشانده شوند.
به بیان دیگر، ورود انواع و اقسام سرگرمیها و تفریحات مخرب،پخش برنامههای خلاف اخلاق از طریق ماهوارهها و شبكه ارتباطاتبینالمللی، نشر مجلات و كتب ضد دینی، ارسال نوارها، پخش امواجمسموم رادیویی و رواج فرهنگ ابتذال و مفسدهكاری در بین جوانان،نشانگر اهتمام بسیار دشمنان نسبت به اهمیت فعالیتهای فراغتیجوانان و میلیاردها ساعت وقت آزاد آنان میباشد كه در صورتاستمرار این روند، اوقات فراغت جوانان به مثابه درّه اُحد، روزنه نفوذ بیگانگان در تار و پود انقلاب و جدا كردن نسل دوم و سوم انقلاب ازنظام و جمهوری اسلامی خواهد شد.
از دست رفتن فرصتهای تجربهاندوزی
فعالیتهای فراغتی میدان وسیعی برای آزمون و خطا و تجربه اندوزیاجتماعی نزد جوانان است تا در پرتو آن برای ورود به مراحل بعدی واجتماعی شدن و مسؤولیتپذیری در جامعه آماده شوند. عدمبهرهگیری صحیح از اوقات فراغت سبب میشود كه ناپختگیهایسالهای آغازین دوره جوانی همچنان تداوم یابد و فرد فرصت آزمونپیدا نكند و در هنگام ورود به عرصههای زندگی اجتماعی، ضعیف وناكارآمد باشد. در نتیجه، پایههای مدیریت و برنامهریزی آینده جامعهسست و لرزان گردد.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست