جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا
اهمال در صنعت کشتیسازی به چه معناست

خلاصه موضوعات "لایحه توسعه صنایع دریایی" عبارتند از:
الف - تشكیل یك صندوق به منظور حمایت و توسعه صنایع دریایی
درآمدهای صندوق:
• سرمایه اولیه صندوق ۲۰۰ میلیارد ریال
• ۵ درصد فروش سالیانه شركتهای سازنده
• ۱۰ درصد هزینه حمل مایعات نفتی توسط ناوگان غیر ایرانی
• معافیت مالیاتی ۱۰ ساله صندوق
وظیفه: پشتیبانی مالی و اعطای تسهیلات با بهره و كارمزد كم به صنایع دریایی و ساخت داخل و با مدت بازپرداخت بیشتر برای شناورهای LNG
ب- تشكیل ستاد عالی صنایع دریایی
ج- سایر مفاد لایحه:
۱. معافیت مالیاتی شناورهای ساخت داخل به مدت ۱۰ سال
۲. تسهیلات ورود و خروج كارشناسان خارجی
۳. تسهیلات ورود قطعات و مواد مصرفی مورد نیازدرخصوص تاخیر به وجود آمده در تحویل كشتیهای در حال ساخت شركت ایزوایكو بفرمایید.همانگونه كه مستحضرید امروزه به ایزوایكو بعنوان شاخص توسعه صنعت كشتی سازی در كشور نگاه میكنند به همین لحاظ، شاید بتوان تاخیرهای به وجود آمده در ایزوایكو را تاخیرات به وجود آمده در توسعه صنعت كشتی سازی و فرصتسوزیهای ناشی از عدم حضور بموقع و مناسب در بازار خصوصا" در صنعت ساخت كشتیهای جدید و مدرن LNG ، قلمداد كرد. این تاخیرات نهتنها شامل پروژههای كشتیسازی و تعمیر كشتی میشود، بلكه طرح توسعه ایزوایكو (احداث حوضهای خشك) را نیز دربرمیگیرد.ضرورت حضور سازمان گسترش در عرصه كشتی سازی چیست؟یكی از وظایف سازمان گسترش عبارتست از ایجاد صنایعی كه بخش خصوصی به علل مختلف تمایلی ندارد و یا نمیتواند در آنها وارد شود، سپس واگذاری این صنایع به بخش خصوصی. صنعت كشتیسازی به عنوان یك صنعت مادر از چنین خصوصیتی برخوردار است. در كشورهایی نظیر كره جنوبی هم كه بخش خصوصی در صنایع كشتیسازی فعال است، سیاستگذاریها و كمكهای دولتی را به صورت پنهان و آشكار به همراه خود دارد.حضور سازمان در این عرصه نه تنها به دنبال ماموریت فوق صورت میگیرد بلكه حضور سازمان می تواند در جذب و هدایت كمكهای دولتی به صنعت كشتیسازی كه در تمام دنیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت میپذیرد بسیار موثر باشد.صنعت كشتیسازی اصولا" در تمام دنیا یك صنعت حمایت شده است، كشورهای مختلف بنابر مقتضیات اقتصادی و اجتماعی خود معمولا" به روشهای مختلف چنین حمایتی را انجام میدهند. بعنوان نمونه، مكانیزمها و روشهای حمایتی بعضی كشورها را میتوان ذكر كرد:
كشور كره جنوبی:
حمایتهای دولت كره از یاردهای كشتی سازی این كشور، موضوع جنجال برانگیزی شده است بطوریكه بسیاری از كشورها و بخصوص كشورهای اروپایی با آن به مخالفتهای جدی پرداخته اند و این امر را دلیل اصلی از دست دادن بازار خود می دانند و برخی از پیامدهای مربوط به حمایت های دولت كره از یاردهای داخلی را بصورت زیر ذكر می كنند:
- سهم بازار كشورهای اروپایی از ۳۰ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۰۰ كاهش یافت.
- تعداد پرسنل شاغل در كشتی سازیهای اروپای غربی در ۲۰ سال اخیر ۷۵ درصد كاهش داشته است در حالیكه در كشور كره ۴۵ درصد افزایش داشته است.
- طبق ادعای كمیسیون اروپا: دولت كره بخشی از مبلغ مربوط به رفع بحران مالی كره را بصورت سوبسید به یاردهای كشتی سازی خود پرداخته است.
- اخیرا" كره به شركتهای خارجی سفارش دهنده ساخت كشتی به یاردهای كره ای، نزدیك به ۱۰۰ درصد قیمت كشتی را فاینانس می دهد.
- اعطای سوبسیدهای قابل توجه به سازندگان مواد وتجهیزات عمده مانند تولید كنندگان فولاد.
- بخشش وامها، حذف بهره و تخفیف مالیاتها برای سفارشاتی كه ازكشورهای خارجی گرفته می شود.
- گارانتی پیش پرداخت توسط بانك صادرات – واردات كره برای سفارشاتی كه از خارج گرفته می شود.
- خرید دلار از سازندگان شناورها با نرخی بالاتر از قیمت بازار
اتحادیه اروپا:
كمیسیون اروپا روشی تحت عنوان Temporary Defensive Mechanism (TDM) را برای یاردهای اروپایی تصویب كرده است. تا از این طریق از اثرات نامطلوبی كه بر اثر حمایتهای زیاد دولت كرده در بازار به وجود میآید جلوگیری شود.میزان سوبسیدی كه دولتهای عضو اتحادیه اروپا به یاردهای تحت پوشش خود می پردازند تا سقف ۹ درصد مبلغ هر قرارداد است (اسپانیا ۹ درصد ، فرانسه ۷ درصد، آلمان ۶ درصد و ... ).در كشور آلمان علاوه بر ۶ درصد فوق، ۱۰ درصد از هر قرارداد را برای تحقیقات شركتهای كشتی سازی بودجه تعیین كرده است. بدینصورت كه اگر كشتی سازی برای R&D (یا طراحی) هزینه ای بكند، ۴۰ درصد را خود كشتی سازیها می دهند و ۶۰ درصد بقیه توسط دولت به كشتی سازی برگردانده می شود.در سال ۲۰۰۱ دولت آلمان ۹۶۰ میلیون مارك یارانه دولتی به یاردهای كشتی سازی پرداخت كرده است.كشور آمریكا:بعضی از انواع حمایتهای دولت آمریكا از صنعت كشتی سازی این كشور عبارتند از :بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار بعنوان یارانه ساخت را تصویب و اجازه افزایش این یارانه ها را به میزان ۵۰ درصد صادر كرد.مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار بعنوان یارانه كشتی سازی برای سال ۱۹۸۶ تصویب و مبلغ ودیعه جهت ساختن كشتی فدرال را از ۱۲ میلیارد به ۱۵ میلیارد دلار افزایش می دهد.غیر از موارد فوق كه مربوط به به سالهای اخیر است این حمایتها در سالهای دور نیز انجام می شده است:در سال ۱۸۹۰ عوارض گمركی ورود كالا برای ورق استیل و سایر فلزات جهت سازندگان كشتی در امریكا حذف شد.در سال ۱۹۱۲ عوارض مربوط به تمامی مواردی كه در ساخت كشتی ها در آمریكا مورد استفاده قرار میگیرند حذف شد.به منظور حمایت از كشتیسازی داخلی، هر كشتی خارجی كه بین دو بندر آمریكا تردد كند باید عوارض بندری معینی را پرداخت كند در حالیكه كشتیهای ساخت داخل از پرداخت چنین عوارضی معاف هستند.كشور فنلاند: بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ بیش از ۱۴۰ میلیون دلار سوبسید در اختیار یاردهای فنلاند قرار گرفته است.كشور هند:در سال ۲۰۰۲ برای ۵ سال، قانون حمایت از صنعت كشتی سازی هند به تصویب رسید. این سوبسید شامل شركتهای دولتی و خصوصی میشود و مقدار آن ۳۰ درصد قیمت قرارداد ساخت كشتی است. چنانچه سفارش ساخت از خارج هند باشد این سوبسید به تمامی سفارشات تعلق میگیرد و چنانچه سفارش ساخت از داخل هند باشد این سوبسید شامل كشتیهای بزرگتر از ۸۰ متر میشود.با توجه به موارد فوق، مشاهده می كنیم كه حمایت و هدایت مراكز وابسته به دولت از صنعت كشتی سازی موضوعی است كه در قریب به اتفاق كشورها صورت می گیرد و علیرغم شعارهایی كه در مورد WTO و جهت ورود به آن می دهند، بصورت آشكار و نهان حمایتهای خود را از این صنعت استراتژیك ادامه داده اند. ما نیز باید متوجه این موضوع بوده و باید با مقوله WTO برخوردی آگاهانه داشته باشیم به طوریكه بازار خود را با عملكردی ناشیانه در اختیار خارجیها قرار ندهیم.
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست