چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا


اصول آموزش و پرورش


اصول آموزش و پرورش
نویسنده : شاه‌آبادی، محمدرضا,نجارنوبری، عفت
شماره کنگره : ۶الف۲ش/LB۱۷
شابک : ۹۶۴-۶۹۲۶-۱۷-۷
رده دیویی : ۳۷۰.۱۱
تاریخ نشر : ۸۵۰۶۰۶
تعداد صفحه : ۱۶۰
نوبت چاپ : ۱

كتاب حاضر كه براي مربيان تعليم و تربيت و دانشجويان علوم تربيتي نگاشته شده، دربردارنده‌ي نظرات مربيان برجسته‌ي تعليم و تربيت در ايران و جهان است از جمله: افلاطون، كومينيوس، ديويي، اسميت، كرشن اشتاينر، هوشيار، و شريعتمداري. نيز مهم‌ترين روش‌هاي تعليم و تربيت از جمله روش تفكر منطقي و روش تفكر انتقادي را شامل مي‌شود. بر اين اساس در كتاب ابتدا تعريفي از تعليم و تربيت، به دست داده شده است. در اين تعريف، تعليم و تربيت عبارت است از مجموعه اعمال يا تاثيرات عمومي و هدفدار يك انسان (مربي) بر انسان ديگر (متربي) به ويژه عمل يا تاثير فرد بالغ و مجرب بر كودك و نوجوان به منظور ايجاد صفات اخلاقي و عملي يا مهارت‌هاي حرفه‌اي. در ادامه اهداف تعليم و تربيت در جمهور‌ي اسلامي، بازگو شده كه همانا پرورش عبد صالح است و براي تحقق آن بايد، اين اهداف، مد نظر قرار گيرند: هدف‌هاي ايمان و اخلاقي، فرهنگي، خانوادگي، اجتماعي، سياسي، دفاعي و نظامي و اقتصادي. از جمله روش‌هاي مختلف تعليم و تربيت كه بيش‌تر جنبه‌ي كاربري دارند، روش تفكر منطقي بر اين فرضيه استوار شده كه فكر كردن، راه را براي آموزش بيش‌تر باز مي‌كند. از ديگر روش‌هاي ياد شده، عبارت است از: روش تفكر انتقادي كه مراحل اين نوع آموزش، عبارت‌اند از: پرورش استعدادهاي شاگردان بر تفكر انتزاعي، پرورش علاقه و انگيزش درست شاگردان، سازماندهي كلامي درسي به منظور تشويق تفكر انتقادي و ايجاد بحث در كلاس درس.