جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
موسیقی و رقص ایلی
موسیقی طوایف تركمن ریشه در موسیقی اقوام ترك زبان دارد كه در فرهنگ تركی روزگار بعد از اسلام با نام «اوزان» عجین شده است. اوزانها پایهگذار و آفریننده همه آثار بنیادی موسیقی تركزبانان هستند. به عبارت دیگر اوزانها سوگ، شادی و رزم و بزم انسانها را با واژگاهی ساده و آهنگهایی موزون و دلنشین بیان میداشتند. نامدارترین اوزان در فرهنگ تركی روزگار پس از اسلام، شخصیتی به نام «غورقودآتا» یا «ددهقورقود» است. امروز نسل بعدی اوزانها را در آذربایجان «عاشیق» و در بین طوایف تركمن، «یاغشی» یا «بخشی» مینامند.
بخش تركمن در همه جا با دو تار و آواز خود، در عروسی او جشن و سرور ایل، از تاریخ حماسه بار قوم خود با غرور و استواری سخن میگوید خود را شریك و غمها و شادیهای ایل میداند.
تعداد نغمههای موسیقی تركمن حدود 500 آهنگ است كه براساس چهار مقام اصلی «مخمس»، «تشنید»، «غئویقلار» و «نوایی» یا تیرههای خاص قابل اجرایند. این چهار سبك را میتوان به صورت «گرگانیولی» كه نسبت به سایر شیوهها سادهتر است و از شیوه گرگان یولی بیشتر است، «ماری یولی» و «خیوه یولی» نام برد.
متن آوازهای تركمنی نیز به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول شامل داستانهای منثور و منظوم از قبیل «زهره و طاهر»، «غریب و شاهصنم» «زینالعرب»، «صیاد و همراه»، «یوسف و احمد»، «كوراوغلی» و ... است كه متن این داستانها به زبان تركی و با داستانهای اجرا شده توسط عاشیقهای آذربایجانی یكسان است. دسته دوم شعرها، برگرفته از شاعران كلاسیك تركمن چون «فحتومقلی فراغی»، «قربان دردی ذیلی»، «آناقلیچ ماتابی»، «ملانفس»، «مسكن قلیچ» و ... است.
هرچند هنر رقص به اندازه موسیقی تركمن در میان طوایف تركمن رواج ندارد، ولی رقصهای موجود نیز كه عمدتاً در مراسم جشن و سرور اجرا میشود بیان موزون تاریخ قوقی و روحیه جنگاور و مبارزه تركمنهاست كه وقتی با پوشش بومی مردان ایل اجرا میشود، صحنههای به یادماندنی را میآفریند.
بخش تركمن در همه جا با دو تار و آواز خود، در عروسی او جشن و سرور ایل، از تاریخ حماسه بار قوم خود با غرور و استواری سخن میگوید خود را شریك و غمها و شادیهای ایل میداند.
تعداد نغمههای موسیقی تركمن حدود 500 آهنگ است كه براساس چهار مقام اصلی «مخمس»، «تشنید»، «غئویقلار» و «نوایی» یا تیرههای خاص قابل اجرایند. این چهار سبك را میتوان به صورت «گرگانیولی» كه نسبت به سایر شیوهها سادهتر است و از شیوه گرگان یولی بیشتر است، «ماری یولی» و «خیوه یولی» نام برد.
متن آوازهای تركمنی نیز به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول شامل داستانهای منثور و منظوم از قبیل «زهره و طاهر»، «غریب و شاهصنم» «زینالعرب»، «صیاد و همراه»، «یوسف و احمد»، «كوراوغلی» و ... است كه متن این داستانها به زبان تركی و با داستانهای اجرا شده توسط عاشیقهای آذربایجانی یكسان است. دسته دوم شعرها، برگرفته از شاعران كلاسیك تركمن چون «فحتومقلی فراغی»، «قربان دردی ذیلی»، «آناقلیچ ماتابی»، «ملانفس»، «مسكن قلیچ» و ... است.
هرچند هنر رقص به اندازه موسیقی تركمن در میان طوایف تركمن رواج ندارد، ولی رقصهای موجود نیز كه عمدتاً در مراسم جشن و سرور اجرا میشود بیان موزون تاریخ قوقی و روحیه جنگاور و مبارزه تركمنهاست كه وقتی با پوشش بومی مردان ایل اجرا میشود، صحنههای به یادماندنی را میآفریند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور دولت سیزدهم شورای نگهبان احمد وحیدی قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی مجلس دوازدهم
سیل مشهد هواشناسی پلیس تهران سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل آموزش و پرورش فضای مجازی
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی سینما همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل