پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
غیرماشینی - The Unmechanical
سال تولید : ۱۹۵۷
کشور تولیدکننده : هند
محصول : ل. ب. فیلمز
کارگردان : ریتویک گاتاک
فیلمنامهنویس : ریتویک گاتاک
فیلمبردار : دنین گوپتا
آهنگساز(موسیقی متن) : علی اکبرخان.
هنرپیشگان : کالی بانرجی، کاجال گوپتا، شریمان دیپاک، گیانش موکرجی، تولسی چاکرابورتی و آنیل چاترجی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۰ دقیقه.
"بیمال" (بانرجی) با تاکسی خود، که یک شورلت فرسوده قدیمی است، مثل یک موجود زنده رفتار میکند، به همین دلیل مردم او را دیوانه میپندارند. سرانجام تاکسی از کار میافتد و دیگر تعمیر شدنی نیست. در پایان، کودکی بوق تاکسی را در خیابان پیدا میکند و در آن میدمد...
٭ دومین فیلم مشهور گاتاک، داستانی استعماری درباره رویاروئی انسان و ماشین است و بهطور اخص تعارضی را که میان فرهنگی را که میان فرهنگ سنتی قبیلهای و صنعتی شدن دمافزون زندگی وجود دارد، بهتصویر میکشد. جلوههای سلطه کاپیتالیسم و مکانیزه شدن با نمایش بولدوزرها و شهر معدنی رانچی القا میشوند و احساسات انسانی فقط در خدمت ثروتاندوزی در میآیند، و در این میان، سرعت گسترش تکنولوژی و تغییرات سرسامآور است. گاتاک یک سال پس از ساخته شدن فیلم گفت: "تصور ماشین همراه تداعی کننده هیولائی نفرتانگیز است، که بهنظر ما همه آن چیزهای خوب و انسانی و روحانی را میبلعد و از بین میبرد. این پدیده که مثل بیگانهای وارد زندگی ما شده، افسردگی و رخوت را هم با خود میآورد و باعث بسیاری از مشکلات زندگی ما شده، افسردگی و رخوت را هم با خود میآورد و باعث بسیاری از مشکلات دیگر میشود. اما بهنظر میرسد که نتیجه نهائی همه این تأثیرات شیوع برخی گرایشات ایدئولوژیکی است که خطر آن تمام جنبههای زندگی را تهدید میکند."
کشور تولیدکننده : هند
محصول : ل. ب. فیلمز
کارگردان : ریتویک گاتاک
فیلمنامهنویس : ریتویک گاتاک
فیلمبردار : دنین گوپتا
آهنگساز(موسیقی متن) : علی اکبرخان.
هنرپیشگان : کالی بانرجی، کاجال گوپتا، شریمان دیپاک، گیانش موکرجی، تولسی چاکرابورتی و آنیل چاترجی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۰ دقیقه.
"بیمال" (بانرجی) با تاکسی خود، که یک شورلت فرسوده قدیمی است، مثل یک موجود زنده رفتار میکند، به همین دلیل مردم او را دیوانه میپندارند. سرانجام تاکسی از کار میافتد و دیگر تعمیر شدنی نیست. در پایان، کودکی بوق تاکسی را در خیابان پیدا میکند و در آن میدمد...
٭ دومین فیلم مشهور گاتاک، داستانی استعماری درباره رویاروئی انسان و ماشین است و بهطور اخص تعارضی را که میان فرهنگی را که میان فرهنگ سنتی قبیلهای و صنعتی شدن دمافزون زندگی وجود دارد، بهتصویر میکشد. جلوههای سلطه کاپیتالیسم و مکانیزه شدن با نمایش بولدوزرها و شهر معدنی رانچی القا میشوند و احساسات انسانی فقط در خدمت ثروتاندوزی در میآیند، و در این میان، سرعت گسترش تکنولوژی و تغییرات سرسامآور است. گاتاک یک سال پس از ساخته شدن فیلم گفت: "تصور ماشین همراه تداعی کننده هیولائی نفرتانگیز است، که بهنظر ما همه آن چیزهای خوب و انسانی و روحانی را میبلعد و از بین میبرد. این پدیده که مثل بیگانهای وارد زندگی ما شده، افسردگی و رخوت را هم با خود میآورد و باعث بسیاری از مشکلات زندگی ما شده، افسردگی و رخوت را هم با خود میآورد و باعث بسیاری از مشکلات دیگر میشود. اما بهنظر میرسد که نتیجه نهائی همه این تأثیرات شیوع برخی گرایشات ایدئولوژیکی است که خطر آن تمام جنبههای زندگی را تهدید میکند."
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست