دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا
جاودانگی هنرمند
جاودانگی هنرمند مانند ماندگاری پرتره ای است كه كشیده است. اگر شخصی كه پرتره اش را پرداخته اند، فایده ای از بی زمانی اش می برد، هنرمند نیز حظی از جاودانگی اش خواهد برد. بهره هنرمند از جاودانگی اسمش به اندازه خوشی یك دختر مدل نقاشی از كشیده شدنش توسط نقاش و یا یك راننده جاده ای از وام گرفته شدنش توسط قصه نویس، شاید باشد. از نویسنده و نقاش فقط یك نام می ماند. جاودانگی هنرمند یك توهم است. او نابود می شود و مثل همه می میرد و از او اسمی می ماند و عكسی. چه تفاوت می كند صاحب اثر كیست. یكی از میلیون ها اسم و زندگینامه و عكس موجود در جهان. او می تواند هركسی باشد. آثار به جا مانده از شاعران هنرمندان و نویسندگان متعلق به تمام جهان است. مانند موسیقی پرندگان، ابرهای آسمان. آثار آنها به نسبت خوب بودنشان بار ها خوانده می شوند كه ما خوب بودن را به معنی جاودانگی گرفته ایم.
می دانیم كه مردم به سریال ها و فیلم های سانتی مانتال۱ بیشتر گرایش دارند تا هنر تامل برانگیز ولی در عین حال معتقدیم تاریخ اشتباه نمی كند و سره می ماند.
ولی معلوم است كه مخاطب هنر ناب در اعصار بعدی هم همان قلیل مخاطبانی هستند كه در زمان تولد اثر مورد خطاب این شكل هنر بودند و جامعه تا هر تفكر فاخری را مضحك نكند به او روی خوش نشان نمی دهد. بر سردر مغازه خرازی، پیكاسو می نویسیم و حافظ را به یك شیرازی فال گیر تقلیل می دهیم امروز به همان نسبت ویتگنشتاین خوانده می شود كه هنوز مرحوم نشده بود منظور از نسبت، ترجمه به زبان های دیگر و فراگیری رسانه ها و جمعیت بیشتر امروز است و یا به نظر شما امروز مشهور ترین هنرمند ایرانی حافظ بیشتر از زمان حیاتش فهمیده می شود مولفان یكسونگر در زمانه خودشان مقبول ترند و مولفانی كه از آثارشان تعابیر متعدد می شود ماندگارتر. ولی مگر تولستوی كمتر از داستایفسكی خوانده می شود هنرمندان مرده حكما تا حالا صدكفن پوسانده اند ولی با تعابیر زیبا می گوییم نه نه هنرمند نمی میرد و هنرمند تا پایان تاریخ زنده است و الخ. ون گوگ، فریدا، كافكا، هدایت و سپهری در زمان حیات كوتاهشان از تنهایی با سایه و آفتاب هم صحبت بودند و تا قیامت نیز خواهند بود. در وقت خوانش اثر باید بارها به یاد بیاوریم كه خالق اثر مرده است و به جای مرثیه سرایی و قهرمان پروری به خود اثر بپردازیم. فیلم، كتاب و موسیقی را تنها و بی مالف، ببینیم و بخوانیم و بشنویم. آنچه زنده است اثر است كه زندگی آن نیز بر اثر تكرار خوانده شدن نیست، بلكه با سعی مخاطب است كه جان می گیرد. خواننده باید از اثر هنری متاثر شود. زنده شود یا لااقل مریض شود.
پی نوشت:
۱ اثر سانتی مانتال: اثری كه می خواهد به زور، احساسات مخاطب را برانگیزاند.
ابوالفضل شاهی
منبع : روزنامه شرق
مسعود پزشکیان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی حمید نوری قالیباف انتخابات ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف پزشکیان
تهران هواشناسی معدن شهرداری تهران جاده چالوس سیل وزارت بهداشت قتل سیلاب آموزش و پرورش چالوس
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو همراه اول قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم خودرو ایران خودرو همستر کامبت یارانه قیمت سکه بورس
فضای مجازی تلویزیون کربلا رسانه ملی سینمای ایران موسیقی دفاع مقدس سینما سریال
وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی ایکس دانش بنیان جهاد دانشگاهی فناوری
رژیم صهیونیستی غزه آمریکا روسیه فلسطین جنگ غزه اوکراین چین حج حزب الله لبنان جنگ اوکراین ترکیه
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان مس رفسنجان جام حذفی جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فدراسیون فوتبال بازی
اینترنت هوش مصنوعی اپل تلگرام ایلان ماسک ناسا سامسونگ اسنپ گوگل
کاهش وزن سنگ کلیه چاقی پیری بیماری قلبی میگرن