سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

دخترها چه نوع بازی های کامپیوتری را دوست دارند؟


دخترها چه نوع بازی های کامپیوتری را دوست دارند؟
خواسته‌ها و علائق زنان در بازی‌های کامپیوتری موضوعی کاملا فراموش‌شده است. این مساله بخصوص در بازی‌های کامپیوتری سه بعدی و ویدئویی کاملا محسوس است.
بیشتر این بازی‌ها ، حتی آنهایی که برای سنین کودکی طراحی شده‌اند به گونه‌ای هستند که انگار فقط پسرها وجود خارجی دارند. جالب است که بدانید به عنوان مثال بازی‌های ژانر Role-Playing با الهام از بازی‌های کودکان ساخته شده‌اند.
در ایران بازی <دزد و پلیس> در میان پسربچه‌ها و <خاله بازی> نزد دختربچه‌ها کاملا شناخته شده است. این جور بازی‌ها در همه‌جای دنیا وجود دارند. در این بازی‌ها هرکدام از بچه‌ها نقشی به خود می‌گیرند و پس از شبیه‌سازی اشیاء و مکان ها قدم به درون یک داستان کاملا تصادفی اما با موضوع و هدفی روشن می‌گذارند. بازی پسرها در این موارد بیشتر میل به جنگ و گریز دارد حال آنکه دخترها به شبیه‌سازی مناسبات اجتماعی علاقمندند. با این وجود ، فضای سورئالیستی و خشن بازی‌های کامپیوتری Role-Playing شباهت اندکی به فضای واقع‌گرایانه بازی کودکان دارد و اصلا از جو عاطفی و احساسات بازی دختربچه‌ها به دور است.
سایر بازی‌های کامپیوتری نیز بهتر از این نیستند. بازی‌ها Action ناگفته پیداست که با ذات دخترها در تضاد هستند. خشونت بیش از حد بعضی از این بازی‌ها حتی برای بعضی از پسران نیز غیرقابل است.
بازی‌های <ماجرایی> یا Adventure نیز چندان برای دخترها جذاب نیستند. حتی برای خیلی از پسرها نیز کسل‌کننده و تداعی‌کننده فضای درس و مدرسه است. البته گاهی اوقات اخباری می‌رسد مبنی بر اینکه فلان بازی کامپیوتری نزد دختران طرفداران زیادی پیداکرده است.
مثلا بازی دنیای خمیری Neverhood در سراسر دنیا علاقه‌مندان زیادی را جذب خود کرد و حتی در ایران نیز بعضی از دخترها از این بازی فکری اما بامزه خوششان آمده بود. یا به عنوان نمونه دیگر آمارها نشان می‌داد که دختران جوان از بازی Tomb Raider استقبال زیادی کردند.
همین Tomb Raider هیچ ویژگی خاصی ندارد الا اینکه قهرمان داستان یک دختر جوان است و باقی مسائل داستان تمی پسرانه دارد. اگر در بازی Tomb Raider به جای قهرمان داستان یک پسر بگذارید هیچ تغییر خاصی در بازی و داستان و لحظات آن رخ نمی‌دهد. کاری که قهرمان داستان در این بازی <اکشن- ماجرایی> انجام می‌دهد جز کاراته‌ بازی ، هفت‌تیرکشی و حل معماهای غامض چیز دیگری نیست. بازی‌های دیگر نیز همین گونه اند. مثلا در بازی Longest Journey که یکی از زیباترین بازی‌ها ژانر Adventure در زمان خودش بود نیز می‌توان به جای قهرمان داستان یک پسر گذاشت و بخش عمده‌ای از جزئیات داستان را بدون تغییر باقی گذاشت. تمام جذابیت این گروه از بازی‌ها برای دختران در وجود یک کاراکتر زن در داستان است.
پس دختران واقعا چه نوع بازی‌هایی را می‌پسندند؟ مسائل و موضوعات زیادی می‌توانند برای دخترها جذاب باشند. یکی از آنها <موفقیت در چالش‌های کلامی> است. باتوجه به علاقه زنان به پدیده‌هایی مانند <گفتگو> ، می توان حدس زدا چه فضاهایی در بازی‌های کامپیوتری برای آنها جذاب است.
تصور کنید که در صحنه‌ای از یک بازی گیر کرده‌اید. مثلا برای ادامه بازی نیاز به داشتن یک کلید دارید که این کلید در جیب یک پیرپسر خرفت یا یک دختر جوان مغرور و خودپسند است و شما برای بدست آوردن آن کلید ناگزیر هستید با طرف وارد یک گفتگو شوید و کلید را با ترفندهای کلامی از او بگیرید.
مهم نیست که شما به عنوان قهرمان داستان کاراکتر یک پسر را بازی می‌کنید یا یک زن. صرف‌نظر از جنسیت قهرمان داستان ، این ، نوع چالش‌های اجتماعی و دشواری‌های برخوردهای رودروست که برای زنان می تواند موضوعی جذاب باشد.
این موضوع به کلی متفاوت از علاقه‌های پسران جوان است. اگر به مثال قبل برگردیم ، در صحنه گرفتن کلید ، گفتگو کردن با طرف مقابل و دهان به دهان گذاشتن با او شاید برای بیشتر پسرها کسل کننده باشد. پسران در چنین صحنه‌هایی ترجیح می‌دهند با مشت به مغز او بکوبند یا با هفت‌تیر او را آبکش کنند تا کلید را خیلی راحت بدست آورند !
بازی‌های استراتژیک و دور از خشونت مانند The Sims و Sim City در اغلب نقاط دنیا خصوصا در کشورهای صنعتی و توسعه یافته علاقه‌مندان بیشماری نزد زنان و دختران دارد و باقی بازی‌هایی که زنان دوست دارند خارج از گروه بازی‌های ویدئویی متداول است و بیشتر شامل آنهایی است که تحت عنوان <سرگرمی> قرار می‌گیرند: بازی‌هایی از نوع پازل و جدول و کارت بازی و به طور کلی بازی‌های سرگرم‌کننده و ساده‌ای که فاقد کاراکتر‌های انسانی هستند.
آنچه که دختران در بازی‌های کامپیوتری ویدئویی می‌پسندند خشونت کمتر و حضور ملموس‌تر موقعیت‌ها و لحظه‌هایی است که بتوانند مهارت‌های اجتماعی خود را محک بزنند. در این میان ، اگر معماها و ماجراهایی هم وجود داشته باشد که رنگی از طنز و شوخی را با خود داشته باشند ، بازهم مورد پسند و استقبال آنان قرار خواهند گرفت. متاسفانه تعداد کمی از بازی‌های کامپیوتری چنین هستند. گویا صنعت بازی‌های کامپیوتری زنان را فراموش کرده است.
منبع : میکرو رایانه