پنجشنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 30 May, 2024
مجله ویستا

ایجاد انگیزه برای ورزش کردن


ایجاد انگیزه برای ورزش کردن
نکاتی که در این نوشتار عنوان می‌شود، به شما کمــک می‌کند با داشتن یک برنامه تمرینی خوب، فعال و شاداب بمانید.
همه آدم ها با انگیزه کافی برای ورزش بـه دنـیـا نمی آیند. اگر شما هم یکی از آن آدم ها هستید کـه هر کـاری را بـه دویدن روی تردمیل ترجیح می دهند، یا ترجـیح می دهند هـر جـایی باشند؛ ولی در باشگاه نباشند، نکات زیر می تواند کمی بـه شـما انـگیـزه بـدهد و ذهــن شما را در مورد ورزش تغییر دهد.
▪ تغییر ایجاد کنید
اگر از اینکه مجبور باشید هر روز همان کارهای تکراری را انجام بدهید، خسته شده اید، کمی در برنامه تان تغییر ایجاد کنید.
هیچ کس نگفته که مجبورید هر روز در همان مسیر همیشگی پیاده روی کنید. به کمی تنوع فعالیت نیاز دارید. با کار روی گروه های عضلانی مختلف، بدنتان هم شاداب تر خواهد بود.
▪ ورزش را به نوعی ارتباط اجتماعی تبدیل کنید
دوستانی پیدا کنید که علایقی شبیه به شما داشته باشند.
ورزش کردن با دوستان انگیزه بسیار زیادی به شما می دهد. این کار باعث می شود همدیگر را به ادامه راه تشویق کنید و تمایل کمتری به دست کشیدن از تمرینات داشته باشید.
▪ با فرزندانتان به ورزش بپردازید
اگر پیاده روی و دویدن ورزش مورد علاقه شماست، می توانید این کار را به همراه بچه تان انجان دهدید. اگر به این کار علاقه مند باشند، انگیزه بسیار زیادی در شما ایجاد خواهد شد.
▪ واقع بین باشید
اهدافی برای خود تعیین کنید که می دانید که از عهده آن برمی آیید.
فعالیت هایی را انتخاب کنید که می دانید می توانید به خوبی انجام دهید. اگر فکر می کنید که مداوم از تمریناتتان خسته می شوید، شاید موقع آن رسیده که کمی تغییر در برنامه تان ایجاد کنید.
▪ فعالیت هایی را پیدا کنید که تمرین نباشند
فعال بودن است که اهمیت دارد؛ حتی اگر یک تمرین ورزشی درست و حسابی هم نباشد.
می توانید به جای آسانسور، از پله ها استفاده کنید. در وقت ناهارتان به پیاده روی بروید. با این کار از فعال بودنتان احساس خوبی پیدا می کنید و کمی هم در برنامه همیشگی تان تنوع ایجاد می کنید.
▪ یادداشت کنید
داشتن یک دفتر یادداشت برای ثبت پیشرفت هایی که در زمینه ورزش می کنید، به شما کمک می کند ببینید که روند پیشرفتتان چگونه است و اهداف جدید برای خود تعیین کنید.
اگر فکر می کنید که سالیان سال است همان فعالیت های تکراری را انجام می دهید، یک تغییر عمده در برنامه تان پیاده کنید و روند پیشرفتتان را ثبت کنید
▪ پاداش
اگر ورزش در نظرتان شکنجه و عذاب است، چیزی به خودتان بدهید که به شما انگیزه بدهد بتوانید تمریناتتان را کامل انجام دهید.
اگر ۴ روز در هفته تمرین می کنید، اگر از عملکرد خود راضی بودید به خودتان جایزه بدهید. این جایزه می تواند یک روز باشگاه نرفتن، خریدن یک شلوار جین نو، و ... باشد. خودتان را خوشحال کنید چون لیاقتش را دارید.
▪ رشته های مختلف هم به حساب می آیند
اگر از اینکه مجبور باشید برای ورزش بیرون بروید، متنفرید، می توانید در تیم والیبال شرکت یا دانشگاه عضو شوید.
تنیس یاد بگیرید یا هر رشته دیگری که به نظرتان جالب می آید. با این کار هم از فعالیتتان لذت می برید و هم ورزش کرده اید.
▪ لباس های خوب بپوشید
اگر در لباس های ورزشی تان احساس خوبی پیدا می کنید، این احتمال وجود دارد که بخواهید با آنها پز بدهید.
پس یک لباس ورزشی خوب بخرید که وقتی تنتان می کنید از خودتان خوشتان بیاید.
▪ حواستان را به چیز دیگری منحرف کنید
اگر می خواهید از دوچرخه ثابت یا تردمیل استفاده کنید، می توانید جلوی تلویزیون این کار را بکنید.
با هدفون به موسیقی دلخواهتان گوش دهید. چیزی پیدا کنید که موقع ورزش روی آن تمرکز کنید، مطمئن باشید خیلی کمکتان می کند.
▪ اگر در اول کار موفق نشدید ...
شانس اینکه دوباره ورزش را از نو آغاز کنید نامحدود است.
اگر ورزش را ول کرده اید و هفته ها از انجام آن شانه خالی می کنید، دوباره تلاش کنید. وقتی تمرین روزانه تان را به پایان رساندید، مطمئناً از اینکه دوباره ورزش را شروع کرده اید، خوشحال و راضی خواهید بود.
منبع : خبرگزاری فارس