جمعه, ۲۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 14 March, 2025
مجله ویستا
اخلاق فناوری اطلاعات

از بین دیگر موضوعاتی كه امروز در ذیل اخلاق كاربردی از آنها بحث میشود میتوان به عناوین ذیل اشاره كرد:
اخلاق پزشكی، اخلاق زیست محیطی، اخلاق روزنامهنگاری، اخلاق تجارت و مانند آن. البته گاهی در اخلاق كاربردی از ارزشگذاری و نوع خاصی از افعال انسانی مانند سقط جنین و آسانمرگی نیز بحث میشود. اخلاق فنّاوری و اطلاعات یكی از جدیدترین مباحثی است كه در اخلاق كاربردی مطرح شده و به تازگی در طرح تكفا كار گروهی خاصی بدان اختصاص یافته است. به كمك دیگر اعضایی كه در صددند انجمن اخلاق در حوزه علمیه قم را تأسیس كنند بر آن شدیم كه طی مدت یك سال این بحث جدید را از نگاهی فلسفیـ اجتماعی و نیز از نگاهی دروندینی مطرح نماییم و فضای جدیدی را در باب مباحث نوظهور در حوزه اخلاق بگشاییم. از اینرو، این مقاله بر آن است كه توصیفی اجمالی از این عنوان به دست دهد تا خوانندگان با این مسئله آشنایی بیشتری پیدا كنند و زمینه بحثهای عمیق در آن فراهم آید. با توجه به استقبال وسیعی كه جامعه ما خاصه قشر جوان از اینترنت و ارتباطات شبكهای داشته است و تأثیرات عمیق و گستردهای كه فضای رایانهای بر وجوه مختلف جامعه ما دارد، بجا و لازم است تا مسائل اخلاقی درباره فنّاوری اطلاعات مورد كنكاش قرار گیرد و دیدگاه اسلامی ما در باب موضوعات جدیدی كه حول این محور پدید آمده است، روشن گردد.
● جایگاه اخلاق فنّاوری اطلاعات
اخلاق فنّاوری اطلاعات موضوعی میان رشتهای است كه بحث از آن نیازمند آشنایی و تخصص در دو حوزه اخلاق و فنّاوری اطلاعات است. این بحث به مسائلی میپردازد كه كاربرد و گسترش فنّاوری اطلاعات موجب آن گشته است. هدف از این بحث آن است تا به سؤالاتی پاسخ گوید كه مربوط به بنیانهای ارزشی افعال و مسئله افراد در حوزه فنّاوری اطلاعات است. علاوه بر اینكه میتوان از سیاستهای دولتی در قبال زیربناهای اخلاقی حوزه فنّاوری اطلاعات نیز بحث نمود.
از آنجا كه فنّاوری اطلاعات تحولات سیاسی ـ اجتماعی وسیع و شگرفی را پدید آورده است، مشكلات اخلاقی جدید و منحصر به فردی در این حوزه ایجاد شده كه نیازمند رسیدگی است. فنّاوری اطلاعات نه تنها در چگونگی افعال و اقدامات روزمره ما تأثیر میگذارد؛ بلكه تلقی ما از آنها را نیز تغییر داده است. برخی از مفاهیمی كه در حوزه فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی كاربردی خاص داشتهاند با پیشرفت فنّاوری اطلاعات دچار چالشهایی شدهاند كه از آن جمله میتوان به مفهوم مالكیت، مفهوم حریم خصوصی، مفهوم توزیع قدرت، آزادیهای اساسی و مسئولیت اخلاقی اشاره نمود.
در هر یك از این مفاهیم، سؤالهای جدیدی مطرح شده است، مانند اینكه متخصصان امور رایانه چه مسئولیتهای اخلاقی دارند؟ اگر یك نرمافزار رایانهای خطا كند، چه كسی را باید سرزنش نمود؟ آیا ایجاد اختلال در برنامهها كاری غیر اخلاقی است؟ آیا كپیبرداری از برنامهها ـ وقتی صاحبان آن اجازه نداده باشند ـ از نظر اخلاقی كاری خطا و ناصواب است؟ اینها بخشی از سؤالاتی است كه در حوزه اخلاق فردی و نهادی فنّاوری اطلاعات مطرح میشود. بخش دیگری از سؤالات مربوط به سیاستهای دولت است مانند این كه: آیا افراد آزاد باشند تا از راههایی چون شبكه اینترنت سخنان خویش را آزادانه مطرح كنند یا محدودیتهایی كه در نشر فیزیكی چون نشر كتاب و روزنامه در وجود دارد، در مورد شبكهها نیز باید اجرا گردد؟ این سؤال بیشتر از آن جهت مطرح میشود كه شاید ما در نشر كتاب و روزنامه كه داخل در محدوده قدرت دولتها صورت میگیرد، سختگیری یا تساهل كمتر یا بیشتری نسبت به اطلاع رستی از بیرون مرزها كه از طریق اینترنت صورت میگیرد، داشته باشیم. با توجه به امكان دسترسی افراد مختلف به اطلاعات موجود در رایانههایی كه به شبكه متصلاند، دولتها باید چه سیاستها و عملیاتی را در راستای حفظ حریم خصوصی افراد از قبیل بایگانی نامههای ارسالی و وارده اشخاص صورت دهند و مسئولیت مدنی ایشان در این زمینه چیست؟ مسائلی از این دست موجب شده است كه عنوان تحقیقی با نام «اخلاق فنّاوری اطلاعات» در اخلاق كاربردی جای خود را باز كند. اینك به توضیح بیشتری به برخی از زمینههای بحث در این عنوان تحقیقی میپردازیم.
۱) مطالعات فلسفی در حوزه اخلاق فنّاوری اطلاعات
یكی از فیلسوفان اخلاق كه در حوزه فنّاوری اطلاعات قلم زده است، میگوید: «مكانی را در نظر آورید كه عابران هیچ ردپایی از خود بر جای نمیگذارند. در آنجا میتوان چیزی را بارها و بارها دزدید؛ در حالی كه آن چیز هنوز در دست صاحب اصلیاش است، در آنجا تجارتی صورت میگیرد كه تاكنون نامی از آن نشنیدهاید. و در این تجارت آنچه مبادله میشود، اطلاعات تاریخی محرمانه یا خصوصی شماست. در آنجا بچهها با اینكه در خانه نیستند، ولی احساس میكنند نزد والدین خویشاند. در آنجا تمام امور فیزیكی عینیت خویش را از دست داده و تبدیل به اموری الكترونیكی و ذهنی شدهاند و خلاصه جایی كه همه كس به همان اندازه مجازی است كه سایهها در تمثیل غار افلاطون.»(۱)
افلاطون چنین نظر داشت كه ما انسانها همه درون غاری هستیم كه ما را از رؤیت خورشید حقیقت باز میدارد. در این غار سایههایی از امور حقیقی بر دیوار این غار افتاده و ما چون دستمان از حقیقت كوتاه و پشتمان به واقعیت است، این سایهها را با اموری حقیقی اشتباه میگیریم و حقیقت میپنداریم؛ به بیان دیگر، این سایهها امور محسوسی است كه از واقعیات كلی عقلی داریم. و مجازهای آن حقایقی است كه مثل افلاطونی نامیده میشود.
امروز اشخاص با هویتهای مجازی در فضای الكترونیكی ظاهر میشوند، با یكدیگر به گفتگو میپردازند و با هم قول و قرار میگذارند و گاهی غافل میشوند كه ممكن است با كسی سخن میگویند كه كاملاً هویتی جدای از آنچه بروز داده، دارد. این یك هویت مجازی است؛ هویتی كه البته كاربردهای خاص خود را در محیط الكترونیك دارد و میتواند كارآمدی خاص خود را نیز داشته باشد. این هویت مجازی میتواند در پی اهدافی شوم یا ناصواب باشد؛ بیچاره آن پسر نوجوانی كه گمان میكرد دوستی در آن سوی دنیا برگزیده است؛ اما ممكن است روزی روشن شود كه این دوست فردی در خیابان پایینی شهر خودش است! فرض مقابل این است كه این هویت مجازی میتواند در پی اهدافی ارزشمند پدید آید. بیاد بیاوریم وقتی حضرت امیر(ع) در صدد اعطای غذا به مستمندان به اطراف شهر كوفه میرفت، روی خود را از فقرا میپوشاند تا او را نشناسند و هویتشان مخفی بماند. این موضوع نشان میدهد كه اخفای هویت از نگاه اسلام گاهی امری ارزشمند به شمار میرود. امروز فضای مجازی (سایبر) این امكان را به طور بسیار قطعیتری در اختیار ما قرار داده و كسی نمیتواند مانند دیروز یكباره از هویتهای پنهان نقاب بر كشد.
برخی معتقدند كه بحث از اخلاق فنّاوری اطلاعات دارای عناصری منحصر به فرد است و همین امر ما را در مواجهه با فضای رایانهای یا محیطهای شبكهای ملزم میسازد تا توجهی اختصاصی به مسائل آن داشته باشیم. از نجایی كه گفتههای ارزشی پیشین با توصیههای گذشته برای این مباحث كافی نیست، ما در مواجهه با این معضلات دچار یك خلأ مفهومی هستیم و مفاهیم موجود در نظریات سنتی و نیز اصول حاكم بر آن برای حل مشكلات اخلاقی كه فنّاوری اطلاعات موجب آن شده، كافی به نظر نمیرسد؛ برای مثال آن چه مفهومی از مالكیت و شیئیت است كه میتوان بارها و بارها آن را دزدید و در عین حال همچنان در دست صاحبش باشد؟ این مفهوم از ملكیت، درك و فهم سنتی از ملك و مالكیت را دچار چالش میكند. اینجاست كه تأمل صرف در باب ارزشها مشكلگشا نیست؛ بلكه باید این خلأ مفهومی را نیز پر كرد و در تعریف آنها نكات جدیدی را گوشزد نمود. باید مفاهیم و اصول اخلاقی را طوری گسترش داد كه موقعیتهای نوظهور را پوشش دهد.(۲)
البته ممكن است قائل شویم كه بر خلاف رأی ایشان، مفاهیم تغییر نكردهاند؛ بلكه مصادیق هر مفهوم متعدد و متنوع شده است. یا اینكه قه قول سومی در اینجا ملتزم شدیم. اینك در صدد نقد آراء منقول نیستم و بیشتر در صدد آنیم كه اصل موضوع و مسئله تنقیح گردد و راه برای مباحثات بعدی در این زمینه باز بماند.۲) حریم خصوصی و فنّاوری اطلاعات
امروزه فنّاوری اطلاعات ذخیرهسازی اطلاعاتی را ممكن ساخته است كه در گذشته جز با انبارهایی بزرگ از پروندههای قطور ممكن نبوده است. اما این امر تنها خصوصیت عصر اطلاعات نیست. امروزه فنّاوری اطلاعات بازیابی اطلاعاتی را میسور ساخته كه در گذشته بعضاً ممكن نبوده و یا بسیار مشكل بوده است. به یاد دارم وقتی در سال اول طلبگی با كتاب شریف بحارالأنوار آشنا شدم و هر شب بخشی از آن را مطالعه میكردم، در صدد برآمدم كه تمامی آیاتی را كه در ضمن احادیث این كتاب آمده است فهرست كنم تا پس از یكبار فهرستبرداری و سپس منظم كردن فهرستها بتوان هنگام مراجعه به راحتی به آنها دسترسی داشته باشیم. وقتی بخشی از كار را به انجام رساندم، حجم وسیع كار و دشواری طبقهبندی اطلاعات و بازیابی فیشهای استخراجی مرا از ادامه كار بازداشت. امروزه همین كار با برنامه نرمافزاری جامعالأحادیث ـ نور ۵/۲ نه تنها در مجلدات بحار؛ بلكه در تكتك جلدهای آن و حتی یكایك منابع این كتاب كه بیش از ۱۰۰ عنوان كتاب است، فراهم آمده است. كاری كه فهرستسازی دستی آن سالها به طول میانجامید و خطاهای انسانی در آن بسیار محتمل بود، امروزه با دقت بسیار بیشتر و كمیتی قطعیتر به آسانی و با چند بار تقه زدن بر روی ماوس یا صفحه كلید امكانپذر شده است.
خیلی جالب است كه شما در منزل خود نشسته باشید و كالایی حجیم را از آن سوی دنیا خریداری كنید و پانزده روز بعد آن را در منزل تحویل بگیرید. اینها اموری است كه فنّاوری اطلاعات در اختیار بشر قرار داده است. اما همیشه اخبار دلنشین نیست؛ هر چه فنّاوری اطلاعات پیشرفت میكند، امكان فریبكاری و تقلبهای انسانی نیز ابعاد جدیدتری پیدا میكند و بهخصوص در بانكداری الكترونیكی هر از چند گاهی اخباری عجیب و غریب به گوش ما میرسد كه نشان از وجود افرادی متقلب در سراسر دنیا دارد كه در صدد سوء استفاده امكانات وسیعی هستند كه شبكه اینترنت در اختیار نهاده است.
اطلاعات موجود در شبكهها آنقدر گسترده شده كه امروز در صددند برنامههایی تدوین كنند تا از میان انبوه اطلاعات آنهایی را كه برای افراد مختلف مفید است، گزینش كنند. این دنیای نوینی است كه با یك مهبانگ جدید به وجود آمده است و در این انفجار اطلاعات بیش از آنچه در تصور بشر چهل سال قبل میگنجد، اطلاعات جمعآوری شده است. اما وقتی این اطلاعات راجع به اشخاص باشد سؤالاتی جدی و پیچیده در باب حریم خصوصی ایشان پیش میآید؛ اینكه چگونه و چه كسانی از این اقیانوس اطلاعات استفاده كنند؟
در زمینه تأثیرات فنّاوری اطلاعات بر حریم خصوصی مقالات و كتب زیادی به نگارش در آمده است. حریم خصوصی چیست و تا چه حد لازم است از سوی افراد دیگر حرمت نهاده شود؟ نهادها چه وظایفی در باب حفظ حریم خصوصی افراد دارند؟ آیا میتوانند اهداف نهادی خود را بر حفظ حریم خصوصی افراد مقدم دارند؟ آیا دولتها میتوانند حریم خصوصی افراد را نقض كنند؟ اگر این حكم استثنایی دارد -كه دارد- مالك آن چیست و چه كسی در باب مصادیق این احكام استثنایی و ملاكهای آن داوری میكند یا باید بكند؟ بسیاری از افرادی كه در این موضوع قلم زدهاند، اذعان دارند كه اگر افراد بخواهند در جامعهای خاص زندگی كنند، برخی اطلاعات خصوصی ایشان از قبیل سن و محل زندگی و محل تولد و مانند آن برای جریان مؤثر كارهای دولتی و نیز ارتباطات روزمره متقابل در آن جامعه لازم است. این یكی از موارد بدیهی عدم لزوم حفظ حریم خصوصی است؛ اما نوع اطلاعاتی كه برای این دو امر لازم است و نیز محدوده و گستره آنها بحثانگیز و مورد اختلاف است. فنّاوری اطلاعات موجب شده است كه سؤالات موجود در این زمینه جوابهایی فوری را طلب كند؛ زیرا قدرت فنّاوری در ذخیرهسازی اطلاعات و بازیابی آنها فوقالعاده است.
شاید بعضی وقتها در محاورات خصوصی چیزی را بگوییم كه امید داشته باشیم كه خوانندگان آن را به فراموشی بسپارند یا چیزی را بنویسیم كه بعدها از آن پشیمان گشته و امیدوار باشیم كه خوانندگان برگههای ما را در لابلای دیگر برگههای متعدد و متفرق بایگانی خویش گم كنند و دیگر به خواندن آنها مبادرت نورزند؛ ولی فنّاوری اطلاعات به همه این امكان را میدهد كه همه اطلاعات حال و گذشته را به گونهای سامانمند بایگانی و ذخیره كنند و هر وقت آن را لازم داشتند، فوراً آن را بیابند. از این جهت، اگر حریم خصوصی شما در زمان و مكانی خاص افشا گردد، امید نداشته باشید كه كاربران رایانهها آن را فراموش كنند؛ چرا كه فنّاوری اطلاعات این امكان را سلب كرده است. اینكه شما چه چیزهایی خریدهاید و از كجا آنها را تهیه كردهاید، پولش را از كجا آوردهاید و چقدر به چه كسی اهدا كردهاید و از چه كسی چه انتظاراتی دارید و با چه كسانی نامهپراكنی میكنید، همه و همه در دنیای رایانهای درون بلندگوهایی پخش میشود كه اوّلاً امكان شنیدن آن برای همگان وجود دارد و ثانیاً: هرگز آوای مكرر و باقی آنها خاموش نمیشود و همواره با هر عملیات الكترونیكی شما، بر حجم آنها اضافه میشود.
امروزه حریم خصوصی اشخاص در معرض خطراتی است كه قبل از فنّاوری اطلاعات هرگز وجود نداشت، همان طور كه قبل از پیدایش فنّاوری الكتریسته هیچ كس در معرض خطر برق گرفتگی نبود. حال باید مواظب بود كه توسعه فنّاوری، حریم خصوصی افراد را به آتش نكشد. اینكه چه كسانی در قبال این خطرات پیش آمده مسئولیت دارند؟ و یا با چه تدابیری باید این احساس عدم امنیت را كاهش داد، سؤالهایی است كه در این باره مطرح است.
در اروپا طی دهه ۱۹۶۰م بیشترین نگرانی در مورد نقش دولت در ایجاد و استفاده از پایگاه دادههای حاوی اطلاعات شهروندان بود. گرچه حفظ اطلاعات نزد دولتها امری جدیدی نبود، ولی اسناد رایانهای درصد امكان ردیابی افراد را فوقالعاده افزایش داده بود. پایگاه دادهها جایگزین پروندههای قطور شد و همه جا میشد یك رونوشت آنها را بدون نیاز به فضایی خاص تكثیر كرد. در نتیجه دولتها امكان بیشتری برای استفاده از آنها را پیدا كردند كه در گذشته برایشان به صرفه نبود یا بودجه آن را نداشتند. و اینگونه، اشتیاق روزافزونی در دولتها پدید آمد كه هر چه بیشتر اطلاعات زیادتری را از افراد ذخیره كنند تا هنگام نیاز آن اطلاعات را بازیابی كنند؛ از اثر انگشت گرفته تا نشانی منزل و فامیلیها و شغلها و روابط اجتماعی و فعالیتهای سیاسی همگی در دسترس قرار میگیرند.
یكی دیگر از مشكلات فنّاوری اطلاعات آن است كه مردمان برای اینكه حریم خصوصیشان را حفظ كنند ناچارند از بسیاری از كارهایی كه قبلاً انجام میدادند، دست بردارند. به نظر ناظران حقوق بشر این امر موجب محدودیت در آزادیهای مدنی و خودمختاری و استقلال رأی افراد میشود كه امری ناپسند است. البته احكام این موارد در فرهنگ اسلامی گاهی متفاوت با فرهنگ غرب است.
با وجود این، نباید از نظر دور بداریم كه پایگاههای دادههای الكترونیكی منافع بسیار مهمی را نیز در بردارد؛ كارآمدی بالاتر، توزیع مناسبتر و عادلانهتر امتیازات اجتماعی، و مراقبت و نظارت بیشتر و مؤثرتر در جلوگیری از جرمها از جمله مهمترین این منافع هستند. و دولتها برای نقض حریم خصوصی افراد نوعاً این منافع تأكید میكنند. اما در نهایت نتوانستهاند افكار عمومی را نسبت به این نقض حرمت راضی كنند و همین امر موجب شد تا در سال ۱۹۷۴م قانونی در ایالات متحده به تصویب رسید كه طی آن نهادهای دولتی از تشكیل پایگاه دادههای متمركز و جامع نسبت به اشخاصی كه حریم خصوصی ایشان را هدف قرار داده و در عین حال كاركردهای آنها روشن نیست و توجیه كافی ندارد، ممنوع شدند. برخی كشورها گامهای دیگری نیز برداشتهاند و مؤسساتی ایجاد كردهاند كه از حریم خصوصی افراد حمایت میكنند و با قدرت زیادی كه به آنها داده شده این امكان را دارند تا عملیات دولتها و بخشهای خصوصی را كه با این نوع اطلاعات سر و كار دارند، تنظیم و كنترل نمایند. اما به نظر بسیاری از منتقدان این نوع قوانین و نهادها نتوانسته است آن طور كه باید و شاید توقعات اشخاص را برآورده سازد.
در نتیجه پیشرفتهای فنی و كاربرد آسانتر و تنزل قیمتها، بخش خصوصی دارای نقشی فزاینده در ایجاد پایگاه دادهها در مورد اشخاص گردید و این اطلاعات دارای ارزش فوقالعاده شد. و این چنین، اطلاعات افراد در طول عمرشان در مؤسساتی خصوصی از قبیل شركتهایی كه اعتبار مالی اشخاص را تعیین میكند، بیمههای درمانی را سامان میدهد و بستههای پستی را ارسال میكند، انباشته شد. همین انباشتگی ارزش افزودهای پدید آورد كه بسیاری از شركتهای دیگر حاضرند برای داشتن آنها پولهای زیادی بپردازند؛ چون مثلاً میتوانند بدون هزینههای زیادی كه قبلا میپرداختند كالای خود را تبلیغ كنند و به نشانیهای پست الكترونیكی كه یك شركت جمع كرده، بفرستند. امروزه انباشتگی این نشانیها بسیار ارزشمند گردیده و رغبت در آن زیاد شده است و اگر سامانهای اخلاقی برای آنها لحاظ نگردد، ممكن است آسیبهایی جدی به امنیت روانی و آرامش درونی اشخاص وارد آید و جامعه را دچار چالشهایی نوین كند.
وجود منافع و مضرات مذكور در فنّاوری اطلاعات موجب شده كه به راحتی نتوان در مورد اینگونه امور تصمیمگیری نمود و ارزیابی مدونی را صورتبندی كرد. به نظر میرسد بحث از این امور یكی از بحثهای مهم در فرهنگهای مختلف جوامع بشری را تشكیل میدهد. و خاصه جامعه ما با ویژگیهایی كه دارد نیازمند بحثی اختصاصی است كه متناسب با وجوه گوناگون فرهنگ دینی در جامعه ایرانی ما باشد. نكته دیگر آنكه نباید غفلت كنیم كه احكام الگوهای غربی و نوعاً كارآمدی لازم را برای جامعه ما ندارد و در تدوین معیارهای ارزشی و بصیرتهای اخلاقی باید به خصوصیات فرهنگی جامعه خود توجه داشته باشیم.
بحث از اخلاق فنّاوری اطلاعات محدود به بحث از حریم خصوصی نیست و مباحث بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد كه در فرصتی دیگر به معرفی آنها پرداخته خواهد شد. امید است محققانی كه به این نوع بحثها علاقهمند هستند و اطلاعاتی دارند، به اعضای انجمن معارف كمك رسانند و ما را از نقطه نظرات و پیشنهادات خویش درباره محورهای این بحث نوظهور محروم نسازند.
نویسنده : حمید شهریاری
منبع : مرکز اسلامی آموزش از راه دور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست