جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
کاربرد نقطهها در برقراری ارتباط و ارائه اطلاعات
نقطهها، پایه و مبنای ارتباط دیداری هستند. یکی از متداولترین روشهای نمایش پیکربندی LEDها (دیودهای منتشرکننده نور)، ماتریکسهای نقطهای هستند. آنها ردیفی از نورهای حلقوی کوچکند که برای نمایش حروف، اعداد و آیکونها روشن میشوند. در آرایش ۷/۵ به ۳۵ تا LED جداگانه نیاز داریم تا به حرف موردنظر، حالت یا فرم بدهند. زبان گرافیکی ماتریکسهای نقطهای از مدارس قدیمی و کهن بهجای مانده است. جالب است که بدانید هنوز از این زبان ساختاری در زمینههائی همچون گرافیک، هنر و تولیدات و محصولات مربوطه دیگر استفاده میشود.
نخستین مرحله در حفظ توانائی بازتولید در مطبوعات این است که تصویر رنگی و اصلی را به نقطههای کوچکی تبدیل کنیم که از چهار رنگ CMYK ساخته شده باشند. در این حالت نقطهها ثبت نمیشوند و باید با دقت به آنها نگاه کنید تا بفهمید که آنها چه پیامی را در خود دارند و به چیزی اشاره میکنند.
سورات و سیگناک دو هنرمند فرانسوی بودند که هنر Pointillism (نقاشی نقطهنقطهای) را در اواخر قرن نوزدهم رواج دادند. در این تکنیک رنگهای اولیه قرمز، زرد و آبی بهصورت نقطههای کوچکی کشیده میشوند و در نهایت رنگهای سازنده نقاشی بهجای آنکه روی بوم با یکدیگر ترکیب شوند، در ذهن بیننده، ترکیب شده و شکل مورد نظر را بهوجود میآورند.
● نمونهای از نصب نوار Pixel
نشانههای مستقیم (واضح) با بهرهگیری از نقطههای LED پیچشی مدرن روی چراغ خواب، کاری از نیک فریزر از انگلستان.
با بهرهگیری از میلههای اکریلیک گردآوریکننده نور و انبوهی از چوبهای سخت و با کمک یک تکنیک ساده تولیدی، برشی عمومی از یک نمونه لامپ بهدست آمده است. (ایجاد شده است)
آیکونهائی با طراحی لارنس وایمن که اگر با ذرهبین به آنها نگاه کنید، برگهای را میبینید که با صفحه نیمهرنگ شده (سایه رنگیاش)، نقطههائی را با ترتیب خاصی نشان میدهد.
جیم شارپ انگلیسی نیز در سالهای ۱۹۷۰، روش Schafline را توسعه داد. در آن زمان حروف چاپ شده در روزنامهها کیفیت چندان مرغوبی نداشتند. در روش Dotenhancing، نمونهای از گستره کنتراستها با تنالیته بهتر و مرغوبتر ساخته میشود. در آن زمان جوهرهای چاپی روزنامهها صددرصد سیاهرنگ نبودند، بلکه تنها شصت درصد از آنها رنگدانه سیاه داشتند و شارپ متوجه شد که سایهرنگهای موجود در روزنامهها تنها مقدار محدودی از تنالیتهها را استفاده میکنند. او همه موارد را مورد آزمایش و بررسی قرار داد و در نهایت به این نکه پی برد که در حدود ده محدوده تنالیته مختلف وجود دارد. از این میان ۸۵ درصد سایهها و دهدرصد سایه روشنها را نقطهها تشکیل میدادند. در آن زمان بود که وی تصمیم گرفت از ”کنتراست آنی“ استفاده کند. روش کار چنین بود: او باید خطی غیرواقعی و تقریباً غیرقابل رؤیت میکشید تا تصویرهائی که سایهرنگ و کنتراست کمی دارند، ذهن بیننده را فریب دهند، بهگونهای که گوئی گستره کنتراستهائی با تنالیتههای مرغوب را میبینند.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست