شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
اخلاص
اخلاص یعنی عمل را مخصوص چیزی کردن، یعنی عمل را فقط برای یک چیز انجام دادن و در این جا به معنای انجام عمل فقط برای خدا میباشد. هر عملی دو جنبه دارد یکی ظاهر و دیگری باطنی.
ظاهر هر عمل همان حرکات و اقوالی است که محسوس است و آن را با یکی از حواس ظاهر و گاه با حس باطنی میتوان مشاهده کرد. نماز، انفاق و جهاد و امثال آنها همه پیکری ظاهری دارند که به حواس ظاهر قابل مشاهده است. رکوع و سجود، اعطاء مال و رزم و پیکار قابل مشاهدهاند. ذکری که در دل ذاکر ادا میشود نیز پیکری دارد که فقط بر خود گوینده ذکر مشهود است.
باطن عمل همان نیت عامل است. کسی که نماز میگذارد و رکوع و سجود و قنوت به جای میآورد، ظاهر عملش همین رفتارها و گفتارهاست و باطن عمل او نیت اوست. اخلاص ویژگی باطن عمل است. اگر کسی نیت خود را از هر آلودگی پیراسته کند، عمل او خالص میشود. برای روشن شدن مطلب توضیح مختصری درباره نیت لازم است.
انسان به تناسب نیازها و مطلوبهایی که دارد به سوی اعمالی برانگیخته میشود. انگیزه چیزی است که انسان را به سوی عمل تحریک میکند. انگیزههای انسان، همان چیزهایی هستند که او آنها را برای خود مفید یا لذت آور میداند. اگر کسی اموری را که به سودمندی و لذت آوری آنها معتقد است محبوب خود قرار دهد، همه اعمال او برای دستیابی به آن امور خواهد بود. چیزی که انسان را تحریک به عمل میکند همین مطلوبیت و محبوبیت است اگر کسی به این انگیزش پاسخ مثبت دهد و تحریک این عامل را پذیرا شود، عملی را نیت کرده است.
در اطراف ما محرکهای بسیاری وجود دارد ولی همه آنها موجب تحریک بالفعل ما نمیشوند؛ زیرا ما فقط به محرکهایی پاسخ مثبت میدهیم که با معرفت و محبت ما سازگار باشند پس نیت در واقع پاسخ آگاهانه یا ناخودآگاهانه به محرک است. پس از نیت، عمل آغاز میشود اگر کسی معتقد به خداوند یکتا باشد و نیز باور کند که مقصد حقیقی زندگی، قرب خداوند و کسب رضایت اوست باید عمل او به انگیزه تقرب باشد.
عمل خالصانه عملی است که فقط به نیت تقرب صورت میپذیرد. اگر در نیت کسی، مقاصد دیگری نیز اضافه شود، عمل او خالص و مخصوص خدا نیست در نیت او شریکی وارد شده است پس نقطه مقابل اخلاص، شرک است. آن چه در نیت شریک قصد قربت میشود، گاه انسانهای دیگر و مدح و ذم آنان است. چنین عملی را ریا میگویند؛ و گاه چیزهای دیگری است. مثلا اگر کسی روزه را به قصد سلامت جسم بگیرد، اخلاص ندارد. اگر کسی برای آشنایی با صاحبان فرهنگهای گوناگون به حج رود خالص نیست و...
بنابراین آن چه که ارزش واقعی عمل را در پیشگاه خداوند معلوم میکند، پیکره ظاهری عمل نیست باطن عمل یعنی نیت عامل است. از همین روست که در حدیث آمده است:
النیهٔ افضل من العمل الا و ان النیهٔ هی العمل؛ (۹۱)
نیت برتر از عمل است، آگاه باش! که عمل همانا نیت است.
● اهمیت اخلاص
اهمیت هر عمل متناسب با تأثیر آن در اهداف است. انسان موحد که هدف زندگی را قرب خداوند میداند، بالاترین اهمیت را برای اخلاص قائل است چرا که هیچ چیز جز عمل خالص انسان را به خداوند نزدیک نمیکند. در حدیث قدرسی آمده است:
انا اغنی الشرکاء عن الشرکهٔ؛
من بینیازترین شریک از شرکت هستم. (۹۲)
انسانها در اعمال خود برای خداوند شریک میگیرند؛ یعنی اعمالی را که در اصل برای خداست به نیت بهرههای دنیوی از لذت و شهرت و غیر آن انجام میدهند. خداوند میفرماید من از این شرکاء بینیاز هستم و فقط عملی را میپذیرم که خالص از برای من باشد. در حدیث قدسی دیگری آمده است که خداوند فرموده است:
الاخلاص سر من اسراری استودعه قلب من احببته من عبادی؛ (۹۳)
اخلاص رازی از رازهای من است که در قلب بندهای که دوستش دارم جای میدهم.
این عبارت گویای دشواری اخلاص است و همچنین راه رسیدن به اخلاص را نشان میدهد. در روایات آمده است: الابقاء علی العمل حتی یخلص، اشد من العمل (۹۴) هر عمل از لحظه آغاز تا پایان و حتی پس از پایان در خطر آلوده شدن به شرک و از میان رفتن اخلاص است. درستی و نیکویی عمل در گرو اخلاص است.
اخلاص چیزی است که انسان را از آزمون الهی سرافراز بیرون میآورد. در ذیل آیه مبارکه: الذی خلق الموت و الحیوهٔ لیبلوکم ایکم احسن عملا و هو العزیز الغفور (۹۵) روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است ایشان فرمودند: خداوند انسانها را به کثرت عمل امتحان نمیکند، بلکه آنها را میآزماید تا معلوم شود که کدامین شما درستترین عمل را انجام میدهد و سپس فرمودند: درستی عمل به خشیت خدا ونیت خوب و صادق است. (۹۶)
راه نجات از آتش جهنم و رسیدن به حضرت الهی، اخلاص است:
الا الذین تابوا و اصلحوا و اعتصموا باللَّه و أخلصوا دینهم له فاولئک مع المؤمنین و سوف یؤت اللَّه المؤمنین اجراً عظیماً؛ (۹۷)
مگر کسانی که توبه کردندو عمل خود را اصلاح نمودند و به خدا تمسک جستند و دین خود را برای خدا خالص گردانیدند که در نتیجه آنان با مؤمنان خواهند بود و به زودی خدا مؤمنان را پاداشی بزرگ خواهد بخشید.
● راه کسب اخلاص
همان طور که در حدیث قدسی آمده است خداوند اخلاص را در قلب بندگان محبوب خویش جای میدهد. برای مخلص شدن باید محبوب خدا شد و محبوب خدا شدن ریشه در محب خدا بودن دارد. کسی که محب پروردگار است، خود را به گونهای که خدا دوست دارد میسازد و عمل خود را عملی قرار میدهد که مورد رضایت محبوب حقیقی است. پرهیز از اعمالی که مورد رضایت خدا نیست در اولین گام خالصانه به سوی خدا پدید میآید. اجتناب از محرمات از یک سو نشانه و شرط اخلاص در عقیده است و از سوی دیگر موجب محبوب خدا شدن و رسیدن به مقام اخلاص در عمل است:
من قال لاالهالااللَّه مخلصا دخل الجنه و اخلاصه ان تحجزه لاالهالااللَّه عما حرم اللَّه عزوجل (۹۸)
کسی که لاالهالااللَّه را با اخلاص بگوید وارد بهشت میشود و اخلاص او به آن است که لاالهالااللَّه او را از آن چه خدای عزوجل حرام کرده است باز دارد.
پس راه رسیدن به اخلاص، از معرفت آغاز میشود. نخست باید عقیده را اصلاح و خالص نمود سپس از محرمات دوری کرد و محبوب خدا شد. محبوب خدا شدن نیز تنها با اطاعت محض از او امکانپذیر است. کسی میتواند در اطاعت محض خدا باشد که ملکات نفس خود رااصلاح کرده باشد؛ زیرا هر کس آلوده به رذایل نفسانی باشد خواه ناخواه اعمال او از آن رذایل نشأت میگیرد و نیت او به غیر خدا آلوده میشود.
کسی که جاه طلب و دوستدار مقام است، ناخود آگاه اعمال خود را به نیت رسیدن به محبوب خود انجام میدهد:
کیف یستطیع الاخلاص من یغلبه هواه (۹۹)
کسی که هوای نفسش بر او چیره است، چگونه به اخلاص توانا شود؟!
● آثار اخلاص
اخلاص در عقیده انسان را بهشتی میکند: من قال لااله الاالله مخلصا دخل الجنهٔ کسی که خالص باشد از فریب شیطان مصون است.
قال فبعزتک لا غوینهم اجمعین، الا عبادک منهم المخلصین؛ (۱۰۰)
شیطان گفت: پس به عزت تو سوگند که همگی را جداً از راه به در میبرم مگر آن بندگان خالص تو را.
هر چه درجه اخلاص انسان در عمل بالا رود آرزوهای آخرتی او بیشتر برآورده میشود:
کلما اخلصت عملا بلغت من الاخرهٔ املاً؛ (۱۰۱)
هر گاه عملی را خالص کنی به آرزویی در روز بازپسین میرسی.
اخلاص حتی موجب برآمدن حاجت دنیایی انسان نیز میشود. امام صادق(ع) میفرمایند:
حق اللَّه الا کبر علیک فان تعبده لا تشرک به شیئاً، فاذا فعلت ذلک باخلاص، جعل لک علی نفسه ان یکفیک امر الدنیا و الاخرهٔ؛ (۱۰۲)
بزرگترین حق خدا بر تو آن است که او را عبادت کنی و به او شرک نورزی و چون این کار را با اخلاص انجام دهی خداوند بر خود کفایت دنیا و آخرت تو را واجب کرده است.
اخلاص موجب قرب خداوند و لقاء اوست کسی که امید لقاء پروردگار خود را دارد باید اخلاص پیشه کند:
فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعبادهٔ ربه احداً (۱۰۳)
پس هر کس به لقای پرورگار خود امید دارد باید به کار شایسته بپردازد و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نسازد.
اخلاص علم را به قلب انسان هدیه میکند و چشم انسان را به نور حقیقت میگشاید: عند تحقق الاخلاص تستنیر الضمائر (۱۰۴)
در روایت دیگری از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است که فرمودند:
ما من عبد یخلص العمل اللَّه تعالی اربعین یوماً الا ظهرت ینابیع الحکمهٔ من قلبه علی لسانه؛ (۱۰۵)
کسی که چهل روز عمل خود را برای خدا خالص سازد چشمههای حکمت او قلب او بر زبانش آشکار میشود.
شاید بتوان از این روایت استفاده کرد که ثمره اخلاص علاوه بر تابیدن نور علم وحکمت بر قلب انسان، توفیق به بیان حقایق الهی و در حقیقت توفیق به جانشینی پیامبر اکرم(ص) در بیان و تعلیم حکمت به انسانهاست.
● سؤالات
۱) اخلاص یعنی چه و در باب عبادات چه معنایی میدهد؟
۲) چرا نیت با فضیلتتر از خود عمل است در اعمال خوب؟
۳) چرا انسان مؤمن بالاترین اهمیت را برای اخلاص قائل است؟
۴) این حدیث قدسی را توضیح دهید:
انا اغنی الشرکاء عن الشرکهٔ؛ من بی نیازترین شریکان از شرکت هستم.
۵) چرا باقی ماندن بر اخلاص در عمل از خود عمل سختتر است؟
۶) راه رسیدن به اخلاص را بیان کنید؟
۷) نمونههایی از اثار اخلاص را با آیات و روایات ذکر نمایید؟
۸) چرا اخلاص موجب قرب به خداوند میگردد؟
۹) چرا شیطان نمیتواند عباد مخلص خدا را گمراه سازد؟
۱۰) چرا اخلاص موجب برآمدن حاجات دنیوی و اخروی انسان میگردد؟
پینوشتها
۹۱ - شرح چهل حدیث، ص ۳۲۱.
۹۲ - محجهٔ البیضاء، ج ۸، ص ۱۳۰.
۹۳ - محجهٔ البیضاء، ج ۸، ص ۱۲۵.
۹۴ - شرح چهل حدیث، ص ۳۲۲.
۹۵ - ملک، ۲.
۹۶ - شرح چهل حدیث، ۳۲۲.
۹۷ - نساء، ۱۴۶.
۹۸ - مراحل اخلاق در قرآن، به نقل از توحید صدوق، ص ۲۷.
۹۹ - میزان الحکمه، ج ۳، ص ۶۵.
۱۰۰ - ص، ۸۳.
۱۰۱ - غررالحکم، ج ۲، ص ۵۷۰.
۱۰۲ - محجهٔ البیضاء، ج ۳، ص ۴۴۸.
۱۰۳ - کهف، ۱۱۰.
۰۴ - غررالحکم.
۱۰۵ - محجهٔ البیضاء، ج ۸، ص ۱۲۶.
محمود فتحعلی خانی
۹۱ - شرح چهل حدیث، ص ۳۲۱.
۹۲ - محجهٔ البیضاء، ج ۸، ص ۱۳۰.
۹۳ - محجهٔ البیضاء، ج ۸، ص ۱۲۵.
۹۴ - شرح چهل حدیث، ص ۳۲۲.
۹۵ - ملک، ۲.
۹۶ - شرح چهل حدیث، ۳۲۲.
۹۷ - نساء، ۱۴۶.
۹۸ - مراحل اخلاق در قرآن، به نقل از توحید صدوق، ص ۲۷.
۹۹ - میزان الحکمه، ج ۳، ص ۶۵.
۱۰۰ - ص، ۸۳.
۱۰۱ - غررالحکم، ج ۲، ص ۵۷۰.
۱۰۲ - محجهٔ البیضاء، ج ۳، ص ۴۴۸.
۱۰۳ - کهف، ۱۱۰.
۰۴ - غررالحکم.
۱۰۵ - محجهٔ البیضاء، ج ۸، ص ۱۲۶.
محمود فتحعلی خانی
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست