جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش ‎آموزان دبستانی شهرستان قروه در سال ۸۱-۸۰ و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آنها


مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش ‎آموزان دبستانی شهرستان قروه در سال ۸۱-۸۰ و بررسی اعتبار و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری آنها
● مقدمه:
برای دست یافتن به اهداف بهداشت روان در جامعه، مطالعه اختلالات رفتاری کودکان جامعه ضروری است اهداف اصلی از این پژوهش بررسی روایی و پایایی فرم راتر معلم در سنجش اختلالات رفتاری و مطالعه اپیدمیولوژیک اختلالات رفتاری دانش‏آموزان دبستانی شهرستان قروه می‎باشد.
● مواد و روشها:
مطالعـه از نـوع تـوصیـفی ـ تحلیـلی بـوده و جـهت نمـونه‎گیـری از روش Multi stage stratified cluster random sampling استفاده شده است.
● نتایج:
یک مرحله از بررسی به تعیین اعتبار و پایایی فرم راتر معلم اختصاص دارد که در این مرحله در نقطه برش تعیین شده ۱۶، آزمون از حساسیت و ویژگی خوبی برخوردار نبوده و همچنین همبستگی ضعیفی بین نتایج فرم راتر و نتایج مصاحبه بالینی وجود داشته است. شیوع اختلالات رفتاری در دانش‎آموزان دبستانی با استفاده از مصاحبه بالینی ۲۰.۴% برآورد شد. اختلال رفتار مقابله‏ای و بیش فعالی بترتیب با شیوع ۱۰.۲% و ۸.۴% از بیشترین میزان و اختلال سلوک و صرع با شیوع ۰.۶% از کمترین شیوع برخوردار می‏باشند.
● نتیجه‏گیری:
با توجه به نتایج مربوط به آزمون راتر معلم این فرم از روایی مناسب جهت سنجش اختلالات رفتاری دانش‏آموزان حداقل در مناطقی مشابه وضعیت منطقه ما برخوردار نمی‏باشد. بعبارت دیگر بنظر می‏رسد که نظرسنجی از معلمین نمی‏تواند روش قابل اعتمادی برای سنجش اختلالات رفتاری کودکان باشد. شیوع اختلالات رفتاری دانش‏آموزان دبستانی در این منطقه با نتایج سایر تحقیقات داخلی نسبتاً همخوانی دارد. همچنین این رقم به شیوع اختلالات رفتاری اطفال در کشورهای خارجی که از نظر وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی قرابت بیشتری با کشور ما دارند (چین و پورتریکو) نزدیکتر از کشورهایی مانند آمریکا و کانادا است.
مرضیه مقدم
محمدتقی یاسمی
مهدی بینا
فریدون عبدالملکی
سیدعباس باقری یزدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی