سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
جام جهانی صنعت تبلیغات را تکان می دهد
![جام جهانی صنعت تبلیغات را تکان می دهد](/mag/i/2/5x4mc.jpg)
صاحبنظران معتقدند رقابتهای فوتبال باعث میشود پیام آگهیدهندگان به غیرقابل دسترسترین گروههای جامعهشناختی منتقل شود اما بنگاهها باید آگهیهای استثنایی بسازند تا برای خود مشتری جلب كنند.
جاناتان برنارد رئیس انتشارات موسسه تحقیقات تبلیغات زنیت اپتی مدیا در اینباره گفت: وضعیت بهم ریختهای است و آگهیدهندگان باید خیلی مراقب باشند. آنها باید تبلیغات خود را با توجه كامل به این نكته عرضه كنند كه دیگران هم مانند آنها میخواهند به همان مخاطبان دست یابند. آنها باید میان مردم بروند و نظر مصرفكنندگان كالا را به خود جلب كنند.
جام جهانی مرغ تخم طلای صنعت تبلیغات است البته پس از بازیهای المپیك كه گردش مالی بیشتری در تبلیغات دارد. المپیك از نظر تبلیغات مهمتر است مخاطبان آمریكایی این بازیها را برخلاف جام جهانی، از نزدیك دنبال میكنند و امریكا بزرگترین بازار تبلیغات جهان است.
امسال كه جام جهانی در آلمان و بازیها در پربینندهترین ساعت برگزار میشوند همه چیز در معرض خطر است.
زنیت اپتی مدیا برآورد كرده است كه بیش از یك میلیارد دلار در جریان جام جهانی صرف تبلیغات خواهد شد. به نظر اوان جاروی مدیر خرید رسانهای آژانس مدیا كام در اسكاتلند اگر انگلستان به بازی نهایی یا نیمه نهایی برسد باید زمان آگهی را به دو برابر یا حداقل ۱۵۰ درصد بیشتر از قیمت عادی بخرد.
علت ساده است. جام جهانی آگهیدهندگان را به مخاطبانی عرضه میكند كه سایر اوقات تقریبا دست یافتنی نیستند: مردان جوان تقریبا مرفه. اینها جام مقدس آگهیدهندگان هستند؛ آنها نكتهسنج و دست به جیب هستند و به طرز كلافهكنندهای ندرتا تلویزیون نگاه میكنند.
جاروی در این باره گفت: این افراد زیاد تلویزیون نگاه نمیكنند آنها معمولا مصرفكنندگان سطح بالای جامعه هستند؛ مردمی كه پول بیشتر و زمان كمتری دارند. سن آنها بین ۱۶ تا ۳۴ سال است. تنها وقتی میتوانید آنها را پای تلویزیون ببینید كه یكی از رویدادهای بزرگ رخ داده است و جام جهانی برای آنها بزرگترین رویداد است.
گرفتن زمان از تلویزیونها سختترین میدان جنگ است، اما به خاطر این كه زمانی كه ایستگاههای تلویزیونی میتوانند به تبلیغات اختصاص دهند كاملا محدود و برنامهریزی شده است. تقاضای اضافی را نمیتوان با افزایش زمان جبران كرد بنابراین قیمتها افزایش چشمگیری دارند. جاروی در این باره گفت: تلویزیون اجازه دارد در هر ساعت فقط ۷ دقیقه و نیم آگهی نشان بدهد. پس قیمت آن بسیار گران میشود.
با این حال هر مسابقهای هم ارزش پرداخت این همه پول را ندارد. نیك والفورد، مدیر برنامهریزی مایندشیر پرفورمنس، شاخه ورزش و سرگرمی موسسه تبلیغاتی مایندشیر، دراین باره توضیح داد: اگر شغلی در رابطه با فوتبال داشته باشید مطمئنا جام جهانی بزرگترین رویداد در این حوزه است اما بسیاری از مردم فقط آن را نگاه میكنند و هیچ دلیل روشن یا وابستگی خاصی به فوتبال ندارند بنابراین تبلیغات در فوتبال و سرمایهگذاری در آن به اندازه كافی ارزشمند نیست.با زمان محدودی كه برای تبلیغات جام جهانی در دست است، صاحبان برندهای بزرگ مصرفی یاد میگیرند چگونه مخاطبان را با شیوههای خلاقانه به خود جلب كنند. در سالهای دهه ۱۹۹۰ میلادی شاهد تبلیغات كالاهای مختلف توسط ستارههای فوتبال به شیوههای عجیب و غریب بودیم اما هنوز جنگ بر سر محتوای تبلیغات نیست، بلكه فقط درباره محل عرضه آنهاست.
فوتبال تنها بازاری است كه در آن آدیداس از نایك پیشی گرفته است بنابراین آدیداس، اسپانسر رسمی جام جهانی، ۲۰۰ میلیون دلار برای تبلیغات در آن هزینه میكند تا این برتری را حفظ كند. این شركت آلمانی تمام زمان تبلیغات تلویزیون امریكا را خریده است كه به این معناست كه نایك نمیتواند در هیچ یك از ۶۴ مسابقه تورنمنت تبلیغاتی داشته باشد.
مسترفودز از این هم پیشتر رفته است. او نام مشهور شكلاتهای مارس خود را در آستانه مسابقات به »ایمان« تغییر داده تا در طول تورنمنت از تیم انگلستان طرفداری كند. آندرهآ تایلورمدیر مناسبات تجاری مستر فودز در این باره توضیح داد: این مسابقات و حمایت چشمگیر رسانهای از آن مارس را كاملا به نمایش میگذارد و باعث میشود در این زمان بسیار خوب در مقیاس وسیع به چشم بیاید.
ممكن است این شركت از طرف مردم انگلستان با واكنش منفی رو به رو شود چرا كه بعضیها تیم ملی این كشور را برای حضور در جام جهانی مورد تایید نمیدانند. البته یكی از مقامات این شركت چنین ادعایی را درست نمیداند. او عقیده دارد همانطور كه مارس مردم انگلستان را تشویق و تهییج میكند كه از تلاشهای تیمشان در بزرگترین تورنمنت ورزشی سال حمایت كنند این اقدام از میراث فوتبال اسكاتلند، ولز و ایرلند شمالی هم حمایت میكند.
برنارد هم از زنیت اپتی مدیا در این باره افزود: جام جهانی بهترین فرصتی است كه هر شركتی میتواند نام محصول خود را در ذهن مصرفكنندگان به خصوص نسل جوان حك كند.
برنارد ادامه داد: گردش مالی اضافه شده كافیست تا به طرز چشمگیری بر آمار سالانه تاثیر بگذارد. صنعت تبلیغات انگلستان برای افزایش ۶ درصدی در دارایی برنامهریزی كرده كه بیش از متوسط افزایش ۵ درصدی است و آن یك درصد اضافه قرار است از جام جهانی تامین شود.به گفته برنارد این دارایی اضافه سرمایه جدید است و از جمعآوری منابع سال گذشته تامین نمیشود. جاروی از مدیا كام هم با این عقیده موافق است. جاروی در این باره گفت: شركتهای تبلیغاتی برای این سرمایه جدید از قبل برنامهریزی میكنند.
صنعت تبلیغات با رسیدن به گردش یك میلیارد دلار خود را به خطر انداخته است اما باید در نظر داشت كه مبارزات این صنعت در ماه ژوئن به بازار فوتبال محدود نمیشود.
نوشین دیانتی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست