جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
گاندی: هند باید راه زیستن بیاموزد

اصل عدم خشونت گاندی
آهسیما (عدم خشونت) اصل مهم تفکر گاندی به شمار می آید. او با اندیشمندانی مانند تولستوی مکاتبه داشت و با آنها در مورد اندیشه های خود صحبت می کرد. آهسیما در مفهوم واقعی خود به معنای سرباز زدن از خشونت و صدمه نزدن به مخلوقات از انسان تا گیاه است. در دکترین گاندی این مفهوم به خودداری از خشونت براساس عشق است. به نظر او عشق است که می تواند مترادف عدم تنفر و کینه توزی مطلق باشد. به عبارت دیگر، عشقی که نا محدود و فراگیر باشد. چنین مفهومی حیطه عدم خشونت را تا حد قابل توجهی می گستراند. گاندی خود درباره این دکترین می گوید: «می خواستم به شیوه خود به مسایل روزمره و اصول ابدی خودمان بپردازم. هیچ چیز نوینی ندارم که به دنیا بیاموزم. حقیقت جویی و عدم خشونت بی سن و سال است. فقط سعی کردم این دو فضیلت را تا حد ممکن و هر چه گسترده تر به تجربه درآورم.»
نگرش اقتصادی و اجتماعی گاندی
گاندی به مبارزات خود جنبه های اقتصادی و اجتماعی نیز داد. در جنبه های اقتصادی او مدرن سازی را نفی نمی کرد اما به مدرن سازی ای اعتقاد داشت که از درون خود جامعه برخاسته بود. او گفته بود: «من نمی خواهم به دور خانه ام دیواری بکشم و پنجره هایم را بپوشانم. من دوست دارم تمامی فرهنگ های جهان با آزادی کامل به خانه ام بوزند. اما نمی گذارم زیر پایم را سست کنند. من نمی خواهم در خانه های دیگران مثل یک برده و گدا زندگی کنم.» گاندی اعتقاد داشت به جای تولید انبوه صنعتی باید به تولید توده ها توجه کرد. او در اقتصاد به مرکزیت زدایی می اندیشید و می گفت: «هر جامعه ای بایدخود احتیاجات خود را رفع کند. اقدام گاندی در تحریم کالاهای انگلیسی بازار بزرگی را از انگلستان گرفت. او دستور داد تا صد هزار چرخ ریسندگی تهیه شود. حتی خود او لباسی را بر تن کرد که به دست خودش بافته شده بود و از شیر بزی خورد که خود پرورش داده بود.» در حیطه اجتماعی نیز گاندی پیشگام روش جدیدی برای اتحاد جامعه هزار پاره هند بود. او برنامه ای سازنده برای ساختن یک ملت واحد داشت. او همگام با احترام به سنت های گروه های هندی بر رفع اختلافات آنها کوشید. هرچند که تلاش او با جنبش های تجزیه طلبانه ای که منجر به سه پاره شدن شبه قاره شد، در ظاهر بسیار موفق نبود، اما توانست بر مشکلات آنها فایق آید. او عدم همکاری با غرب را به دلیل ضدیت با غربیها نمی دانست، بلکه معتقد بود: «اصل عدم همکاری نه علیه مشرق زمین، بلکه علیه تمدن مادی و علیه نتایج آن یعنی استثمار ضعفا وضع شده است. بنابراین جز با اشتباهات غربی ها سر جنگ نداریم. هند قبل از آنکه مردن را به بشریت بیاموزد باید راه زیستن را فرا گیرد.» هند در آگوست ۱۹۴۷ با تلاش های مهاتما گاندی و همراهی کسانی چون جواهر لعل نهرو بعد از چندین قرن استعمار، سرانجام به استقلال رسید. او پس از اعلام استقلال هند حاضر به قبول هیچ مقامی در حكومت هند نشد و رهبری کنگره را نیز به نهرو داد. اما همچنان به تلاش برای استقلال، آزادی و وحدت ملی در هند ادامه داد. ناجی صلح هند و جهان سرانجام در ۲۹ ژانویه ۱۹۴۸ به دست یک تروریست سیک که با روش های او در عدم خشونت و مدارا و تسلیم برای تقسیم شبه قاره هند مخالف بود کشته شد. اما گاندی و اندیشه های مبتنی بر عشق و دوستی او از جهان پاک نشد، و در نظر میلیون ها هندی و صلح جویان جهان زنده ماند. مارتین لوتر کینگ درباره او می گوید: «اگر بشریت خواهان پیشرفت است، گاندی شخصیت لازمی است. گاندی بر اساس انسانیتی رو به صلح و وفاق جهانی زندگی کرد، اندیشید و رفتار کرد. فقط برای ضربه زدن به خودمان می توانیم گاندی را نادیده بگیریم.»
منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست