پنجشنبه, ۴ مرداد, ۱۴۰۳ / 25 July, 2024
مجله ویستا

دومین نمایشگاه صنایع دریایی در کیش


دومین نمایشگاه صنایع دریایی در کیش
دومین نمایشگاه بین‏المللی صنایع دریایی، با حضور ۸۵ شركت داخلی، ۳۷ شركت و نمایندگی خارجی برگزار شد. دومین نمایشگاه بین‏المللی صنایع دریایی، با حضور ۸۵ شركت داخلی، ۳۷ شركت و نمایندگی خارجی از كشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش، انگلیس، امارات متحده عربی، برزیل، دانمارك، چین، ژاپن، فرانسه، سوئد، هلند، یونان و نروژ هفته گذشته در منطقه آزاد كیش و با همكاری سازمان منطقه آزاد كیش و انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارایه آخرین دستاوردهای كشور در زمینه صنایع دریایی عنوان شده است.در این نمایشگاه، شركت‏های سازنده تجهیزات و صنایع دریایی، شناورها و قایق‏های تجسسی و نجات، موتورهای دیزلی، صنایع الكترونیكی و مخابراتی، تجهیزات ناوبری، چراغ‏های دریایی، سازه‏های دریایی، مهندسی و مشاوره و خدمات دریایی، خطوط كشتیرانی و حمل و نقل دریایی استاندارد و بازرسی دریایی دانشگاه‏ها و مراكز آموزش عالی، مراكز تحقیقاتی و ناشران مجلات تخصصی حضور دارند. فضای نمایشگاهی و تعداد شركت‏كنندگان این نمایشگاه نسبت به نخستین دوره برگزاری آن به ترتیب ۳۰ و ۱۰ درصد افزایش یافته است.توسعه صنعت دریایی كشور توسعه اقتصادی را به دنبال دارد. ندیمی بوشهری قائم مقام منطقه آزاد كیش با بیان این مطلب افزود: رشد فزاینده گرایش به حمل و نقل دریایی و تجارت بین‏المللی از طریق دریا و وجود مرزهای طولانی دریایی ایران، بنادر متعدد و وجود تاسیسات عظیم نفتی در خلیج فارس می‏تواند در توسعه صنعت دریایی كشور و به تبع آن توسعه اقتصادی، بسیار موثر واقع شود. وی با بیان اینكه تمامی فعالیتها درعرصه ساخت، تعمیر، بهره‏برداری و نگهداری از سازه‏های ثابت و متحرك دریایی در قالب مجموعه صنایع دریایی قرار دارد، صنایع دریایی را موتور محركه توسعه صنعتی نامید و اظهار داشت: توجه به این صنعت می‏تواند دستاوردهای قابل توجهی برای كشور دربرداشته باشد. وی گفت: با توجه به این مساله كه بخش قابل توجهی از انرژی فسیلی جهان در خلیج فارس توسط كشتی‏ها ترانزیت می‏شود، یك بازار پررونق در تعمیرات و نگهداری از كشتی‏های عبوری را برای ایران به ارمغان می‏آورد. بوشهری حضور مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی فعال در زمینه صنایع دریایی را در دومین نمایشگاه بین‏المللی صنایع دریایی ایران از نقاط مثبت عمده این نمایشگاه عنوان و اضافه كرد: امیدواریم این نمایشگاه به پایگاه مهم بازاریابی برای محصولات داخلی، سرمایه‏گذاری‏های مشترك و تبادل آخرین اخبار و اطلاعات درباره فناوری‏های نوین در زمینه صنایع دریایی تبدیل شود.
مدیرعامل شركت ایزوایكو:
خواستار اجرای قانون حداكثر در صنعت كشتی‏سازی هستیم مدیرعامل شركت مجتمع كشتی‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) با بیان اینكه صنعت كشتی‏سازی صنعت سودآوری نیست، گفت: تمامی دولتها به دلیل استراتژیك بودن صنعت كشتی‏سازی از آن حمایت می‏كنند. حشمت‏الله نجمی در گفت و گو با خبرگزاری سینا در حاشیه این نمایشگاه افزود: متاسفانه دولت و مجلس به حساسیت این صنعت پی نبرده‏اند كه تمامی صنایع در ابتدای فعالیت خود نیاز به حمایت دارند. وی با اشاره به اجرای قانون حداكثر توان فنی مهندسی در مجموعه‏های وزارت نیرو، پتروشیمی و وزارت نفت خواستار اجرای آن در صنعت كشتی‏سازی شد و تصریح كرد: طبق این قانون خریدارانی مانند وزارتخانه‏ها كه مجموعه كامل نیروگاه یا پالایشگاه را از خارج از كشور خریداری می‏كردند، مجبور شدند كه حداقل ۵۱ درصد از مجموعه را از تولیدكنندگان داخلی تهیه كنند. نجمی قانون حداكثری را یك كار انقلابی توصیف كرد و گفت: با اصرار و پافشاری دولت برای اجرای این قانون در پروژه‏های مهمی نظیر عسلویه كه سرعت اجرا در آن بسیار مهم است كار زیبایی انجام شد و در نتیجه تولیدكنندگان داخلی با كمك مهندسی خارجی تقویت شدند.وی با ابراز تاسف از عدم وجود عوارض گمركی برای واردات كشتی افزود: در حالی كه برای واردات خودرو عوارض ۹۰ و ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شده، تعیین حداقل عوارض گمركی ساده‏ترین راه برای حمایت از صنعت كشتی‏سازی داخلی است. او با اشاره به اینكه خریداران داخلی منافع شركتی خود را در نظر می‏گیرند، افزود: باید این مسئله از منظر ملی نگاه شود و سیاستی اتخاذ گردد كه منافع ملی به مخاطره نیفتدنجمی با بیان اینكه خریداران داخلی با سفارشهای خرید خود شركت‏های خارجی همچون »دوو« و »سامسونگ« را تقویت و احیا كردند گفت: خریداران داخلی مانند شركت ملی نفت‏كش ایران و سازمان كشتیرانی می‏توانند ساخت حداقل یك فروند از كشتی‏های مورد سفارش در بندرعباس را شرط خرید خود قرار دهند تا حداقل از این طریق دانش فنی وارد كشور شود. وی با تاكید بر توانایی شركت‏های كشتی‏سازی داخلی گفت: باید همانطور كه با خریداری از شركت‏های خارجی نظیر دوو را تقویت و احیا كردند از صنایع داخلی نیز حمایت كنند. مدیرعامل ایزوایكو با بیان اینكه دولت كره به خریداران خارجی در مدت ۱۵ روز ۱۰۰ درصد مبلغ خرید را وام می‏دهد افزود: متاسفانه مراحل پرداخت وام ایران بسیار طولانی است و به عنوان مثال پرداخت وام به سازمان كشتیرانی جمهوری اسلامی از محل صندوق ذخیره ارزی برای خرید از یك شركت تولید داخلی ۳۳ ماه به طول انجامید. وی اظهار داشت: در كشورهایی مانند كره و چین علاوه بر پرداخت وام به خریداران به تولیدكنندگان كشتی وام بدون بهره پرداخت می‏شود. مدیرعامل ایزوایكو همچنین در مورد مدیریت تخصصی در صنعت كشتی‏سازی گفت: در ۹۰ درصد كشورهای صنعتی و غیرصنعتی مدیران شركت‏ها تخصصی نیستند و صرفا مدیریت می‏كنند. نجمی با بیان اینكه صنعت كشتی‏سازی از صنایع كوچك‏تر تشكیل شده است افزود: هرچند داشتن تخصص بهتر است اما هنر مدیریت، به كارگیری نیروهای متخصص است.