جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

محصولات لبنی مفید


محصولات لبنی مفید
قصد داریم به بررسی عملکرد محصولات گوناگون روزانه به‌عنوان یک منبع پروتئینی سودمند بپردازیم. به ویژه اگر که شما به‌عنوان یک بدنساز حرفه‌ای به دنبال حجم قصد استفاده از آنها را در رژیم روزانه غذائی‌تان داشته باشید. پس به پیشنهادهای ما توجه کنید:
● پودر وی (whey)
این محصول به واسطه فرآیندسازی کشک و گرفتن آب آن به‌دست می‌آید. پروتئین وی یک پروتئین پر کیفیت است که حاوی میزان کمی چربی و لاکتوز می‌باشد. این محصول دارای یک فرم پروتئینی سریع‌الهضم و کاملی است.
دو نوع پروتئین وی در دسترس است. نوعی انتخاب بهتر است که پروتئین بیشتر و چربی و کربوهیدرات کمتری را در یک وعده به مصرف‌کننده بدهد. اگر بتوانید نوعی از آن را انتخاب کنید که دارای آنزیم‌های افزوده شده نیز باشد به بدنتان در فرآیندتان هضم بسیار کمک می‌کند.
پودر وی به‌صورت گسترده‌ای به‌عنوان یک مکمل غذائی تشخیص داده شده و از منافع قابل توجهش می‌توان به افزایش عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد.
● تخم‌مرغ
اگرچه طی سال‌های اخیر زیاد به آن اهمیت داده نمی‌شود، اما تخم‌مرغ‌ها منافع سودمند و منحصر به فردی را مهیا می‌کنند. سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین بیشتر و زرده شامل اسیدهای چرب و ضروری امگا ـ۳، B۱۲، لیسیتین و اسید آمینه می‌باشد. طبق پژوهش‌های مختلف مرغ‌هائی که از برزک تغذیه می‌کنند، محصولات بهترین در مقایسه با انواع خود دارند. بهترین روش پخت تخم‌مرغ آب‌پز کردن می‌باشد. زیرا مواد مغذی موجود در زرده بسیار حساس و مستعد تغییر هستند و می‌توانند به وسیله حرارت زیاد سرخ شدن آسیب ببینند.
نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد محتوی کلسترول موجود در تخم‌مرغ‌ها نیست. زیرا لیسیتین موجود در زرده تخم‌مرغ به تجزیه و تحلیل کلسترول و پلاک‌های چربی در بدن کمک می‌کند. تخم‌مرغ ۵ برابر میزان کلسترول‌ حاوی لیستین است.
با این‌حال، بهتر است طی یک هفته تنها چند زرده بخورید و احتیاط‌های لازم را انجام دهید و در آخر به این مسئله نیز توجه داشته باشید که هیچ تفاوت غذائی بین تخم‌مرغ‌های دارای پوست قهوه‌ای با انواع سفید رنگ وجود ندارد.
● ماست
ماست یک محصول لبنی تخمیر شده است. فرآیند تخمیر اغلب منجر به هضم آسان این محصول در مقایسه با شیر می‌شود. حتی افرادی که به محصولات روزانه حساسیت دارند ممکن است قادر به مصرف ماست باشند. به هنگام خرید ماست بهتر است به برچسب روی آن توجه کنیم و به دنبال کلمه زنده یا فعال باشیم. زیرا در تهیه بسیار از ماست‌های پاستوریزه، باکتری‌ها کسته می‌شوند. باکتری‌هائی که برای سلامتی روده ضروری هستند. در انواع ماست‌های حاوی باکتری‌های مفید و فعال، شیر قبل از اضافه شدن میکروبی پاستوریزه می‌شود که به ابقاء صحت و منافع باکتری‌های مفید می‌پردازد. پس با رعایت این امر نه‌تنها محصولی را خریداری می‌کنید که به لحاظ محتوی پروتئین و کلسیم غنی است، بلکه واقعاً به مصرف ماده غذائی می‌پردازید که بی‌نهایت برایتان سودمند است.
هم‌چنین در انتخاب‌های خود سعی کنید از ماست‌های بدون چربی، بدون این‌که هیچ شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده‌ای به آن افزوده شده باشد، بهره ببرید.
● پنیر
پنیر که از دیرباز در دنیا مورد استفاده قرار داشته است، امروزه یکی از فراگیرترین محصولات روزانه و یکی از بهترین منابع پروتئینی است. بهترین پنیرها طبیعی و فرآیندسازی نشده است. چون هیچ رنگی در آنها به‌کار نمی‌رود. پنیر طبیعی یک غذای ابتدائی بسیار مغذی است که پروتئین بسیار با ارزشی را مهیا می‌کند. قابل هضم است و حاوی ویتامین‌های A و D و کلسیم و دیگر مواد معدنی، عامل‌ها و آنزیم‌ها می‌باشد.
حتی آنهائی که اغلب با هضم لاکتوز مشکل دارند، می‌توانند پنیر طبیعی را هضم کنند، زیرا در طی مراحل تهیه پنیر، قند شیر تجزیه و تحلیل شده و تبدیل به اسید لاکتیک می‌شود. پنیر براساس میزان رطوبتش به سه دسته سخت، نیمه‌سخت و نرم تقسیم‌بندی می‌شود. از پنیرهای سخت می‌توان به نوع چدار از انواع نیمه‌سخت به کمبرت و انواع نرم به پنیر روستائی اشاره کرد که حالتی بین ماست و پنیر دارد. طعم و رنگ پنیر معمولاً به وسیله کیفیت شیر تعیین می‌شود.
این مواد لبنی روزانه، موادی هستند که در یک رژیم غذائی بدنسازی می‌توانند دارای عملکردهای بسیار خوب و مفید باشند. پس سعی کنید به‌منظور تأمین نیازهای پروتئینی روزانه‌تان از مواد نیز به میزان کافی بهره ببرید. به‌طور کلی مصرف یک دامنه از فرم‌های متفاوت پروتئینی به جهت کسب میزان پروتئین مورد نیازتان به شما کمک می‌کند تا یک رژیم غذائی متنوع، جالب و سالم داشته باشید.
منبع : مجله دانش ورزش