پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
زن در نگاه روشنفکران
از سالهای آغازین نهضت مشروطه در ایران، كه تحت تأثیر اندیشههای فمینیستی و گفتمان حاكم بر جوامع غربی، حوزه مباحث زنان در كشور ما نیز گشوده شد و گفت و گو درباره مسائل و مشكلات زنان، در جلسه ها، انجمن ها، جمعیت ها، روزنامهها و مجلههای زنانه آغاز گردید،ر.ك: محمد حسین خسرو پناه، هدفها ومبارزه زن ایرانی از انقلاب مشروطه تا سلطنت پهلوی، ص ۱۴۷ ـ ۲۵۶ تا امروز كه به مدد پیروزی انقلاب اسلامی، فضای گستردهای برای طرح مباحث زنان در كشور ما فراهم شده است، رویكردها و دیدگاههای مختلفی در سه زمینه تحلیل و تبیین شخصیت و حقوق زن، ریشه یابی مسائل و مشكلات زنان و سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حل مسائل و مشكلات آنان شكل گرفته است. رویكردها و دیدگاههایی كه گاه مشكل میتوان میان آنها توافق و هماهنگی ایجاد كرد. در دهههای اخیر، نویسندگان و پژوهش گران متعددی به تحلیل و ریشه یابی این رویكردها و دیدگاهها پرداخته و تقسیم بندیهای متفاوتی نیز از آنها ارائه دادهاند. نخستین بار در اواسط دهه چهل، استاد شهید مرتضی مطهری به هنگام نگارش مقالاتی كه در آنها به نقد دیدگاه طرفداران تغییر مقررات قانون مدنی در زمینه حقوق خانواده میپرداخت، این مجموعه مقالات، در طول سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۶ در مجله زن روز منتشر شد و در سال ۱۳۵۳ به عنوان نظام حقوق زن در اسلام به صورت كتاب انتشار یافت. دیدگاهها و رویكردهایی را كه در آن زمان، در زمینه تحلیل مسائل اجتماعی به طور عام و مسائل زنان به طور خاص وجود داشت، به دو دسته «جامدها» و «جاهلها» تقسیم و آنها را این گونه توصیف كرد: «جامد از هر چه نو است، متنفر است و جز با كهنه خو نمی گیرد و جاهل هر پدیده نوظهوری را به نام مقتضیات زمان، به نام تجدد و ترقی موجه میشمارد.
جامد هر تازهای را فساد و انحراف میخواند و جاهل همه را یك جا به حساب تمدن و توسعه علم و دانش میگذارد.» مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۹۶ در دهههای بعد، نویسندگان دیگری، از دیدگاهها و رویكردهایی كه در آثار استاد شهید نقد و بررسی شده بودند، با عنوان «تحجرگرایی» و «تجددمآبی» یاد كردند. ر. ك: سید ضیاء مرتضوی، «زنان و خروج از برزخ تجدد و تحجر»، روزنامه انتخاب، ش ۱۶۶، ۸/۸/۱۳۷۷ برخی از نویسندگان نیز جریانهای مختلفی را كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با هدف دفاع از حقوق زنان ایران شكل گرفتند، به سه جریان سیاسی، سكولار(غیردینی) و دینی(اعم از تجدیدنظرطلب و اصول گرا) تقسیم كردند. ر.ك: ابراهیم شفیعی سروستانی، جریان شناسی دفاع از حقوق زنان در ایران برخی دیگر نیز با تمركز بر دیدگاههای مطرح شده از سوی اندیشمندان مسلمان، رویكردهای مهم در حوزه مطالعات زنان را شامل سه رویكرد سنت گرایی، تجددگرایی و تمدن گرایی دانستند.
ر.ك محمد تقی سبحانی، الگوی جامع شخصیت زن مسلمان، ص ۱۳ ـ ۱۴ در هر حال، به نظر میرسد كه شناخت دقیق رویكردها و دیدگاههایی كه به ویژه در سالهای اخیر، در زمینه تحلیل مباحث زنان یا دفاع از حقوق آنان در كشور، شكل گرفته، برای رسیدن به الگویی جامع كه به دور از هرگونه افراط و تفریط و بر اساس موازین اسلامی، به ارائه راهكار برای حل مسائل و مشكلات گوناگون زنان ایران اسلامی، در حوزههای مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بپردازد، ضرورتی انكارناپذیر است و قطعا آثاری كه در این زمینه تدوین میشوند بسیار مغتنم و ارزشمند خواهند بود. البته مشروط بر آن كه از سر انصاف و با نگاهی جامع و عمیق به بررسی این موضوع پرداخته باشند.
كتاب زن در نگاه روشنفكران از جمله آثار ارزشمندی است كه در سالهای اخیردر زمینه بررسی یكی از رویكردهای موجود در حوزه مباحث زنان به رشته تحریر در آمده است. نویسنده كتاب یاد شده، در پیش گفتار آن، كتاب را این گونه توصیف میكند:
«اثر حاضر پیش درآمدی برشناخت مسائل زنان از دریچه نگاه روشنفكران، به ویژه از دیدگاه روشنفكران دینی ایران است. تا آن جا كه میدانیم، تا كنون هیچ اثر مستقلی در این باره نگارش نیافته است و اساسا گفتمان روشنفكر دینی در این باب، از سابقه و پیشینه چندانی برخوردار نیست. نكات زیر، رویكرد نویسنده را در این پژوهش آشكار میسازد:
۱) با پیدایش دوران جدید غرب، جریانی به نام «روشنفكری» ظهور كرد و به تدریج در دیگر نقاط جهان نیز شكل گرفت. میتوان چالش میان دین و تجدد را از مهم ترین پیامدهای حضور روشنفكران در كشورهای اسلامی به شمار آورد. چالش میان دین و تجدد در ایران نیز عمیق ترین چالش فرهنگی است كه سابقه آن به سده پیشین باز میگردد. این نزاع، كه در دهههای اخیر به اوج خود رسیده است، تضادها و تعاملات گستردهای را در میان روشنفكران و اندیشمندان مسلمان به وجود آورده و دیدگاههای متعدد و متنوعی را در باب رابطه دین و ابعاد گوناگون حیات فردی و اجتماعی مطرح ساخته است. مباحث و مسائل زنان، همواره در عرصه این چالشها حضوری چشمگیر داشته است. در نگاه روشنفكران، وضعیت زنان، از مهم ترین شاخصههای بسط مدرنیته و معیار آزمون رشد و توسعه در هر كشور است. به هر روی، با توجه به اهمیت و گسترش روز افزون مسائل و مباحث زنان در ایران، بررسی و شناخت عناصر فكری و اندیشههای روشنفكران، به عنوان حاملان اصلی فرهنگ مدرن، جایگاه ویژهای دارد.
۲) مسأله شناسی و آسیب شناسی زنان در ایران و ارائه راهكارهایی برای حل آن، مهم ترین دل مشغولی همه كسانی است كه برای ارتقای وضعیت زنان میكوشند، هر چند انگارهها و انگیزههایی متفاوت دارند. به دیگر سخن، نقش ویژه زنان در سرنوشت جامعه بشری سبب شده است تا این قشر، همواره در كانون توجه جریانات فكری قرار گرفته و جامعه زنان، هر روز با تفسیری نو از جایگاه، الگو و آرمانهای خویش روبه رو شوند، گاه تفسیری مطابق با واقع و حقیقت، گاه تفسیری شیء مآبانه، گاه تفسیری زن گرایانه و مردستیز و غیره. تردیدی نیست كه رسالت امروز زن مسلمان، شناخت موشكافانه این تفسیرها، برای رسیدن به تفسیری ناب و حقیقی است. بازشناسی و تحلیل دیدگاههای روشنفكران در ایران به عنوان یكی از جریانهایی كه خود را از مدعیان جدی مسائل زنان میداند، میتواند ما را در دست یابی به تحلیل واقعی و ارائه رویكردی درست در این عرصه یاری دهد
۳) رسوخ اندیشهها و ارزشهای مدرنیته در لایههای مختلف فرهنگ كشور، مرزهای اندیشه ناب دینی و غیر آن را چنان در هم آمیخته كه پدیده بحران هویت فرهنگی را در پی داشته است. بدیهی است كه خروج از این بحران، بدون تفكیك اساسی و اصولی فرهنگ و آموزههای اسلامی، از دیگر مؤلفههای فرهنگی، امكان پذیر نیست. بنابراین، از یك سو باید چارچوبها و مبانی دینی را به خوبی شناخت و از سوی دیگر، به بازشناسی عناصر و مبانی فكری بیگانه همت گماشت. روشنفكران در بسیاری از جوامع، نقش هشدار دهندگی والهام بخشی را برای سیاستمداران و اندیشمندان داشتهاند؛ اما به علت خاستگاه فكری و ارزشی آنان، كه ریشه در فرهنگ غرب دارد، عملاٌ عامل انتقال اندیشهها و ارزشهای بیگانه بودهاند. نوشتار حاضر، تا حدودی میتواند زمینه بازشناسی عناصر و فرهنگ مدرنیته را در حوزه مباحث زنان فراهم آورد.
۴) شناخت جامع و اصولی جریان روشنفكری قطعا باید با دو رویكرد تاریخی و فكری انجام پذیرد؛ یعنی در كنار بازشناسی عناصر و بنیانهای فكری، تحولات تاریخی و بستر رویش این جریان نیز نیازمند بررسی است. از آن جا كه پرداختن به هر دو رویكرد، مجالی گسترده میطلبد، این نوشتار، تنها باگذری كوتاه بر جریان روشنفكری در غرب و ایران، به تبیین مبانی فكری و دیدگاههای رایج این جریان، درباره مسائل زنان پرداخته تا شاید گامی در جهت شناخت عمیق تر و همه جانبه تر این جریان و تحلیل مسائل زنان از دیدگاه آنان برداشته باشد.
۵) تحلیل و نقد و ارزیابی مواضع و دیدگاههای روشنفكران در زمینه مسائل زنان، نیازمند بررسی همه جانبه، گسترده و كارشناسانه است. این نوشتار، تنها به نقد و تحلیل موارد مهم و كلیدی دیدگاههای آنان پرداخته و تنها دریچهای را به سوی بازاندیشی و بازنگری در مبانی فكری روشنفكران میگشاید و به آن بخش از مبانی نظری روشنفكران اشاره دارد كه به گونهای با مسائل زنان درآمیخته و بر تبیین و تفسیر آنها تأثیر میگذارد.
▪ كتاب زن در نگاه روشنفكران، در سه بخش به شرح زیر سامان یافته است:
۱) پیشینه روشنفكری در مسائل زنان.
۲) مبانی نظری روشنفكران در مسائل زنان.
۳) مسائل زنان از چشم انداز روشنفكران
● پیشینه روشنفكری در مسائل زنان:
نویسنده در این بخش، پس از اشاره به پیشینه جریان روشنفكری در مغرب زمین، تاریخ پیدایش و تحول روشنفكری در ایران را به طور گذرا بررسی كرده و به بیان گرایشهای روشنفكری در مسائل زنان پرداخته است. در ادامه این بخش، شاهد مباحثی چون بازشناسی مفهوم روشنفكری، روشنفكری دینی و غیر دینی، نگاهی به بنیانهای فلسفی مدرنیسم هستیم كه به نظر نمی رسد ارتباطی منطقی با مباحث پیشین داشته باشد.پس از این عناوین، عناوین دیگری چون علل طرح مسائل زنان از سوی روشنفكران ایرانی و برخوردهای روشنفكران با مسائل زنان جلب توجه میكند.
▪ مبانی نظری روشنفكران در مسائل زنان:
در این بخش، كه محوری ترین بخشهای كتاب است، مبانی روش شناختی، دین شناختی و فلسفی روشنفكران در برخورد با مسائل زنان بررسی شده است. نویسنده در پایان این بخش مینویسد: «اگر چه در بخش مبانی نظری، به ویژه مبانی روش شناختی، بیش تر به بنیانهای فكری روشنفكران دینی پرداختیم، اما ناگفته پیدا است كه خاستگاه و پایگاه فكری روشنفكران غیر دینی، در بسیاری از مبانی، با روشنفكران دینی فاصله چندانی ندارد».
▪ مسائل زنان از چشم انداز روشنفكران:
نویسنده در این بخش، كوشیده است با بهره گیری از آثار روشنفكران وطنی، اعم از كسانی كه در داخل كشور، مشغول فعالیتند و كسانی كه در آن سوی مرزها در دفاع از حقوق زنان ایران سخن میگویند یا قلم میزنند، تصویر نسبتاً جامعی از دیدگاه این جماعت، در سه زمینه مسائل «فرهنگی، آموزشی، تربیتی»، مسائل «سیاسی، اجتماعی، اقتصادی» و مسائل «فقهی، حقوقی» ارائه دهد.
ـ در پایان كتاب نیز نویسنده با عنوان «سخن پایانی» به جمع بندی مباحث مطرح شده در بخشهای كتاب و نتیجه گیری از آنها پرداخته است. در بخشی از سخن پایانی، آمده است:
در یك ارزیابی اجمالی میتوان مهمترین ویژگیهای كتاب یاد شده را به این شرح برشمرد:
۱) تلاش در جهت نشان دادن تأثیر مبانی نظری روشنفكران در تحلیل و بررسی مسائل زنان.
۲) تتبع فراوان در آثار روشنفكران، با هدف به دست آوردن دیدگاههای آنان در زمینه مهم ترین مسائل زنان.
زهرا تشكری
ابراهیم شفیعی سروستانی
دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
ابراهیم شفیعی سروستانی
دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
منبع : نشریه حورا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست