چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
رنگ قرمز - ROUGE
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : فرانسه، سوئیس و لهستان
محصول : مارن کارمیتس
کارگردان : کریشتف کیشلوفسکی
فیلمنامهنویس : کریشتوف پشیویچ و کیشلوفسکی
فیلمبردار : پیوتر سوبوچینسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : سبیکنییف پرایسنر
هنرپیشگان : ایرنه ژاکوب، ژان لوئی ترنتینیان، فردریک فدر، ژان پییر لوریت، ژولیت بینوش، ژولی دلپی و بریژیت پل
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه
ـ ̎والنتین̎ (ژاکوب)، مدل عکاسی تصادفاً با ̎ژوزف کرن̎ (ترنتینیان)، قاضی بازنشستهای آشنا میشود که اوقاتش را با گوش دادن مخفیانه به مکالمههای تلفنی همسایهها میگذارند. آنان به رغم تفاوتهای خلق و خو و سن و سال به هم نزدیک میشوند. در همین زمان ̎اوگوست̎ (لوریت)، دانشجوی حقوق که آنان را نمیشناسد، از بیوفائی محبوبهاش، ̎کارین̎ (فدر) سرخورده میشود. ̎ژوزف̎ برای ̎والنتین̎ از پروندهای قدیمی که هنوز آزارش میدهد، تعریف میکند: اینکه چگونه مردی را که سالها قبل با نامزد او گریخته، طی ماجرائی محکوم کرده بود. او برای ̎والنتین̎ که عازم سفر است، آرزوی زندگی بهتری میکند. کشتی ̎والنتین̎ غرق میشود ولی بعدتر معلوم میشود که ̎والنتین̎ و ̎اوگوست̎ میان بازماندگان هستند (همینطور شخصیتهای اصلی فیلمهای رنگی آبی و رنگ سفید کیشلوفسکی، ۱۹۹۳)
ـ یکی از جذابترین مایههای کیشلوفسکی، ماهرانه و پرورده شده و خیرهکننده. دنیائی که آدمها با نوعی تلهپاتی عاطفی، از برخوردهای تصادفی به رابطههائی ماندگار میرسند. فیلمی دربارهٔ ضرورت حیاتی ̎ارتباط ̎؛ که البته باعث میشود به نبوغ ژاک دمی درود بفرستیم که سه دههٔ قبل در لولا (۱۹۶۱) همین چرخهٔ تکرار شوندهٔ زندگی و مسیرهائی موازی را که ظاهراً هرگز به هم نمیرسند؛ ترسیم کرده بود. اگر رنگ قرمز از این جنبه تازگی ندارد در عوض لحن سنگین ولی نه کند، غمزده ولی نه رقتبار، و پر ابهام ولی نه گیجکنندهٔ کیشلوفسکی هرگز دچار سکته و افت نمیشود. قاضی پیر و دختر جوان به درک متقابلی میرسند که در نگاه کیشلوفسکی معجزهٔ کوچکی است در ورطهٔ عدم ارتباطها و مشغلههای تمام نشدنی. دختر موفق میشود از حصار تنگ خودکفائیاش بیرون بیاید و پیرمرد از انحراف اخلاقیاش دست میشوید. اما معجزهٔ بزرگ در پایان فیلم رخ میدهد، جائی که به رغم اینکه همهٔ نشانهها از مرگ (تعلق خاطر آشنای کیشلوفسکی) خبر میآورند، حضور دختر قهرمان فیلم میان نجاتیافتگان خبر از نیرومندترین جلوهٔ رستگاری در آثار کیشلوفسکی میدهد. وصیتنامهٔ سینمائی او دعوتی به پذیرش این معجزه میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست