سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا
درنگی در به همین سادگی

۲) میزانسن و ترکیب عناصر و مولفه های بصری در به همین سادگی از آن جهت موفق و در کلیت خود اثرگذار است که بار حذف درام و فقدان یا کم رنگ شدن وجوه، دراماتیک، تعلیق، سوژه و قصه پررنگ و دارای کشش و بسط شماتیک و گره ها و نقطه اوج های معمود در روایت خطی عمدتا مورد پسند عام را بر دوش می کشد.
اشیا در چیدمان درست و هم کنشی منطقی خود بر زمینه ای از قاب بندی و pov و حرکت دوربین روی دست که فضای واقع نمای فیلم را تقویت کرده متناظر با یک کارکرد نشانه شناختی بسیار قوی عمل می کند. اینجاست که اهمیت فضاسازی درونی شده و یک دست اثر را با همراهی آن ضرباهنگ موزون درمی یابیم.
بازی «هنگامه قاضیانی» هم از آنجا یک نقطه عطف و برگ برنده برای فیلم محسوب می شود که این «درام درونی» را بیشتر با تکیه بر سکوت، نوع و حالت نگاه ها، میمیک چهره و زبان بدن (کشیدن دست روی نرده، نوع راه رفتن و ...) عمق و غنا بخشیده و وجوه کاراکتریستیک و شمایلی شخصیت «طاهره» را به شدت به سمت ماندگار شدن می برد. «زنی تنها، در آستانه فصلی سرد» اما درآستانه و گیرودار یک تصمیم یا تحول بزرگ که پابه پای خود، تماشاگر را به روند درونی و ذهنی این درک و انتخاب و در نهایت دگرگونی می خواند.
۳) جزئیات فراوان و پرشمار موجود در فیلم و داستانک های فرعی که در دل آن رخ می دهد همه در امتداد مسیر یک دست و بافت همگون متن عمل می کنند; همه چیز در نسبت با دنیای درون طاهره که چتر خود را بر همه اتفاق ها می گسترد از پی هم رخ می دهد تا این روند پختگی و تکامل و رسیدن او به نقطه مورد نظر نهایی را - به مثابه یک صیرورت و درک تازه - سریع تر پیش برد.
حضور تمامی اشیا هم یکسره در دایره ومدار این «نسبت»، کاربرد ومعنا می یابد.
۴) خالی بودن اثر از جذابیت ها و کنش های معمول دراماتیک زمینه ساز تاکید بیشتر بر فضایی است که هر چه بیشتر این دلتنگی، ملا ل و تلخ کامی شخصیت اصلی را در برابر همه بی تفاوتی، بی اعتنایی و بی مهری دنیای اطراف و آدم هایش (و حتی همسر و دو فرزندش) تداعی کند. جوهره آن اتفاق مهم و پنهان که آرام آرام رخ می نماید و در پایان فیلم به نقطه کمال می رسد در همین بی اتفاقی و بی حادثه بودن است.
۵) و بالا خره مایلم در اینجا مقایسه ای کنم بین این فیلم با «دایره زنگی - پریسا بخت آور» که این روزها همزمان در حال اکران است که در نوع خود فیلم موفقی در ژانر کمدی اجتماعی از کار درآمده و آن اینکه در «به همین سادگی» شخصیت اصلی از روزمرگی در عین آن که احاطه اش کرده و حریم درونی و خلوت امن و جزیره تنهایی او را نیز تهدید می کند با یک
خودآگاهی عمیق و درک درونی قدم فراتر می نهد و در آستانه یک استقلا ل شخصیتی در عین کنار آمدن و مشغول ماندن به امور روزمره پس از منصرف شدن از سفر و تصمیم به ماندن در آن خانه می رسد. در «دایره زنگی» اما نوع دیگری از روزمرگی را شاهدیم. غرق شدن در روزمرگی بدون خود آگاهی و فاصله گرفتن و به شکل یک کنشی غریزی که عمدتا در نمودهای بیرونی اش جلوه می کند.
۶) به همین سادگی با آن که از کمترین تنش و کشاکش ظاهری نشانی ندارد اما سرشار از چالش های درونی و ذهنی است و شاید بتوان گفت فیلم تلخی است. طاهره با آن که خود، نقطه اتکای همه است اما همدردی نمی یابد و حتی زن های دیگر هم بر محور وابستگی به مرد تعریف می شوند حتی دختر کوچک او نیز از دایره این محدودیت رها نیست. مهمترین نقطه عطف به همین سادگی در لحن به شدت آرام، مهربان، همدلا نه و غمخوارانه اش نسبت به طاهره و بقیه این آدم ها و سرنوشت همیشگی آنهاست و اگر نتوان حتی در سینما این گونه برخلا ف اقتضای جهان به انسان و تقدیرش نظر کرد پس دیگر در کجا این فرصت فراهم شدنی است؟
نویسنده : فرزاد زادمحسن
منبع : روزنامه مردم سالاری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست