پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
چشمانداز تجارت جهانی و حمل و نقل جادهای در ایران
چشمانداز تجارت جهانی، رشد و شكوفایی اقتصاد دنیا و افزایش حجم مبادلات را نوید میدهد. در این میان اقتصاد ایران و افزایش حجم واردات و صادرات كشور نیز رشد داشته است. بنابراین فعالیتهای مربوط به حمل و نقل به ویژه حمل و نقل جادهای در مناطقی كه از مزیت برخوردارند نیز برای همخوانی با اقتصاد جهانی و به عنوان بخشی كه باید جوابگوی نیازهای ناشی از رشد اقتصاد ملی باشد، مستلزم رشد و توسعه تمامی شاخههاست كه در این زمینه باید به صنعت تولید كامیون و همچنین زیرساختهای ترانزیتی و از همه مهمتر ایجاد سازوكارهای قانونی در جهت تسهیل مقررات گمركی و صادرات و توزیع كالا توجه شود. براساس آمار، سالانه بیش از ۶ میلیارد تن كالا در سراسر جهان جابه جا میشود و این رقم سالانه ۵/۳ درصد رشد را تجربه میكند.
سیستمهای خدماتی مرتبط با بخش حمل و نقل اعم از جادهای، هوایی، دریایی و ریلی، نقش مهمی در جابه جایی و انتقال این حجم بالای كالا دارند. موقعیت ایران در منطقه و ویژگی استراتژیك آن یعنی قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و چهارراه مبادلات تجاری خاور دور با آسیای میانه و كشورهای عربی و همچنین دسترسی آسان به جادههای ترانزیتی اتحادیه اروپا، نقش محوری آن را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است؛ به طوری كه طی چند ماه گذشته قراردادهای مهمی در این زمینه با كشورهای همسایه برای عبور كالاهای نقتی و غیرنفتی از ایران منعقد شده است. حجم واردات به ایران نیز ۸۰ درصد رشد داشته و صادرات نیز رو به افزایش است.
مجموع این نكات، ضرورت توجه و اجرای سیاستهای حمایتی از صنعت حمل و نقل به خصوص در بخش تولیدی را مورد تاكید قرار میدهد. در این خصوص ضروری است تولید كامیون با حمایتهای مالی و ارائه اعتبارات ارزان قیمت به خریداران همراه شود. بخش حمل و نقل در كنار بخش ارتباطات از زیرساختهای اصلی توسعه به شمار میرود زیرا ایجاد و تامین امنیت، سلامت و سهولت استفاده از خطوط ارتباطی حمل و نقل، در توسعه پایدار اقتصادی جامعه نقش تعیینكنندهای ایفا میكند. ایران به دلیل گستردگی جغرافیاییاش و در دسترس بودن جادههای ترانزیتی بینالمللی و نزدیكی به آبهای آزاد همچنین بازسازی دو كشور بزرگ همسایه یعنی عراق و افغانستان، از مزیت فوقالعادهای برای گسترش صادرات و توسعه اقتصادی برخوردار است و در این میان صنعت حمل و نقل نیازمند توسعه زیربخشها و كاهش هزینههای تولید است.
صنعت حمل و نقل، گذشته از تاثیر بر فرایند توسعه، خود نیز دچار تحول میشود و با خارج شدن از مفهوم صرفاً درون مرزی ـ به شرط برخورداری از مكانیزم اجرایی درست ـ عامل موثری در توسعه تجارت و تثبیت قیمتها به شمار میآید.
توسعه صنعت حمل ونقل به خصوص در بخش جادهای و ترانزیت موجب افزایش رقابت اقتصادی، توسعه مناسب و بهینه نیروی كار و افزایش درآمدهای ملی میشود. اهمیت این صنعت در اقتصاد ملی، به حدی است كه بسیاری از صاحبنظران آن را پلی برای رسیدن به توسعه پایدار معرفی میكنند و معتقدند همزمان با توسعه صنعت و تجارت در ایران، نوسازی و بازسازی كامیونهای باری كشور نیز باید موردتوجه قرار گیرد.
و سرانجام این كه حمل و نقل جادهای در مناسبات اجتماعی و اقتصادی امروز نقش تعیینكنندهای یافته است. صنعت حمل و نقل و حمل و نقل نوین در ایجاد تمدنی كه از آن با نام «تمدن قرن بیستم» یاد میشود، بیشترین سهم را داشته و یار بشر در انقلاب صنعتی بوده است.
●حمل و نقل باری و جادهای
وجود ۲۰۰ هزار دستگاه كامیون فرسوده، ناوگان حمل ونقل را با مشكل روبه رو كرده و حمل و نقل جادهای در بخش باری و ترانزیتی با داشتن ناوگانی با عمر متوسط ۲۰ سال، مشكلات فراوانی پیش رو دارد. البته در سالهای اخیر اقدامات مثبتی برای نوسازی ناوگان كامیون توسط خودروسازان و دولت صورت گرفته و بیش از ۴ هزار دستگاه كامیون نو با هدف نوسازی ناوگان وارد بازار شده است و با افزایش تولید كامیون و اعطای وام، بخش كوچكی از ناوگان فرسوده كشور در حال ترمیم است اما هنوز راه درازی در پیش است تا كل ناوگان بازسازی شود.
ایران با برخورداری از مزیتهای بالقوه استراتژیك در بسیاری از طرحهای اقتصادی، به عنوان كوتاهترین مسیر ارتباطی غرب به شرق خاورمیانه مطرح است اما با وجود نقش محوری كشور در شاهراه جاده ابریشم، به دلیل عقبماندگی صنعت حمل و نقل و عدم توجه دولت به این مزیت، رفته رفته با انتخاب مسیرهای جایگزین، مسیر ایران جایگاه خود را از دست داده است.
در شرایط كنونی فقدان بازدهی اقتصادی كافی، عدم جذب سرمایهگذاری خارجی و همچنین بیتوجهی شركتهای حمل ونقل داخلی به سرمایهگذاری و بازاریابی، فرسودگی ناوگان، نرخ بالای سود بانكی، ناكارآمدی قوانین حاكم بر روابط شركتها و موسسات حمل و نقل و صاحبان كالا و بیاعتنایی به نظرات دستاندركاران صنعت حمل و نقل در سیاستگذاریهای این بخش، مهمترین چالشهای پیش روی صنعت حمل و نقل باری و جادهای كشور است.
طی دو دهه گذشته به دلیل اتخاذ سیاستهای نادرست در بخش حمل و نقل جادهای، شاهد فرار سرمایهها از این بخش بودهایم. وجود چالشهایی نظیر بخشینگری در سیاستگذاریها، نرخ پایین حمل كالا، تقویت شركتهای دولتی به عنوان رقیب قدرتمند بخش خصوصی و بیتوجهی به نیازهای روز صنعت حمل و نقل، ضمن هدردادن سرمایههای ملی، زمینه را برای فرصتسوزی و تضعیف بیش از پیش این بخش فراهم آورده است. در صورتی كه میتوان به جای این گونه سیاستها به نوسازی ناوگان و ساماندهی شركتهای حمل بار و همچنین بازاریابی در كشورهای خارجی اقدام كرد.
بحث قیمتگذاری حمل بار نیز كه از هیچ قانونی پیروی نمیكند، از مشكلات جدی این بخش است؛ به گونهای كه اكنون تعدادی از كامیونها زیرنظر شركتهای حمل و نقل ـ اعم از دولتی و خصوصی ـ فعالیت نمیكنند و در نتیجه مسیر و قیمت حمل كالا از سوی این رانندگان به صورت توافقی و یا یكطرفه تعیین میشود و سازمان حمل ونقل و پایانهها بر فعالیتهای آنها نظارت كافی نمیكند.
مشكل دیگر این بخش، بحث یكطرفه بودن حمل كالا در برخی مسیرهاست، به طوری كه در مواردی رانندگان با توجه به سودآور بودن حمل كالا در بعضی مناطق در یك مسیر خالی حركت میكنند و در نتیجه از سرمایهها استفاده بهینه نمیشود و به این ترتیب زیان هنگفتی به اقتصاد كشور وارد میآید. لازم است شركتهای حمل و نقل با هماهنگی بیشتر و همچنین تحت پوشش قراردادن كامیونداران، بر رفت و برگشت كامیونها نظارت كنند تا هم در مصرف سوخت و وقت صرفهجویی به عمل آید و هم بازار براساس اصل عرضه و تقاضا هدایت شود و قیمتها بیدلیل افزایش و كاهش نیابد.
هم اكنون سود سرمایهگذاری و یا كارمزد حمل كالا از طرف شركتهای حمل و نقل بین ۴ تا ۷ درصد تعیین شده است. این در حالی است كه سود سرمایهگذاری در اغلب بخشفهای اقتصادی حدود ۲۰ درصد و نرخ بازگشت سرمایه در بخش حمل و نقل بسیار كمتر از مبلغ موردنظر است.
در سالهای اخیر برای حمل ونقل كالا در كشور قیمتگذاری و برنامه منسجمی وجود نداشته است. ضروری است برای منطقی شدن قیمت حمل كالا، هر سال كمیتههایی متشكل از نمایندگان كامیونداران، رانندگان، واردكنندگان، صادركنندگان، شركتهای حمل ونقل و دولت نرخ واقعی حمل كالا نسبت به تورم و دیگر هزینهها را تعیین كند تا كامیونداران و سرمایهگذاران این بخش با انگیزه بیشتری به فعالیت و نوسازی ناوگان فرسوده اقدام كنند.یكی از موارد مهمی كه سلامت ترانزیت كالا در كشور را تهدید میكند، بحث «راننده سالاری» است. عدم تمایل شركتهای حمل و نقل بینالمللی در ایران به استفاده از نظام خودمالكی كامیون و یا به قولی راننده سالاری، افزایش حجم ترانزیت بینالمللی كالاها را از مسیر ایران تهدید میكند زیرا عدم رعایت اصل تعهد در حمل و نقل از سوی مالكان كامیونها كه خود رانندهاند، مشكلات حقوقی این بخش را افزایش داده است.
این مشكلات اغلب دعوای راننده با شركت و دعوای صادركننده با شركت را در پی دارد. برخی از رانندگان به دلیل درآمد اندك در بعضی مقاطع از سال و پرداخت اقساط سنگین كامیون خود به دلیل بالابودن قیمت آن (۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان) دست به قاچاق كالا میزنند؛ آن هم با این توجیه كه راننده صاحب كامیون و مالك آن است و خود تصمیم میگیرد كه چه كار كند. این در حالی است كه هم اكنون در كشورهای همسایه ایران، شركتهای حمل و نقل كوچك با یكدیگر ادغام شدهاند و با عضویت در كنوانسیونهای بینالمللی از قبیل فیاتا (فدراسیون بینالمللی اتحادیههای عاملان حمل و نقل) و كنوانسیون بینالمللی (CMR) كه به مشكلات حقوقی حمل و نقل بینالمللی رسیدگی میكند، زمینه سلامت ترانزیت بینالمللی كالاها را از مسیر كشورهایشان تضمین میكنند.
مسؤولان شركتهای حمل ونقل بینالمللی بر این باورند كه شركتهای حمل و نقل ایرانی از برخی امكانات نظارتی و مزایا محرومند و ساختار اقتصاد دولتی ایران توانایی رسیدگی به این مشكلات را ندارد. آنچه در گذشته بر نظام حمل و نقل كشور حاكم بود، روش شركت سالاری یا كارفرماسالاری بود اما امروزه این رانندگان هستند كه به عنوان «شرایط گذار» حكمرانی میكنند و چون شركتها صاحب كامیون نیستند، راننده تصمیم گیرنده است و این روش ضربه سنگینی به سیستم حمل و نقل و ترانزیت كالا وارد كرده است. در كشورهای دیگر دامنه فعالیت و ارائه خدمات شركتهای حمل و نقل براساس روش خودمالكی است و این شركتها خود صاحب وسیله نقلیه هستند و راننده در استخدام آنهاست. به این ترتیب شركتهای حمل و نقل تعیین كننده و خط دهنده به رانندهاند. اما آنچه در ایران طی سالهای اخیر اتفاق افتاده، برخلاف عرف موجود در حمل و نقل بینالمللی بوده است یعنی شركتهای حمل ونقل با داشتن یك دفتر كار عملاً نقش واسطه را بازی میكنند و به دنبال دریافت پورسانت خود هستند.
●ضرورت نوسازی ناوگان باری
صنعت حمل ونقل باری با وجود توانمندی بالا در طول دهههای گذشته از عقبماندگی در نوسازی ناوگان و جذب سرمایه رنج برده است؛ به گونهای كه در حال حاضر ناوگان فعال باری كشوری با طول عمر بالای ۲۰ سال با حداقل بازدهی اقتصادی در جادههای كشور تردد میكند. براساس آمار موجود، هم اكنون در ایران حدود ۲۰۰ هزار دستگاه كامیون در ترددند كه حدود ۹۰ درصدشان با استاندارد جهانی مطابقت ندارند و باید از گردونه فعالیتهای حمل ونقل خارج شوند. مصرف بالای سوخت این كامیونها و عدم انطباق آنها با استانداردهای جهانی، در شرایطی است كه احتمال دارد از تردد كامیونهای با عمر بیش از ۱۰ سال در خطوط بینالمللی جلوگیری شود. در صورت اعمال این ممنوعیت، فقط حدود ۱۰ درصد از ناوگان حمل و نقل باری كشور امكان ادامه كار در خطوط بینالمللی را دارند كه به یقین نیاز كشور را برطرف نخواهد كرد و باید با افزایش تولید داخل هر چه سریعتر زمینه نوسازی ناوگان حمل ونقل فراهم شود.
خوشبختانه تولید كامیون در كشور طی سال گذشته و امسال با رشدی حدود ۲۰۰ درصد روبه رو بوده؛ به طوری كه تولید انواع كامیون، كامیونت و كشنده در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸۸ درصد رشد داشته و طی این مدت ۹۹۱۵ دستگاه انواع كامیون به طور عمده توسط سایپادیزل و ایران خودرو دیزل تولید شده است. برنامه امسال برای تولید كامیون و كامیونت ۲۳ هزار و ۳۷۰ دستگاه و برای تولید انواع كشنده ۷۶۰۰ دستگاه اعلام شده است كه از رشد بالایی نسبت به سالهای ۸۰، ۸۱ و ۸۲ برخوردار است. تولیدكنندگان برنامه تولید برای سال ۸۳ را ۳۸ هزار دستگاه عنوان كردهاند. شاید رشد تولید انواع كامیون، كامیونت و كشنده خبر مسرتبخشی باشد و امیدواریهایی را پدید آورد اما با توجه به مشكلات یادشده و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل باری كشور، رشد تولید و خدماتدهی، كافی به نظر نمیرسد. ضروری است با افزایش بیش از پیش تولید كامیون در كشور و تنوع مدلها، برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت بانكی، ارائه یارانه و وامهای بلندمدت دولتی به رانندگان و شركتهای حمل و نقل، زمینه بازسازی ناوگان حمل ونقل فراهم شود تا سهم حمل و نقل باری و جادهای از تولید و تجارت كشور و منطقه بالا برود.
بحث واردات كامیون نیز موجبات نگرانی تولیدكنندگان و خودروسازان را فراهم آورده است و میتواند نوسازی ناوگان و توسعه این صنعت را با مخاطرات جدی روبه رو كند. موضوع واردات كامیون و به ویژه كامیونهای دست دوم و عدم ارائه خدمات پس از فروش و به چالش كشیدن تولیدات داخلی از سوی طرفداران صنعت داخلی با واكنشهای متعددی مواجه شده است. بحث واردات زمانی مطرح میشود كه تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین در سال جاری بیش از ۱۸۰ درصد افزایش یافته است. عدهای برای توجیه واردات خودروهای تجاری و باربری، موضوع نوسازی شبكه حمل و نقل باری كشور را مطرح میكنند و میگویند تولید داخل پاسخگوی نیاز كشور نیست و با این میزان تولید، امكان نوسازی صنعت حمل و نقل تجاری وجود ندارد و عدهای نیز معتقدند كه این واردات هزینههای حمل و نقل را كاهش خواهد داد اما مخالفان این عقیده میگویند واردات كامیونهای دست دوم فرسوده، تنها كشور را به گورستان خودروهای خارجی تبدیل میكند. در حال حاضر با وجود ۶۰ مدل محصول تولیدی در كشور به واردات نیازی نداریم و اگر تسهیلات كافی به رانندگان داده شود، مشتری تمایل خواهد داشت كه با توجه به وجود خدمات پس از فروش در كشور، از خودروهای ساخت داخل برای حمل ونقل جادهای استفاده كند.
احسان شمشیری
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست