سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
مسائل بازاریابی خرمای ایران
بحث آسیب پذیری اقتصاد تک محصولی و لزوم توجه به صادرات غیر نفتی در ایران از دیرباز مطرح بوده، اما جهش قابل ملاحظهای در این راستا صورت نگرفته است. ایران با توجه به وسعت خاک، تنوع آب و هوا و استعدادهای بالقوه نیروی انسانی در زمینههای مختلف بخش کشاورزی، در تولید بسیاری از محصولات زراعی و درختی از جمله «خرما» که مورد بحث این مقاله است، مزیت نسبی دارد. به رغم قرارداشتن در جایگاه نخست تولیدکنندگان جهانی این محصول، متاسفانه در مرحله صدور و در صحنه بین المللی به دلیل ناکارایی عملیات بازاریابی، در مقایسه با کشورهای رقیب، این مزیت را از دست داده و با وجود افزایش وزنی صادرات، مواجه با کاهش درآمد ریالی یا دلاری در صدور خرما است. در این مقاله با جمع آوری اطلاعات میدانی از طریق مصاحبه با کارشناسان مختلف و مطالعات کتابخانه ای، سعی شده است علل ناکامی، تنگناها، کاستی ها و ناکارآمدی بازاریابی این محصول مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای عملی در راستای بهبود وضع صادرات و سطح درآمد تولیدکنندگان ارایه شود.
نوشین ترکیان (دکترای اقتصاد توسعه)
منبع : بانک مقالات تخصصی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست