سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا


مسائل بازاریابی خرمای ایران


مسائل بازاریابی خرمای ایران
بحث آسیب پذیری اقتصاد تک محصولی و لزوم توجه به صادرات غیر نفتی در ایران از دیرباز مطرح بوده، اما جهش قابل ملاحظه­ای در این راستا صورت نگرفته است. ایران با توجه به وسعت خاک، تنوع آب و هوا و استعدادهای بالقوه نیروی انسانی در زمینه­های مختلف بخش کشاورزی، در تولید بسیاری از محصولات زراعی و درختی از جمله «خرما» که مورد بحث این مقاله است، مزیت نسبی دارد. به رغم قرارداشتن در جایگاه نخست تولیدکنندگان جهانی این محصول، متاسفانه در مرحله صدور و در صحنه بین المللی به دلیل ناکارایی عملیات بازاریابی، در مقایسه با کشورهای رقیب، این مزیت را از دست داده و با وجود افزایش وزنی صادرات، مواجه با کاهش درآمد ریالی یا دلاری در صدور خرما است. در این مقاله با جمع آوری اطلاعات میدانی از طریق مصاحبه با کارشناسان مختلف و مطالعات کتابخانه ای، سعی شده است علل ناکامی، تنگناها، کاستی ها و ناکارآمدی بازاریابی این محصول مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای عملی در راستای بهبود وضع صادرات و سطح درآمد تولیدکنندگان ارایه شود.
نوشین ترکیان (دکترای اقتصاد توسعه)
منبع : بانک مقالات تخصصی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی